Miehellä on jotain salaisia sijoituksia, joista en ole ollut tietoinen
Eikä mies suostu kertomaan niistä mitään minulle. Olemme olleet naimisissa jo yli 25v ja siinä välissä, hän on sijoittanut johonkin suureen osakkeeseen. Tuntuu todella pahalta miehen salailu.
Miten minun tulee toimia?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on omilla rahoilla tehnyt sijoitukset, niin miksi sun pitäisi siitä olla jotenkin tietoinen?
Avioliitossa kaikki on yhteistä. Se selviää kun eroaa ja tehdään ositus.
Mielestäni tuo salailu riittää syyksi eroon.
Ei avioliitossa kaikki ole yhteistä. Ei tosiaankaan. Esim minulla on asunto,perintö,johon miehellä ei ole mitään osuutta. Paitsi sitten kun jos kuolen ennen häntä,silloin se jää perinnöksi hänelle .
Jos nVierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on omilla rahoilla tehnyt sijoitukset, niin miksi sun pitäisi siitä olla jotenkin tietoinen?
En tiedä tästä tapauksesta, mutta onhan näitä pihejä ukkoja jotka maksattavat vaimolla kaikki lasten kulut ja itse laittavat rahansa tuottamaan.
Tuollaiset vaimot jotka suostuvat olemaan miehen kynnysmattona pompoteltavana, niin saavat syyttää siitä ihan itseään. Aikuisen ihmisen pitää osata asettaa rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos nVierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tästä tapauksesta, mutta onhan näitä pihejä ukkoja jotka maksattavat vaimolla kaikki lasten kulut ja itse laittavat rahansa tuottamaan.
Tuollaiset vaimot jotka suostuvat olemaan miehen kynnysmattona pompoteltavana, niin saavat syyttää siitä ihan itseään. Aikuisen ihmisen pitää osata asettaa rajoja.
Mutta kun on sääli joutua asettamaan niitä aikuisille ihmisille, jumaliste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaako asia sen vuoksi koska sinä olet maksanut enemmän koko suhteen aikana ruokia ja muita päivittäiskuluja ja mies ei. Ja mies laittanut rahat sijoituksiin itsrään varten säästöön. Koska silloin kuuluukin ihmetellä minkä huijarin kanssa on ollut naimisissa.
Mulla oli tämäntyyppinen exä. Ei ollut varaa maksaa ruuista mitään. Vuoden päästä pihaan ilmestyi pränikkä moottorikelkka, johon oli säästänyt. Lensi luiskaan.
Hah, mulla kans! Maksoin molempien asumisen ja koko aika kehtasi kupata lisää rahaa. Kun vahingossa näin miehen kuusinumeroisen sijoitussalkun, niin sain tarpeekseni.
Joskus on hyvä vaan, että vaimo ei tiedä miehestään ihan kaikkea. Näin säästyy paljon ongelmilta sekä turhilta riidoilta, jotka voisivat johtaa jopa avioeroon asti.
No, voi voi... Kaikesta ne naiset jaksaa valittaa sekä tehdä numeroa. Varmaan eron paikka, vai mitä ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaako asia sen vuoksi koska sinä olet maksanut enemmän koko suhteen aikana ruokia ja muita päivittäiskuluja ja mies ei. Ja mies laittanut rahat sijoituksiin itsrään varten säästöön. Koska silloin kuuluukin ihmetellä minkä huijarin kanssa on ollut naimisissa.
Mulla oli tämäntyyppinen exä. Ei ollut varaa maksaa ruuista mitään. Vuoden päästä pihaan ilmestyi pränikkä moottorikelkka, johon oli säästänyt. Lensi luiskaan.
Hah, mulla kans! Maksoin molempien asumisen ja koko aika kehtasi kupata lisää rahaa. Kun vahingossa näin miehen kuusinumeroisen sijoitussalkun, niin sain tarpeekseni.
Tämän takia kustannukset jaetaan aina suhteessa tuloihin. Silloin molemmat osallistuvat parhaan kykynsä mukaan eikä tarvitse esittää kysymyksiä tulevaisuudesta saati historiasta.
Mutta jos kaikki pitää maksaa puokkiin tai "maksetaan vuorotellen tilanteen mukaan", niin silloin saa ja pitää edellyttää täydellistä läpinäkyvyyttä.
Meidän avioliitossa kartutetaan yhdessä yhteistä omaisuutta ja mietitään myös lasten taloudellista turvallisuutta pitkällä tähtäimellä. Hankalaa se tietysti olisi tehdä yhteisiä sijoituspäätöksiä, jos toinen käyttäisi termejä "suuri osake ".
