Mitä mieltä olet hyvin perinteisistä rooleista avioliitossa?
Mies elättää perheen, vaimo on kotona lasten kanssa tai kotirouvana eikä käy kodin ulkopuolella töissä. Äiti hoitaa kotityöt ja lapset ja mies hoitaa raskaammat miesten työt. Kumpikin osaa tarvittaessa tehdä myös toiselle kuuluvia töitä.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali avioliitto normaalien ihmisten rooleilla. Kaikki naiset haluavat olla sisimmissään kotiäitejä ja kaikki miehet perheenelättäjiä. Osa ei kuitenkaan suostu myöntämään tätä koska media on aivopessyt heidät uskomaan feminismiin(=miesvihaan)
Kuinka moni mies haluaa ihan oikeasti maksaa lasten elatuksen 20 vuoden ajan ja vaimon 50-60 vuoden ajan? Tuohon tarvitaan rutkasti rahaa, hyvä sydän ja antelias luonne hyvän terveyden lisäksi.
Totta. Peräkamarin poikien tiedoissa on puutteita, kun he eivät muista tuota, että mies MAKSAA kaiken, siis kaikki vaimon, lasten ja perheen kulut, lääkärikulut, opiskelut jne. Usein maksaa myös oman perheensä, naimattomien siskojensa kulut, vanhempiensa kulut ja usein myös vaimonsa vanhempien kulut. Normaali perhe- ja huoltomalli suurimmassa osassa maailmaa.
Ei mielipidettä suuntaan tai toiseen.
Vähän surettaa miehen ja lasten puolesta, heidän suhteensa jää tuossa työnjaossa aika ohueksi. Sen lisäksi että nainen on aika heikossa taloudellisessa asemassa.
No monesti työnjako menee niin, että mies käy töissä. Ja nainenkin käy töissä. JA hoitaa kotityöt ja lapset sen lisäksi. Ja maksaa puolet.
Mikä avioliitto? 😂
Käytän kertakäyttöisiä tai ketä haluan, joskus pidempäänkin.
T. NAINEN
Vierailija kirjoitti:
Mitä nainen tekee tässä sinun mallissasi sitten kun lapset on jo eskarissa ja koulussa? Ei siellä kotona riitä hommia koko päiväksi enää siinä vaiheessa
Pyykinpesua, ruoanlaittoa ja siivoamista riittää vielä siinäkin vaiheessa. Mies kotona etätöissä joten hänelle teen ruokaa ja keitän päiväkahvit. Lasten päivät lyhyitä, joten voin auttaa läksyissä ja viettää enemmän aikaa heidän kanssaan. Myös puutarhatöitä ja oman ruoan kasvatusta jotta säästää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä toimii. Olen siis kotirouva ja lapsikin jo koululainen. Minusta on mukavaa kun saan touhuta kotona ja suunnitella päivät mieleni mukaan. Olen voinut auttaa vanhempianikin.
Ihmisillä on hassuja kuvitelmia perinteisistä roolijaoista. Esim. että tarvitsee luvan johonkin rahankäyttöön. En minä lupaa tarvitse. Kyllä me isoista hankinnoista puhutaan puolin ja toisin, mutta siihen se jää. Eläkettä mies on säästänyt minulle ja minulla on myös omaisuutta ja sijoitan aktiivisesti. Tyhjän päälle en jäisi missään tapauksessa.
Lisään vielä sen, että kotirouvana oleminen ei tarkoita sitä, ettei saa liikkua kotoa mihinkään. Minun hommaa on pitää koti siistinä, puhdasta vaatetta kaapissa ja hyvää ruokaa pöydässä, mutta aikatauluni on vapaat. Voin vaikka lähteä viikonlopuksi reissuun, jos haluan. Aivan kuten kuka tahansa muukin.
Kotirouvana ei tienaa eläkettä, joten pieni kansaneläke vain odotettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että äidillä myös oma ammatti ja työkokemusta, tarvittaessa pystyisi menemään myös töihin, mutta yhdessä sovittu kotiäitinä olosta ja elintaso sen mukaan.
Ei nykyään kukaan noin vaan mene töihin.
Työttömyys kasvaa joka päivä. Ei töihin oteta vuosia kotona ollutta.
Tämä malli tuntuu toimivan vain jos mies on tosiaan hyvässä työssä ja voi elättää vaimon sekä lapsen/t. Jos on matalapalkkainen ammatti ja/tai osa-aikatyö, miten nainen edes voisi jäädä kotiin?
Itseäni ei haittaa yhtään, jos nainen ei suostu tekemään kotitöitä. :] ~Mies26
Vierailija kirjoitti:
No monesti työnjako menee niin, että mies käy töissä. Ja nainenkin käy töissä. JA hoitaa kotityöt ja lapset sen lisäksi. Ja maksaa puolet.
Tämä suomalainen malli on se, joka ei enää mene läpi. Joskus tuntuu että vaikka ollaan jo vuosikymmeniä yritetty että silloin kun molemmat ovat ansiotyössä, niin kotityöt on jaettava puoliksi myös, siis niin että vastuu kodin pyörittämisestä ja lapsista on molemmilla.
Jos naisen osa on suurempi se on epäreilu tilanne, eikä kukaan itseään kunnioittava nainen siihen jää. Ei ole ihme että naiset ovat alkaneet hankkia lapsia yksin. Vähemmän stressiä kumminkin.
Meillä on tuo tilanne. Vaimo oli töissä siihen asti että eka lapsi syntyi ja saatiin talo melkeen maksettua kokonaan. Nyt on ollut 14v jo kotona lasten kanssa.
Kyllä kannatti valinta. Kun katsoo kavereiden perheitä missä on erottu kun töiden jälkeen riidelty siitä kuka kokkaa ja siivoaa jne. Vaimokin tykkää olla tämmönen "trad wife". Lapsilla menee tosi hyvin verrattuna näihin yh tai molemmat töissä ratkaisuihin.
Ja mäkämäkä feministit. Vaimo saa kyllä puolet jos erotaan, kun on oma ura jäänyt tekemättä, mutta ei olla eroamassa, kun on niin hiton kivaa ja stressivapaata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuimme ulkomailla monta vuotta ja meillä oli perheenä parasta aikaa, koska oli aikaa perheelle, varaa tehdä asioita, eikä tehty kotitöitä koska oli kotonamme asuva kotiapulainen joka teki myös ruokaa. Lisäksi oli autonkuljettaja joka vei lapset kouluun ja meitä ideitti-iltaan, puutarhuri hoiti puutarhan.
Mutta oli minun mummollanikin perheessä kotiapulainen, eikä se ollut kuin 70-lukua.
Nyt arvot ovat sellaiset, että pitää olla superihminen ja hoitaa kaikki, josta on seurannut se, että suomalaiset eivät enää lisäänny, eikä se ole ihme, näillä odotuksilla ja velvollisuuksilla. Vastaavasti suhteet hajoavat.
Lisäksi kun kotitalousvähennystä supistettiin, eikä saa tukea sitäkään vähää kotiavun palkkaamiseen.
Taitaavat suomalaiset kuolla sukupuuttoon nopeaan tahtiin.
Kyllä, kotiapulaisia oli todella paljon ennen va
Tässä on niin vääristynyt käsitys taas.
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat alistua kotiorjaksi? Kertoo paljon, että kommenttisi on saanut yläpeukkuja naisilta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat alistua kotiorjaksi? Kertoo paljon, että kommenttisi on saanut yläpeukkuja naisilta...
