Mitä mieltä olet hyvin perinteisistä rooleista avioliitossa?
Mies elättää perheen, vaimo on kotona lasten kanssa tai kotirouvana eikä käy kodin ulkopuolella töissä. Äiti hoitaa kotityöt ja lapset ja mies hoitaa raskaammat miesten työt. Kumpikin osaa tarvittaessa tehdä myös toiselle kuuluvia töitä.
Kommentit (189)
Yksi tapa elää muiden joukossa. Toisille sopii, toisille ei.
Itse näen tuossa elämäntyylissä hyötyjä mutta myös riskejä. En itse uskaltaisi jäädä kotirouvaksi pysyvästi. Vaikka olisi koulutus ja ammatti niin jos on kymmenen vuotta pois työelämästä (tai enemmän) niin sinne töihin ei niin vaan mennä, jos yhtäkkiä tarvitsee. Kotiin jäävä osapuoli on siis todella haavoittuvassa asemassa. Jos työssäkäyvä päättääkin haluta avioeron niin kotona olleelle ei ole kertynyt eläkettä eikä työkokemusta. Suomessa ei myöskään tunneta puolison elatusta avioeron jälkeen toisin kuin joissain muissa maissa. Joskus niukin naukin parikymppisenä vielä uskoin siihen, että parisuhteen kestävät, mutta näin kolmekymppisenä en enää pysty luottamaan täysin siihen, että kumppani varmasti pysyisi vierellä.Ja vaikka pysyisi niin elämässä voi tapahtua muitakin vastoinkäymisiä. Töissä oleva puoliso voi esim. vammautua tai kuolla, jolloin kotona olevan täytyy pystyä hyppäämään tilalle työelämään.
Ap:n "perinne" on hyvin nuori ja suppealta maantieteelliseltä alueelta (Lähi-idästä).
Miksi persu tuntee vetoa aavikkopaimentolaisiin tapoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta yhdenkään miehen ei pitäisi tehdä alle 70% kotitöistä. Me olemme vuosisatoja alistaneet ja hakanneet naisia, joten nyt meidän täytyy alistua. :] ~Mies26
Kotitöiden tekeminenkö on siis alistumista :O ? Minä luulin et a) normaalielämää ja b) rakkauden töitä koko perheen hyväksi...
Oma mies kyllä tekee n. 60% kotitöistä, mut ei se mitään alistumista ole, vaan normaalia ihmisten toimintaa.
Paljonko "rakkauden töistä" tulee palkkaa, lomia ja eläkettä?
Onko nämä voimassa, vaikka ukko lähtee?
Kuka mies heittäytyisi taloudellisesti kokonaan toisen armoille kuvitellen, että rakkaus kaiken kärsii, kestää ja voittaa?
Naiselle tuo rakkaushöpinä on pelkkä ansa, joka aiheuttaa loppuikäisen tulokuopan. Eläkekin 200-300 euroa pienempi kuin miesten.
Vierailija kirjoitti:
Ei moni mies halua tuollaista mallia nykypäivänä.
Miesten mukaanko tässä pitää mennä?
Vierailija kirjoitti:
Yksi tapa elää muiden joukossa. Toisille sopii, toisille ei.
Itse näen tuossa elämäntyylissä hyötyjä mutta myös riskejä. En itse uskaltaisi jäädä kotirouvaksi pysyvästi. Vaikka olisi koulutus ja ammatti niin jos on kymmenen vuotta pois työelämästä (tai enemmän) niin sinne töihin ei niin vaan mennä, jos yhtäkkiä tarvitsee. Kotiin jäävä osapuoli on siis todella haavoittuvassa asemassa. Jos työssäkäyvä päättääkin haluta avioeron niin kotona olleelle ei ole kertynyt eläkettä eikä työkokemusta. Suomessa ei myöskään tunneta puolison elatusta avioeron jälkeen toisin kuin joissain muissa maissa. Joskus niukin naukin parikymppisenä vielä uskoin siihen, että parisuhteen kestävät, mutta näin kolmekymppisenä en enää pysty luottamaan täysin siihen, että kumppani varmasti pysyisi vierellä.Ja vaikka pysyisi niin elämässä voi tapahtua muitakin vastoinkäymisiä. Töissä oleva puoliso voi esim. vammautua tai kuolla, jolloin kotona o
Tämä. Avioehtoon sopimus elatuksesta mahdollisen avioeron jälkeen. Samoin reippaat korvaukset esim. aviorikoksista, koska monella miehellä kilahtaa hattuun "kotiorja", alkavat voimaantumaan vähän liikaa alfoina, ja monogaminen avioliitosopimus "unohtuu"
Joissain tapauksissa maksetaan vaimolle korvaus myös jokaisesta miehen sukuun syntyvästä lapsesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei moni mies halua tuollaista mallia nykypäivänä.
Miesten mukaanko tässä pitää mennä?
Niin siis monella miehellä ei ole varaa eikä kanttia asettua perheen miehen asemaan. Asettuvat naisen ja vauvan väliin naisen vauvan asemaan kerjäämään huomiota naiselta, ja toisaalta naisen asemaan suhteessa vauvaan larppaamaan rintaimetystä lehmänmaidolla kumirinnasta
Suomi ei ole nähnyt oikeaa miestä 50 vuoteen
Vierailija kirjoitti:
Normaali avioliitto normaalien ihmisten rooleilla. Kaikki naiset haluavat olla sisimmissään kotiäitejä ja kaikki miehet perheenelättäjiä. Osa ei kuitenkaan suostu myöntämään tätä koska media on aivopessyt heidät uskomaan feminismiin(=miesvihaan)
Kuinka lyhyt elämä pitäisi elää, että tuo riittää sisällöksi?
Kotitöiden tekeminenkö on siis alistumista :O ? Minä luulin et a) normaalielämää ja b) rakkauden töitä koko perheen hyväksi...
Oma mies kyllä tekee n. 60% kotitöistä, mut ei se mitään alistumista ole, vaan normaalia ihmisten toimintaa.