Ihme loinen olet ap. Heti miehen rahoihin pitäisi päästä käsiksi.
taidat ajatella jo eroa ja sitä, että pääset miehen rahoihin käsiksi, nimim. "kokemusta on"
Ap on varmaan huono rahankäyttäjä, ei sellaiselle sovi kertoa todellista taloudellista tilannetta, sillä huono rahankäyttäjä on aina yltiöoptimisti siitä, mitä kaikkea kivaa sillä rahalla saakaan.. Olen nainen, mutta salasin exältä säästöni tämän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään enemmän Raamatun mukaisesta avioliitosta, siinä mies ja nainen ovat yksi liha. Kun ollaan yksi, ei ole salaisuusksia.
Yksi liha ei tarkoita yhteisiä rahoja.
Ihan sama mitä Raamatussa horistaan, Suomen laki pätee.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234#O2L2P35
"Kumpaisellakin puolisolla on avio-oikeus toisen omaisuuteen. Sen nojalla saavat omaisuuden osituksessa eloonjäänyt puoliso ja kuolleen puolison perilliset taikka kumpikin puoliso puolet puolisoiden omaisuuden säästöstä, sen mukaan kuin IV osassa tarkemmin säädetään."
Laki puhuu tässä tilanteesta avioliiton päättyessä. Niin kauan kuin avioliitto jatkuu kumpikin omistaa yksin omissa nimissään olevan omaisuutensa. Avioliitto ei tee omaisuudesta yhteistä.
Miksi pitäisi olla tietoinen, mihin mies omia rahojaan käyttää? Naiset voivat nykyään kanssa tienata omat rahansa. Emme elä enää 1940-lukua.
läski vaimo on kiinostunut ainoastaa miehen rahoista.muuta kiinostusta todennäköisesti ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla tietoinen, mihin mies omia rahojaan käyttää? Naiset voivat nykyään kanssa tienata omat rahansa. Emme elä enää 1940-lukua.
Mutta kun... naisten mielestä avioliitossa ollessaan kaikki on yhteistä, siis ihan kaikki! Varsinkin jos nainen tienaa vähemmän kuin mies.
Me menimme yhteen opiskeluaikana ja kulut jaettiin tasan. Kummallakaan ei ollut liikoja, joten se maksoi vaikka ruokakaupadsa, kellä sattui olemaan enemmän. Vuodet vieri, ostettiin talot, tuli lapsia jne. Pidettiin omat tilit kun mentiin naimisiinkin. En ole koskaan ollut tuhlaavainen, enemmän hipputyyppiä ja minulle kelpasi kierrätysvaatteet ja vanha auto. Mies tykkäsi ostella uudempia ja vaihtoi autoa parin vuoden välein. Maksoimme edelleen lainoja ja elämistä samaan tyyliin kunnes aloin ääneen ihmettelemään miten oma tilini oli kuun lopussa aina tyhjä taikka vähän miinuksella. Lasten kasvaessa myös heidän kulunsa olivat kasvaneet. Havahduin viimein kun näin mieheni nimen verolistalla. Tienasi yli kolminkertaisesti sen mitä itse vuodessa. Kävimme tiukan keskustelun aiheesta. Olin hieman järkyttynyt ettei hän ollut tarjoutunut missään vaiheessa ottamaan enemmän vastuuta perheen kuluista. Itselleni se olisi ollut luontevaa. No, nyt jää ensimmäistä kertaa itselleni myös vähän rahaa säästöön. Surutta annan miehen nykyään maksella enemmän. Olen sitä mieltä, että jos yhdellä on varallisuutta, kuuluu sen jollain tasolla näkyä myös puolison elämässä ja lapsilla eikä vaan sillä yhdellä ja toinen puolisoista kituuttaa menemään. Tuhlata en osaa edelleenkään, mutta on mukava käydä kaupassa kun kaikkea ei enää tarvitse laskea.
Hieman ohi aiheen:
Vaikka EI OLISI avioehtoa, saattaa toinen omistaa sen osakesalkkunsa tmv. kokonaan JOS on sen perintönä saanut, ja JOS on aviopuolisot suljettu testamentilla pois.
Itsekkin aion tehdä puolisot sulkevan testamentin (eikä minulla edes ole omia lapsia, ei varsinaisesti liity asiaan mutta mainitsen kuitenkin) koska haluan mieheni/sukulaisteni saavani omaisuuteni aikanaan, ei heidän (mahdollisesti tulevien ex-)puolisojensa.
Aina se on nainen joka ei ole tietoinen. Harvoin mies ei ole tietoinen naisen raha-asioista. Joutuisiko tämä siitä, että naiset tykkäävät juoruta ihan kaikesta aina jokaisille tuttavalleen. Miehet harvoin kertovat omia yksityisraha asioita edes kavereilleen.
Voi ap:ta sekä muita naisparkoja, kun miehellä on jotain omia rahaan liittyviä asioita salassa teiltä. Harmittaa suunnattomasti, kun että pääse niihin käsiksi. Ymmärrän täysin naisten turhautumisen tässä asiassa!
Miksi omaa veroilmoitusta pitäisi näyttää puolisolle? Ne on henkilökohtaisia.