Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet hyvin perinteisistä rooleista avioliitossa?

Vierailija
25.08.2024 |

Mies elättää perheen, vaimo on kotona lasten kanssa tai kotirouvana eikä käy kodin ulkopuolella töissä. Äiti hoitaa kotityöt ja lapset ja mies hoitaa raskaammat miesten työt. Kumpikin osaa tarvittaessa tehdä myös toiselle kuuluvia töitä.

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä toimii. Olen siis kotirouva ja lapsikin jo koululainen. Minusta on mukavaa kun saan touhuta kotona ja suunnitella päivät mieleni mukaan. Olen voinut auttaa vanhempianikin.

Ihmisillä on hassuja kuvitelmia perinteisistä roolijaoista. Esim. että tarvitsee luvan johonkin rahankäyttöön. En minä lupaa tarvitse. Kyllä me isoista hankinnoista puhutaan puolin ja toisin, mutta siihen se jää. Eläkettä mies on säästänyt minulle ja minulla on myös omaisuutta ja sijoitan aktiivisesti. Tyhjän päälle en jäisi missään tapauksessa.

Lisään vielä sen, että kotirouvana oleminen ei tarkoita sitä, ettei saa liikkua kotoa mihinkään. Minun hommaa on pitää koti siistinä, puhdasta vaatetta kaapissa ja hyvää ruokaa pöydässä, mutta aikatauluni on vapaat. Voin vaikka lähteä viikonlopuksi reissuun, jos haluan. Aivan kuten kuka tahansa muukin. 

Sen takia avioliitto ja kunnon sanktiot aviorikoksista sekä elatussopimus eron tullen

Vierailija
82/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on yhteensä 4 kokopäivätyötä, se on aika paljon pelkästään miehelle ja naiselle. Hyvä roolijako on kutakuinkin seuraavanlainen

1. mies huolehtii perheen rahan tulosta sekä omasta ruokahuollostaan

2. Nainen huolehtii itsestään ja lapsista, heidän ruokahuollostaan ja viihtyvyydestä

3. hanttihommat ostetaan palveluina talkkareilta ja kotisiivoajilta

4. Miehen täytyy tienata sen verran, että on varaa viedä koko porukkaa myös ulos syömään tai tilata kotiin, sillä 24/7 lastenhoito on enemmän kuin täyspäivätyö

5. Jos mies odottaa tämän lisäksi vielä pillupalveluksia, niitä voi kompensoida sitten vaikka timanttikoruilla tai shoppailulomilla

Elikkä pikkuisen sulla vielä asenteessa parannettavaa, jos haluat kotivaimon. Muussa tapauksessa tämä perintinen suomalainen malli, eli

1. leikitään parisuhdetta

2. erotaan kun lapset pieniä

3. dumpataan

Vai että kotisiivousta kun vaimo on kotona ja kerkeää hyvin siivoamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No monesti työnjako menee niin, että mies käy töissä. Ja nainenkin käy töissä. JA hoitaa kotityöt ja lapset sen lisäksi. Ja maksaa puolet.

Ja päälle mies vonkuu pillua ja häiritsee lapsia. Sitten katkeroituu ja kostaa kun tulee ero :D

Vierailija
84/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei haittaa yhtään, jos nainen ei suostu tekemään kotitöitä. :] ~Mies26

Eikä tarvitse mennä kuin jonkun verran etelämmäksi ja itään, niin useimmat itseään arvostavat naiset, vaimot eivät suostu, siis suostu tekemään kotitöitä, vaan pakettiin kuuluu se että mies maksaa kotiavun, apulaisia, kuskin ja nainen voi harrastaa tai tehdä työtä, jos haluaa ja kaikki naisen ansaitsemat rahat ovat vain naisen omassa käytössä. Vaikka naisella olisi runsaasti tuloja tai muuten varoja, niin hänen ei ole tarkoitettu uskonnon mukaan käyttää niitä muuhun kuin kuten itse haluaa, aviomies maksaa joka tapauksessa asumisen, lasten kulut, ruoat, vaatteet jne 

Tämä on näiden uskonnon ja kulttuurin miehille kunnia-asia ja hän kokisi loukkaavana jos ei voisi kokea huolehtivansa vaimostaan maksamalla vaimon kulut. 

Maksaminen ei tuo miehelle edes mitään oikeuksia naiseen tai avioliitossa, se on vain velvollisuus, ihan siksi että hän on mies. Kyse ei ole taloudellisesta vaihdannasta. 

Vierailija
85/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan normaaliasenne Etelä-Euroopassa, Itä-Euroopassa ja itse asiassa ihan Keski-Euroopassakin. Siellä Sveitsissä ja Itävallassakin on aivan tavallista, että äiti on kotiäiti. Se ei herätä kulmien nostatusta sitten piiruakaan.

Tää on ihan kulttuurinen juttu, Suomessa tähän ei ole enää ns. julkista hyväksyntää, mitä ihmettelen, sillä muualla Euroopassa se ns. hyväksytään.

Suomessa on ehkä totuttu ajattelemaan isänmaallisesti. Kun nainen käy töissä, hän maksaa verot. Työnteollaan hän ikään kuin edistää yhteiskunnan hyvinvointia. 

Tämä on totta. Tosin tässä tilanteessa, kun kaikille ei riitä töitä, voisi pikku hiljaa tulla hyväksyttävämmäksi meilläkin, että toinen jää kotiin. Oli se sitten kumpi tahansa.

Vierailija
86/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei haittaa yhtään, jos nainen ei suostu tekemään kotitöitä. :] ~Mies26

Eli haluat alistua kotiorjaksi? Kertoo paljon, että kommenttisi on saanut yläpeukkuja naisilta...

Kyllä. Me miehet olemme paskaa. :] Minusta jokaisen miehen pitäisi tehdä 80 prosenttia kotitöistä. ~Mies26

Niin olettekin. Kaikki miehet ovat naisvihaajia ja paskaa. Nainen on onnellisin sinkkuna. HAH!

Vierailija
87/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on yhteensä 4 kokopäivätyötä, se on aika paljon pelkästään miehelle ja naiselle. Hyvä roolijako on kutakuinkin seuraavanlainen

2. Nainen huolehtii itsestään ja lapsista, heidän ruokahuollostaan ja viihtyvyydestä

4. Miehen täytyy tienata sen verran, että on varaa viedä koko porukkaa myös ulos syömään tai tilata kotiin, sillä 24/7 lastenhoito on enemmän kuin täyspäivätyö

5. Jos mies odottaa tämän lisäksi vielä pillupalveluksia, niitä voi kompensoida sitten vaikka timanttikoruilla tai shoppailulomilla

Elikkä pikkuisen sulla vielä asenteessa parannettavaa, jos haluat kotivaimon. Muussa tapauksessa tämä perintinen suomalainen malli, eli

1. leikitään parisuhdetta

Vaimo kasvattaa niitä lapsia. Toki mieskin voi vapaa-ajallaan siivota, mutta voi olla että nainen ei pidä tällaista hirveän seksikkäänä

Vierailija
88/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen ei tee 50 prosenttia kotitöistä, niin se on paska nainen. :] M28

Vierailija
89/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä toimii. Olen siis kotirouva ja lapsikin jo koululainen. Minusta on mukavaa kun saan touhuta kotona ja suunnitella päivät mieleni mukaan. Olen voinut auttaa vanhempianikin.

Ihmisillä on hassuja kuvitelmia perinteisistä roolijaoista. Esim. että tarvitsee luvan johonkin rahankäyttöön. En minä lupaa tarvitse. Kyllä me isoista hankinnoista puhutaan puolin ja toisin, mutta siihen se jää. Eläkettä mies on säästänyt minulle ja minulla on myös omaisuutta ja sijoitan aktiivisesti. Tyhjän päälle en jäisi missään tapauksessa.

Lisään vielä sen, että kotirouvana oleminen ei tarkoita sitä, ettei saa liikkua kotoa mihinkään. Minun hommaa on pitää koti siistinä, puhdasta vaatetta kaapissa ja hyvää ruokaa pöydässä, mutta aikatauluni on vapaat. Voin vaikka lähteä viikonlopuksi reissuun, jos haluan. Aivan kuten kuka tahansa muukin. 

Et sitten lukenut kommenttiani. Mies on säästänyt minulle eläkettä. Minulla on myös omaisuutta. Minä sijoitan aktiivisesti.

Vierailija
90/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa täytyy olla, jos ns perinteisiin rooleihin lähtee. Miksi esim mies hankkisi lapsia, jos ei heidän kanssaan olisi täysivaltaisesti?

Vierailija
91/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tyylillään. En kyllä uskaltaisi jäädä ilman omia tuloja ja eläkettä. Ja pidän kyllä työstäni. Lapsistani tuli tolkun ihmisiä, vaikka päiväkotiin joutuivatkin.

Vierailija
92/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elikkä pikkuisen sulla vielä asenteessa parannettavaa, jos haluat kotivaimon. Muussa tapauksessa tämä perintinen suomalainen malli,

Luuletko, että vaimolla alkaa hormonit hyrräämään itse pönttöä kuuratessaan?

Vierailija
93/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen luontainen rooli hoivaajana ja kodista huolehtijana on edelleen siellä taustalla vaikka kuinka oltaisiin tasavertaisia, molemmat töissä ja kulut ja kotityöt puoliksi. Miehet luistaa tästä monesti ja ollaan tosiaan taas tilanteessa jossa nainen hoitaa oman työnsä lisäksi kodin ja lapset. Valitettavan yleistä on. Tai sitten tulee ero juuri sen miehen takia kun se ei osallistu. Nämä samat miehet jotka sitä tasa-arvoa vaatii, eivät kuitenkaan halua naisen jäävän kotiäidiksi vuotta pidemmäksi aikaa, koska hehän eivät mitään loisia ala elättämään.

Vierailija
94/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisvihakommentti ilmiannettu.

Naisten tarvitsee tehdä max 20 % kotitöistä. ~Mies26

Vierailija
95/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nainen tekee tässä sinun mallissasi sitten kun lapset on jo eskarissa ja koulussa? Ei siellä kotona riitä hommia koko päiväksi enää siinä vaiheessa

Olen tuo aiemmin vastannut kotirouva, jolla kouluikäinen lapsi. Kyllä täällä tilavassa asunnossa tekemistä riittää. On ihanaa, kun ei tarvitse työpäivän jälkeen tai vapaapäivänä siivota vaan voin aamulla miettiä, että sulatanko pakastimen (en elokuussa sentään), pesenkö kylpyhuoneen ja saunan vai vienkö matot pesulaan. Ikinä ei tarvitse viikonloppuina tehdä muuta kuin ruokaa ja ehkä pyykkiä pyöräyttää.

Minä hoidan myös kaikki lapsen asiat. Niitä riittää kouluikäiselläkin. On vaikka mitä keskustelua, vanhempainiltoja, Kodin ja koulun päivää, lauantaikoulupäivä (perheet osallistuu), leirikoulua varten pitää järjestää rahankeruuta. Kaikki lääkärikäynnit hoidan minä. Hommaa

Kuulostaa kyllä tylsälle ja ankealle, jos päivän puuhiksi voi valita kylppärin siivouksen tai pakastimen sulatuksen. Mutta jos nauttii kotitöiden teosta ja toinen tosiaan tienaa riittävästi, niin kai tuo voi olla ihan toimivaakin. Itse ennemmin palkkaisin siivoojan ja menisin ainakin osa-aikatöihin. 

Vierailija
96/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kyllä kotirouvailu ole ollut mitenkään perinteistä. Maalla se rouva on hoitanut kodin ja eläimet, vaikka ei ole käynyt kodin ulkopuolella töissä niin on tehnyt oman osansa maatilan töistä. Kaupungeissa naisetkin ovat olleet työelämässä lastenteon ohessa, vain rikkaat naiset ovat olleet pelkästään kotona. Vauvaa on ehkä hoidettu vuosi-kaksi kotona ja sitten on palattu työelämään, tosin jos on tehnyt vaikka neljä lasta putkeen niin sitten se kotona olo on tietenkin ollut pitempi, mutta yleensä viimeistään nuorimman mentyä esikouluun on äitikin mennyt töihin, luultavasti jo parisen vuotta ennen tuota.

Vierailija
97/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me miehet olemme paskaa. ~Mies26

Vierailija
98/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nainen tekee tässä sinun mallissasi sitten kun lapset on jo eskarissa ja koulussa? Ei siellä kotona riitä hommia koko päiväksi enää siinä vaiheessa

Esim. perehtyy sijoittamiseen ja laittaa rahat poikimaan? Jos miehellä on niin hyvä palkka, että toinen voi jäädä kotiin niin taatusti jää varaa myös sijoittaa.

Vierailija
99/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisvihakommentti ilmiannettu.

Naisten tarvitsee tehdä max 20 % kotitöistä. ~Mies26

Minä teen mielelläni perheessä kaikki kotityöt :)

Bodaava adonis m23

Vierailija
100/189 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaimo hoitaa kodin ja lapset sillä aikaa kun olen töissä. Töiden jälkeen minä vien ja haen lapset harrastuksista. Kotitöitä en tee, kun käyn töissä. 

Omaisuus on yhteistä. Ihan tavallisella 3500e/kk brutto palkalla on kämppä ja mökki maksettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan