Mitä helv... sekoilua tämä "she/her" oikein on ???
En tajua taas tätäkään.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Olipa ihanaa elää lapsuutta 80-luvulla, jolloin tytöt olivat tyttöjä ja pojat poikia.
Ruotsin maikka tervehti "God dag, flickor och pojkar!"
Luokka vastasi: "God dag, magister!"
Opettaja sanoi: "Sätt er, var så goda", ja oppitunti alkoi.
Kun nainen menee lääkärille, niin lääkärin on kysyttävä naiselta, onko eturauhanen aiheuttanut vaivoja kuten yöllistä heräämistä pissalle. Jos ei kysy, niin syrjintää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
käytkö vartavasten ymäpri nettiä goolailemassa ihmesivuja,että pääset pahoittamaan mieltäsi vauvapalstalla
En ole ap, mutta itse pitäisin outona, jos mun pitäisi töissä ilmoittaa erikseen sukupuoleni ja se vielä laitettaisiin firman sivuille. Eikö tämä ole yksityisasia? Enkä ymmärrä miksi pitää korostaa asiaa, jolla ei pitäisi olla väliä.
Mä taas oletan, että normaalijärkinen ihminen havaitsee sukupuoleni. Mua ei ole ikinä luultu pojaksi eikä mieheksi.
Itse ilen elämäni aikana nähnyt tasan yhden ihmisen, jonka sukupuoli jäi mulle epäselväksi. Että niin marginaalisesta asiasta tässä koko maailmankattavassa sukupuolipelleilyssä on kyse!
Vierailija kirjoitti:
Haluan valita "it/its" kuten suomessa
it rubs the lotion on its skin
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten sitä they/themmiäkin käytetään jostain yksittäisestä henkilöstä. Ei järjen häivää.
Natiivit käyttävät sitä itse väistääkseen sukupuolierottelun, fiksu kielenoppija omaksuu kieliyhteisön käytännöt kyllä.
Tässä kaikille sopiva:
it / it / its.
Sopii myös suomeen, jossa hän-pronominia käytetään usein koirasta ja ties mistä kopiokoneesta, kun taas ihmisestä sanotaan 'se'.
Vierailija kirjoitti:
Rasittavaa touhua.
Akateemisessa kirjoittamisessa on yleistynyt tavaksi kirjoittaa leipätekstiin jatkuvasti "she or he" ja "her or his" lauseeseen aina, kun käytetään pronomineja. Se on erittäin rasittavaa lukea ja kirjoittaa.
Englannin kieliopissa (hyllyssä) lukee että jos sukua (ei siis sukupuolta) ole selvillä se on aina "he". He on sekä maskuliinisen että neutrin jäänne.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne muut vaihtoehdot sitten ovat? Mikä logiikka, että mainitaan genetiivimuoto myös?
Esim they/them
joku voi myös olla she mutta haluaa että häneen viitataan them sanalla
Onneksi meillä on vain hän ja se. Jos olisi toisin menisimme aivan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Eritoten kun suomenkielessä nuo ovat täysin sukupuolineutraaleja. Meillä on "hän", joka viittaa vain henkilöön, ei lainkaan sukupuoleen.
No somessa osa postaa englanniksi ja saa myös englanniksi niitä kommentteja, siksi hyvä kertoa pronominit, millä toivoo itseään kutsuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Rouva poistuu ostoksilta mielensä pahoittaneena.
Rouva nimeltä Karen :)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten sitä they/themmiäkin käytetään jostain yksittäisestä henkilöstä. Ei järjen häivää.
No älä, sekottaa paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eritoten kun suomenkielessä nuo ovat täysin sukupuolineutraaleja. Meillä on "hän", joka viittaa vain henkilöön, ei lainkaan sukupuoleen.
No somessa osa postaa englanniksi ja saa myös englanniksi niitä kommentteja, siksi hyvä kertoa pronominit, millä toivoo itseään kutsuttavan.
Tässähän ilmiön yksi keskeinen syy on. Porukka ei ymmärrä kielioppia. Moni sanoo "osaavansa englantia", mutta kaikki perustuu suunnilleen telkkarista tai muualla kuultuun (usein rahvaanomaisen) puheeseen. Sitten jäävät vivahteet ja merkitykset ymmärtämättä, kun kieliopin taju puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natiivit käyttävät sitä itse väistääkseen sukupuolierottelun, fiksu kielenoppija omaksuu kieliyhteisön käytännöt kyllä.
Minkä maan natiivit? Briteistäkö tässä koko ajan puhutaan
Vierailija kirjoitti:
Minä sinä hän te he me nämä nuo ne tämä tuo se 💃
He tuo ne tämä juo ne.
Kuvissa kolme nekkeä ja yksi vi nosilmä, loput valkoisia ilmeisiä heteroita.
Jokin tuossa ei täsmää...
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne muut vaihtoehdot sitten ovat? Mikä logiikka, että mainitaan genetiivimuoto myös?
Ja joskus näitä sekoitetaan, she/they tai him/her tai muuta yhtä älytöntä jonka tarkoitus on vain olla mahdollisimman hankala ja ärsyttää muita.
Vierailija kirjoitti:
Kuvissa kolme nekkeä ja yksi vi nosilmä, loput valkoisia ilmeisiä heteroita.
Jokin tuossa ei täsmää...
Onhan mukana myös kehopositiivinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä toive?
Britanniassa on kaikilta röntgeniin tulijoilta kysyttävä, ovatko nämä raskaana. Vaikka Seppo Räty seisoskelisi odotushuoneessa ilman housuja, häneltä olisi kysyttävä, onko hän raskaana. Muuten syyllistyy syrjintään. Yhtä paha rikos olisi käyttää hänestä pronominia "he".