Mitä mieltä olet hyvin perinteisistä rooleista avioliitossa?
Mies elättää perheen, vaimo on kotona lasten kanssa tai kotirouvana eikä käy kodin ulkopuolella töissä. Äiti hoitaa kotityöt ja lapset ja mies hoitaa raskaammat miesten työt. Kumpikin osaa tarvittaessa tehdä myös toiselle kuuluvia töitä.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Sopisi itselle hyvin. Mieluummin teen ruokaa, kuin leikkaan nurmikkoa tai hakkaan halkoja tms.
Elät rahattomana toisen kukkarolla ja eron tullessa jäät ihmettekemään, mihin sun elämä ja elintaso meni ja miten ihmeessä saisit taulun seinälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä toimii. Olen siis kotirouva ja lapsikin jo koululainen. Minusta on mukavaa kun saan touhuta kotona ja suunnitella päivät mieleni mukaan. Olen voinut auttaa vanhempianikin.
Ihmisillä on hassuja kuvitelmia perinteisistä roolijaoista. Esim. että tarvitsee luvan johonkin rahankäyttöön. En minä lupaa tarvitse. Kyllä me isoista hankinnoista puhutaan puolin ja toisin, mutta siihen se jää. Eläkettä mies on säästänyt minulle ja minulla on myös omaisuutta ja sijoitan aktiivisesti. Tyhjän päälle en jäisi missään tapauksessa.
Lisään vielä sen, että kotirouvana oleminen ei tarkoita sitä, ettei saa liikkua kotoa mihinkään. Minun hommaa on pitää koti siistinä, puhdasta vaatetta kaapissa ja hyvää ruokaa pöydässä, mutta aikatauluni on vapaat. Voin vaikka lähteä viikonlopuksi reissuun, jos haluan. Aivan kuten kuka tahansa muukin.
Eläkettä ei kartu, mutta sen varmasti tiedostaa moni. Ei sillä, veikkaan ettei oma ikäluokkani tule kuitenkaan edes saamaan yhteiskunnalta enää eläkettä, ei niihin meinaa nytkään olla varaa. Oma eläkevakuutus pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Miehet tulisi painostaa tekemään 80% kotitöistä. ~Mies26
Ja suomiakat yläpeukuttaa. Mitä tapahtui tasa-arvolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomiakat ei halua tasa-arvoa, ne haluaa, että mies tekee enemmän kotitöitä kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomiakat ei halua tasa-arvoa, ne haluaa, että mies tekee enemmän kotitöitä kuin miehet.
Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tasa-arvo? Haluan alistua naiselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopisi itselle hyvin. Mieluummin teen ruokaa, kuin leikkaan nurmikkoa tai hakkaan halkoja tms.
Elät rahattomana toisen kukkarolla ja eron tullessa jäät ihmettekemään, mihin sun elämä ja elintaso meni ja miten ihmeessä saisit taulun seinälle.
Avioehto ja elatussopimus, jos nainen luopuu urastaan miehen vuoksi. Siis avioehto, missä määritetään että mies elättää naisen. Jos mies ei suostu tähän, miehelle ei tule antaa pääsyä lapsiin vaan siemenet haetaan siemenpankista
Ei ikinä. "Mies elättää" tarkoittaa sitä, että se pitää ohjia, kiridtää ja painostaa. Nainen on pelkkä orja, lapset omaisuutta.
Ja mies lopettaa elättämisen kun sitä huvittaa tehdä niin.
Varnaan tällainen valta-asema ja hierarkia montaakin sisäisesti epävarmaa junttia kiinnostaa, uskon sen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kyllä kotirouvailu ole ollut mitenkään perinteistä. Maalla se rouva on hoitanut kodin ja eläimet, vaikka ei ole käynyt kodin ulkopuolella töissä niin on tehnyt oman osansa maatilan töistä. Kaupungeissa naisetkin ovat olleet työelämässä lastenteon ohessa, vain rikkaat naiset ovat olleet pelkästään kotona. Vauvaa on ehkä hoidettu vuosi-kaksi kotona ja sitten on palattu työelämään, tosin jos on tehnyt vaikka neljä lasta putkeen niin sitten se kotona olo on tietenkin ollut pitempi, mutta yleensä viimeistään nuorimman mentyä esikouluun on äitikin mennyt töihin, luultavasti jo parisen vuotta ennen tuota.
Joo ei minun suvussa ole yhtäkään kotirouvaa. Toki ei ole mikään varakas kaupunkilaissuku vaan sitä pienviljelijää ja työläistä mitä valtaosa suomalaisista vielä pari sukupolvea takaperin. Oma äitini on sosiaalityöntekijä ja suhtautuu aika kriittisesti pitkään kotiäitiyteen - on kai nähnyt niitä ongelmia mitä siitä voi sitten seurata kun naisella ei ole omia rahoja eikä pahimmillaan koulutustakaan ollenkaan. Itse ajattelen että valitkoon kukin miten tykkää, kunhan tosiaan muistaa huolehtia sen taloudellisen selustansa. Ja tietysti mieluummin jos rahoittaisi sen kotona olon puolison palkalla kuin jollain työttömyys- ja toimeentulotuilla, jos ei tosiasiallista aikomusta töihin menosta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me akat ei ehditä kun ollaan palkkatöissä.
Sinä joutilas paska ehdit oikein hyvin, kun nostat läskipersusi sohvalta. Hopi hopi
Sovittiin jo kun mentiin yhteen että vaimo on kotona ja minä töissä. Säästyy ihon hitosti hermoja ja rahaa kun toinen voi panostaa kotiin 100% ja toinen töihin 100%.
Jos se on jollekkin feministille hiekkaa pilluun, niin se on vaan plussaa minulle mielihyvän muodossa.
Kaikki ollaan täällä vaan kerran ja jos haluaa elämänsä viettää jollakin tavalla niin siinä on turha jonkun ideologisen sinitukkahirviön muiden valinnoista mussuttaa.
Minulle tulee mieleen, että miehet jotka haluavat vaimoistaan kotirouvia, eivät arvosta naistensa älyä, koulutusta tai kykyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nainen tekee tässä sinun mallissasi sitten kun lapset on jo eskarissa ja koulussa? Ei siellä kotona riitä hommia koko päiväksi enää siinä vaiheessa
Esim. perehtyy sijoittamiseen ja laittaa rahat poikimaan? Jos miehellä on niin hyvä palkka, että toinen voi jäädä kotiin niin taatusti jää varaa myös sijoittaa.
No, sen sijoittamisenkin voin katsoa jossain kohtaa olevan jo ihan jonkinlaista työtä, jos siihen panostaa paljon aikaa, ei enää varsinaista pelkkänä kotirouvana oloa. Samoin kuin joku aktiivinen sometilin pitäminen, jos siitä alkaa tulla tulojakin.
Me suomalaiset miehet olemme paskaa. :] Minusta meidän tulisi olla parempia naisille ja tehdä 85% kotitöistä ja antaa rahaa naisille säästötilille. Me miehet olemme paskaa, joten emme tarvitse rahaa. :] ~Mies26
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan normaaliasenne Etelä-Euroopassa, Itä-Euroopassa ja itse asiassa ihan Keski-Euroopassakin. Siellä Sveitsissä ja Itävallassakin on aivan tavallista, että äiti on kotiäiti. Se ei herätä kulmien nostatusta sitten piiruakaan.
Tää on ihan kulttuurinen juttu, Suomessa tähän ei ole enää ns. julkista hyväksyntää, mitä ihmettelen, sillä muualla Euroopassa se ns. hyväksytään.
Terveiset keski-Euroopasta. Ei täälläkään normaali perhe pärjää enää yhden ihmisen tuloilla. Äidit tosin tekee usein puolikasta työaikaa todella pitkään, siis ihan lasten aikuistumiseen saakka, mutta todella harvinaisty on nykyään ihan sellainen perinteinen kotiäitiys täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei moni mies halua tuollaista mallia nykypäivänä.
Aika monikin mies haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei haittaa yhtään, jos nainen ei suostu tekemään kotitöitä. :] ~Mies26
Eli haluat alistua kotiorjaksi? Kertoo paljon, että kommenttisi on saanut yläpeukkuja naisilta...
Tällä hetkellä ihan kokonaiset kolme yläpeukkua. Hui kauhea.
Vierailija kirjoitti:
Sovittiin jo kun mentiin yhteen että vaimo on kotona ja minä töissä. Säästyy ihon hitosti hermoja ja rahaa kun toinen voi panostaa kotiin 100% ja toinen töihin 100%.
Jos se on jollekkin feministille hiekkaa pilluun, niin se on vaan plussaa minulle mielihyvän muodossa.
Kaikki ollaan täällä vaan kerran ja jos haluaa elämänsä viettää jollakin tavalla niin siinä on turha jonkun ideologisen sinitukkahirviön muiden valinnoista mussuttaa.
Muistahan huomenna herätä ajoissa 8h/viikko kuntouttavaan työtoimintaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisista suhteista ei tule ero, ellei nainen halua.