Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Reilukerhomeininkiä - eläkeläinen yli 10 000 sakkoon alimittaisista taimenista

Vierailija
28.08.2024 |

Ukkoparka ei tiennyt, että vain yli 50-senttisiä taimenia saa kalastaa. Poikansa kuvasti saaliit nettiin ja sitten olikin poliisi ovella. 

Suomessa kun saa rai*skauksista ja pahoinpitelyistä max. muutaman tonnin (tai satasen) sakot, niin aika hurjalta kuulostaa tämä kalajuttu. 

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä oli vain laittaa kuvat nettiin.

Itse olen tuosta omasta puutarhasta napsinut aina omiksi tarpeiksi peuroja. Pääsääntöisesti naaraita ja vasoja jotka puutarhassa vierailevat syömässä omenoita.

Eipä se keneltäkään pois ole jos luonnon eläimiä syö nälkäänsä. Kukaan ei niitä edes osaisi kaivata,eivätkä kenenkään istuttamia tai kasvattamia ole.

Omasta puutarhasta voi hyödyntää kaiken syötävän, eikä siinä mitään väärää ole.

Tuo kalastus nyt tietysti on eriasia jos nyt toisen istuttamia menee ottamaan omin lupinensa. 

Siihen on varmaan syynsä miksi niitä istutetaan ja miksi alamittaisia ei saa ottaa. Liittyisikö jotenkin siihen että niitä olisi jatkossakin eikä kukaan olisi ryöstökalastanut niin etteivät lisäänny?

Vierailija
102/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on muutaman kerran käynyt niin, että kun olen kävellyt autolle hakemaan mittaa ja samalla poltellut pari tupakkia ja juonut mukillisen kahvia, niin ovat kalan pahalaiset odotellessaan ehtineet kuolla kupsahtamaan.

Enpä oikein ole kehdannut heittää kuolleita kaloja vesistöön niin olen sitten joutunut viemään ne kotiin asti ja ennen kuin olen ehtinyt pesulta pois ja kertomaan vaimolle, niin hän on jo ehtinyt kalat perkaamaan ja lyömään fileiksi.

Mitäpä siinä enää sitten muuta voisi tehdä kuin laittaa fileet joko pannulle tai pakkaseen.

Niin hullu minäkään en ole, että vaimolle menisin sanomaan, että hän on nyt tehnyt suuren virheen ja ihan turhaa työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on muutaman kerran käynyt niin, että kun olen kävellyt autolle hakemaan mittaa ja samalla poltellut pari tupakkia ja juonut mukillisen kahvia, niin ovat kalan pahalaiset odotellessaan ehtineet kuolla kupsahtamaan.

Enpä oikein ole kehdannut heittää kuolleita kaloja vesistöön niin olen sitten joutunut viemään ne kotiin asti ja ennen kuin olen ehtinyt pesulta pois ja kertomaan vaimolle, niin hän on jo ehtinyt kalat perkaamaan ja lyömään fileiksi.

Mitäpä siinä enää sitten muuta voisi tehdä kuin laittaa fileet joko pannulle tai pakkaseen.

Niin hullu minäkään en ole, että vaimolle menisin sanomaan, että hän on nyt tehnyt suuren virheen ja ihan turhaa työtä.

Se on juu että välillä voi noinkin käydä vaikka tietää ja osaa kalatkin mittailla. Vahinkoja nyt sattuu kelle tahansa.

Ihan ymmärrettävää sekin ,ettei nyt vaimon eteen voi likaisena mennä ja saunahan se silloin on lämmitettävä ja aikaahan siinä menee tunti jos toinenkin kun eihän se sauna niin nopeasti ja itsekseen lämpene. Ensin pilkot puut ja lämmittelet, sen päälle vielä rauhassa itsensä pesee puhtaaksi, niin nopsaan siinä se aika vaan kuluu etiäpäin. Eikä sitä oikeasti parane naisen työtä käydä moittimaan yhtään. Pahoittavat niin helposti mielensä .

Vierailija
104/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne pitää muuten heittää kuolleenakin vesistöön. Se on se laki. Muutenhan ne olisivat aina kuolleet.

Vierailija
105/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelmi meni ja veti verkolla juuri istutetut taimenet. Tuosta tempusta kymppitonni on liian lievä seuraus. Paikalliset kalastajat saisivat vedellä sakilla turpaan niin että tajuaa mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

Joka järvellä on näitä ukkoja, jotka täyttää pakastmet istutuspaikalla pyörivillä alamittaisilla taimenilla. Meilläkin piti siirtyä lautalta istuttamiseen näiden junttien takoa. Kala ripotellaan pitkin selkävesiä pienissä erssä.

Rantaan istuttaessa ne pyörii siinä koko syksyn, osa vielä edellisenä keväänä. Ja kaiken lisäksi nää istukkaat maistuu kuuleman mukaan pahalta kun ne ruokitaan eri rehulla kuin kalatiskiin mebevät kalat.

Vierailija
106/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen se onkan se ahneen loppu?

Vierailija
107/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän dramaattista verrata lapsen yliajoa muutaman sintin onkimiseen. Osoittaa että realiteettien taju on hämärtynyt.

Hinnan perusteella  tämä oli se vakavampi juttu!

Onnettomuus on onnettomuus ja rikos on rikos. Jos murhaat lapsen tahallasi, siitä ropsahtaa elinkautinen ja syystäkin. Se on nykyään 15 vuotta.

Vierailija
108/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelmi meni ja veti verkolla juuri istutetut taimenet. Tuosta tempusta kymppitonni on liian lievä seuraus. Paikalliset kalastajat saisivat vedellä sakilla turpaan niin että tajuaa mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

Joka järvellä on näitä ukkoja, jotka täyttää pakastmet istutuspaikalla pyörivillä alamittaisilla taimenilla. Meilläkin piti siirtyä lautalta istuttamiseen näiden junttien takoa. Kala ripotellaan pitkin selkävesiä pienissä erssä.

Rantaan istuttaessa ne pyörii siinä koko syksyn, osa vielä edellisenä keväänä. Ja kaiken lisäksi nää istukkaat maistuu kuuleman mukaan pahalta kun ne ruokitaan eri rehulla kuin kalatiskiin mebevät kalat.

Jokaiselle vaan lasku kouraan, kun ei kerran piitata muuten.

Vierailija
109/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi istutuskalat olis mahdollisesti poikineet tuhansia yksilöitä lisää järveen ja suuri osa taimenkannan ennallistamisesta tehdään pääosin vapaaehtoistyönä. Mun mielestä aivan törkeä teko. Jokainen kalamies tietää oman vesistönsä alamitat ja tätä mulk kua ei ne kiinnostanut. Järvitaimen kasvaa hitaasti ja tässä meni nyt monen vuoden työt hukkaan sekä kasvatuslaitokselta, että vapaaehtoistyötä tekeviltä. 

Ihan helvetin törkeetä menoa ja olis ansainnut isommat sakot. 

Vähän vastaava teko olis kaataa puita luonnonsuojelualueelta.

Vierailija
110/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri sinunlaisten kuspäiden takia laki on muutettu niin että kuollutkin kala pitää laskea takaisin järveen rapujen ruuaksi. 

Vierailija
111/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla käy sääliksi! 900 euron eläke ja saatanalliset sakot, tuli kaloille hintaa. Ja miksi kuvia olisi laittanut nettiin, jos olisi tiennyt, että laitonta saalista? AP

Poika laittoi kuvat.

Tulee mieleen, että poikaa on ketuttanut faijan alamittaisten kalastelutouhut ja sanonut, että laitetaan someen kuvia niin muutkin näkevät miten taitava kalamies olet. Ukko mennyt ansaan ja napannut ns syötin. 

Vierailija
112/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs meni lesoilemaan netissä

Ja mitäs meni rikostelemaan. 

Jep, tollous ei ole puolustus. Kaikille opetetaan lukutaito ja laki on netissä.

Vierailija
113/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kuolleitakaan saa ottaa itselleen, ei edes verkkoon kuolleita tai muuten vahingoittumalla kuolleilla. Näin sanoo laki.

Vierailija
114/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaukseen sellainen kommentti, että ei niistä raiskauksista tuomita sakkoja ollenkaan, vaan niistä tuomitaan aina vankeutta. AP varmaan sekoittaa vahingonkorvaukseen, joka ei ole rangaistus ollenkaan, vaan vahingon korvaus.

Vierailija
115/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vuosi sitten jäi meillä päin muutamakin ukko kiinni kun nostivat juuri istutetut lohet omiin pakastimiinsa. Yksi pöljä oli vielä myynyt niitä. Yhtä tietämättömiä olivat mitoista kun tämäkin. 

Vierailija
116/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ap, mutta maailmassa riittää rai skattavaa mutta sukupuuttoon kuolleet lajit ei tule takasin. Siksi korkeampi korvaussumma. 

Enkä nyt sano että rais kaus olisi jotenkin hyväksyttävä teko, vaan että ihmisen yksilöllinen kärsimys suhteessa maapallon hyvinvointiin ei ole mitenkään verrattavissa olevia asioita.

Vierailija
117/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko parka tasan tiesi, kävi laittamassa aivan sattumalta verkot juuri siihen ja heti istuttajien poistuttua. Ahneella oli paskainen loppu. Vaikka pääsi mielestäni liian vähällä. Näitä istutusten perässä juoksevia verkkoeemeleitä pitäisi pistää jalkapuuhun.

Vierailija
118/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko parka tasan tiesi, kävi laittamassa aivan sattumalta verkot juuri siihen ja heti istuttajien poistuttua. Ahneella oli paskainen loppu. Vaikka pääsi mielestäni liian vähällä. Näitä istutusten perässä juoksevia verkkoeemeleitä pitäisi pistää jalkapuuhun.

"Voi kun joku olisi kertonut että siihen missä tankkiauto oli juuri tyhjentänyt sopivan kokoista filettä ei olisi saanut laittaa verkkoja" 🤭 

Ttu mikä taulapää. Jalkapuu olisi tosiaan oikea osoite. Nimi julki ehdottomasti ja hoitokalastettua särkeä postiluukusta sisään.

Vierailija
119/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et selvästikään ole kalastaja, koska et tiedä, että kuollut rauhoitettu kala pitää heittää takaisin.

Vierailija
120/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalat olivat Jääsjärven Osakaskuntien istuttamia eli kyseisen kalatalousalueen osakaskuntien osakkaat olivat maksaneet istutukset. En tiedä saavatko nämä osakaskunnat valtionavustuksia tai taloudellisat tukea kunnalta vai muodostuuko tulot yksinomaan pyydysluvista.

Kaloista tuomittu korvaussumma 10000 euroa puolestaan menee suoraan valtiolle.

Osakaskunnissa voi olla vihaista väkeä.