Mitä mieltä olet hyvin perinteisistä rooleista avioliitossa?
Mies elättää perheen, vaimo on kotona lasten kanssa tai kotirouvana eikä käy kodin ulkopuolella töissä. Äiti hoitaa kotityöt ja lapset ja mies hoitaa raskaammat miesten työt. Kumpikin osaa tarvittaessa tehdä myös toiselle kuuluvia töitä.
Kommentit (189)
Sopisi itselle hyvin. Mieluummin teen ruokaa, kuin leikkaan nurmikkoa tai hakkaan halkoja tms.
Lisään vielä että äidillä myös oma ammatti ja työkokemusta, tarvittaessa pystyisi menemään myös töihin, mutta yhdessä sovittu kotiäitinä olosta ja elintaso sen mukaan.
Kaikki elävät niin kuin heille sopii, ei minulla ole siihen mitään kummempaa sanottavaa.
Jokainen tavallaan. Rahan takia kai suurin osa töissä käy, jos sitä on muutenkin, niin kyllä minä parempaakin tekemistä keksisin.
Mutta eikös yleensä yhteiskunta halveksu kotiäitejä ja pidä heitä arvottomina? Naisella kuulemma pitää aina olla oma ura, ja töihin pitää mennä viimeistään kun lapset kouluikäisiä. Ap
Ei moni mies halua tuollaista mallia nykypäivänä.
Sopii varmaan joillekin pareille ja saattavat kumpikin olla tyytyväisiä. Minulle ei sopisi mutta en rupea ihmettelemään tai kauhistelemaan jos joku on tämmöiseen päätynyt.
No ei sopisi itselleni laisinkaan, en todellakaan halua olla miehen rahojen varassa. Mutta kukin tehkööt kuten itse haluavat.
Perinteinen avioliitto: kumpikin raataa: nainen hakee veden joesta/järvestä, mies raataa pellolla, metsässä, kunnostustöissä, nainen navetassa, kotona ja erityisesti pyykinpesussa. Ruoka on naisen vastuulla: Aamulla puuroa ja kuivaa leipää, kounaslla kuivaa leipää, naurishaudikkaita ja, jos on varakas niin palanen suolasilakkaa, illalla puuroa. Eliniän odote noin 40-45v, jos on selvinnyt 6-vuotiaaksi. Puolet lapsista kuolee ennen kuin täytyävöt 5v.
Juu, ei kiinnosta perinteinen avioliitto.
Joko elävät tosi nuukasti tai miehellä tosi hyvä palkka. Muutaman vuodenhan tuo on ihan normaalia kun lapset on pieniä, mutta tosi harvinaista että pidemmän päälle pystyisi olemaan vaan kotona. Itselle aika lailla painajaistilanne, ruuanlaitto ja siivous on aika lailla pakkopullaa ja paljon mieluummin vaikka leikkaan ruohoa, ja töissä ihan haluan käydä, mutta jos jollekin sopii niin ei kai siinä. Jos saisin olla sen miehen roolissa niin voisi olla ihan kivakin (jos ois tarpeeksi hyvä palkka).
Ok, jos oma valinta ja molemmat osapuolet viihtyvät rooleissaan.
Ei ok, jos niitä aletaan pakottaa esimerkiksi yhteiskunnan taholta.
Itselle ei sopisi ollenkaan. Tykkään tehdä mitä haluan enkä tarvi kenenkään esim. lupaa ostaa auto tai vaihtaa renkaat.
Vaimo omistaa tilin ja rahat, sekä päättää miten ne käytetään. Siinähän elätät
Vaikea ymmärtää miksi joku nainen tuohon haluaa lähteä (pidemmäksi aikaa kuin ne ihan pikkulapsivuodet), mutta jos se jonkun mielestä on hyvä työnjako niin ei kai siinä. Toivottavasti talouspuoli on ymmärretty hoitaa niin, ettei nainen(/perhe) jää ihan tyhjän päälle jos mies lähtee/kuolee/menettää työkykynsä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tavallaan. Rahan takia kai suurin osa töissä käy, jos sitä on muutenkin, niin kyllä minä parempaakin tekemistä keksisin.
Aijaaaa. minä tasaa luulin, että ihmiset käyvät töissä maksaakseen veroa ja tuetakseen Isänmaata.
Kyllä minä ehkä mieluiten olisin se jolla on hyväpalkkainen mielekäs työ, ja puoliso tekisi kotityöt ja hoitaisi lapset, minä kun inhoan kaikkia kotitöitä. Jos olisi puolisokin hyväpalkkaisessa työssä, palkkaisimme ehdottomasti kokin, siivoojan ja puutarhurin. Lapset nyt saisi itsekin hoidettua, ei niissä niin paljon ole työtä, kun joku siivoaa niiden tekemät sotkut ja ruokkii. Ai että, olisi mahtavaa kun tienaisi niin paljon ettei tarvitsisi enää koskaan siivota, tiskata tai pyykätä. Inhoan jopa tiskikoneen täyttämistä niin paljon että mieluummin tiskaan käsin.
Tää on ihan normaaliasenne Etelä-Euroopassa, Itä-Euroopassa ja itse asiassa ihan Keski-Euroopassakin. Siellä Sveitsissä ja Itävallassakin on aivan tavallista, että äiti on kotiäiti. Se ei herätä kulmien nostatusta sitten piiruakaan.
Tää on ihan kulttuurinen juttu, Suomessa tähän ei ole enää ns. julkista hyväksyntää, mitä ihmettelen, sillä muualla Euroopassa se ns. hyväksytään.
Jos kumpikin nainen ja mies haluaa tuollaisen yhdistelmän, niin sen tehkööt.
Itse koen sen todella taloudellisesti haitallisena naiselle. Naiselle ei kerry lainkaan työkokemusta saatikka eläkettä. Jos mies esimerkiksi pettää tai haluaa erota, nainen jää aikalailla tyhjän päälle ja on heikommassa asemassa eläkkeellä. Ja me kaikki påädymme sinne eläkkeelle jossain vaiheessa.
Myös tuossa asetelmassa naisen on vaikeampi lähteä suhteesta, jos esiintyy esimerkiksi taloudellista, fyysistä tai henkistä väkivaltaa.
Moni nainen ja mieskin olisi lasten ollessa pieniä pidemmän aikaa kotona, mutta Suomessa kyse on siitä ettei sillä yhden palkalla saa aina kohtuullista elintasoa, ainakaan kaupungissa asuttaessa.
Joillekin oma työ ja ura ovat tärkeitä, toisille lähinnä ansioiden takia ja tietysti siksi että täytyy päästä aikuisten ilmoille, koska kaupunkilaisessa nykyaikaisessa ydinperhemallissa ollaan aika jumissa lasten kanssa, ja suhde eskaloituu helposti, kun ei ole luonnollista vuorovaikutusta. Maatalousyhteiskunnassa perhemalli oli erilainen ja silloin se oli tietysti paljon keyempi sekä isälle että äidille.
Olen nainen, enkä ole koskaan halunnut vaihtaa autonrenkaita tai tapetoida, mutta toisaalta parhaissa suhteissa kodin työt ja vastuut jaeteen reilusti ja luontaisen kiinnostuksen mukaan. Meillä esim. mies on halunnut laittaa ruokaa, koska hän on siinä parempi ja saa haluamaansa, ja nyt on poika tullut avuksi ja hänestä on tulossa hyvä kokki.
Minusta taas silittäminen on rentouttavaa, kun voin samalla kuunnella podcastia tai äänikirjaa, tai musiikkia.
Normaali avioliitto normaalien ihmisten rooleilla. Kaikki naiset haluavat olla sisimmissään kotiäitejä ja kaikki miehet perheenelättäjiä. Osa ei kuitenkaan suostu myöntämään tätä koska media on aivopessyt heidät uskomaan feminismiin(=miesvihaan)