Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylellä iso juttu vanhemmista joihin aikuisten lasten on pakko katkaista välit

Vierailija
25.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20106327

Miksi tästä aiheesta yritetään täällä palstallakin niin usein vaieta? Olen lukenut monia keskusteluja aiheesta ja eikö joka ketjussa käy useampi vastaaja vähättelemässä koko ilmiötä. Ihan kuin sitä ei edes olisi olemassa.

Miettikää mikä tilanne, ensin olet tullut oman vanhempasi puoelsta kaltoikohdelluksi koko ikäsi ja sitten kun haluat kertoa siitä ja etsiä vertaistukea, sinua ei usko kukaan!

Kiitokset niille jotka ovat em. ketjuissa olleet mukana ja jakaneet kokemuksiaan.

Toivottavasti keskustelu jatkuu ja pitkään!

Kommentit (570)

Vierailija
461/570 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli itsekin vähän narsistinen ei millään voi hyväksyä vajavaista vanhempaansa vaan vaatii: ole minulle mieliksi.

Kukaan aikuinen ei halua olla vanhempansa arvioitavana ja arvosteltavana lopun ikäänsä. Nämä hylätyt vanhemmat ovat usein ihmisiä, jotka kuvittelevat lastensa olevan heidän omia kloonattuja kopioitaan, jotka tekevät elämässään juuri samanlaisia valintoja kuin vanhempansa. Ei kukaan halua olla jonkun kauko-ohjattava robotti. 

En ymmärrä tuommoista perhedynamiikkaa että 50 v kokee olevansa vanhempiensa ohjauksessa? Yrityssuvuissa? maataloudessa? Mikä on estänyt normaalin aikuistumisen alle 30-vuotiaana?

Onko sinulla aikuisia lapsia? Kasvatatko heitä edelleen mikä on oikein ja mikä on väärin? Aikuiset eivät jaksa kuunnella sellaista kommentointia joka ikinen kerta kun tavataan tai soitellaan. Ongelma on sillä vanhemmalla, joka ei ymmärrä että lapset ovat jo aikuisia, joilla on oma elämä ja omat valinnat. 

Vierailija
462/570 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli itsekin vähän narsistinen ei millään voi hyväksyä vajavaista vanhempaansa vaan vaatii: ole minulle mieliksi.

Kukaan aikuinen ei halua olla vanhempansa arvioitavana ja arvosteltavana lopun ikäänsä. Nämä hylätyt vanhemmat ovat usein ihmisiä, jotka kuvittelevat lastensa olevan heidän omia kloonattuja kopioitaan, jotka tekevät elämässään juuri samanlaisia valintoja kuin vanhempansa. Ei kukaan halua olla jonkun kauko-ohjattava robotti. 

En ymmärrä tuommoista perhedynamiikkaa että 50 v kokee olevansa vanhempiensa ohjauksessa? Yrityssuvuissa? maataloudessa? Mikä on estänyt normaalin aikuistumisen alle 30-vuotiaana?

No tietysti se kontrolloiva luonenvikainen vanhempi estää sen normaalin aikuistumisen. Luulet

Itse olen eri ihminen kuin lapsuuden kodissa, niin lapsenikin kehittyneet omiksi persoonikseen kukin. Eivät tosin jumittaneet tässä kodin vaikutuspiirissä vaan hajaantuivat kuka minnekin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/570 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla aikuisia lapsia? Kasvatatko heitä edelleen mikä on oikein ja mikä on väärin?

Lapseni nauraisivat hörönaurun. Koska ovat aikuisia. Ja heidän lapsensakin osa jo. Normaalisti muuttivat kotoa lukion käytyään opiskelemaan kauemmas ja jopa kauas.  Niin vähän heitä rahallakin autoimme joten ovat saaneet olla rauhassa äidin neuvoilta.

Vierailija
464/570 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ketkä olette katkaisseet välit vanhempiinne tiedätte jos he ovat jo muuttuneet? Jos heidän kanssaan voisikin nyt tulla toimeen?

Entä sitten kun he ovat jo vanhoja ja tarvitsevat apua raha-asioitten hoidossa ym  virallisissa paperiasioissa, autatteko?

Vierailija
465/570 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ketkä olette katkaisseet välit väkivaltaiseen ex-puolisoonne tiedätte jos he ovat jo muuttuneet? Jos heidän kanssaan voisikin nyt tulla toimeen?

Entä sitten kun he ovat jo vanhoja ja tarvitsevat apua raha-asioitten hoidossa ym  virallisissa paperiasioissa, autatteko?

Vierailija
466/570 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin luulin että äitini olisi muuttunut mutta vielä 90-vuotiaana jaksaa vttuilla päin naamaa. Ihmettelee kun en ole ikinä pistänyt hanttiin. Näin miten sisarukset yritti ja heikosti kävi. 

Vielä jaksaa uhkailla perinnöttömyydellä ja ehti haukkua vielä puolisoni.

on hyvä eläke joten pystyy maksamaan palveluista.

Välien katkaisu on vaatinut terapiaa. Mutta myös terapeutin mielestä välien katkaisu on ok. Vaikka itse sen päätöksen tein. Ja terapia alkoi välien katkaisun jälkeen. Sisarukseni ovat kuolleet omankäden kautta ja tuo nilviäinen vielä kuvitteli että olisin näännyttänyt itseni häntä hoitaessa. Siinä meni lapsuus ja nuoruus pilalle. Ja hoitaessa myös aikuisuus. Äitini elää ihan varmasti 110-vuotiaaksi.

Vierailija
467/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioni kiintyi mielipiteeseen, jos vanhempien kanssa pitää puhua yleisistä aiheista, vaikka raakuista, puhukoot keskenään tai naapureiden kanssa. Ei sen takia käymään mennä.

Eli samaan aikaan henkilöt valittavat kun vanhemmat  puuttuvat heidän asioIhinsa he nimenomaan haluavatkin omia asioitaan tuoda esiin ja repostella.  Tulla lapsina käymään kotona.

Meillä ainakin aikuisten lasten kanssa keskustellaan paljon yleisistä asioista.

Vierailija
468/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee osasta tämän ketjun kommenteista mieleen se, kun aina jos uutisoidaan seksuaalisesta häirinnästä niin eiköhän siellä ole porukkaa kuorossa ulisemassa että nykyään ei uskalla sanoa edes kassaneidille päivää kun heti syytetään häirinnästä. Aivan samaa sarjaa on nämä kommentit joissa maristaan että on välit laitettu poikki mukamas jonkun huoneen siivouksen tai kotiintuloaikojen takia. 

Eiköhän tuolle toiminnalle ole joku oikea nimikin, itse en psykologiaa niin hyvin tunne että osaisin sen nimetä. Tuollaista ääripäähän vetoa, jolla yritetään jotenkin nolata toinen, tehdä asiasta mitätön ja kääntää itsensä tilanteen uhriksi. 

Itselläni on narsistinen raivopää-isä, jonka kanssa en toistaiseksi ole laittanut välejä täysin poikki, mutta rajoittanut yhteydenpitoa kovasti. Yrittää soittaa joka ilta useamman kerran, mutta vastaan kerran viikossa ja puhun lyhyesti. En kerro mitään henkilökohtaisia asioitani, koska heti alkaa kontrollointi. Jos kertoisin vaikka että kävin kaupungilla ja ostin uudet kengät niin soittelisi sen jälkeen koko illan ja haukkuisi ostamani kengät, yrittäisi pakottaa minua hänen valitsemaansa kauppaan ja tuputtaisi rahaa. Hän on eläkkeellä eikä hänellä ole lainkaan ystäviä eli aikaa tuollaiseen kyllä on. Käyn kylässä kerran vuodessa, jouluisin lyhyen aikaa, ja jo paria-kolmea kuukautta ennen alkaa vääntää mahassa kun ajattelen asiaa. Siellä kun on ihan fyysisenkin väkivallan uhka läsnä. Jokaisen vierailun jälkeen tuntuu, kuin olisin menettänyt ihmisarvoni, ja kestää muutaman päivän ennen kuin olen täysin oma itseni. 

En edes viitsi alkaa kertoa millainen lapsuuteni oli. Enkä ikinä tuomitse, jos joku kertoo ettei ole väleissä äitinsä tai isänsä kanssa. Kyllä siihen yleensä joku painava syy on, jos perheenjäseneen katkaistaan täysin välit. 

Vierailija
469/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle on ottanut liian suuren vastuun ihmisten yksityiselämästä tässä ohjelmassa. Olisi pitänyt olla paljon enemmän itsekritiikkä. 

Vierailija
470/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioni kiintyi mielipiteeseen, jos vanhempien kanssa pitää puhua yleisistä aiheista, vaikka raakuista, puhukoot keskenään tai naapureiden kanssa. Ei sen takia käymään mennä.

Eli samaan aikaan henkilöt valittavat kun vanhemmat  puuttuvat heidän asioIhinsa he nimenomaan haluavatkin omia asioitaan tuoda esiin ja repostella.  Tulla lapsina käymään kotona.

Tavallisissa ihmissuhteissa voi jutella erilaisista asioista kuten esimerkiksi miten ja missä tuleva juhlapäivä vietetään, töissä olevista muutoksista, kannattaisiko lähteä jatko-opiskelemaan, lomasuunnitelmista, pohdintaa pitäisikö asuntoon tehdä pintaremontti, tuleva leikkaus, lasten koulunvaihto ja onko toisella vinkkiä ruuista, kun samat ruuat tuntuu pyörivän viikosta toiseen. Siis sellaisia, joista voi jutella ystävien kanssa. Sitten jos näistä juttelisi oman vanhemman kanssa, se onkin omien asioiden repostelua. Jos näistä juttelee oman vanhemman kanssa, ei varmasti halua kuulla arvostelua, syyllistämistä tai painostamista miten kyseinen asia turha, kallis, tuhlaamista, kaikin puolin väärin ja miten vanhempi tietää senkin asian paremmin mitä aikuinen lapsi.

Vierailija
471/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aikuinen jo päätä ruokansa, lomansa, remonttinsa, työasiansa jne itse? Miksi hän tahtoo tuoda asiat vanhempiensa päätettäviksi jos sitten kuitenkin valittaa kun  ne sanoo mielipiteensä. 

"Tämä on ilmoitusluonteinen asia"  pystyi jo 19 v sanomaan kun oli päättänyt muuttaa kimppakämppään. Mitäpä siihen välivuottaan, rahansa hankkivalle täysi-ikäiselle vanhemmatkaan sanoisivat.  Joku ei vielä 50 v osaa sanoa olevan lomasuunnitelmansa tai asunnon myyntinsä olevan ilmoitusluonteinen asia. Tai pihvin paistamisensa,  siihen pitää käydä näköjään hakemassa vanhempien siunaus. Ja sitten valitetaan, käski paistaa pihvin kypsäksi vaikka tykkään mediumista. Aina se neuvoo.

Vierailija
472/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun on ilmeisesti mahdoton ymmärtää, että on toisenlaisia vanhempia kuin sinä. Näiden vanhempien kanssa ei todellakaan haluta puhua "omista" asioista. 

-ohis

Vierailija
473/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle on ottanut liian suuren vastuun ihmisten yksityiselämästä tässä ohjelmassa. Olisi pitänyt olla paljon enemmän itsekritiikkä. 

Itsekritiikki puuttuu lähinnä niiltä vanhemmilta, jotka eivät yhtään ymmärrä ja ihan hyvää hyvyyttään jne...

Vierailija
474/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minun pitää ajatella? Henkilö tahtoo elämänsä päätöksistä keskustella vanhempiensa kanssa ja kiukuttelee jos vanhemmilla on joku mielipide asiasta.

Vierailija
475/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun on ilmeisesti mahdoton ymmärtää, että on toisenlaisia vanhempia kuin sinä. Näiden vanhempien kanssa ei todellakaan haluta puhua "omista" asioista. 

-ohis

Sitähän minäkin jolle vastasit kirjoitin. Mitä mieltä olet heistä jotka tahtovat tuoda asiansa vsnhemmilleen ja sitten raivoavat jos he jotain sanovat.

Vierailija
476/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä minun pitää ajatella? Henkilö tahtoo elämänsä päätöksistä keskustella vanhempiensa kanssa ja kiukuttelee jos vanhemmilla on joku mielipide asiasta.

Kyllä minusta olisi surullista, jos omat lapset eivät haluaisi kertoa mitään elämästään minulle. Kuulisin sitten joltain ulkopuoliselta miten lapsi on muuttanut toiseen maahan töihin. Mielipiteistä saa olla, mutta vähän voisi miettiä miten ne esittää.

Vierailija
477/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö aikuinen jo päätä ruokansa, lomansa, remonttinsa, työasiansa jne itse? Miksi hän tahtoo tuoda asiat vanhempiensa päätettäviksi jos sitten kuitenkin valittaa kun  ne sanoo mielipiteensä. 

"Tämä on ilmoitusluonteinen asia"  pystyi jo 19 v sanomaan kun oli päättänyt muuttaa kimppakämppään. Mitäpä siihen välivuottaan, rahansa hankkivalle täysi-ikäiselle vanhemmatkaan sanoisivat.  Joku ei vielä 50 v osaa sanoa olevan lomasuunnitelmansa tai asunnon myyntinsä olevan ilmoitusluonteinen asia. Tai pihvin paistamisensa,  siihen pitää käydä näköjään hakemassa vanhempien siunaus. Ja sitten valitetaan, käski paistaa pihvin kypsäksi vaikka tykkään mediumista. Aina se neuvoo.

Ymmärrän oikein hyvin, jos sinun kanssa lapset eivät juttele kuin raakuista, Yhdysvaltain presidentinvaaleista ja siitä, millaisia ongelmia yrityksissä voi olla, kun arvonlisäprosenttiin tuli desimaali. Onneksi omiin lapsiin minulla on paremmat välit.

Vierailija
478/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin haluaa? Näille vanhemmille ei voi kertoa yhtään mitään. Itse valittavat 24/7/365 ihan kaikesta, kun sanot että et jaksa kuunnella, että olet väsynyt ja ihan riittämiin omiakin ongelmia, tulee vanhempi yhtäkkiä kesken työpäivän pitkin lankoja oletteko eroamassa???? Joo ei olla. 

Äitini on äärimmäisen negatiivinen vastenmielinen valittaja, kaikki on aina muiden syytä. Näin on ollut koko hänen elämänsä ajan. Aikuisena minun ei ole pakko kuunnella.

Vierailija
479/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempi persuuntui enkä edes tajunnut sitä heti mutta nyt jälkeenpäin todella oudot kommentit saavat jonkinlaisen merkityksen, siis että millainen ajatusmaailma hänellä oli jo silloin kun en vielä ymmärtänyt miten syvälle on uponnut siihen MV-lehden tarjoamaan maailmankuvaan.

Kerran esim. kerroin ilmoitusluontoisesti käyneeni Helsingissä niin ainoa asia mitä hän halusi tuosta reissusta tietää, oli se että näkyikö siellä ulkomaalaisia ihmisiä...

Mitä ihmettä tuollaiseen sitten vastaisi? Mitä keskustelisi?

Jos kaikki kertomasi asiat vedetään tähän suuntaan?

Vierailija
480/570 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän oikein hyvin, jos sinun kanssa lapset eivät juttele kuin raakuista, Yhdysvaltain presidentinvaaleista ja siitä, millaisia ongelmia yrityksissä voi olla, kun arv

Siis aikuisen päätöksiä ei saa hyväksyä?  Mitä oikein kirjoitat? Olet mielestäsi paremppi vanhempi kun neuvot ja sotkeennut ja alistat heidät tahtoosi 

Ota teistä selvä.