Kyllä. Me miehet olemme paskaa. :] Minusta jokaisen miehen pitäisi tehdä 80 prosenttia kotitöistä. ~Mies26
Tuossa on yhteensä 4 kokopäivätyötä, se on aika paljon pelkästään miehelle ja naiselle. Hyvä roolijako on kutakuinkin seuraavanlainen
1. mies huolehtii perheen rahan tulosta sekä omasta ruokahuollostaan
2. Nainen huolehtii itsestään ja lapsista, heidän ruokahuollostaan ja viihtyvyydestä
3. hanttihommat ostetaan palveluina talkkareilta ja kotisiivoajilta
4. Miehen täytyy tienata sen verran, että on varaa viedä koko porukkaa myös ulos syömään tai tilata kotiin, sillä 24/7 lastenhoito on enemmän kuin täyspäivätyö
5. Jos mies odottaa tämän lisäksi vielä pillupalveluksia, niitä voi kompensoida sitten vaikka timanttikoruilla tai shoppailulomilla
Elikkä pikkuisen sulla vielä asenteessa parannettavaa, jos haluat kotivaimon. Muussa tapauksessa tämä perintinen suomalainen malli, eli
1. leikitään parisuhdetta
2. erotaan kun lapset pieniä
3. dumpataan lapset proilerilaitokseen
4. lapsilla ei äitiä, ei isää, suhaavat kolmen kodin väliä, epätoivoisia avunpyyntöjä hoitajille
5. nainen huolehtii omasta taloudestaan ja mies omastaan
on todennäköisesti paras, mihin pystyt
Pidän hyvin paljon kokkaamisesta ja tykkään siivota. Mutten silti jäisi kotiin. Haluan saavuttaa asioita sekä saada erilaisia haasteita ja tehtäviä kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nainen tekee tässä sinun mallissasi sitten kun lapset on jo eskarissa ja koulussa? Ei siellä kotona riitä hommia koko päiväksi enää siinä vaiheessa
Olen tuo aiemmin vastannut kotirouva, jolla kouluikäinen lapsi. Kyllä täällä tilavassa asunnossa tekemistä riittää. On ihanaa, kun ei tarvitse työpäivän jälkeen tai vapaapäivänä siivota vaan voin aamulla miettiä, että sulatanko pakastimen (en elokuussa sentään), pesenkö kylpyhuoneen ja saunan vai vienkö matot pesulaan. Ikinä ei tarvitse viikonloppuina tehdä muuta kuin ruokaa ja ehkä pyykkiä pyöräyttää.
Minä hoidan myös kaikki lapsen asiat. Niitä riittää kouluikäiselläkin. On vaikka mitä keskustelua, vanhempainiltoja, Kodin ja koulun päivää, lauantaikoulupäivä (perheet osallistuu), leirikoulua varten pitää järjestää rahankeruuta. Kaikki lääkärikäynnit hoidan minä. Hommaan kirjat lukudiplomeja varten. Talvisin käyn joskus auttamassa koululla kun pienimmät menee luistelemaan. Vaikka oma lapsi on isompi. Aikuisia ei ole missään liikaa ja minä mielelläni teen osuuteni. Välillä käyn pimeinä syysaamuina suojatiepartiossa ihan omin päin.
No, laiska töitään luettelee :) Meistä on yksinkertaisempaa niin, että mies huolehtii rahanteosta, koska se häneltä sujuu. Minä taas huolehdin lapsen asiat. Ei ole tarvetta sumplia että ehditkö sinä viedä hammaslääkäriin, jos minä hoidan opettajan tapaamisen. Kaikki nämä on minun "työtä".
Ei tämän pitäisi ketään haitata ja siksi se ihmetyttää, miten jotkut ajattelee ettei ole mitään tekemistä. Mitä sellaiset ihmiset tekee eläkkeellä?? Meillä on rahaakin; on aika helppo keksiä tekemistä, jos tylsää tulisi. Vielä ei ole tullut.
Minua ei haittaa yhtään, jos mies ei halua tehdä kotitöitä. N24
Miksi se tuntuu olevan miehille isompi ongelma jos vaimo haluaa töihin?