Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talouselämä: "Nuorisoalan järjestöt ehdottavat kahta tuntuvaa indeksileikkausta eläkkeisiin" - nuoret ei halua elättää vanhuksia

Vierailija
28.08.2024 |

Eläketurvakeskuksen toimitusjohtaja Mikko Kautto kertoo blogissaan, että selkeästi voimakkaimmat nuorten uudistusehdotukset koskevat työeläkkeiden indeksitarkistuksia.

Ehdotuksissa on peräti kaksi indeksileikkausta, määräaikainen indeksijäädytys ja pysyvä indeksisäännön heikennys."

Kauton mukaan voimakkain nuorten ehdottama toimi on, että työeläkeindeksi olisi jatkossa vain kuluttajahintojen muutokseen perustuva.

Koskiessaan kaikkia maksettavia eläkkeitä tällä olisi iso vaikutus työeläkemenoon ja edelleen maksuihin. Tietysti vaikutus olisi voimakas myös eläketasoihin ja eläkkeensaajien suhteelliseen asemaan. Nuorten suunnasta ehdotettuna se on kuitenkin looginen, sillä toimi vaikuttaisi nopeasti, pienentäisi ikääntymiseen liittyviä menoja ja vähentäisi nuorille kohdentuvaa maksurasitetta.

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/461bd092-2808-464a-9b33-d14f9901f…

Kommentit (806)

Vierailija
181/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaan lapsilisät nuorten äideiltä pois elättäköön itse vauvansa ja nuorisonsa. Eikä hoideta näiden vauvoja sairaaloissa meidän maksamissa. Hoitakoon kotonaan. ''

Vaikka nuorilta otettaisiin kaikki etuudet pois, olisi siinä noin yhden-kahden miljardin säästö. Eläkkeisiin menee 37 miljardia vuodessa. Suurin osa tuosta rahasta varastetaan työtätekeviltä "eläkemaksun" nimellä. Se on häpeällinen varkaus.

Minun eläkkeeni maksaa eläkeyhtiö, en varasta keneltäkään. Koskaan en ole elänyt minkäänlaisten tukien varassa.

Tuliko joku vassari linjoille? Mistäs se eläkeyhtiö saa rahaa? Ottavat työnantajamaksuineen melkein neljäsosan jokaisen työtätekevät nuoren palkasta. Eikä se nuori tule näkemään niitä rahoja enää koskaan.

Vierailija
182/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo nuoret ajatelleet että tekevät heikennykset omaan eläketurvaansa. Nyt kun he ovat terveitä ja pystyvät hoitamaan asiansa, eläke voi olla kaukainen asia. Sittenkun se on ajankohtainen, tietoisuuteen tulee paljon sellaista, mitä nyt ei kykene ymmärtämään lainkaan. Kun ihminen on vanha rahaa alkaa kulua 10-20 -kertaisesti se määrä kun nuorena. Lääkkeitä voi olla kymmeniä eri sortteja, tarvitaan siivousapua, asioimistaksia, kauppa-apua, ateria-apua, vaippoja (enemmän kuin vauva-aikana), fysioterapiaa, kotihoitoa kun mikään asia ei enää onnistu fyysisen heikkenemisen ja muistin heikkenemisen takia. Sen lisäksi tietysti kaikki normaali asumiskulut, vaatteet, kengät, kampaamo/parturi, jalkahoidot, kädihoidot (kun itse ei kykene kynsiään leikkaamaan, eikä kovettumiaan hoitamaan) jne, jne.

Laiha lohtu niille 20 vuotiaille, joid

Miten niin ennen ei ollut tukia lapsiperheille? Esim. vuonna 1949 lapsilisämenot olivat noin 40 % kaikista Suomen sosiaalimenoista. Eli kyllä te vanhukset olette saaneet tukea jo silloin, kun teillä oli pieniä lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voidaan leikata eläkkeitä niin että juuri ja juuri riittävät elämiseen. Se koskee myös teitä nuoria sitten kun ehditte eläkeikään. Meille vanhemmille on kertynyt säästöjä joita voimme käyttää sitten siihen mukavuuden tavoitteluun ja vaikka hyväntekeväisyyteen. Se on pois sieltä perintövarallisuudesta. Joten tehkääpä miten haluatte.

Jännä oletus että tässä mitään perintovarallisuutta olisi tiedossa. Ei ole ja oma äitini kuuluu porukkaan joiden eläke nyt ei kovin suuri olekaan vaikka ikänsä työskentelikin. On se silti isompi raha kuin mitä itse saan, mutta en siitä ole kateellinen. Se on vain fakta että jostain täytyy säästää eikä kaikkea voida vain jatkuvasti ottaa nuorilta ja työikäisiltä jos halutaan pitää maa pyörimässä. Ei ihmisillä ole varaa sekä hankkia lapsia että pitää ikääntyvää väestöä eläkkeissä että vielä tienata omaa elä

Ethän sinä omaa eläkettäsi tienaakaan. Puheena olevalla logiikalla seuraava sukupolvi maksaa sinunkin eläkkeesi. Toivottavasti lapsesi tai muu nuoriso on silloin sinulle oikein kateellinen.

Vierailija
184/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän ne nuoret, eli meidän lapsemme,  joutuisivat avustamaan taloudellisesti meitä vanhuksia,  jos vielä eläkkeitä pienentäisivät. Eikö ole parempi, että vanhus tulee omalla eläkkeellään toimeen?

Ei kumpaankin. Maksoitte itse liian vähän ja maksatte nyt muille liian paljon. 

Vierailija
185/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä, että kuolleetkin (leskelle) saavat eläkettä ja minä tuskin koskaan. Kiva maksella eläkemaksuja

t 29-v

Riippuu siitä oliko se vainaa parempi- vai huonompituloinen kuin leski. Jos miesvainaa oli pienempituloinen kuin vaimonsa (leskirouva), ei vaimo saa mistään mitään, kuin oman työeläkkeensä. Tai vastaavasti toisin päin. Leskeneläke (perhe-eläke) ei ole ollenkaan itsestäänselvyys.

Leskeneläke sentään lakkautuu pikkuhiljaa.

Vierailija
186/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset sitten vaan takaisin työelämään josta saa palkkaa

Minun veroprosenttini eläkkeestäni on 32. Mikä sinun on?

- Eläkeläinen

Onko sinulla puoliso, jonka kanssa jaat menot? 

- yksinasuva, joka maksaa kaikki menot yksin palkastaan

Vierailija
187/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaan lapsilisät nuorten äideiltä pois elättäköön itse vauvansa ja nuorisonsa. Eikä hoideta näiden vauvoja sairaaloissa meidän maksamissa. Hoitakoon kotonaan. ''

Vaikka nuorilta otettaisiin kaikki etuudet pois, olisi siinä noin yhden-kahden miljardin säästö. Eläkkeisiin menee 37 miljardia vuodessa. Suurin osa tuosta rahasta varastetaan työtätekeviltä "eläkemaksun" nimellä. Se on häpeällinen varkaus.

Minun eläkkeeni maksaa eläkeyhtiö, en varasta keneltäkään. Koskaan en ole elänyt minkäänlaisten tukien varassa.

Eläthän nytkin . Ihan puhtaasti tulonsiirroilla hurskastelet omaa ja oman ikäluokkasi erinomaisuutta

Vierailija
188/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ylipäätään tajua, että miten eläkeläiset nyt ovat niin ongelmissa muka pienten eläkkeiden kanssa. Jos on käynyt töissä, säästänyt lisäksi muutenkin, maksanut jo asuntolainansa pois niin kuin suurin osa on, niin kulutkin heillä luulisi olevan aivan äärimmäisen pienet. Apteekkiin ja lääkäriin kuljetaan Kela-taksilla vaikka tilillä olisi satoja tuhansia euroja, vanhemmiten ruokahalu vähenee, asumiskulut yksin yksiössä, tai jo kokonaan maksetussa omassa asunnossa/talossa ovat pienet. Mikä hätä heillä on?

