Veriseulassa kiinni jääneet?
Hei,
Mulla romahti eilen maailma niskaan lääkärin soiton jälkeen.
NP-ultra näytti normaalia, ja lukemaksi tuli 1,6. Veriseulan tulokset sain tosiaan eilen, ja niissä näkyy poikkeama, joka vaatii jatkotutkimuksia.
Mun seulassa hälyytti AFP, eli se missä katsotaan sikiön soluja äidin verestä. ( meniköhän lyhenne oikein...?)
Minun ikäiselläni sen kuuluisi olla 1/700, mutta minun tulokseni oli 1/100.
Joten tiemme vie lapsivesi punktioon, jossa tunnetusti on km riski, suurusluokkaa 0,5-1,0%.
Joudun odottamaan punktioon pääsyä reilun viikon, että saan tarvittavat raskausviikot täyteen kunnollisten tulosten saamiseksi.
Tänään kun soitin perinnöllisyysklinikalle geenipuolen hoitajalle aikaa varatakseni, hän teki puhelimessa vielä pikakartoituksen joka laski kymmenyksellä riskilukuani, joten nyt se on 1/90
Ja nyt kysyisinkin teiltä muilta " kiinni jääneiltä" , mikä oli teidän lopputuloksenne?
Oliko kyseessä väärä häly? vai trisomia poikkeavuus? Miten fiilikset muuten? Odottavan aikahan on tunnetusti pitkä....
Niin ja ikäähän minulla on siis se maaginen 30 tasan, että noin suurinpiirtein samanikäisten tulokset luonnolliset kiinnostavat erittäin paljon!
Erittäin kiitollinen Helga rv 13+4
Kommentit (112)
Mua jännittää kanssa se pistäminen aivan h*elvetisti, sanoinkin hoitajalle puhelimessa, että kärsin piikkikammosta....
Hoitaja sanoi, et siinä näytteenotto hetkellä mieli todennäköisesti pyörii enemmän vastauksen saamisessa ja vauvaa katsellessa, että et kerkee pistosta jännittämään....Ehkä.
Tulethan kertomaan tulokset sitten kun saat ne!! Toivottavasti teilläkin huoli olisi turha! Mistä muuten sinä jäit kiinni, np-turvotusta? vai jompi kumpi veriseulan tuloksista antoi poikkeaman?
Anteeksi, minulla ei ole kokemusta tuosta veriseulasta, mutta se kiinnostaa. Millä perusteella teiltä se otettiin? Minä en ole neuvolan, enkä sairaalan puolesta kuullut asiasta mitään. Ja ikää on kuitenkin 31. Asun siis pk-seudulla. Niskapoimua ei minulta vauvasta löytynyt, mutta kuten Helga kirjoitti, veriseula hälytti kuitenkin.
Toivotan hyvää onnea teille molemmille, olen lukenut myös, ettei hälytys silti ole läheskään aina oikea! Voimia odotukseen!
emma 13+6
Hei, meillä tehdään täällä automaattisesti veriseula np-ultran kanssa samaan aikaan.
Toki on vapaaehtoista, että jättääkö menemättä siihen seulaan, jos np-mitta on ok.
Tässä kaupungissa odottajilla on sinällään hyvä palvelu, että kuuluu np-ultra, veriseula sen lisänä, sekä rakenne ultra ja synnytystapa ultra automaattisesti kaikille.
Ilmeisesti tosiaan joka paikassa ei odottajille kuulu automaattisesti nämä kaikki palvelut.
Itse asun Varsinais-Suomen alueella.
Muistaakseni pelkän veriseulan teko ei rahallisesti maksanut älyttömiä, vaan sen voisi teetättää myös yksityisellä, ainakin silloin jos on tiedossa tarkka sikiön ikä, mikä saadaankin np-ultrasta. Ja näitten yhteenlaskettu riskiluku kertoo sitten lopulliset tulokset siihen hetkeen.
ja jos käy niin kuin minulla niin sitten saa itse valita haluaako jatkotutkimuksiin vai jättääkö asian ns. herran haltuun.
Toivottavasti tästä oli sinulle jotain apua!
Meillä oli nt-lukema 1,0 mm, eli ihan ok, mutta veriseula nosti riskilukua huomattavasti.
Mun ikäisellä se on kuulemma normaalisti 1:1300, mulla se sit nousi 1:500.
Mulla sit mielenrauhan vuoksi oli mentävä tuohon pistoon..
Tulen kertomaan kun tulokset saapuvat, tsemppiä sinulle, milloin muuten menet kokeeseen?
Mulla on punktio aika varattuna reilun viikon päähän, sopivasti loman jälkeen sinne sitten...
En tiedä onko yleinen käytäntö, mut tarttee odottaa se rv15 täyteen, ainakin täällä mihin mä olen menossa.
Mutta TEO:lla oli jokunen vuosi sitten tapaus, jossa lääkäri joka yritti punktiota ei onnistunut. SItten tuli toinen lääkäri joka kokeili 3 kertaa ja onnistui lopulta. Sikiölle tuli infektio ja se kuoli kohtuun. TEO ilmoitti, että vain 1 pisto on sallittu kerralla. Eli älkää antako kokeilla useampaa kuin kerran, koska infektioriski kasvaa. Ja infektio on se, joka aiheuttaa keskenmenon:(
Ihmettelen muuten tuota veriseulaa, itse olen 32v eikä mistään tuollaisesta ole puhuttu halaistua sanaakaan.
Kokemusta ei ole mut mietin näitä asioita, kun kävin yksityisellä veriseula + niskapussiultrassa.
Silloin kun on tuommoinen tilanne, että riski on suurempi kuin mitä punktion riski, niin sitten minusta on oleellista tietää, että mitä sitä sillä tiedolla tekee. Kun keskenmenon riski on 1% ja vauvan sairauden riski on luokkaa 1%, niin se on sitten aika fifty-siksty, että miten käy. Suurimmassa osassa tapauksesta menee tietty kaikki hyvin, mutta itse pitää tietää, että niissä huonoissa tapauksissa on joka toisessa tapauksessa kyse siitä, että terve lapsi päätyy keskenmenoon. Lähinnä minusta oleellista on tietää, että mitä tuolla tiedolla, että lapsi on sairas tekee. Jos se on varmaa, että siinä tapauksessa haluaa abortin, niin sitten kannattaa ehkä tehdä se testi. Jos on taas varma, ettei aborttiin silti päädy vaikka vikaa löytyisikin, niin sitten ehkä miettisin, että menisikin kokeneen perinatologin luo ultraan.
Voimia kaikille tän ketjun äideille. Epätietoisuus on raskasta ja pitää tehdä vaikeita päätöksiä. Kukaan muu niitä päätöksiä ei kuitenkaan voi teidän puolesta tehdä, mutta tietysti kannattaa hankkia mahdollisimman pätevää tietoa omien päätösten tueksi.
niistä kahdesta hormoniarvosta toinen oli liian matala. Verikoe oli otettu rv 9+6 eli ilmeisesti liian aikaisin :( Kaverini joka varasi ajan np-ultraan pari vkoa mua myöhemmin oli keskussairaalasta kätilö sanonut ettei saisi kys.verikoetta ottaa ennen rv 10. Olivat huomanneet että jos on otettu rv 9+ oli tullut paljon turhia hälytyksiä.
Mun piti odottaa pääsyä lapsivesipunktioon reilut 2vkoa ja se aika oli yhtä h...vettiä. Punktion oton jälkeen meni vajaat 3 vkoa tulosten saamiseen ja se aika oli myös kauheaa. Mulla oli aika paha alakulo silloin ja masennukseen vittaavia oireita. Itkin joka päivä yms. Sitten ne tulokset vihdoin tulivat...ja tulos terve poika (kysyttiin siis sukupuolikin). Tämä meidän perheen kolmas (ja viimeinen) lapsi on nyt 2½kk.
Mulla tuo riskiluku oli prosentteina siis jotain 0.5% eli minimaalisen pieni. Loppu hyvin kaikki hyvin mutta olen sanonut kaikille odottajille että eivät antaisi ottaa kys. verikoetta ennen kuin ovat reilusti yli rv 10:n. Neuvolan th:kin ottaa kuulemma verikokeen nykyisin myöhemmin...
Tsemppiä sulle ja kovasti voimia. Tiedän kuinka kauheaa on odotella ja toivoa parasta peläten samalla pahinta.
Itsellani aikoinaan veriseulassa kohonnut riski eli 1/170 saada trisomia-lapsi. Ymmarran hyvin hataantymisesi. Silti : muista etta tama on seulontatutkimus, joka mittaa todennakoisyyksia. Ajattele, etta sinulla on 99 % todennakoisyys saada terve lapsi, ja vain 1% todennakoisyys saada sairas lapsi (siis liittyen niihin sairauksiin, mita tassa tutkitaan). Ja muista, etta mikaan testaus ei myoskaan takaa sinulle tervetta lasta.
Aikoinaan paatin rauhoittua ja kuunnella omia sisaisia tuntemuksiani. Hiljennyin kuuntelemaan pienta ihmisenalkua sisallani, ja minulle tuli vahva tunne siita, etta kaikki on hyvin. Alkuhataannyksen jalkeen tajusin myos, etta ei ole sikiolle hyvaksi, jos hermostun, pelastyn tai panikoidun liikaa ¿ kuulun niihin, jotka uskovat etta sikio vaistoaa aitinsa mielentilan.
Ajattele myonteisesti, vain yhden prosentin riski, ja tee rauhassa paatos jatkosta. Hetki ja paatos kerrallaan. Luota omaan intuitioosi.
Melban kanssa olen ihan samaa mielta siita, mista syista kannattaa tai ei menna jatkotutkimuksiin.
Tsemppia ja zenia!
Sain juuri puhelinsoiton, meille syntyy terve vauva! Ei siis poikkeavuuksia näissä tutkituissa(13, 18 ja 21-trisomiat)
Olen ehkä se maailman onnellisin nainen tällä hetkellä ;)
Tsemppiä, tiedän että sinullakin on sama soitto edessä- se aika meni mun mielestä tosi nopeesti, en edes ajatellut sitä joka päivä.
Ja jätä lukematta tollaset helvetin pelottelumielessä laitetut" lääkäri teki näin ja sit sitä ja tätä tapahtui" mikä hiivatti riivaa ihmisiä joiden pitää laittaa tollasii näille palstoille???? Muutenkin täällä on pelko aika kova ilman pelotteluita ja pirun maalauksia seinille.
Onnea punktioon ja pidän kaikki peukut pystyssä että lapsukaisenne on terve! ;)
Tibi79 ja macaroni 16+6
Jäin kiinni veriseulassa,seuraavaksi niskaturvotuksessa.Siihen kun lisättiin ikälisät,saatiin suhteeksi1/10.
Keskenmenon pelossa kieltäydyin punktiosta.Lasta on yritetty muutama vuosi joten jos tämä lapsi on päättänyt valita meidät vanhemmikseen ja me hänelle kelpaamme,tervetuloa,kuka sitten lienee.Rakkaudella ja lämmöllä sinua täällä jo odotamme :)
Riskistä johtuen rakenneultrassa katsottiin sydäntä todella tarkkaan. Kävin kahteen kertaan kun neiti ei suostunut kääntymään että olisi nähty kunnolla kaikki tarpeellinen.Mitään ongelmaa sydämen suhteen ei siellä näkynyt. Sen jälkeen olen nauttinut odotuksesta.
johdosta. Silloin ei täällä vielä saanut verisuelaa. Jännittihän se tutkimus ja minulakin piikkikammo mutta et se sitten juuri sattunut ja ajatukset tosiaan siinä mikä on tulos ja katse kuvaruudulla jossa vauva liikuskeli. Tulosten odottelu oli raskasta. Silti aion taas mennä tutkimukseen jos riskiluku vittaa siihen että jokin voi olla vialla.
asun siis Varsinais-Suomessa, tuota veriseulaa ehdotetaan kaikille yli 35-vuotiaille ja se on ilmainen. Itse en ollut moisesta testistä edes kuullut ennen kuin np-ultrassa lääkäri siitä puhui. Kun sanoin hänelle etten ole aikonut mihinkään tuollaisiin testeihin mennä, lääkäri melkein hyökkäsi mun kimppuuni ja painosti mua sanomaan, että ehkä harkitsen asiaa. Ja np-ultrassa oli kaikki hyvin.
Kotona sitten pohdin asiaa rauhassa, ja mietin että miksi ihmeessä tuohon testiin menisin, koska missään tapauksessa en ole menossa siihen lapsivesipunktioon enkä tekisi aborttia olipa luvut miten hälyyttäviä tahansa. Jokainen tekee tavallaan, ja tämä on minun tapani olla stressaamatta liikoja. Meille on tervetullut millainen ja miten terve lapsi tahansa. Ehkä asiaan vaikuttaa sekin, että minulla on kaksikin hyvin läheistä ystävää, jotka ovat vaikeavammaisia. Jos he kuulisivat, että menisin moisiin testeihin, saattaisivat syystäkin loukkaantua.
Huojentavaa lukea, että pelko voikin vaihtua onneksi... Kyllähän sen tiedostaa, että asiassa voi käydä kuinka vain, mutta positiiviset kokemukset antavat uskoa tulevaan enemmän kuin tuhat ja sata vakuuttelua itsekseen.
Tosiaan miehen ja minun kantani on selvä, mikäli kohdallamme puhutaan trisomiasta. Tämä asia on puhuttu selväksi jo ennen raskautta ja puhuttu myös nyt uudelleen ja edelleen kantamme on sama.
Me emme katso olevamme kykeneviä tuomaan tähän muutenkin julmaan maailmaan vammaista lasta, vaan siinä tapauksessa raskaus keskeytetään.
Itse vammaisuus ei meitä pelota vaan se aika, kun me alamme harmaantumaan, ja kun meillä ei valitettavasti ole takuita miten miehen käy oman terveyden tilan kannalta, niin tuntuisi äärettömän julmalta ja itsekeskeiseltä synnyttää vammainen lapsi, jonka kohtaloksi voi tulla joutuminen jatkuvaan laitoshoitoon. Ja kaikki se vain siksi, että meidän on pakko saada lapsi? Yksi ihminen ei voi hoitaa " kahta lasta" .( pahimmillaan miehen kohtalona on eläminen koneen turvin)
Niinpä meille jää ainoaksi vaihtoehdoksi mennä punktioon ja selvittää tilanne. Tämä on siltikin todella vaikea tilanne, vaikkakin tiedämme mitä teemme tulokset saatuamme, mutta tottakai ihmismieleen herää epäilyksiä, olenko sittenkin aivan varma.
Suuret onnittelut sylin täydeltä teille, joille punktio tai siihen menemättä jättäminen on tuonut juuri ne teidän tarvitsemanne vastaukset!
Onnellista odotusaikaa kaikille!
Terkuin Helga & Maris
Esikoista odottaessa saimme rakenneultrassa epäilyttäviä löydöksiä joten minulle tehtiin lapsivesipunktio. AB rh- negatiivisuuden ja edessä olevan istukan takia pistoskohta oli todella tarkka. erittäin kokenut NKL-sikiödiagnostiikan osaston lääkäri sen teki ja 2 kertaa joutui pistämään. Pisto itsessään ei juurikaan tuntunut, sen kyllä kestää. Heikko olo tuli jälkeen päin kaikesta jännittämisestä, meni ohi istumisella. 18 trisomiaa meillä epäiltiin ja vastauksien odottaminen 3vk oli yhtä helvettiä, siinä ehti miettiä asioita monelta kannalta, joak tapauksessa olimme tyytyväisiä että tutkimus tehtiin koska loppuraskaus olisi ollut raskasta viedä loppuun jos olisi epäily jäänyt. me saimme iloisia uutisia ja kromosomeiltaan terveen pojan(ikää mulla silloin oli 35, riskit huomattavasti kohoneet). Mene punktioon turvallisella mielellä, ja toivomme että vastaukset ovat normaalit. Halaus sinulle ja kovasti voimia.
Ymmärtääkseni meillä Espoossa on sellainen käytäntö, että veriseulaa tarjotaan vain yli 35-vuotiaille synnyttäjille. Ja se on siis vapaaehtoista. Itse aion siihen siis mennä, mutta sen enempää en aio tutkimuksia teettää.
Kerronpa meidän tarinamme:
Olimme np-ultrassa rv 12+1. Niskaturvotusta oli 1,8mm ja suhteutettuna ikääni riskiluku oli 1:600. Seerumiseula otettiin samana päivänä. Vastauksen siitä saimme viikon kuluttua. Seerumiseulan tulos nosti riskimme 1:190, eli saimme seulasta positiivisen vastauksen.
Sain lähetteen Nkl:lle lapsivesipunktiota varten. Jouduin odottamaan 2 viikkoa ennen kuin punktio voitiin tehdä rv 15+1.
Pelkäsin toimenpidettä aivan mielettömästi, neulakammoinen kun olen. Se sujui kuitenkin hyvin, 1 pisto ja näytettä saatiin hyvin.
Sitten alkoi tämä kamala odottaminen. Tänään tuosta tutkimuksesta on mennyt 2 viikkoa ja 1 päivä. Välillä tuntuu kuin koko raskaus olisi " pysähtynyt" , odotan vain punktion tulosta. Koska jos lapsi olisi sairas, ainoa päätöksemme olisi tehdä abortti.
Tänään iltapäivällä rohkaistuin soittamaan sikiöntutkimusyksikköön. Kätilö siellä kertoi tarkistavansa onko vastaus mahdollisesti heille jo tullut.
En voi sanoin kuvailla helpotustani, kun hän kertoi puhelimessa, että tänään NKL:lta on lähtenyt minulle kirje, jossa on hyviä uutisia. Ääni täristen tarkensin vielä mitä hän tarkoittaa. Ja seuraavaksi hän kertoi ne maailman ihanimmat sanat: " terve tyttö tulossa" .
Tällainen kokemus minulla
nyt rv17+2
Pahoittelen jo valmiiksi, että viilaan tässä pilkkua. Mutta miten kromosomi tutkimuksien tuloksena vanhemmalle voidaan vakuutella, että lapsi on TERVE? Maailmassa on monta muuta pahempaa tautia kuin kromosomi viat. Itse olen todistanut liian monta tapausta lähipiirissä. On ollut sydänvikaa, elinsairauksia etc. Lopun elämän rajoitteita tai vamma, jopa synnytymän jälkeinen kuolema. Vai onko vammainen lapsi vieläkin se häpeä, mitä kukaan ei halua kontolleen?
Tiedän, aivan turhan päiväistä jupinaa, mutta halusi tuoda asiaan toisen näkökulman.
lapsi on t e r v e niiden asioiden suhteen, joita lapsivesipunktiossa tutkitaan! Oletin, että se olisi jokaiselle selvä pointti, kun kerran kirjoitamme seerumiseuloista ja lapsivesipunktioista ;-)
Jokaisella meistä on elämässään henkilökohtaiset arvot, joita toisten pitäisi kunnioittaa. Toiselle vammainen lapsi on ok, toinen ei halua missään tapauksessa vammaista lasta. Minun mielestäni se ei tee kenestäkään parempaa tai huonompaa ihmistä kumpaa mieltä asiasta on!
Meikin kävimme lapsivesitutkimuksessa(suosittelen valitsemaan lääkärin joka on tehnyt niitä paljon..) Esim jos olet pääkaupunkiseudulta, Adenovassa Ansa Aitokallio oli aivan expertti!
Toimenpide jännitti, mutta lääkärin ja kätilön yhteistyön tuloksena rauhoituin ja kaikki meni hyvin.
Odottelemme yhä tuloksia, tällä tai viimeistään ensi viikolla pitäisi niiden saapua. Jännittää niin vietävästi..
Lääkäri sanoi että uusimmat tutkimukset selvästi osoittavat ettei keskenmenon riski ole enään niinkään suuri kuin puoli prosenttia.
Emmekä mekään(tietääksemme ;/ )keskenmenoa ole saaneet. Ainakaan mitään oireita ei ole ollut, huomenna on neuvola niin sittenhän se varmistuu.
Olen lukenut todella monta kirjoitusta täysin terveen lapsen saaneista vanhemmista, joilla lukema on ollut jopa 1:10.
Onnea teille, pidä lippu korkealla ja usko että käy parhain päin
Tibi79 ja macaroni 16+4