Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko esihenkilö puuttua työntekijän vapaa-ajan viettoon?

Vierailija
28.08.2024 |

Jos viettotapa on ihan laillinen.

Kommentit (158)

Vierailija
41/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös sivutoiminen työnteko jossain muualla tai yrittäjänä voidaan kieltää, jos se haittaa työn suorittamista. Eli vaikka keikkatyöt toisella alalla, jos työntekijä on niiden vuoksi niin väsynyt, että se haittaa jo työntekoa päätoimiselle työnantajalle.

Nyt oli kyseessä vapaa-aika, ei työnteko. 

Asia muuttuu toiseksi, jos vapaa-ajan viettotavat vaikuttavat työnteosta suoriutumiseen.

Juuri näin ja siksi useissa työnkuvissa on esimerkiksi alkoholin käyttö kielletty myös vapaa-ajalla.

Totta ainakin siltä osin, että monissa työnkuvissa on ehdoton kielto, että työaikana ei saa olla yhtään alkoholia veressä tai hengitysilmassa eikä minkäänlaisia merkkejä alkoholin vaikutuksesta, myöskään krapulasta. Mutta ihan vilpittömästä mielenkiinnosta, kerro jos tiedät aloja, joilla alkoholin käyttökielto vapaa-aikana on tätäkin tiukempi.

Vierailija
42/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös sivutoiminen työnteko jossain muualla tai yrittäjänä voidaan kieltää, jos se haittaa työn suorittamista. Eli vaikka keikkatyöt toisella alalla, jos työntekijä on niiden vuoksi niin väsynyt, että se haittaa jo työntekoa päätoimiselle työnantajalle.

Asia muuttuu toiseksi, jos vapaa-ajan viettotavat vaikuttavat työnteosta suoriutumiseen.

Juuri näin ja siksi useissa työnkuvissa on esimerkiksi alkoholin käyttö kielletty myös vapaa-ajalla.

Mitä esimerkkejä tällaisesta on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä lojaliteettivelvollisuuden rikkominen on se tapaus, jossa voidaan puuttua. Joillakin virkamiehillä on lisäksi erityisiä käyttäytymisvelvoitteita myös vapaa-ajalla, esim. poliiseilla ja sotilailla.

Kilpailukiellon rikkomiseen voidaan tietenkin puuttua, mutta sehän onkin suoraan sopimusrikkomus.

Kännisiä kaipaisin ja poliiseja on varuskuntapaikkakuntien baarit illalla täynnä.

Vierailija
44/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle pomo huusi töissä että öisin nukutaan. Oli seurannut milloin olen watsapissa paikalla. Esitteli minulle oikein listan useammalta päivältä kellonaikoineen.

Ilmeisesti työtehossasi oli parantamisen varaa.

Vierailija
45/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle pomo huusi töissä että öisin nukutaan. Oli seurannut milloin olen watsapissa paikalla. Esitteli minulle oikein listan useammalta päivältä kellonaikoineen.

Tällainen ei käy!

Vierailija
46/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkin olen kohdannut työnantajalta tuollaista sairasta negatiivista asennetta harrastuksiani kohtaan. Harrastuksia, jotka ei kuulu työnantajalle mitenkään (Japanissa matkustelu ja anime). M28

Älkää yläpeukuttako tuon naisvihaajan kommenttia.

Vierailija
47/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkin olen kohdannut työnantajalta tuollaista sairasta negatiivista asennetta harrastuksiani kohtaan. Harrastuksia, jotka ei kuulu työnantajalle mitenkään (Japanissa matkustelu ja anime). M28

Miksi sinä kerrot työnantajalle matkoistasi ja harrastuksista? 

Vierailija
48/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja huomautti vapaa-ajan alkoholinkäytöstä. Olen vapaa-aikananikin heidän edustajansa ja anniskeluravintoloissa käyminen ei ole heidän edustamiensa arvojen mukaista - todettiin heidän toimestaan. Myös värikäs siviilivaatetus närästi heitä. 

