Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talouselämä: "Nuorisoalan järjestöt ehdottavat kahta tuntuvaa indeksileikkausta eläkkeisiin" - nuoret ei halua elättää vanhuksia

Vierailija
28.08.2024 |

Eläketurvakeskuksen toimitusjohtaja Mikko Kautto kertoo blogissaan, että selkeästi voimakkaimmat nuorten uudistusehdotukset koskevat työeläkkeiden indeksitarkistuksia.

Ehdotuksissa on peräti kaksi indeksileikkausta, määräaikainen indeksijäädytys ja pysyvä indeksisäännön heikennys."

Kauton mukaan voimakkain nuorten ehdottama toimi on, että työeläkeindeksi olisi jatkossa vain kuluttajahintojen muutokseen perustuva.

Koskiessaan kaikkia maksettavia eläkkeitä tällä olisi iso vaikutus työeläkemenoon ja edelleen maksuihin. Tietysti vaikutus olisi voimakas myös eläketasoihin ja eläkkeensaajien suhteelliseen asemaan. Nuorten suunnasta ehdotettuna se on kuitenkin looginen, sillä toimi vaikuttaisi nopeasti, pienentäisi ikääntymiseen liittyviä menoja ja vähentäisi nuorille kohdentuvaa maksurasitetta.

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/461bd092-2808-464a-9b33-d14f9901f…

Kommentit (806)

Vierailija
201/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu mikäs siinä. Nuoristakin tulee vanhoja ja leikkaukset osuvat omaan nilkkaan jotta ihan miten haluatte.

Nuoret eivät (todennäköisesti) elä tarpeeksi kauaa päästäkseen eläkkeelle. Tai halua elää.

Eikös nämä "nuoret" jo ole eläkkeellä?Nimittäin mielenterveytensä ja huumeen vetämisen seurauksena.Tällaiset myös töihin yhteisen hyvän vuoksi.

Taidat olla huumeveikko itsekin, kun huumeidenkäytöstä kaiken tiedät.

Vierailija
202/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu mikäs siinä. Nuoristakin tulee vanhoja ja leikkaukset osuvat omaan nilkkaan jotta ihan miten haluatte.

Nuoret eivät (todennäköisesti) elä tarpeeksi kauaa päästäkseen eläkkeelle. Tai halua elää.

Järjestelmä ei ole minun keksimäni.-eläkeläinen

Miksi alapeukku faktalle?

Koska tämän hetken eläkeläinen saa ylivoimaisesti suurimman hyödyn tästä mahdottomaksi tehdystä järjestelmästä. Myöhemmille sukupolville jää vain massiivinen lasku maksettavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten eläkeläiset kehtaa täällä uhota, että on 40 vuotta tehty töitä? Eihän tuo ole mikään aika siihen verrattuna, mitä multa odotetaan!? 

T. -83 15-vuotiaana työt aloittanut

Se on voi, voi.

Kiitos samoin, kun et muuta osaa.

Vierailija
204/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas saatu tänne eläkeläisiä haukkuva ketju, moneskohan jo lieneekään.

Asiallinen kritiikki pitää osata ottaa vastaan, vaikka kuinka sattuisi.

Vierailija
205/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei nuoret halua heille kertynyttä eläkettä vaan haluavat leikata omaa tulevaa eläkettä?

Vierailija
206/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä eläkeläiset ovat eläkkeensä ihan itse tienanneet, toisin kuin nämä lumihiutale blogivlogi somevaikuttaja - ammattilaiset. Miksi 50 vuoden työuran jälkeen ei saisi nauttia työnsä hedelmistä ja hyvästä toimeentulosta?

Ylivoimaisesti suurin osa eläkkeistä maksetaan työssäkäyvien palkasta. Koska järjestelmä on rakennettu toiveajattelulle. Tilanne tuskin muuttuu, sillä poliitikoilla ei riitä selkärankaa tehdä asialle mitään. Ovat liian itsekkäitä. Pelkäävät jäävänsä vaaleissa ulos. Menettävät suojatyöpaikkansa.

Vierailija
207/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo nuoret ajatelleet että tekevät heikennykset omaan eläketurvaansa. Nyt kun he ovat terveitä ja pystyvät hoitamaan asiansa, eläke voi olla kaukainen asia. Sittenkun se on ajankohtainen, tietoisuuteen tulee paljon sellaista, mitä nyt ei kykene ymmärtämään lainkaan. Kun ihminen on vanha rahaa alkaa kulua 10-20 -kertaisesti se määrä kun nuorena. Lääkkeitä voi olla kymmeniä eri sortteja, tarvitaan siivousapua, asioimistaksia, kauppa-apua, ateria-apua, vaippoja (enemmän kuin vauva-aikana), fysioterapiaa, kotihoitoa kun mikään asia ei enää onnistu fyysisen heikkenemisen ja muistin heikkenemisen takia. Sen lisäksi tietysti kaikki normaali asumiskulut, vaatteet, kengät, kampaamo/parturi, jalkahoidot, kädihoidot (kun itse ei kykene kynsiään leikkaamaan, eikä kovettumiaan hoitamaan) jne, jne.

Nuoria tuskin kiinnostaa tuo litania k

Mä kärsin kyllä pitkäaikaissairaudesta jo nyt alle 40-vuotiaana joten älä viitsi. Suunnitelmani on, että hankin eutanasian kun olen huollettavassa kunnossa joten tuo voivottelu ei koske mua. En nytkään voi sietää mitään pitkiä sängyssämakaamisjaksoja kun en pääse liikkumaan vaikka jonkun sairauden takia. Jos mulla ei toimi vanhana enää mikään kunnolla niin lähden mieluummin saappaat jalassa. En tietenkään suunnittele tätä muille. En vain voi sietää liikuntakyvyttömyyttä muutenkaan, höh.

Vierailija
208/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eläkkeitä aletaan polkea niin eläkeläiset alkaa syömään pankkititileiltään varojaan ja kenties myös muuta omaisuuttaan, jolloin perintöjä kärkkyvä nuorempi polvi jää nuolemaan näppejään vanhuksen kuoltua tyhjätaskuna. Pienemmistä eläkkeistä ei ole niin paljon ottaa mitä isommista eläkkeistä voi ottaa esimerkiksi vanhusten laitostoshoitomaksuihin, jolloin TE työikäiset joudutte kustantamaan enemmän laitoshoidossa olevien vanhusten hoitokuluista. 

Jos on rakentanut elämänsä sen varaan että saa perintöä, ansaitseekin polttaa näppinsä.

Vierailija
209/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei nuoret halua heille kertynyttä eläkettä vaan haluavat leikata omaa tulevaa eläkettä?

mitä kertynyttä eläkettä? Eläkejärjestelmä on jakojärjestelmä, jonka puitteissa työssäkäyvien eläkemaksujen kautta maksetaan pääasiassa nykyisiä eläkkeitä. Eläkerahastojen rahastointiasteet ovat luokkaa 20 % rahastosta riippuen, loput maksetaan eläkemaksuista.

Nyt kun vanhushuoltosuhde on romahtanut, eläkejakojärjestelmä paljastuu äkkiä pyramidihuijaukseksi sukupolvien välillä. Ei siis ole juurikaan mitään kertynyttä eläkettä, se on koko homman pointti

Vierailija
210/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan lumihiutaleet jäävät mt syistä eläkkeelle jo kolmikymppisinä kun ei jakseta mitään vastoinkäymisiä.

Voit tulla sanomaan tämän minulle päin naamaa jos uskallat. Et taida uskaltaa. Puskista on helppo valittaa.

Vierailija
211/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluavat varmaan sitten vanhana todella pienen eläkkeen.

Vierailija
212/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhtykääpä oikeasti pohtimaan tuota järjestelmää.

Turhaan te alatte vihaamaan joitain "eläkeläisiä" ja jopa kadehtimaan kuviteltuja suuria eläkkeitä. Se on vihapuhetta kansanryhmää kohtaan ja ilmeisimmin hybridisodankäyntiä. Kuten tylttömienkin mollaaminen.

He eivät ole mihinkään syyllisiä. Hyvä, että ovat olleet työelämässä ja saaneet tämän yhteiskunnan meille jälkipolville aikaan.

Nuo nuorten toivomat muutokset tulevat voimaan kuutenkin niin myöhään, että osuvat heidän omiin eläkkeisiinsä.

Työeläkkeitä maksetaan työssäkäyvien työnantajien lupaamana viivästyneenä palkkana.

Ei niitä kenenkään opiskelijan eikä työttömän tarvitse maksaa.

Suurten ikäluokkien edustajat ovat itse olleet suunnittelemassa omaa eläkejärjestelmäänsä. Myöhemmin syntyneiltä ei edes kysytä.

Vierailija
213/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hyvä! Olen 61 v, mutta nuoret ensin eikä me vanhat. Niin se kuuluu olla!

Vierailija
214/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me eläkkeellä olevat esitämme, että kaikenlainen nuorinson tukeminen lopetetaan, ei ollut meidän aikana tukia, opiskeltiin omaan laskuun, eikä ollut harrastusmahdollisuuksia, ei asuntoloita jne. 

Silloin oli töitä kaikille halukkaille.

Vierailija
215/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan te alatte vihaamaan joitain "eläkeläisiä" ja jopa kadehtimaan kuviteltuja suuria eläkkeitä. Se on vihapuhetta kansanryhmää kohtaan ja ilmeisimmin hybridisodankäyntiä. Kuten tylttömienkin mollaaminen.

He eivät ole mihinkään syyllisiä. Hyvä, että ovat olleet työelämässä ja saaneet tämän yhteiskunnan meille jälkipolville aikaan.

Nuo nuorten toivomat muutokset tulevat voimaan kuutenkin niin myöhään, että osuvat heidän omiin eläkkeisiinsä.

Työeläkkeitä maksetaan työssäkäyvien työnantajien lupaamana viivästyneenä palkkana.

Suurten ikäluokkien edustajat ovat itse olleet suunnittelemassa omaa eläkejärjestelmäänsä. Myöhemmin syntyneiltä ei edes kysytä.

Ei lapsiltakaan kysytä kuinka paljon he haluaisivat lapsilisää. Aika paljon tässä on epäkohtia.

Vierailija
216/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä eläkeläiset ovat eläkkeensä ihan itse tienanneet, toisin kuin nämä lumihiutale blogivlogi somevaikuttaja - ammattilaiset. Miksi 50 vuoden työuran jälkeen ei saisi nauttia työnsä hedelmistä ja hyvästä toimeentulosta?

Kun eivät ole, eivät lähelläkään. Aikaisemmin laskettiin että hyvä jos kolmanneksen ovat tienanneet eläkkeesrään, mutta uusimmissa laskelmissa se on vain viidenneksen. Siis 80% eläkkeestä tulee ansaitsemattomana tulonsiirtoina nyt työssäkäyviltä, jotka eivät itse saa vastinetta maksuilleen. 

Kaikki eläkeläiset eivät ole maksaneet yhtä vähän/yhtä paljon eläkemaksuja. Joka vuosi uusi ikäluokka siirtyy eläkkeelle ja nyt eläköityvät ovat maksaneet ihan yhtä korkeita maksuja kuin nuoremmatkin jo useamman vuoden ajan.

Vierailija
217/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo nuoret voisivat pitää suunsa kiinni ja hävetä. Me ollaan rakennettu yhteiskunta, jossa heillä olisi hyvä elää ja menestyä. Itse ovat lähteneet tuhoamaan kaiken tuolla kitinällä " miksi mun pitää maksaa...". Kukakohan on heidänkin koulutuksensa, päiväkotinsa yms. maksanut? Vanha kansa ei saanut näistä ilmaiseduista nauttia. Lisäksi me on maksettu eläkemaksuja koko elämämme, vaikka ekoista vuosista ei mitään eläkekertymää saatukaan.

Vierailija
218/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää siltä, että tämä eläkeläisten haukkuminen täyttää vihapuheen kriteerit. Joten ilmoitetaanpa eteenpäin.

Ei sun tarvitse eläkeläisiä haukkua. Teet sen ihan oma-aloitteisesti.

Vierailija
219/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eläkkeistä leikkaaminen on ongelmallista, koska eläkejärjestelmä perustuu luottamukseen. Jos ansaituista eläkkeistä leikataan, se merkitsee, ettei kukaan tiedä enää eläkettään tulevaisuudessa.

Se tarkoittaa, että täytyy alkaa säästää omaa eläkettä jenkkien tyyliin. Full support!

Ihan niinkuin nuoremmat ikäluokat muka luottaisivat eläkkeisiin. Itse en usko saavani päivääkään eläkettä.

Vierailija
220/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien edustajat ovat itse olleet suunnittelemassa omaa eläkejärjestelmäänsä. Myöhemmin syntyneiltä e

suuret ikäluokat - ainakin poliitikot - ovat tasan tarkkaan tienneet millaisen järjestelmän ovat luoneet. Se toimii vain, jos lisääntyy tarpeeksi eikä vanhushuoltosuhteen pyramidi käänny ylösalaisin kärjelleen.

Miksi suuret ikäluokat eivät tehneet tarpeeksi jälkeläisiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan