Miehellä on jotain salaisia sijoituksia, joista en ole ollut tietoinen
Eikä mies suostu kertomaan niistä mitään minulle. Olemme olleet naimisissa jo yli 25v ja siinä välissä, hän on sijoittanut johonkin suureen osakkeeseen. Tuntuu todella pahalta miehen salailu.
Miten minun tulee toimia?
Kommentit (110)
En minä kyllä miehelleni ole ihmeemmin kertonut omista osakesijoituksistani. Olen sijoittanut myös lasten nimissä ja olen nimenomaisesti kieltänyt, ettei mies saa mennä niitä ihmettelemään, koska minä ne olen omilla rahoillani lapsille tehnyt (miehellä olisi siis luonnollisesti oikeus lasten toisena huoltajan myös tarkastella heidän sijoitustilejään).
Itse asiassa olen mennyt niin pitkälle, että laitoin miehen tekemään myös itselleen sijoitustilin ja puoliväkisin painostin häntä siirtämään sinne rahaa, kun hänelle kerrankin oli hieman ylimääräistä kertynyt. Nyt olen sitten sijoitellut miehen rahoja hänen sijoitustilillään ja jälleen nimenomaisesti sanonut, ettei hänellä ole sitten mitään asiaa katsella niitä sijoituksia ennen eläkeikää.
Tämä kaikki "salailu" siksi, että mies on täysi torvi taloudellisissa asioissa ja on jo kertaalleen sotkenut asiansa totaalisesti ja olen joutunut hänet niistä omilla rahoillani pelastamaan. Nyt olen päättänyt, että meidän perheessä mies ei tee enää yhden yhtä merkittävää taloudellista ratkaisua. Olenkin joskus sanonut hänelle, että onneksi hän on sentään kaunis katsella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään, sillä kyseessä on miehen oma asia.
Avioliitossa varallisuus on yhteistä ja ositetaan erossa 50/50.
Verottajalla, ehkä myös YTJ:ssä on tieto miehen omistuksista.
Avioliitossa varallisuus jaetaan kolmeen osaan: on sun rahat, mun rahat ja sitten yhteiset rahat.
Fakta.
Huolehdi vain omista rahoistasi.
Mitä merkitystä tuolla on, ellette ole eroamassa? Nehän ovat hänen rahojaan.
Toki tuollainen salailu viittaa vähän siihen ettei luottamus suhteessa muutenkaan välttämättä ole ihan kunnossa.
Ota ero, selviää sitten osituksessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaako asia sen vuoksi koska sinä olet maksanut enemmän koko suhteen aikana ruokia ja muita päivittäiskuluja ja mies ei. Ja mies laittanut rahat sijoituksiin itsrään varten säästöön. Koska silloin kuuluukin ihmetellä minkä huijarin kanssa on ollut naimisissa.
Kivoja asenteellisia olettamuksia. Et edes tunne !
Tätä on miesvastaisuus.
"Miesvastaisuus"? Pelle, nämä ihminen ovat naimisissa niiden miesten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaako asia sen vuoksi koska sinä olet maksanut enemmän koko suhteen aikana ruokia ja muita päivittäiskuluja ja mies ei. Ja mies laittanut rahat sijoituksiin itsrään varten säästöön. Koska silloin kuuluukin ihmetellä minkä huijarin kanssa on ollut naimisissa.
Tätä on miesvastaisuus.
Tuo on mielestäni asiallisempi huomio kuin "naiset ovat lokkeja ja mies kiinnostaa vain rahan takia" kommentit.
Vierailija kirjoitti:
Tätä vähän sivuaa tällainen eri elintasoissa eläminen perheessä. Meillä mies sijoittaa rahojaan ties minne, mutta itse olen joutunut hakemaan ruoka-avusta ruokaa. Kohta otan ja lähden ja mies jää ihmettelemään kun ero tuli ihan puskista ja meillähän (hänellä) meni niin hyvin. Myös lapsia olen ruokkinut näillä ruoka-avun ruuilla. Lapset ovat yhteisiä ja olen naimisissa miehen kanssa. Ihan puskistahan ero tietenkin tulee, joo. Enhän tästä eri elintasoissa elämisestä ole puhunutkaan kuin muutaman vuoden. Itse en töihin kykene useammankaan lääkärin mukaan, joten mene töihin ja tienaa kommentteja tähän ei kannata rustata.
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkitystä tuolla on, ellette ole eroamassa? Nehän ovat hänen rahojaan.
Toki tuollainen salailu viittaa vähän siihen ettei luottamus suhteessa muutenkaan välttämättä ole ihan kunnossa.
No salailu voi olla aivan rationaalinen ratkaisu, jos Ap ei ole järkevä rahankäyttäjä.
Jos olette tasapuolisesti laittaneet rahaa yhteisiin kuluihin, asiassa ei ole ongelmaa, molemmat voivat ns. vapaaksi jäävällä osuudellaan tehdä mitä lystäävät. Jos sinä olet maksanut enemmän yhteiseen pussiin ja mies samalla kartuttanut varallisuuttaan, asiassa on epäsuhta.
Kun nostat kissan pöydälle, sinunkin kannattaa selvitää, miten saisit itsekin varallisuutta karttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä vähän sivuaa tällainen eri elintasoissa eläminen perheessä. Meillä mies sijoittaa rahojaan ties minne, mutta itse olen joutunut hakemaan ruoka-avusta ruokaa. Kohta otan ja lähden ja mies jää ihmettelemään kun ero tuli ihan puskista ja meillähän (hänellä) meni niin hyvin. Myös lapsia olen ruokkinut näillä ruoka-avun ruuilla. Lapset ovat yhteisiä ja olen naimisissa miehen kanssa. Ihan puskistahan ero tietenkin tulee, joo. Enhän tästä eri elintasoissa elämisestä ole puhunutkaan kuin muutaman vuoden. Itse en töihin kykene useammankaan lääkärin mukaan, joten mene töihin ja tienaa kommentteja tähän ei k
Teillä on kyllä kyse jo taloudellisesta väkivallasta. Toivottavasti lapset saavat eron jälkeen riittävän elatusavun. Siitäkin joudut luultavasti riitelemään oikeutta myöden. Kannattaa muuten mennä jo heti alkuun oikeusaputoimistosta hakemaan apua, sillä oikeuden kautta teillä nämä asiat tullaan kuitenkin hoitamaan.
Kysyt miten sinun tulee toimia. Ihan ensimmäiseksi voisit miettiä, vastaako parisuhteenne sitä mitä siltä minimissään haluat. Näin siksi, että sinulle ylipäätään tulee mieleen että jotain pitäisi tehdä jos puolisollasi on omia säästöjä! Minulla on puolison kanssa yhteinen talous mutta molemmilla omat tilit, eikä olemitään tarvetta kysellä mitä toisella on - tosin ei mitään salattavaakaan. Kerran suunniteltiin talon ostoa ja silloin kyllä yhdessä laskettiin kokonaisvarallisuus ja nopeasti likvidoitava omaisuus.
Avioehto kannattaa aina tehdä, ettei mene hyvät sijoitukset pilalle eron takia.
Meillä mies halusi avioehdon, kun oli yrittäjä ja mielessä pyöri rikastuminen. Aviolittomme on kestänyt yli 40 vuotta, mutta nyt mies on haluamassa eroa, koska kaipaa vapautta ihan kaikesta. Vastaan yritin aikani sinnitellä, mutten enää jaksa. Haluan oman elämän minäkin. Yllätyksenä miehelle taisi tulla, että minun omaisuuteni on nykyään noin neljä kertaa hänen omaisuutensa. Hänen yritystoimintansa kun ei ollut kovin kannattavaa. Itse taas aloin panna rahaa sivuun, kun lapset lensivät pesästä. Opettelin sijoittamaan. Omaisuuteni on nyt reilut kaksi miljoonaa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään enemmän Raamatun mukaisesta avioliitosta, siinä mies ja nainen ovat yksi liha. Kun ollaan yksi, ei ole salaisuusksia.
Yksi liha ei tarkoita yhteisiä rahoja.
Ihan sama mitä Raamatussa horistaan, Suomen laki pätee.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234#O2L2P35
"Kumpaisellakin puolisolla on avio-oikeus toisen omaisuuteen. Sen nojalla saavat omaisuuden osituksessa eloonjäänyt puoliso ja kuolleen puolison perilliset taikka kumpikin puoliso puolet puolisoiden omaisuuden säästöstä, sen mukaan kuin IV osassa tarkemmin säädetään."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään, sillä kyseessä on miehen oma asia.
Avioliitossa varallisuus on yhteistä ja ositetaan erossa 50/50.
Verottajalla, ehkä myös YTJ:ssä on tieto miehen omistuksista.
Avioliitossa varallisuus jaetaan kolmeen osaan: on sun rahat, mun rahat ja sitten yhteiset rahat.
Fakta.
Roskaa. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234#O2L2P35
A, otan osaa! Tuntuuhan se todella pahalta, kun ei pääse miehen rahoihin käsiksi... Eikä pysty tuhlaamaan niitä rahoja...
Kuinka paljon puhutte talousasioista? Me pidämme säännöllisesti omia budjettiriihiä, olisi toki epärehellistä jos ei silloin kertoisi. Mutta jos ette keskustele taloudesta tavoitteellisesti tai ollenkaan, ymmärrän ettei ole ottanut puheeksi
Minulla on sijoituksia 50 000€ edestä+velaton asunto jne. Tuli miehelle yllätyksenä, vaikka olen asiasta kyllä puhunut... Ollaan oltu 20 vuotta yhdessä.
Mies on omasta mielestään taitava sijoittaja ja rahankäyttäjä. Parasta on se, kun on keksinyt tai saanut kaverilta vinkin jostain uudesta "jutusta". Ja joudun sitten sanomaan, että niinhän mä sulle yritin selittää kaksi vuotta sitten. Omatpahan ovat rahansa.
Tätä on miesvastaisuus.