Buahahahhjajahaaahahahahaaaaaaaahhhh!

Ihan varmasti huomautti.

Vierailija
49/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. lentäjillä on rajoituksia vapaa-ajan vietossa.

Vierailija
50/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset laita asetuksia niin ettei paikallaoloasi nähdä?

Vierailija
51/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisiin toimiin ryhdyit? Tuossahan pomosi on rikkonut useampaakin lakia.

Vierailija
52/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä lojaliteettivelvollisuuden rikkominen on se tapaus, jossa voidaan puuttua. Joillakin virkamiehillä on lisäksi erityisiä käyttäytymisvelvoitteita myös vapaa-ajalla, esim. poliiseilla ja sotilailla.

Kilpailukiellon rikkomiseen voidaan tietenkin puuttua, mutta sehän onkin suoraan sopimusrikkomus.

Kännisiä kaipaisin ja poliiseja on varuskuntapaikkakuntien baarit illalla täynnä.

Niin? Ei päihtymistä ole kielletty.

Vierailija
53/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä esimerkkejä tällaisesta on?

No esim joulupukki.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dcf132be-197e-46f3-b114-cfe39f9d71a3

Vierailija
54/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain tilanteissa kyllä voi.

Minkälaisissa tilanteissa?

Googleta, mm lojaliteettivelvollisuus, alkoholin käyttö, suhteet työpaikan toisen työntekijän kanssa

Kyllä alkoholia saa käyttää vapaa-ajallaan. Ei sitä voi kukaan kieltää. 

Itseasiassa voi. Esimerkiksi linja-autonkuljettajilla voi olla työpaikan sisäinen ohjeitus, ettei työhön liittyvien matkojen tauko-/lepoajallakaan nautita alkoholia (ainakaan asiakkaiden nähden). Itse sain huomautuksen, kun olin alkoholiton olut kädessä kassajonossa huoltoasemalla ja sattui pomo yhtäaikaisesti paikalle. 

Vierailija
55/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googleta, mm lojaliteettivelvollisuus, alkoholin käyttö, suhteet työpaikan toisen työntekijän kanssa

Itseasiassa voi. Esimerkiksi linja-autonkuljettajilla voi olla työpaikan sisäinen ohjeitus, ettei työhön liittyvien matkojen tauko-/lepoajallakaan nautita alkoholia (ainakaan asiakkaiden nähden). Itse sain huomautuksen, kun olin alkoholiton olut kädessä kassajonossa huoltoasemalla ja sattui pomo yhtäaikaisesti paikalle. 

Et ole tuolloin vapaalla vaikka kyseessä onkin lepoaika.

Vierailija
56/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuo on ihan eri asia kuin kategorinen kielto käyttää alkoholia koskaan. Esim. 2 viikon lomalla. Sellaisesta kiellosta tässä on koko ajan ollut puhe. Ja sellaista kieltoa ei Suomessa voi olla, koska se olisi mitätön vaikka sellainen lukisi työsopimuksessa.

Vierailija
57/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lomalla voi käyttää omissa oloissaan, mutta viikonloppuna jos ottaa alkoholia niin työkyky ei ehdi palautua maanantaiksi täysin.

Vierailija
58/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin iskenyt pullon pomon kurkkuun ja sanonut että maista tästä onko alkoholia

Vierailija
59/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai hänkin oli valvonut? Ketään ei voi käskemellä pakottaa nukkumaan, älytön ajatuskin. Paljon on unettomuudesta kärsiviä.

Vierailija
60/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tuolloin vapaalla vaikka kyseessä onkin lepoaika

Jos on kyse esim vuorokautisesta tai viikkolevosta, niin kyllä se on silloin vapaa-aikaa. Jos taas on tauko työpäivän keskellä, niin se ei ole ns vapaa-aikaa vaikka palkaton tauko olisikin kyseessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi