Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eläkeläisillä on usein ihan hirveä sisustusmaku?

Vierailija
25.08.2024 |

Katselen asuntoja. Eläkeläistalouksissa tykätään näköjään kaikenlaisesta krääsästä, keskenään riitelevistä värisävyistä, porontaljoista seinällä, niistä seinäviuhkoista joita ostettiin etelänlomilta kasarilla jne. Ja pintaremontit on aika lailla säännöstään jätetty tekemättä eli keittiön ilme on vuodelta 89. 

Kommentit (246)

Vierailija
41/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin mentiin v1971. Kotina oli yksiö, ainoa huonekalu, joka sinne hankittiin, oli Muuramen sänky, jossa on säilytyslaatikot. Sama sänky meillä on edelleen, patjat vain ovat moneen kertaan vaihtuneet, Muuramen ovat myös laatikostot. Ruokapöytänä oli miehen kotoa löytynyt klafvipöytä ja itse toin vanhan klahvipiirongin. Nuokin huonekalut meillä on edelleen. 

Kaksiovaiheessa ostettiin italialainen kallis sohva. Se on päällystetty jo neljä kertaa, viimeksi tänä vuonna. Tädiltä saadut nojatuolit on myös uudistettu. Antiikkikaupasta ostettu "tuhatjalkainen" pöytä tuoleineen siirtyi juuri tyttären kotiin, kun muutettiin pienempään asuntoon.

Vierailija
42/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ikäluokassa sisustamista ylipäätään ja varsinkin jotain trendisisustamista pidetään monesti täytenä hömppänä ja silkkana tuhlauksena. 

Olen 71 v, innokas sisustaja, kuten kaikki ystävänikin ovat, ikean kierrämme kaukaa ja halveksimme kerrostaloläävissä asuvia, joiden sisustus on aina ruumaa, halpaa rihkamaa, tekokuitua, marimekkoa ja vallilaa. Hyi oksennus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta eläkeiässä mutta kotimme ei ole mikään krääsä varasto vaan hyvällä maulla sisustettu kaunis koti. En nyt ihan heti miellä kotia tyylikkäämmäksi jossa useimmiten käytetty tasan kahta tai kolme väriä kuten harmaa-valkoinen-musta sisustuksessa ja täynnä mpf levystä tehtyjä Ikean tai Jyskin huonekaluja. Lattialla lojuu joku kauhea itse virkattu matto tai polyester nukkamatto jne. Et vähän riippuu mihin vertaa.

Vierailija
44/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Märällä sukupolvella kaikki menee kurkusta alas, joten remontteihin ja sisustukseen ei jää rahaa.

Tästä se taas huomaa, miten haitallinen Suomen alkoholiverotus on.

Jos alkoholin hinta olisi matalampi, jäisi rahaa myös remonttiin.

Vierailija
45/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotia muutetaan tarkoituksella, jotta voidaan myydä yhä uutta tavaraa niille, jotka haluavat kotiinsa ajanmukaisen ilmeen. Jossain kohtaa ihminen kyllästyy seuraamaan myynnin takia muuttuvia trendejä ja päättää pitäytyä siinä, mitä on.

Eläkkeelle jäädessä tulot myös putoavat ihan kaikilla. Jos keittiö on aivan toimiva, ei vähiä rahoja tule käytettyä siihen, että kaapit olisivat tämän vuoden muotisävyä. Elämänkokemus kertoo myös, että 2024 trendikäs keittiö on auttamattoman vanhanaikainen viimeistään 2028. Samaan konkurssiin sitten 2003-vuoden tyyliä, tuumaa eläkeläinen.

Tavaraa kertyy ihan kaikilla. Sitä ei nuorena huomaa, kun tavaraa on alkujaan tosi vähän ja muuttaa aika ajoin isompaan kämppään. Omasta mielestään sitä koko ajan karsii ja heittää pois ja kierrättää. Mutta kun on asunut omillaan semmoiset 50 vuotta, niin kyllä sieltä elämän varrelta on jo jäänyt nurkkiin yhtä ja toista. Jossain kohtaa se alituinen karsiminen ja kierrättäminen hiipuu, ja ihminen elää tyytyväisenä oman elämänhistoriansa keskellä. Tähän vaikuttaa myös se, että jokainen yli 50-vuotias on heittänyt pois tavaroita, jotka ovat yhtäkkiä taas huipputrendikkäitä. Sitä väsyy tuommoiseen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eläkeläinen menisi vep sä läiselle ja heittäisi rahansa hienoihin huonekaluihin. Koti on vuosien aikana koettujen muistojen kokoelma, eikö saisi olla. Pysy poissa, älä avaa eläkeläisen ovea !

Mä kans luulen, että monella vanhuksella koti on koettujen muistojen kokoelma. Tasoilla on niin lasten kuin lastenlastenkin valokuvia. On koriste-esineitä, joilla on tunnearvoa. On lasimaljakkoa yms, jotka on joskus saatu lahjaksi. Jne jne. Mun vanhempieni koti - tai siis nyt enää isän (95v) koti - poikkeaa ehkä tästä hieman, koska isäni on arkkitehti ja ihan mun syntymästäni lähtien meillä oli aina vain suomalaista tai korkeintaan skandinaavista designeä. Tästä syystä oma kotini on erilainen, koska olen voinut irroitella väreillä ja tyyleillä niin paljon kuin sielu sietää ja koska en ole myymässä kotiani, mun ei tarvitse välittää edes siitä, että kotini on jokaisen asuntovälittäjän pahin painajainen. 

Vierailija
47/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ikäluokassa sisustamista ylipäätään ja varsinkin jotain trendisisustamista pidetään monesti täytenä hömppänä ja silkkana tuhlauksena. 

Olen 71 v, innokas sisustaja, kuten kaikki ystävänikin ovat, ikean kierrämme kaukaa ja halveksimme kerrostaloläävissä asuvia, joiden sisustus on aina ruumaa, halpaa rihkamaa, tekokuitua, marimekkoa ja vallilaa. Hyi oksennus. 

Kuulostat inhottavalta happamalta kurpalta, jota vaivaa todennäköisesti krooninen ummetus.

Vierailija
48/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mulla ainakaan ole hirveä sisustusmaku. Kaikkia kotejani on sanottu kauniiksi ja ihan vilpittömästi, koska muutoinhan ei olisi tarvinnut kommentoida mitenkään.

Olen kohta 70 v, käyn tekemässä nuoreille sisustuksia, kun muuttavat uuteen taloon, menen paikalle ja katson miten olemassaoleva kalustus sopii tilaan ja mitä pitää hankkia, tienaan ihan kivasti eläkkeeni lisäksi, toimintasäteessä on n. 100 km, en ole koskaan mainostanut, somessa kertovat toisilleen mistä sisustuapua löytyi ja niin saan uusia asiakkaita. Sivumennen sanoen useimmat nuoret ovat ihan pihalla, ostetaan halpoja sisustustuotteita, joita mm.  Kuljun ahdas koti on täynnä, katsokaa kuvat, on kuin mutalätäkköön kaatuisi kun sitä huushollia katsoo, yleensä sama instapyllistelijöillä, aitolehmä jne, toki se raukkahan asuukin vuokralla kun ei saa lainaa. 

Vierailija
49/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat inhottavalta happamalta kurpalta, jota vaivaa todennäköisesti krooninen ummetus.

Sinä kuulostat kateelliselta aivottomalta imbesilliltä. 

eri

Vierailija
50/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas, tunnistit itsesi ja sisustusmakusi, menikö tunteisiin?

Vierailija
51/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään vanhanajan tyylistä joten mulla on putkiradio leijonatassupöytä, maalauksia omia seinillä klassiset sohva ja tuolit 50-luvun tyyliin. Harmi että kirjahylly on ikeaa olisin halunnut sellasen 60-lukulaisen., ehkä joskus sellasen väsään. Terveisin 44 vuotias mies.

Vierailija
52/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on vuosikymmenten tavarat. Harva myöskään vaihtaa kotinsa värejä aina sisustustrendin vaihtuessa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muotia muutetaan tarkoituksella, jotta voidaan myydä yhä uutta tavaraa niille, jotka haluavat kotiinsa ajanmukaisen ilmeen. Jossain kohtaa ihminen kyllästyy seuraamaan myynnin takia muuttuvia trendejä ja päättää pitäytyä siinä, mitä on.

Eläkkeelle jäädessä tulot myös putoavat ihan kaikilla. Jos keittiö on aivan toimiva, ei vähiä rahoja tule käytettyä siihen, että kaapit olisivat tämän vuoden muotisävyä. Elämänkokemus kertoo myös, että 2024 trendikäs keittiö on auttamattoman vanhanaikainen viimeistään 2028. Samaan konkurssiin sitten 2003-vuoden tyyliä, tuumaa eläkeläinen.

Tavaraa kertyy ihan kaikilla. Sitä ei nuorena huomaa, kun tavaraa on alkujaan tosi vähän ja muuttaa aika ajoin isompaan kämppään. Omasta mielestään sitä koko ajan karsii ja heittää pois ja kierrättää. Mutta kun on asunut omillaan semmoiset 50 vuotta, niin kyllä sieltä elämän varrelta on jo jäänyt nurkkiin yhtä ja toista. Jossain kohtaa se

Ja vaikkei joku tavara olisikaan uudestaan huipputrendikäs, se voikin yllättäen olla tavara, jonka sittenkin haluaa. Mä heitin kasarin alussa pois yhden Anita Wangelin peltirasian. Siis ihan roskiin vaan ja hyvästi 1970-luku. Enpä osannut silloin arvata, että päälle viiskymppisenä tulisin maksamaan samanlaisesta yli 500 markkaa (90€). 

Vierailija
54/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta tulee samanlainen.

Vierailija
55/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka eläkeläisellä aina hyllyssä se kuvulla peitetty kello, jossa pyörii ne kultaiset pallot

Vierailija
56/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi eläkeläinen menisi vep sä läiselle ja heittäisi rahansa hienoihin huonekaluihin. Koti on vuosien aikana koettujen muistojen kokoelma, eikö saisi olla. Pysy poissa, älä avaa eläkeläisen ovea !

Mä kans luulen, että monella vanhuksella koti on koettujen muistojen kokoelma. Tasoilla on niin lasten kuin lastenlastenkin valokuvia. On koriste-esineitä, joilla on tunnearvoa. On lasimaljakkoa yms, jotka on joskus saatu lahjaksi. Jne jne. Mun vanhempieni koti - tai siis nyt enää isän (95v) koti - poikkeaa ehkä tästä hieman, koska isäni on arkkitehti ja ihan mun syntymästäni lähtien meillä oli aina vain suomalaista tai korkeintaan skandinaavista designeä. Tästä syystä oma kotini on erilainen, koska olen voinut irroitella väreillä ja tyyleillä niin paljon kuin sielu sietää ja koska en ole myymässä kotiani, mun ei tarvitse välittää edes siitä, että kotini on jokaisen asuntov

Minulla pelkkien kotimaisten maljakoiden arvo on noin 26 000 €, sen olisin saanut, jos olisi myyntiin laittanut. Laatua, kansainvälisesti tunnettua ja arvostettua. Siihen päälle taide, taidelasiesineet, kynttilänjalat, astiat, huonekalut jne. Eipä ole lastulevyä meillä, eikä tule. Ei ole lastenkaan kodeissa, eivätkä asu ahtaasti kerrostaloissa. Jotkut meistä arvostavat laatua. 

Vierailija
57/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka eläkeläisellä aina hyllyssä se kuvulla peitetty kello, jossa pyörii ne kultaiset pallot

Tunnen kymmeniä eläkeläisiä eikä yhdelläkään ole, mistä me saamme omamme? 

Vierailija
58/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta eläkeiässä mutta kotimme ei ole mikään krääsä varasto vaan hyvällä maulla sisustettu kaunis koti. En nyt ihan heti miellä kotia tyylikkäämmäksi jossa useimmiten käytetty tasan kahta tai kolme väriä kuten harmaa-valkoinen-musta sisustuksessa ja täynnä mpf levystä tehtyjä Ikean tai Jyskin huonekaluja. Lattialla lojuu joku kauhea itse virkattu matto tai polyester nukkamatto jne. Et vähän riippuu mihin vertaa.

Krääsävarasto on yhdyssana. 

Vierailija
59/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin huonekaluissa ja esineissä on muistoja. On tunnearvoa. 

Tuota tunteeton ap. ei tiedä. 

Vierailija
60/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🖕