Sen sijaan työikäisillä on lapsia elätettävänä, pitää olla riittävän suuri asunto, jonne lapset mahtuu, jotkut teini-ikäiset pojat syö kuin hevoset. Perheen kuskaamiseen useimmiten tarvitaan auto jne. Suuret kulut ja silti pitää maksella isoja eläkemaksuja, jotka katoaa nykyeläkeläisten ahneuteen.

Vierailija
189/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ei halua kerryttää eläkettään kun samalla sahaavat omaa oksaansa.

Kyllä haluavat kartuttaa omaansa ei ahneiden nykyeläkeiläisten, jotka eivät itse juuri joutuneet tyel-maksuja maksamaan.

Vierailija
190/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein suurimman hyödyn Eläketurvakeskuksen laskelmassa saa vuonna 1940 syntynyt nainen: hän saa jokaista työeläkemaksuina maksamaansa euroa kohti peräti seitsemän euroa eläkettä. Saman ikäluokan miehet taas saavat jokaista maksamaansa euroa kohti 4,4 euroa.

Vuonna 2010 syntyneet taas tulevat saamaan eläkejärjestelmästä irti enää vajaat kaksi euroa per eläkemaksuina maksettu euro.

https://yle.fi/a/74-20071825

Tämän ikäluokan edustajat alkavat olla  edesmenneitä. Luuletko, että 1940-70 -luvuilla naisena oli jotain auvoista. Raskasta työtä surkeilla palkoilla eikä ollut juurikaan yhteiskunnan tukia. Nämä naiset olivat yhteiskunnan orjia, joita hyväksikäytettiin. 

Vierailija
191/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ei halua kerryttää eläkettään kun samalla sahaavat omaa oksaansa.

Kyllä haluavat kartuttaa omaansa ei ahneiden nykyeläkeiläisten, jotka eivät itse juuri joutuneet tyel-maksuja maksamaan.

Kyllä nuoret mielellään sijoittaisivat henkilökohtaiseen eläkerahastoon. Sellaisia ei vain käytännössä ole, tai ovat kuten tavalliset rahastot, koska niihin ei saa mitään verohuojennuksia tavallisiin rahastosijoituksiin verrattuna. Ja vaikea monen on sijoittaa, kun eläkemaksut ovat niin suuret, ettei mitään jää. Jos saisivat eläkemaksujen verran lisää käteen, varmasti useampi sijoittaisikin.

Vierailija
192/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eläkkeistä leikkaaminen on ongelmallista, koska eläkejärjestelmä perustuu luottamukseen. Jos ansaituista eläkkeistä leikataan, se merkitsee, ettei kukaan tiedä enää eläkettään tulevaisuudessa.

Se tarkoittaa, että täytyy alkaa säästää omaa eläkettä jenkkien tyyliin. Full support!

Niin se menee jo nyt. Nuoret aikuiset joutuvat ensin maksamaan nykyisten eläkeläisten menot ja lisäksi säästämään itselleen eläkkeen.

Ei teidän omaa eläkettänne tarvitse säästää, senhän maksaa teidän lapsenne. Eikös se näin mene? Toivottavasti kadehtivat teitä ihan v.tusti.

Vierailija
193/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on suurten ikäluokkien kohtuus ja oikeudentaju? Te ette maksaneet kuin vähän eläkemaksuja, mutta pääsitte nuorena keskim hyvälle eläkkeelle . Me maksamme työnantajia myöten itsemme kipeäksi ja eläkeikä on 70v. Millä psyykkisella taikatempulla te tunnette olevanne tähän oikeutettuja ja että tämä on oikeudenmukaista?  Yleensä sitä luulisi että haluaisi lapsillensa parempaa kuin itselleen, mutta suurilla ikäluokilla se menee että itselle parempaa. 

Vierailija
194/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko joku vassari linjoille? Mistäs se eläkeyhtiö saa rahaa? Ottavat työnantajamaksuineen melkein neljäsosan jokaisen työtätekevät nuoren palkasta. Eikä se nuori tule näkem

Ei huolta, seuraava sukupolvi sitten maksaa heidän eläkkeensä. Eikös se näin mene? Ainakin tämän ketjun perusteella.

Vierailija
195/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eläkeläinen mutta kun olen nainen jonka työhön uhraama aika oli enemmänkin semmoinen suloinen vitsi eikä mitään oikeaa ihmisen elinaikaa vaihdettuna työhön niin kuin muilla, oikeammilla ihmisillä, joten minun eläkkeeni on jäänyt erittäin vaatimattomaksi.

Ja minä kannatan tätä uudistusta täysin keuhkoin, ihan oikeasti vääryydellä rakennetusta ja ahneudella pilatusta järjestelmästä sietää ja kuulukin ottaa jos on tiukkaa.

Samat saatanan syöttöporsaat joilla on isot eläkkeet olivat rikkaita jo ennen eläkettäänkin, sieltä löytyy se ylimääräinen läski joka sietäökin leikata pois.

Vierailija
196/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä eläkeläiset ovat eläkkeensä ihan itse tienanneet, toisin kuin nämä lumihiutale blogivlogi somevaikuttaja - ammattilaiset. Miksi 50 vuoden työuran jälkeen ei saisi nauttia työnsä hedelmistä ja hyvästä toimeentulosta?

Kun eivät ole, eivät lähelläkään. Aikaisemmin laskettiin että hyvä jos kolmanneksen ovat tienanneet eläkkeesrään, mutta uusimmissa laskelmissa se on vain viidenneksen. Siis 80% eläkkeestä tulee ansaitsemattomana tulonsiirtoina nyt työssäkäyviltä, jotka eivät itse saa vastinetta maksuilleen. 

Vierailija
197/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläthän nytkin . Ihan puhtaasti tulonsiirroilla hurskastelet omaa ja oman ikäluokkasi erinomaisuutta

Kiitos tästä, emme me nyt niin erinomaisia olla. Ehkä jotkut.

Vierailija
198/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengailevat nuoret haluavat elää tuilla, ennen mentiin töihin ja ansaittiin siitä eläke. Kyllähän se varmaan vetuttaa kun löhöilystä ei enää haluta maksaa. 

Toteaa kotonaan löhöilevä ja tuilla elävä...

No onhan se vähän eri asia löhöillä kotona 76 vuotiaana, kuin 23 vuotiaana.  Jospa tuo "löhöilijä" on tehnyt töitä 40 vuotta ennen kuin on saanut jäädä kotiin löhöilemään:D 

Onko tuo varma tieto, vai pelkkä mutu?

Vierailija
199/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuloni puolittuivat kun jäin eläkkeelle."

Ja todennäköisesti sait parempaa palkkaa kuin minä tulisin saamaan vaikka olisin 100 vuotta yhtäjaksoisesti työelämässä. Että tällainen maailma nuoremmille sukupolville jätetty.

Vierailija
200/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu mikäs siinä. Nuoristakin tulee vanhoja ja leikkaukset osuvat omaan nilkkaan jotta ihan miten haluatte.

Nuoret eivät (todennäköisesti) elä tarpeeksi kauaa päästäkseen eläkkeelle. Tai halua elää.

Järjestelmä ei ole minun keksimäni.-eläkeläinen

Ehkä. Ehkä ei. Satuit syntymään ennen kuin järjestelmä romahti. Meillä muilla ei käynyt yhtä hyvä säkä. Mitä tapahtuikaan ajatukselle, että jäisi tulevillekin sukupolville mahdollisuus? Taisi mennä veroparatiiseihin, niin kuin kaikki rahatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä