Hei hallitus! Miten ansiosidonnaisen leikkaaminen auttaa yli 50-vuotiaita työllistymään paremmin?
Miten ansiosidonnaisen leikkaaminen auttaa työnantajia palkkaamaan yli 50-vuotiaita töihin? Eikö teidän pitäisi tehdä ikärasismille jotain eikä kurittaa työttömiä?!
Kommentit (326)
Ei ole tarkoitus työllistää, koska työn hakijoita on jo riittävästi. Tarkoitus on säästää ja poistaa tukia, jotta epätoivoisimmat tappaisi itsensä tai perustaisi yrityksiä.
Nyt viiskymppiset ehdokkaaksi vaaleissa, Kyllä sieltä joku paikka löytyy eläkeviraksi, jos ei läpi pääsekään. Kun tunnustaa väriä, alkavat lautakuntapaikat ym paukkua. Jaaritteluja noi useimmiten on, mutta poliittinen ura tuossa iässä voi olla ihan hieno pääte, vaikkei nyt ihan Kelan pääjohtajaksi pääsekään.
Ei yksin autakaan,mutta kun samalla irtisanomisen kynnys madaltuu,niin työllistämiselle sama juttu. Pääsee helpommin eroon saikuttavasta hopeaketusta
Vierailija kirjoitti:
Miten työnantajat saadaan pakotettua ottamaan yli 50-vuotiaat töihin?
Miksi koko ajan täällä toistuu että halutaan joku auttava käsi. Miten sen yli 50-vuotiaan saisi pakotettua työllistämään itse itsensä? Eikö pitäisi olla jo kokemusta ja osaamista jostain, että voisi myydä sitä? Kaikki ei kykene yrittäjyyteen, mutta aika hiton moni jos vain viitsisi tosissaan ottaa selvää.
Aina kun joku harkitsee yrittäjyyttä, niin joku elämäm koululainen on kertomassa ettei kannata, "menee tuet, yrittäjä ei saa työttömyyskorvausta" ja muuta asennevammaista. Jos jokainen ajatteli näin, meillä olisi noin 500 000 työtöntä enemmän kuin nyt. Onneksi aika moni uskaltaa työllistää itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Kun nostaa kaksi vuotta ansiosidonnaista lomaillen niin siinä ei tule ajatelleeksi että pitkä työttömyys pn punainen vaate työnantajille. Mahdollisuus työllistyä laskee mitä pitempään on poissa työmarkkinoilta. Kahden vuoden työttömyysjakson jälkeen voi sanoa että ihminen on muuttunut yhteiskunnan kannalta kulueräksi. Joskus vuosikin riittää että työt on tehty lopuksi ikää. Jospa ansiosidonnaisen leikkaus vähän kannustaa hakemaan töitä pian työttömuden alettua.
Niin, kyllä nyt on aika lailla vakio että jos jää ansiosidonnaiselle, niin ihminen lepää laakereillaan hyvän tovin. Ihan laskelmoiden, että emmä vielä hae töitä, kesäkin tulossa jne. Olen itse viisikymppinen ja tähän ikään mennessä olen tavannut useita, jotka tekevät näin. Ei mitään kiirettä työnhaulla.
Niin paskalta kuin se tuntuukin (sillä ilmaista rahaa on tietty aina kiva saada!) niin hallitus on oikeilla jäljillä tässä. Ainakin osalta saadaan työttömyysaikaa lyhennettyä, kun on vaan pakko nousta sieltä laakereiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nostaa kaksi vuotta ansiosidonnaista lomaillen niin siinä ei tule ajatelleeksi että pitkä työttömyys pn punainen vaate työnantajille. Mahdollisuus työllistyä laskee mitä pitempään on poissa työmarkkinoilta. Kahden vuoden työttömyysjakson jälkeen voi sanoa että ihminen on muuttunut yhteiskunnan kannalta kulueräksi. Joskus vuosikin riittää että työt on tehty lopuksi ikää. Jospa ansiosidonnaisen leikkaus vähän kannustaa hakemaan töitä pian työttömuden alettua.
Niin, kyllä nyt on aika lailla vakio että jos jää ansiosidonnaiselle, niin ihminen lepää laakereillaan hyvän tovin. Ihan laskelmoiden, että emmä vielä hae töitä, kesäkin tulossa jne. Olen itse viisikymppinen ja tähän ikään mennessä olen tavannut useita, jotka tekevät näin. Ei mitään kiirettä työnhaulla.
Niin paskalta kuin se tuntuukin (sillä ilmaista rahaa on tietty aina kiva saada
Jos yhtään tajuat isosta kuvasta mitään, suurin osa ansiosidonnaiselle jäävistä työllistyy nopeasti. Mutta mitäpä tosiasioista. Jos itse jäät työttömäksi, pääset kokeilemaan työttömyyden ihanuutta, ainakin uskot itse että se on kovin kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin paskalta kuin se tuntuukin (sillä ilmaista rahaa on tietty aina kiva saada
Hallituksen toimet on päinvastoin lisänneet työttömyyttä. Myös työttömumyysjaksojen pituudet on kasvussa, ei myhenemässä. Työttömyyden kasvun syy on pula työpaikoista.
Oletko nyt tyytyväinen ja miten hallitus onnistui?
Siten, että ei jäädä sen ajaksi lomailemaan 6 kuukaudeksi ja sitten vasta haeta tosissaan töitä. Mitä pidempää on työttömänä ja pois töistä, sitä hankalampaa on päästä takaisin töihin. Kannustamalla ihmisiä heti hakemaan uutta työtä ilman sapattivapaita, todennäköisempää, että työllistyy.
Myös ne, jotka varmasti työllistyvät, eivät voi enää pitää sapattivapaata, vaan palaavat kerryttämään verorahoja aikaisemmin => työurat pitenevät.
Hae valtiolle tai kunnalle töihin vanhempana, siellä ei ole samassa määrin ikärasismia. Tarvitsee kyllä sopivan ylemmän korkeakoulututkinnon ja työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
50v jälkeen kaksi uutta työpaikkaa + niiden jälkeen oma yritys.
Kummankaan työpaikan saamisessa ei mitään ongelmaa. Soittamalla tapaamisaika, saapuminen oikeaan aikaan, esittäytyminen ja asian kertominen, lyhyet ja asialliset keskustelut, työehtojen ja aloitusajan sopiminen, kättä päälle.
Pelkkä satojen CV:n lähettely firmojen sähköposteihin on laiskuutta, saamattomuutta ja ajanhukkaa. Sinut huomataan kuin havunneulanen kuusesta.
Useimmilla firmoilla ei ole mitään henkilöstövastaavien puhelinnumeroita edes julkisesti nähtävillä. Lähes sataprosenttisesti neuvotaan täyttämään työnhakulomake niiden sivuilta ja lähettämään se. On omaa kokemusta tältäkin talvelta. Soitin kahden entisen työnantajan pomolle ja kyselin olisiko mitään. Jotain on kesäksi joo mutta tee hakemus heidän sivuilta. Vielä ei ole tullut vatausta. Eli firmoissa nimenomaan haluavat että netin kautta pitää ne hakemukset lähettää. Voi olla että jos sattuu soittamaan juuri sellaiseen aikaan että tarvitsevat epätoivoisesti tekijää johonkin vähemmän haluttuun työhön niin onnistaa. On käynyt niinkin. Outoa sanoa että on laiskuutta ja saamattomuutta jos tekee ohjeiden mukaan.
Tässä kohta kellekkään ole työpaikkoja kun leikataan kulutus nollaan. Eu pankeilla menee kivasti;)
Up