Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eläkeläisillä on usein ihan hirveä sisustusmaku?

Vierailija
25.08.2024 |

Katselen asuntoja. Eläkeläistalouksissa tykätään näköjään kaikenlaisesta krääsästä, keskenään riitelevistä värisävyistä, porontaljoista seinällä, niistä seinäviuhkoista joita ostettiin etelänlomilta kasarilla jne. Ja pintaremontit on aika lailla säännöstään jätetty tekemättä eli keittiön ilme on vuodelta 89. 

Kommentit (246)

Vierailija
21/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 5-kymppinen, ja tajusin jo n 15 vuotta sitten, että minulle on oikeasti ihan sama minkälaisessa keittiössä ruokani keittelen, jos se toimii. Myöskään ulostus- ja peseytymishuoneeni ulkonäöllä ei ole minulle suurta merkitystä, kunhan tila toimii. Ihan sama onko siellä väritys vuoden trendivärillä tai minkäkokoiset laatat on seiniin lyöty. Sori siitä.

Vierailija
22/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on ihmisiä, kaikenikäisiä, joiden maku ja arvomaailma on hyvin muuttumaton. Kun tietynlainen estetiikka, vaatteet, sisustus ja mielipiteet on omaksuttu nuorena aikuisena, se ei välttämättä muutu. Näitä ihmisiä kutsutaan konservatiiveiksi ja osuus väestöstä on noin puolet (erään psykologisen tutkimuksen mukaan). Itse olen yli kuusikymppinen sitä toista laitaa eli rakastan muutosta. Moni asia on paljon paremmin kuin ennen, myös sisustus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähes koko muu maailma sisustaa ihan väärin? Mauttomia kuoseja, sälekaihtimia ulkoseinillä, harmaata kiveä seinissä jne. Miksi ne kaikki eivät suosi ainoaa oikeaa skandinaavista selkeyttä? Hullut. 

Vierailija
24/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin remonttien osalta syynä on lähinnä pihiys. 70+ ikäiset appivanhempani ovat juuri tuollaisia. Rahaa on niin ettei paskalle taivu, mutta jopa pakolliset remontit pitää tehdä aina halvimman kaavan mukaan. Asunto on raikas tuulahdus jostain ysärin alusta. Lisäksi anopilla on juuri tuo käsittämätön viehtymys kaikelaiseen halpaan tilpehööriin, jota pitää levitellä kaikkialle vessaa myöten. 

Vierailija
25/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules kun ennen ikean lastulevyhirvityksiä oli elämää ja aitoja puisia kalusteita. Katsele sinä niitä valkoisina killtäviä roskiasi.

Vierailija
26/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules kun ennen ikean lastulevyhirvityksiä oli elämää ja aitoja puisia kalusteita. Katsele sinä niitä valkoisina killtäviä roskiasi.

Luuletko että noi on ainoat vaihtoehdot maailmassa?

Vierailija
27/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toista mieltä. Kävimme viime vuonna katsomassa kymmeniä asuntoja, kunnes oikea löytyi. Juuri vanhemmilla omistajilla oli tyylikkäät sisustukset. Klassikkohuonekaluja, aitoja mattoja, kirjahyllyjä, tauluja. Mitään viuhkoja tai matkamuistoja en nähnyt.

Asuntoon, joka ostettiin, omistaja, vanha rouva, jätti ison antiikkikaapin ja eteiseen ison peilin. Myös keittiössä olleet kaksi nk.renginkaappia saivat jäädä paikalleen.

Vierailija
28/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ikäluokassa sisustamista ylipäätään ja varsinkin jotain trendisisustamista pidetään monesti täytenä hömppänä ja silkkana tuhlauksena. 

Vierailija
29/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ennenkin korjauskelvotonta ohutta viilua.

Vierailija
30/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, minun makuuni vanhuksilla on useimmiten nätimmät kodit kuin kolmikymppisillä. Itseäni puhuttelee täyspuiset tyylikalusteet, antiikki, taide, runsaus, laatu, luonnonmateriaalit, ajattomuus ja kestävyys sekä jossain määrin kerroksellisuus, kun taas sellanen minimalistinen, Ikean katkuinen, ontto, vaaleaa ja yhtään mitään harmaata sisältävä sisustus on noh.. ei minun makuuni.

Olen 31v. 

Vierailija
31/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, eikö eläkeläisilläkään ole somekoti ? No ei se mitään ei ole minullakaan vaikken ole eläkkeellä 

Vierailija
32/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisillä on yleensä kaikki tarvittavat huonekalut vuosien varrella jo hankittu ja tarvittaessa myös uusittu. Koska kalusteet ovat sen hetkisen varallisuuden ja muodin mukaisia, sisustus ei välttämättä ole samalla tavalla yhtenäinen kuin jos kaikki olisi hankittu samalla kertaa. Harvalla on ollut varaa hankkia design-huonekaluja. Miksi vaihtaa toimivia kalusteita joka muodin mukaan? Kallista ja/tai epäergonomista.

Koriste-esineet ovat usein lahjaksi saatuja ja niillä on myös muistoarvoa. Kodeissa näkyy eletty elämä, muistot ja arvot. Paljon mielenkiintoisempaa, persoonallisempaa ja ekologisempaa kuin trendisisustus.

Vierailija
33/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katseletko asuntoa jossain Enontekiöllä? 

Ei, katselen sinun asuntoasi, sisustusmakusi on oksettava, ja älysi alhainen. Hyppää mereen juntti. 

Vierailija
34/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toista mieltä. Kävimme viime vuonna katsomassa kymmeniä asuntoja, kunnes oikea löytyi. Juuri vanhemmilla omistajilla oli tyylikkäät sisustukset. Klassikkohuonekaluja, aitoja mattoja, kirjahyllyjä, tauluja. Mitään viuhkoja tai matkamuistoja en nähnyt.

Asuntoon, joka ostettiin, omistaja, vanha rouva, jätti ison antiikkikaapin ja eteiseen ison peilin. Myös keittiössä olleet kaksi nk.renginkaappia saivat jäädä paikalleen.

Varmaan eläkeläisen luokkataustalla on tässä väliä. Muistelen että myös omalla mummollani oli melko tyylikäs koti, arvohuonekaluja, Arabiaa jne, mutta kyllä minäkin olen sittemmin noita roinapesiä nähnyt. 

Vierailija
35/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulla ainakaan ole hirveä sisustusmaku. Kaikkia kotejani on sanottu kauniiksi ja ihan vilpittömästi, koska muutoinhan ei olisi tarvinnut kommentoida mitenkään.

Vierailija
36/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70 v ja halveksin nuorempien sisustusmakua, ikeapaskaa kodit täyttä ja kaikki on joko vitivalkoista tai ällöttävää mudanväristä. Keittiö teillä junteilla on olkkarissa tai eteisessä, ja huoneet pikkuruisia kopperoita, joissa happi loppuu. Asunutte kerrostaloläävissä kuunnellen naapurinne vessassa käynnit ruokapöydässänne. Hävetkää. 

Vierailija
37/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon on ihmisiä, kaikenikäisiä, joiden maku ja arvomaailma on hyvin muuttumaton. Kun tietynlainen estetiikka, vaatteet, sisustus ja mielipiteet on omaksuttu nuorena aikuisena, se ei välttämättä muutu. Näitä ihmisiä kutsutaan konservatiiveiksi ja osuus väestöstä on noin puolet (erään psykologisen tutkimuksen mukaan). Itse olen yli kuusikymppinen sitä toista laitaa eli rakastan muutosta. Moni asia on paljon paremmin kuin ennen, myös sisustus. 

Laitapas nyt linkki siihen psykologiseen tutkimukseen, edes tiedot, jotta voimme sen lukea. 

Vierailija
38/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että noi on ainoat vaihtoehdot maailmassa?

No niinpä ne nöyttää olevan kun myynti-ilmoituksia katšelee. 

Vierailija
39/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole ikäkysymys. Suurin osa suomalaisten kodeista on mauttomia krääsäpesiä.

Onneksi jokainen voi ja saa sisustaa kotinsa kuten haluaa. Koti on koti. Myös sinulla. 

Vierailija
40/246 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ja miksi. Oletko joku lapsen tasolle jäänyt?