Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei hallitus! Miten ansiosidonnaisen leikkaaminen auttaa yli 50-vuotiaita työllistymään paremmin?

Vierailija
26.08.2024 |

Miten ansiosidonnaisen leikkaaminen auttaa työnantajia palkkaamaan yli 50-vuotiaita töihin? Eikö teidän pitäisi tehdä ikärasismille jotain eikä kurittaa työttömiä?!

Kommentit (326)

Vierailija
161/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nostaa kaksi vuotta ansiosidonnaista lomaillen niin siinä ei tule ajatelleeksi että pitkä työttömyys pn punainen vaate työnantajille. Mahdollisuus työllistyä laskee mitä pitempään on poissa työmarkkinoilta. Kahden vuoden työttömyysjakson jälkeen voi sanoa että ihminen on muuttunut yhteiskunnan kannalta kulueräksi. Joskus vuosikin riittää että työt on tehty lopuksi ikää. Jospa ansiosidonnaisen leikkaus vähän kannustaa hakemaan töitä pian työttömuden alettua.

Niin, kyllä nyt on aika lailla vakio että jos jää ansiosidonnaiselle, niin ihminen lepää laakereillaan hyvän tovin. Ihan laskelmoiden, että emmä vielä hae töitä, kesäkin tulossa jne. Olen itse viisikymppinen ja tähän ikään mennessä olen tavannut useita, jotka tekevät näin. Ei mitään kiirettä työnhaulla. 

Niin paskalta kuin se tuntuu

Jos yhtään tajuat isosta kuvasta mitään, suurin osa ansiosidonnaiselle jäävistä työllistyy nopeasti. Mutta mitäpä tosiasioista. Jos itse jäät työttömäksi, pääset kokeilemaan työttömyyden ihanuutta, uskot itse että se on kovin kivaa.

Määrittele "työllistyy nopeasti". Kuukausi, puoli vuotta, vuosi? Minusta alle kuukausi on nopeasti, niin että heti pääsee kun hakee. Tällaisia en nyt muista ainuttakaan mutta tietenkään en tunne kaikkia Suomen työttömiä. :) Kerroin tosiasioita ihmisistä, joita tunnen, vuosikymmenien ajalta. Ja heillä on tavallista että himmaillaan useampi kuukausi, ennen kuin edes harkitaan työnhakua. Ei ole kiire, kun raha juoksee. 

Olen ollut työttömänä nuoruudessa, kolmisen kuukautta, eikä se ollut kivaa. Työmarkkinatukea sain, ei ansiosidonnaista, kun ei ollut työuraa takana. 

Ystäväpiirissä on tälläkin hetkellä yksi, joka yt-irtisanottuna jäi ansiosidonnaiselle, ja suoraan ilmoitti ettei aio hakea töitä vähään aikaan. Ottaa nyt rennosti. Ei tarvi just nyt enempää rahaa. 

Nämä on varmasti harvinaisia poikkeuksia nämä minun tuntemani keski-ikäiset. Suurin osa oikein juosten haluaa heti uudestaan oravanpyörään, vai mitä. 

Vierailija
162/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nostaa kaksi vuotta ansiosidonnaista lomaillen niin siinä ei tule ajatelleeksi että pitkä työttömyys pn punainen vaate työnantajille. Mahdollisuus työllistyä laskee mitä pitempään on poissa työmarkkinoilta. Kahden vuoden työttömyysjakson jälkeen voi sanoa että ihminen on muuttunut yhteiskunnan kannalta kulueräksi. Joskus vuosikin riittää että työt on tehty lopuksi ikää. Jospa ansiosidonnaisen leikkaus vähän kannustaa hakemaan töitä pian työttömuden alettua.

Niin, kyllä nyt on aika lailla vakio että jos jää ansiosidonnaiselle, niin ihminen lepää laakereillaan hyvän tovin. Ihan laskelmoiden, että emmä vielä hae töitä, kesäkin tulossa jne. Olen itse viisikymppinen ja tähän ikään mennessä olen tavannut useita, jotka tekevät näin. Ei mitään kiirettä työnhaulla. 

Niin paskalta kuin se tuntuu

Hallituksen toimet on päinvastoin lisänneet työttömyyttä. Myös työttömumyysjaksojen pituudet on kasvussa, ei myhenemässä. Työttömyyden kasvun syy on pula työpaikoista.

Oletko nyt tyytyväinen ja miten hallitus onnistui?

No mitä jos tehdään päinvastoin - pidennetään ansiosidonnaista. Vähentäisiköhän se työttömyyttä? Aivan varmasti ei.

Mitä mun tyytyväisyys vaikuttaa tai edes kiinnostaa?? Mulla on täysin neutraali olo hallituksen toimiin, jos sua se kerran kiinnostaa. Samoin oli edellisenkin hallituksen kohdalla. En nosta verenpainetta asioista, jotka ei ole suoraan mun hoidossa. 

Jos ei työpaikkoja ole, niin aina voi miettiä itsensä työllistämistä, tosin tuntuu olevan kuin punainen vaate työväenpuolueelle. Ei voi ryhtyä "herraksi". Oikeasti aina on vaihtoehtoja. Ellei ole todella työhön kykenemätön ja kipeä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kohta kellekkään ole työpaikkoja kun leikataan kulutus nollaan. Eu pankeilla menee kivasti;)

Mistähän pankeista puhut? 

Vierailija
164/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessa hyvä talous?

Suomen talous kyntää - kuuluu maailman talouskasvun TOP-kymmenen heikoimman joukkoon. Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n tilasto on lohdutonta luettavaa: Suomen bruttokansantuotteen (BKT) kasvu oli vuonna 2024 koko maailman 10. huonointa!

Vierailija
165/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tipahdin lapsikorotusten ja anssin leikkauksen myötä lapsineni köyhemmäksi kuin köyhä! Emme saa ttt:tä tms. omistusasunnon vuoksi, joten nyt 700 sitten ruokitaan kaksilapsinen yh-perhe ja maksetaan asuminen. Well done, tästä onkin helppo lähteä töihin.

Vierailija
166/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa hyvä talous?

Suomen talous kyntää - kuuluu maailman talouskasvun TOP-kymmenen heikoimman joukkoon. Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n tilasto on lohdutonta luettavaa: Suomen bruttokansantuotteen (BKT) kasvu oli vuonna 2024 koko maailman 10. huonointa!

Sitä suuremmalla syyllä ihmisiä pitäisi kannustaa yrittäjyyteen. Palkkatyöläinen ei Suomea suosta nosta, mutta joku onnekas yritys saattaa vientitulojakin tänne saada. 

Mutta täälläkin, aina jos ehdottaa "mites itsensä työllistyminen" niin alapeukku, alapeukku, alapeukku. 

Kyllä näkee asenteistakin, miksi Suomen talous kyntää. Kelpaa vain hyväpalkkainen palkkatyö, ei olla valmiita ottamaan vetovastuuta, edes omasta itsestä. 

Vierailija
167/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä on työpaikka onneksi, mutta mietin, että jos jäisin työttömäksi, en kyllä satavarmasri löytäisi uutta duunia. Nykyinen työ kevyttä toimistotyötä, kroppa ei kestäisi esim. siivoushommia, joita on nuorena tullut tehtyä, joten ei työnä olisi ongelma, mutta nivelrikko ei kyllä antaisi perään tehdä. Enkä tiedä pääsisikö edes siivoomaan.. Olen liian koulutettu varmaan moneen hommaan (FM) ja väärin koulutettu moneen muuhun (humanistisen alan tutkinto).

en kyllä keksi miten mitään tukien leikkaukset saisi työnantajan haluamaan palkata minut, kun tarjolla lienee satoja nuorempia.

N57

Vierailija
168/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, moni yli 50-vuotias ottaa ansiosidonnaisen ylimääräisenä lomana, eikä edes yritä työllistyä.

Hyvin pieni osa ihmisistä on niin varakkaita, että voi ottaa työttömyyden, edes ansiosidonnaisella olon, kivana lomana. Esim. jos itse jäisin työttömäksi, noin 5000 e/kk palkallani saisi ansiosidonnaista ensimmäiseltä 8 viikolta 2300 euroa. Siinä on aika roima pudotus jo normaalipalkkaani, jonka mukaan elintasoni on mitoitettu. Mutta syyskuun alusta voimaan tulevan uuden käytännön mukaan sitten 8 viikon jälkeen tipahtaa 1800 euroon, ja jos työttömyys jatkuu yli 34 viikkoa, loppu ansiosidonnaisaika mentäisiin 1700 eurolla. Kyllä siinä olisi äkkiä sääästöt syöty, kun on asuntolainaa, auto jne. 

Jatkossa ansiosidonnaisen päivärahan määrä laskee noin kahden kuukauden työttömyyden jälkeen 80 prosentin tasolle täydestä päivärahasta. Noin kahdeksan kuukauden jälkeen määrä tippuu 75 prosenttiin täydestä päivärahasta.

Vierailija
169/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole vaan kun menee töihin. Hyville tyypeille löytyy aina töitä. Eiku.

Vierailija
170/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuja ei ole seuraavien vaalien jälkeen.

Vierailija
171/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, moni yli 50-vuotias ottaa ansiosidonnaisen ylimääräisenä lomana, eikä edes yritä työllistyä.

Hyvin pieni osa ihmisistä on niin varakkaita, että voi ottaa työttömyyden, edes ansiosidonnaisella olon, kivana lomana. Esim. jos itse jäisin työttömäksi, noin 5000 e/kk palkallani saisi ansiosidonnaista ensimmäiseltä 8 viikolta 2300 euroa. Siinä on aika roima pudotus jo normaalipalkkaani, jonka mukaan elintasoni on mitoitettu. Mutta syyskuun alusta voimaan tulevan uuden käytännön mukaan sitten 8 viikon jälkeen tipahtaa 1800 euroon, ja jos työttömyys jatkuu yli 34 viikkoa, loppu ansiosidonnaisaika mentäisiin 1700 eurolla. Kyllä siinä olisi äkkiä sääästöt syöty, kun on asuntolainaa, auto jne. 

Jatkossa ansiosidonnaisen päivärahan määrä laskee noin kahden kuukauden työttömyyden jälkeen 80 prosentin tasolle täydestä päivärahasta. Noin kahdeksan kuukauden jälkeen määrä tippuu 75 prosenttiin täydestä päivärahasta.

Esim palkka 2000 €, siitä ansiosidonnainen on 1 306 € , kahden kk kuluttua 1 045 € ja 34 viikon kuluttua enää 979 €.

Miinus 20 % verot.

Vierailija
172/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaa merkittävästi. Joskus esitettiin kuvaaja, jossa ansiosidonnaisjakso (400 pv) loppupuolella tapahtui merkittävä työllistyminen, korkea piikki kuvaajassa. Nyt kun sitä joutilasaikaa kyhennetään, onhan se merkittävä etu yhteiskunnalle, veronmaksajalle ja työnhakijalle itselleen: ei tarvitse lorvia enää niin kauan.

On se kumma kun esittää faktaa, niin heti tulee vain alapeukkua. 

Tässä faktaa, ansidonnaisen lyhentäminen nopeuttaa merkittävästi työllistymistä:

Raju piikki tilastossa, kun ansiosidonnainen päättyy ihmisiä katoaa jonnekin

Ansiosidonnaisen työttömyysturvan päättyessä joka seitsemäs työtön katoaa tilastosta. OECD kiinnittää huomiota huimaan piikkiin, mutta tarkoittaako se, että töitä alkaa löytyä, kun tuki vähenee?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005585899.html

Joopa, varmaan olikin lehden mukaan vuonna 2018, kun töitä oli tarjolla. Tulepas sieltä tähän nykyhetkeen ja mieti miksi on konkursseja paljon sekä työttömiä. 

Vierailija
173/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tipahdin lapsikorotusten ja anssin leikkauksen myötä lapsineni köyhemmäksi kuin köyhä! Emme saa ttt:tä tms. omistusasunnon vuoksi, joten nyt 700 sitten ruokitaan kaksilapsinen yh-perhe ja maksetaan asuminen. Well done, tästä onkin helppo lähteä töihin.

Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista.

Vierailija
174/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituuuuus! Miten se työllisyys kohenee kaatamalla ennätysmäärin yrityksiä konkurssiin?Eikös jokaisessa konkassa menetetä useita työpaikkoja?

Mistä kotimaisille pk-yrityksille riittää asiakkaita kun kaikkien alle 100 000 vuodessa tienaavien ostovoimaa leikataan?

Vasemmistopuolueet ovat monta kertaa kertoneet että suomalaisten ostovoiman lisääminen on erittäin tehoton keino kohentaa taloutta.

Kun kerran tämä on totta, niin miksi suomalaisten maltillinen ostovoiman alentaminen vaikuttaisi voimakkaasti talouteen, kotimaisen kysynnän kautta?

Vasemmistopuolueet ovat ennen vaaleja ja nytkin tällä hallituskaudella ilmoittaneet että veronkorotukset ovat oikea linja korjata valtion heikkoa taloutta, ei tukien pienennykset tai muu hallinnon pienentäminen. Esimerkiksi SDP oli myös nostamassa mm. arvonlisäveroa,

Työssäkäyvien ostovoima on parantunut joten puheet ostovoiman viemisestä on valhetta.

Vierailija
175/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista.

Ei estä ei, mutta menot huomioidaan aivan eri tavalla kuin vuokralla asuessa. Minulla asumiskulut edullisia sen lisäksi, joten leikattu anssi + lapsilisät + elarit riittää pitämään laskelmat plussan puolella, koska menoina huomioidaan esimerkiksi asuntolainasta vain korko, joka on minulla ~112e kuussa. 

Vierailija
176/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituuuuus! Miten se työllisyys kohenee kaatamalla ennätysmäärin yrityksiä konkurssiin?Eikös jokaisessa konkassa menetetä useita työpaikkoja?

Mistä kotimaisille pk-yrityksille riittää asiakkaita kun kaikkien alle 100 000 vuodessa tienaavien ostovoimaa leikataan?

Ostovoima on noussut vaikka sitä ei tietystikään haluta tunnustaa.

Vierailija
177/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ryhdy yrittäjäksi kommentti on aika säälittävä. Jos yritys ei ole innovatiivinen ja vientialalla, se kilpailee olemassa olevien paikallisten yritysten kanssa. Velkarahalla, mikäli sellaista saisi, kilpailu on aika riskialtista. Jos onnistuisi, menisi toinen yritys konkurssiin, työllisyys ei siinä lisääntyisi.

Vierailija
178/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa ansiosidonnaisen päivärahan määrä laskee noin kahden kuuka

Mää sain aiemmin ansiosidonnaista noin 800 e kuussa, tässä kuussa tuli vain 579,78. Siittä sitte kaikki laskut asumisesta lähtien. Pahoittelen mutta on pakko ruveta kriminaaliksi mutta ryöstän vain rikkailta. Mitä itse tekisit?

Vierailija
179/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajat eivät ymmärrä kuinka etuoikeutetussa asemassa elävät. Etähuoltaja ei saa mitään tukia, mutta maksavat lasten elatusmaksut ja asumiskulut. Työttömyyskorvaukset kattavat itselläni asumiskulut. Kahteen lapseen noin 10000€ vuodessa, vaikka elää säästeliäästi. Jos ei tahdo lapsiaan tavata, tilanne on erilainen.

Vierailija
180/326 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirretään juuri noita varoja rikkaimille ja tunnin junan hankkeelle !!!

Älä arvostele hallitusta se on vain täystuho

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän