Mies ei suostu siihen, että asuntolaina otetaan molempien nimiin
Kohta 15-vuotta takana yhteistä historiaa ja lapsia on siunaantunut 3 kappaletta. On ollut vaikeuksia niinkuin kaikissa parisuhteissa. Löydettiin unelmakoti ja mies haluaa lainan omiin nimiinsä!
Emme ole naimisissa ja nyt on alkanut mietityttämään, että nyt huijataan ja kunnolla. Tähän asti on asuttu vuokralla ja vuokrasopimus on molempien nimissä.
Kommentit (979)
Kyllä on miehellä jalka oven välissä. Ala jo selvittää oikeuksiasi. Älä anna toisen viedä omaisuutta. Kyllä se on yhdessä luotu.
Vierailija kirjoitti:
Noin se kannattaa tehdä koska jos tulee ero niin ei tule riitaa talon myymisestä. Jos se on yhteinen talo niin nykyään on todella vaikeaa saada talo myydyksi. Parempi on että mies ottaa lainan taloon yksin.
Talon myymiseen ei vaikuta se, onko se toisen puolison tai molempien nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan ap nyt faktat kunnolla? Olisiko sinulla varaa maksaa sitä lainaa vai haluatko vain kartuttaa omaisuuttasi miehen varaoilla?
Jos niin niin kun tuossa joku jo aikaisemmin mainitsi että laittoi sijoituksiin säästyneet rahansa niin samalla tavalla. Molemmat voittaa ja ero tilanteessa selvää.
Ap vastaa: kyllä minulla olisi varaa maksaa sitä lainaa Olen vakituisessa työsuhteessa
Tämä ketju kyllä kertoo, että suurin osa naisista ei ymmärrä rahasta paljoakaan ja/tai omistusasunto on heille pakkomielle.
Ap vaikuttaa omistushaluiselta ja rasittavalta. En haluaisi mitään yhteistä omaisuutta tuollaisen kanssa. Enkä kenenkään muunkaan. Parempi kun kaikki omaisuus on omissa nimissä. Se on tasa-arvoa.
n41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä väänsin asiasta puolison kanssa myös. Halusi että ottaa omiin nimiinsä. No sovittiin että maksan vain 1/3 kokonaiskuluista. Laitoin itse vähän säästöön joka kuukausi. Erottiin myöhemmin. Eksälle jäi homeinen talo ja mulle sijoitussalkku missä on huomattavasti suurempi omaisuus kun talon nykyinen hinta.
Tätä ei mammat tunnu tajuavan. Sijoitussalkulla tienaa paljon todennäköisemmin kuin asunnon ostamisella.
Sinä tässä et tajua, ettei kolmen lapsen perheessä riitä rahat sekä vastaostettuun asuntoon että laajamittaisen sijoitussalkun perustamiseen.
Ap:n puolison mielestä rahat riittää, kun sitä suunnittelee.
Joko ap kysyi mit suunnitelmia miehellä on?
-mikä juttu?
-tulisiko ap:n nimi talokirjaan?
-haluaisiko mies ap:n maksavan vuokraa?
-maksaisiko ap elämisen kulut (ruoka, sähkö, mitä laskuja?) vai menisikö puoliksi?
-maksaisiko (ja päättäisikö) mies yksin talon kuluista, remonteista vai osallistuisko ap myös näihin (tekijänä, maksajana)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä väänsin asiasta puolison kanssa myös. Halusi että ottaa omiin nimiinsä. No sovittiin että maksan vain 1/3 kokonaiskuluista. Laitoin itse vähän säästöön joka kuukausi. Erottiin myöhemmin. Eksälle jäi homeinen talo ja mulle sijoitussalkku missä on huomattavasti suurempi omaisuus kun talon nykyinen hinta.
Tätä ei mammat tunnu tajuavan. Sijoitussalkulla tienaa paljon todennäköisemmin kuin asunnon ostamisella.
Sinä tässä et tajua, ettei kolmen lapsen perheessä riitä rahat sekä vastaostettuun asuntoon että laajamittaisen sijoitussalkun perustamiseen.
No sitten tällainen yhtälö ei toimi eikä mies voi sitä asuntoa itselleen yksin ostaa, jos ei pysty maksamaan ja samalla osallistumaan myös muihin kuluihin. Sitten jatketaan vuokra-asunnossa elämistä. Laskelmat pitää tehdä etukäteen ennen asunnon ostamista.
Paljonko ylipäätään tiedät asuntolainasta? Jos et tiedä, on korkea aika perehtyä. Omarahoitusosuus, vakuudet, lyhennystapa jne. Ja oleellista tietenkin keskustella tuloistanne ja mahdollisesta lainamäärästä. Asunto on suuri sijoitus jos tähän asti ette siis ole omistaneet mitään. Tietenkin koko perheenne tulot ja menot on mietittävä yhdessä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppakirjaan molempien nimet, ehdottomasti tai vaihtoehtoisesti maksat vain osasi juoksevista menoista, puoliso lyhentäkööt lainaansa. Sinä voit säästää saman rahan johonkin tuottoisaan sijoituskohteeseen.
Verottaja katsoo tuossa ap:n omistaman osuuden lahjaksi mieheltä ja ap maksaisi lahjaveron.
No tuskin yksikään pankki suostuu myöntämään lainaa vain toiselle omistajalle, ellei toisella ole selvästi laittaa oma osuus käteisenä. Joten lahjaveroasia tuskin on kovin oleellinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju kyllä kertoo, että suurin osa naisista ei ymmärrä rahasta paljoakaan ja/tai omistusasunto on heille pakkomielle.
Mitä nyt ei kuka ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi omistaa asunto, kun saisi asua siellä puoli-ilmaiseksi? En näe tässä mitään järkeä.
Jos olet työssä, voit sijoittaa muualle kuin asuntoon omat rahasi: pörssiosakkeisiin, ja mies sijoittaa asuntoon. No problems.
Selvä kusettamisen maku. Et todellakaan suostu.
M44
Miten teidän keskustelut aiheesta sitten menee, jos ette saa siitä järkevästi keskusteltua?
Mikä estää naisia säästämästä vaikka vuokrayksiöön pahan päivän varalle. Ei pidä roikkua miehissä taloudellisesti = opiskella kunnon ammatti ja toimeentulo ja hankkia lapsia ihan varallisuuden mukaan.
Lainat voi olla erilliset, mutta pankki kyllä vaatii, että molemmat ovat yhteisvastuussa molemmista lainoista. Nimi pitää olla talon omistuspaperisa ehdottomasti. Suosittelen keskustelemaan lakimiehen kanssa. Erossa myös velat ovat yhteisiä ja tämä koskee osin myös avoliittoja joissakin tapauksissa. Ettei kävisi niin, että eron jälkeen joka tapauksessa maksaisit miehen velkaa. Älä nyt ainakaan takaajaksi suostu.
Sellaiselle miehelle en synnyttäisi ainuttakaan jälkeläistä, joka ei myös huolehdi koko perheestä. Tervemenoa sinkkuelämään ukkelit!
Vierailija kirjoitti:
Anna miehen ottaa laina nimiinsä, mutta pidä huolta, että talokirjoissa on sunkin nimi.
Yksikään pankki ei suostu tuollaiseen ja tuskin tuo ap:n mieskään. Talo on lainan vakuutena, joten ei voi olla siten, että laina on vain miehen, mutta talon omistaa molemmat.
Tämä voisi olla hyvä diili ilman niitä lapsia. Mies todennäköisesti ainakin varmistelee nahdollisen eron varalta, että sp:n on hankalampi saada lapset itselleen.
Ny ap, pidä huoli, ettet anna muuttaa lasten osoitetta sinne "uuteen kotiin". Vaikka mies ostaisi talon, niin pidä sinä tuo vuokra-asunto. Ja kiellät lasten osoitteenmuutoksen.