Mies ei suostu siihen, että asuntolaina otetaan molempien nimiin
Kohta 15-vuotta takana yhteistä historiaa ja lapsia on siunaantunut 3 kappaletta. On ollut vaikeuksia niinkuin kaikissa parisuhteissa. Löydettiin unelmakoti ja mies haluaa lainan omiin nimiinsä!
Emme ole naimisissa ja nyt on alkanut mietityttämään, että nyt huijataan ja kunnolla. Tähän asti on asuttu vuokralla ja vuokrasopimus on molempien nimissä.
Kommentit (979)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut avoliitossa jo 25 vuotta miehen omistamassa talossa.
Kyllä, olen loinen! En ole maksanut euroakaan kiinteistön kuluista, en osallistu vakuutusten tai kiinteistöveron maksuun enkä maksa edes jätemaksua. Asun täysin ilmaiseksi, ei edes sähkölaskun suuruudesta tietoa.
Lasten kuluja emme tosin ole jakaneet tasan, koska minä olen ostanut molemmille lapsille opiskelupaikkakunnalta asunnot. Olen näin joutunut maksamaan semmoiset 400 000 e enemmän kuin lasten isänsä, joten pitäisikö minun nyt erota, kun mies ei ole osallistunut yhteisen talouden kuluihin yhtä paljon? Hänhän on koko liittomme ajan voinut kartuttaa omaisuuttaan minun kustannuksellani ja minulle on jäänyt lapsista aiheutuvien kulujen maksajan rooli.
Nyt jos miehesi eroaa sinusta, hänelle jää asunto ja sinulle vain vaatteet😂😁😂😁😂😁
Totta. Joutuisin muuttamaan kesämökilleni, kunnes saisin vuokravakuuden säästettyä.
Mutta katsos kun kyse on aina ihan poikkeustapauksesta. Nyt en ehtinyt kauppaan. En osaa ostaa oikeanlaista haalaria. Nyt ei ole rahaa sähkölaskuun, kun just ostin sen tietokoneen.
Mutta siis periaatteessa totta kai mies maksaa vähintään puolet menoista, oikeastaan melkein kaiken. Tällä viikollaä nyt oli tämmöinen poikkeustapaus. Ja se palaverikin sattui just torstaille kello viisi, kun piti hakea lapset 🤷
Eroa. Hommaa oma koti. Tuo ei ole lähtökohdiltaankaan kunnossa, teidän 'perhe'.
Mies ostakoon talon. Muuta sinä vuokralle ja tuet hakuun. Parempi elämä taatusti.
Vierailija kirjoitti:
NO anna ottaa lainan omiin nimiiinsä, mutta hän myös lainan maksaa.
Näin juuri. Kauppakirjaan ostajaksi kuitenkin molemmat. Jos päätät erota, miehesi maksaa sen vain omissa nimissään olevan lainan loppuun. Sinä saat puolikkaan talon hinnasta. Eli kyllä se mies on tässä häviäjä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta katsos kun kyse on aina ihan poikkeustapauksesta. Nyt en ehtinyt kauppaan. En osaa ostaa oikeanlaista haalaria. Nyt ei ole rahaa sähkölaskuun, kun just ostin sen tietokoneen.
Mutta siis periaatteessa totta kai mies maksaa vähintään puolet menoista, oikeastaan melkein kaiken. Tällä viikollaä nyt oli tämmöinen poikkeustapaus. Ja se palaverikin sattui just torstaille kello viisi, kun piti hakea lapset 🤷
Miksi olet valinnut tuollaisen miehen itsellesi? Kuulostaa aika ikävältä tyypiltä.
Vierailija kirjoitti:
Kauppakirjaan molempien nimet, ehdottomasti tai vaihtoehtoisesti maksat vain osasi juoksevista menoista, puoliso lyhentäkööt lainaansa. Sinä voit säästää saman rahan johonkin tuottoisaan sijoituskohteeseen.
Eli mies maksaa muiden menot. Ap vain omansa? Just just..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen loinen! En ole maksanut euroakaan kiinteistön kuluista, en osallistu vakuutusten tai kiinteistöveron maksuun enkä maksa edes jätemaksua. Asun täysin ilmaiseksi, ei edes sähkölaskun suuruudesta tietoa.
Lasten kuluja emme tosin ole jakaneet tasan, koska minä olen ostanut molemmille lapsille opiskelupaikkakunnalta asunnot. Olen näin joutunut maksamaan semmoiset 400 000 e enemmän kuin lasten isänsä, joten pitäisikö minun nyt erota, kun mies ei ole osallistunut yhteisen talouden kuluihin yhtä paljon? Hänhän on koko liittomme ajan voinut kartuttaa omaisuuttaan minun kustannuksellani ja minulle on jäänyt lapsista aiheutuvien kulujen maksajan rooli.
Jos lähet tosta talosta, jos eroatte tai miehesi kuolee?
Miten sun käy sillon?
Kirjotit että olet ostanut asunnot lapsille, asunnot eivät siis ole sinun omaisuutta.
Miksi sun pitäisi erota?
Miehesi jos jatkaa samaa linjaa hautaansa asti on harvinainen yksisarvinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Kauppakirjaan ostajaksi kuitenkin molemmat. Jos päätät erota, miehesi maksaa sen vain omissa nimissään olevan lainan loppuun. Sinä saat puolikkaan talon hinnasta. Eli kyllä se mies on tässä häviäjä.
Miten se mies voi hakea lainaa pankista, jos hän ei itse omista sitä ostettava asuntoa? Ei pankki voi käyttää vakuutena asuntoa, josta omistaa puolet joku muu, kuin se velallinen.
Vierailija kirjoitti:
No entä sitten? Ostimme juuri noin 50 000e maksavan auton. Joo ei ole sama kuin asunto, mutta silti paljon rahaa. Autolaina on kokonaan miehen nimissä. Auto on kuitenkin molempien nimissä. Mulle käy oikein hyvin.
Miehen täytyy vaan luottaa, että maksan osuuteni, vaikkei nimeä olekaan paperissa. Laina-aika on noin 8 vuotta. Jos ero tulisi, niin jompikumpi varmaan lunastaisi auton itselleen. Jos riita tulisi niin autosta puolet on kuitenkin minun.
Miehellä on siis pankkilaina, rahoituksella ostettu auto vaihtaa omistajaa vasta sitten, kun viimeinen erä on maksettu. Jos olette naimisissa, saat sinäkin osuutesi miehen maksamattomista lainoista, jos ette, niin miehen ei tarvitse ostaa sinulta autoa tai sinun lunastaa sitä mieheltä, yhteisomistus säilyy siihen asti, kunnes toinen hakee muutosta käräjäoikeuden kautta. Pahimmillaan sillä autolla ei aja kukaan, jos ette maksa autoveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet valinnut tuollaisen miehen itsellesi? Kuulostaa aika ikävältä tyypiltä.
No eihän se ollut tuommoinen silloin kun sen valitsin. Siitä tuli myöhemmin tuommoinen, kun lapset olivat jo olemassa. Nyt lapset ovat jo isoja, ja mies on taas ihan normaali. Minulta vaan putosi joku semmoinen perimmäinen lojaalisuus pois noiden vuosien aikana, katson nykyään aika tarkasti oman hyvinvointini ja talouteni perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähet tosta talosta, jos eroatte tai miehesi kuolee?
Miten sun käy sillon?
Kirjotit että olet ostanut asunnot lapsille, asunno
Eikö tuo aikuinen ihminen ole saanut asua täysin ilmaiseksi?? Mihin ne rahat ovat huvenneet, jotka normaalisti aikuinen ihminen maksaa asumisestaan? Jos aikuisille lapsille, niin oma on häpeänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syyllistät naista miehen käytöksestä?
Jospa mies tietää, että hän joutuu joka tapauksessa maksamaan lainan ja sen lyhennykset ja haluaa siitä syystä myös asunnon ja lainan omiin nimiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ollut tuommoinen silloin kun sen valitsin. Siitä tuli myöhemmin tuommoinen, kun lapset olivat jo olemassa. Nyt lapset ovat jo isoja, ja mies on taas ihan normaali. Minulta vaan putosi joku semmoinen perimmäinen lojaalisuus pois noiden vuosien aikana, katson nykyään aika tarkasti oman hyvinvointini
Aika hieno tarina muotoaan muuttavasta miehestä! Muuttuuko hän myös aina täysikuun aikaan ihmissudeksi?
Vierailija kirjoitti:
Jospa mies tietää, että hän joutuu joka tapauksessa maksamaan lainan ja sen lyhennykset ja haluaa siitä syystä myös asunnon ja lainan omiin nimiinsä.
Jospa lukisit ketjun, niin tietäisit, että siitä ei nyt ole kyse.
Ap luulenpa että ukko ottaa lainat omiin nimiinsä. Ja samalla omistaa tietysti talon 100% .
Saat olla mukana maksajana, menisihän sulta puolet vuokraakin.
Ukkosi vaatii laskut, lainanvähennykset 50-50 periaatteella ja loppupelissä omistaa sen talon.
Täällä oli joku ykssarvinen, harvinainen ja lähes sukupuuttoon kuollut.
Mutta tämäkin ykssarvinen saattaa rakastua toiseen ja hiivata nykyisen emännän pellolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syyllistät naista miehen käytöksestä?
En mielestäni syyllistänyt mitenkään. Kysyin vain että miksi hän oli valinnut itselleen tuollaisen miehen. Eikö sinua yhtään kiinnosta sama kysymys? Tuollainen kumppani ei olisi ainakaan ihan ensimmäisen valinta minun tapauksessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se mies voi hakea lainaa pankista, jos hän ei itse omista sitä ostettava asuntoa? Ei pankki voi käyttää vakuutena asuntoa, josta omistaa puolet joku muu, kuin se velallinen.
Tässä on totuus. Ap ei vaan ole hoksannut missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Eroa. Hommaa oma koti. Tuo ei ole lähtökohdiltaankaan kunnossa, teidän 'perhe'.
Mies ostakoon talon. Muuta sinä vuokralle ja tuet hakuun. Parempi elämä taatusti.
Parempi elämä, köyhäinavun varassa. Just joo
Miksi ap maksaisi perheen ruokakulut? Miksei niitä makseta 50/50?