Mitä mieltä olet hyvin perinteisistä rooleista avioliitossa?
Mies elättää perheen, vaimo on kotona lasten kanssa tai kotirouvana eikä käy kodin ulkopuolella töissä. Äiti hoitaa kotityöt ja lapset ja mies hoitaa raskaammat miesten työt. Kumpikin osaa tarvittaessa tehdä myös toiselle kuuluvia töitä.
Kommentit (189)
Inhoan kotitöitä. Sopii naiselle, joka nauttii kotiäidin roolista. Arvostan tietysti suuresti kotiäitejä.
Raha-asiat kannattaa olla kunnossa niin ettei ole riippuvainen miehestään
Vierailija kirjoitti:
Japanilaiset naiset ei ala rääkymään kuin kakarat, jos niiden täytyy tiskata. Suomiakat on paskaa verrattuna japanilaisiin naisiin. M28
Japanilaiset naiset ei hanki miestä, lapsia tai mene naimisiin, koska se tarkoittaisi tuota aloituksen kuvaamaa työnjakoa. Ovat mieluummin sinkkuja. Yhteiskunnallinen ongelmahan tämä siellä sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Naiset etsii koulutettua miestä eli miehen tulot vaikuttaa naisen parinmuodostukseen joten se viittaa siihen että naiset kannattaa perinteisiä rooleja parisuhteissa. Naiset haluaa olla kotiäitejä jotta mies pystyisi elättämään perhettä.
Naiset ovat Suomessa keskimäärin koulutetumpia kuin miehet, niin minkä ihmeen takia naisilla ei olisi samat standardit kumppanilleen? Miehethän Suomessa tutkitusti kuitenkin naivat naisia useammin koulutustasossa ylöspäin eli logiikallasi miehet siis haluavat koti-isiksi vaimon elätettäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Naiset etsii koulutettua miestä eli miehen tulot vaikuttaa naisen parinmuodostukseen joten se viittaa siihen että naiset kannattaa perinteisiä rooleja parisuhteissa. Naiset haluaa olla kotiäitejä jotta mies pystyisi elättämään perhettä.
Koulutettu nainen etsii koulutettua miestä siksi, että nainen haluaa miehen, jonka kanssa voi keskustella naista kiinnostavista asioista ja tehdä yhdessä sellaisia asioita, jotka kiinnostavat myös naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanilaiset naiset ei ala rääkymään kuin kakarat, jos niiden täytyy tiskata. Suomiakat on paskaa verrattuna japanilaisiin naisiin. M28
Feminismi on tehnyt suomalaisista naisista laiskoja miesvihaajia. Se on jännä kuinka naiset ei halua laittaa ruokaa.
Joo, itse en anna rahojani naiselle ja teen 50 prosenttia kotitöistä, mutta se ei kelpaa suomiakoille. Japanilaiset naiset ovat ilahtuneet, kun olen kertonut sinkkuna imuroinut joka päivä aamulla ja illalla ja laittavani kotiruokaa itse aina töistä päästyä kotiin. M28
Arvostan sitä että nainen on äiti ja mies on isä, siis tämähän on yleistä. Muutkin variaatiot luonnollisesti ok. Naisen on kuitenkin hyvä pitää huolta omasta taloudellisesta asemasta: tulevaisuudessa mies voi kuolla, sairastua tai vaihtaa emäntää.
Haluan turvata talouteni jos jotain sattuu, esim ero. En halua elää kenenkään siivellä, vaan tienata itse sen mitä käytän.
Naiselle tavattoman huono diili, etenkin jos on valinnut huonosti miehen.
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen ja mieskin olisi lasten ollessa pieniä pidemmän aikaa kotona, mutta Suomessa kyse on siitä ettei sillä yhden palkalla saa aina kohtuullista elintasoa, ainakaan kaupungissa asuttaessa.
Joillekin oma työ ja ura ovat tärkeitä, toisille lähinnä ansioiden takia ja tietysti siksi että täytyy päästä aikuisten ilmoille, koska kaupunkilaisessa nykyaikaisessa ydinperhemallissa ollaan aika jumissa lasten kanssa, ja suhde eskaloituu helposti, kun ei ole luonnollista vuorovaikutusta. Maatalousyhteiskunnassa perhemalli oli erilainen ja silloin se oli tietysti paljon keyempi sekä isälle että äidille.
Olen nainen, enkä ole koskaan halunnut vaihtaa autonrenkaita tai tapetoida, mutta toisaalta parhaissa suhteissa kodin työt ja vastuut jaeteen reilusti ja luontaisen kiinnostuksen mukaan. Meillä esim. mies on halunnut laittaa ruokaa, koska hän on siinä parempi ja saa haluamaansa, ja nyt on poika tullut avuksi ja hänestä on tulossa hyv
Meillä on tapetointi ollut aina naisten hommaa, koska naiset on tarkempia, ja naiset ne tapetit valitseekin. Minä autoin äitiä jo lapsena, ja olen aina tehnyt sitä omassakin perheessä, mies auttaa lähinnä maalaamalla, sen hän osaa kyllä. Mies osaisi vaihtaa autonrenkaat, mutta ei tee sitä ettei mene selkä, minä en jaksa nostaa rengasta, joten aika vaikeaa se vaihtaminen olisi kun en saisi niitä renkaita ulos varastosta.
Meidän perheessä on myös erilaisten laitteiden kuten telkkareiden, tietokoneiden jne. asentaminen ollut aina naisten hommaa. Isäpuoli ei osaisi tietokonetta käynnistää vaikka henki olisi kyseessä. Oma mieheni varmasti osaisi koska on kymmeniä vuosia käyttänyt tietokonetta työssäänkin, mutta silti se menee niin, että minä ostan perheen tietokoneet jne. vehkeet, ja myös asennan ne. Jos tarvitsen apua, kysyn pikkuveljeltä joka on värkännyt tietokoneiden kanssa lapsesta asti. Tai tyttäreltä joka tietysti on myös sitä ikäluokkaa joka osaa käyttää tietokoneita paremmin kuin me x-sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanilaiset naiset ei hanki miestä, lapsia tai mene naimisiin, koska se tarkoittaisi tuota aloituksen kuvaamaa työnjakoa. Ovat mieluummin sinkkuja. Yhteiskunnallinen ongelmahan tämä siellä sitten on.
Joo tuossahan on ollut jo monta juttua Japanista ja Etelä-Koreasta, että yhä useampi nainen ei mene parisuhteeseen tai naimisiin, koska eivät halua perinteisiä rooleja enää, koska ne ovat epätasa-arvoisia naisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Asuimme ulkomailla monta vuotta ja meillä oli perheenä parasta aikaa, koska oli aikaa perheelle, varaa tehdä asioita, eikä tehty kotitöitä koska oli kotonamme asuva kotiapulainen joka teki myös ruokaa. Lisäksi oli autonkuljettaja joka vei lapset kouluun ja meitä ideitti-iltaan, puutarhuri hoiti puutarhan.
Mutta oli minun mummollanikin perheessä kotiapulainen, eikä se ollut kuin 70-lukua.
Nyt arvot ovat sellaiset, että pitää olla superihminen ja hoitaa kaikki, josta on seurannut se, että suomalaiset eivät enää lisäänny, eikä se ole ihme, näillä odotuksilla ja velvollisuuksilla. Vastaavasti suhteet hajoavat.
Lisäksi kun kotitalousvähennystä supistettiin, eikä saa tukea sitäkään vähää kotiavun palkkaamiseen.
Taitaavat suomalaiset kuolla sukupuuttoon nopeaan tahtiin.
Kyllä, kotiapulaisia oli todella paljon ennen vanhaan. Mummollanikin oli. Hänellä oli neljä lasta, kaupunkiasunnossa, oli itse kotiäitinä ja vielä oli kotiapulainenkin, tämä oli 50-lukua.
Kaupunkeihin rakennettiin perheasuntojen yhteyteen näitä "palvelijanhuoneita", heillä oli oma pikkuinen huone, vessa ja vesipiste. Heidän työnsä oli siis hoitaa perheen kotitöitä ja asua siinä kyljessä. Ihan tavanomaista ennen vanhaan.
Vielä 70-luvulla oli tyypillistä, että lapsille hommattiin kotiin lastenhoitaja.
Vasta ysärillä alkoi päiväkodit yleistymään ja naiset pakotettiin töihin.
Toki naiset ovat aina käyneet töissä, mutta ei kaikki ja ennen oli ihan ok jäädä kotiin ja hommata jopa lastenhoitaja tai kotiapulainen rinnalle
Meillä tämä toimii. Olen siis kotirouva ja lapsikin jo koululainen. Minusta on mukavaa kun saan touhuta kotona ja suunnitella päivät mieleni mukaan. Olen voinut auttaa vanhempianikin.
Ihmisillä on hassuja kuvitelmia perinteisistä roolijaoista. Esim. että tarvitsee luvan johonkin rahankäyttöön. En minä lupaa tarvitse. Kyllä me isoista hankinnoista puhutaan puolin ja toisin, mutta siihen se jää. Eläkettä mies on säästänyt minulle ja minulla on myös omaisuutta ja sijoitan aktiivisesti. Tyhjän päälle en jäisi missään tapauksessa.
Lisään vielä sen, että kotirouvana oleminen ei tarkoita sitä, ettei saa liikkua kotoa mihinkään. Minun hommaa on pitää koti siistinä, puhdasta vaatetta kaapissa ja hyvää ruokaa pöydässä, mutta aikatauluni on vapaat. Voin vaikka lähteä viikonlopuksi reissuun, jos haluan. Aivan kuten kuka tahansa muukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feminismi on tehnyt suomalaisista naisista laiskoja miesvihaajia. Se on jännä kuinka naiset ei halua laittaa ruokaa.
Miten se, että ajattelee miehen ja naisen olevan yhtä arvokkaita ihmisinä liittyy siihen kuka haluaa ja tykkää tehdä ruokaa? Ei siihen ole mitään geenejä. Kuuluisimmat kokit on kaikki miehiä.
Muuten kyllä, mutta meidän perheessä mies on ollut vain poissa eikä rahantulo ole mitenkään näkynyt missään muodossa. Vaimon roolissa olen saanut tosiaankin hoitaa kotityöt ja alkaa tekemään remonttia koska mies on päättänyt valita vain sen poissaolon.Että jos joku haluaa sanoa tätä perinteiseksi rooliksi niin siitä vain. Itse luonnehtisin asumuseroksi.
Mitä nainen tekee tässä sinun mallissasi sitten kun lapset on jo eskarissa ja koulussa? Ei siellä kotona riitä hommia koko päiväksi enää siinä vaiheessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, itse en anna rahojani naiselle ja teen 50 prosenttia kotitöistä, mutta se ei kelpaa suomiakoille. Japanilaiset naiset ovat ilahtuneet, kun olen kertonut sinkkuna imuroinut joka päivä aamulla ja illalla ja laittavani kotiruokaa itse aina töistä päästyä kotiin. M28
Onhan se seitsemäs ihme, että osaat kokata ja siivota ja tyhmät suomalaiset naiset, jotka osaa nämä taidot myös eivät ylistä sinua päivästä toiseen :D
Eikö japanilainen nainen jää avioiduttuaan kotiin? Mistä hän saa kasaan ne 50 % talouden menoista?
Minä ainakin vihaan miehiä. Nainen on onnellisin sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Japanilainen mies ojentaa palkan vaimolle kerran kuukaudessa, josta se vaimo antaa sille miehelle käyttörahaa harkintansa mukaan.
Nainen hallitsee varat, mies ansaitsee ne ja kaikki miehen tulot ja omaisuus on perheen yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kuitenkaan ole kertonut heille, että parisuhteessa et tee noista mitään. Olet mainostanut olevasi Suomessa sinkkuvela, joten ei kai sinua pitäisi kiinnostaa ollenkaan mitä me suomiakat ollaan sinusta mieltä?