Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Hyvätuloisten lapset saavat ensiasunnon täysin veronmaksajien rahoilla

Vierailija
23.08.2024 |

Ilmiö näkyy erityisesti opiskelijoiden mutta varmasti myös muiden hyvätuloisten lasten kohdalla. Menee suurin piirtein näin:

-hyvätuloiset saa samat lapsilisät kuin pienituloiset, muttä hyvätuloiset sijoittaa ne. Sitten on helposti 20-30k käsirahaa asuntoon

-Vanhemmat ostaa asunnon ja lapsi menee siihen "vuokralle"

-Asumistukea maksetaan täysi summa opiskelevalle lapselle, tällä sitten maksetan asuntolaina pois

Lopputuloksena on siis hyvätuloisen lapselle esim yksiö pk-seudulta täysin verorahoilla maksettu. Saa siitä 150-200k myydessä ja mukavan summan seuraavaan isompaan asuntoon.

https://yle.fi/a/74-20105156

Kommentit (778)

Vierailija
421/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa, ne tulonhankkimiskulut ovat niitä vähennyksiä sokea! Luuletko, että pienituloinen voi vähentää esim. jääkaapin verotuksessaan!?  Sinä sijoitusasunnon omistajana voit niin tehdä, kukaan ei valvo sitä, tuleeko se omaan käyttöösi vai sinne sijoitusasuntoon!

Selitä vain itsellesi asia noin, niin

En ole koskaan verovähentänyt omia kodinkoneitani. Se olisi petos, ja rikos, ja väärin. Sinäkö huijaat aina kun keksit jonkun tavan? Ei se kuule ole yleinen tapa. Se on aika vastenmielistä. Älä yleistä muihin tuollaista.  

Älä nyt viitsi! =D  Sehän on verosuunnittelua parhaimmillaan, maksammehan me veroja niin paljon, että suuriosa ajattelee, että kyllä valtion pitää antaa takaisinkin, sitähän tässä ketjussa nyt on paljolti hoettu. Minä en huijaa, koska on ihan varaa ostaa itse se jääkaappi, mutta

Kaikista pahinta verosuunnittelua/kiertoa on airbnb-majoituksissa. Rakennetaan omakotitaloalueelle omakotitalo ja hyvin varusteltu pieni saunamökki, jossa on  majoitustila. Maksetaan saunamökistä talousrakennukseen kohdistuvat kiinteistöverot ja pistetään se airbnb-majoitukseen.

Maksetaan vuokratuloista pääomaverot ja vähennetään tuloista omaan saunamökkiin kohdistuneet tulonhankkimismenot esim. jäähdytyslaite, astiat, kalusteet yms., jotka tietenkin pääasiassa palvelee sitä vieressä asuvaa omakotitaloasujaa. Tässä rinnalla asumistuella kikkailu on aika pientä.

Vierailija
422/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista pahinta verosuunnittelua/kiertoa on airbnb-majoituksissa. Rakennetaan omakotitaloalueelle omakotitalo ja hyvin varusteltu pieni saunamökki, jossa on  majoitustila. Maksetaan saunamökistä talousrakennukseen kohdistuvat kiinteistöverot ja pistetään se airbnb-majoitukseen.

Maksetaan vuokratuloista pääomaverot ja vähennetään tuloista omaan saunamökkiin kohdistuneet tulonhankkimismenot esim. jäähdytyslaite, astiat, kalusteet yms., jotka tietenkin pääasiassa palvelee sitä vieressä asuvaa omakotitaloasujaa. Tässä rinnalla asumistuella kikkailu on aika pientä.

Mitäs pahaa tuossa on? Ihan kiva kakkostyö. Aibnb:ssä on aikamoinen homma siivota ja pitää kunnossa, palvella vieraita jne. Ei se raha helpolla tule. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä. Älkää ny vaan kukaan yrittäkö yhtään mitään, koska köyhä.. köyhälle pitää saada sama :D

Tosin köyhä ei halua itse laittaa tikkua ristiin, mutta sama pitää saada. Köyhällä on myös diaknoosi 

Vierailija
424/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salliiko omakotitalon kaava ammattimaista majoitustoimintaa? Ei todellakaan salli ja se on pois majoitusta palvelevilta yrityksiltä, jota ei ikinä omakotitaloalueelle hyväksyttäisi.

Vierailija
425/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salliiko omakotitalon kaava ammattimaista majoitustoimintaa? Ei todellakaan salli ja se on pois majoitusta palvelevilta yrityksiltä, jota ei ikinä omakotitaloalueelle hyväksyttäisi.

Air bnb on ihan laillista toimintaa 

Vuokraa sinäkin loman ajaksi oma kämppäsi ja laita se tuottamaan 

Vierailija
426/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään uutta auringon alla. Itse opiskelin ysärin lopulla. En saanut moneen vuoteen lainkaan asumislisää (tukea) enkä aina edes opintotukea sillä minulla oli avopuoliso joka siirtyi opiskelijasta työläiseksi ja hänen tulot vei minun tuet. Tein töitä opintojen ohella jotta sain maksettua vuokran ja siitä hyvästä menetin lisäksi myös opintotuen (tulorajat meni yli). Oltiin reilu parikymppisiä p"'%*-aukisia silloin.

Samaan aikaan opiskelukaveri eli papan omistamassa asunnossa johon Kela sponssasi täydet tuet. Kuukausirahaakin tuli tilille kivasti joten töitä ei tarvinnut tehdä. Työtulorajoja siis ei tarvinnut miettiä ja opintorahakin tuli aina täysmääräisenä tilille.

Oli silmiäavaava kokemus siitä miten raha tulee rahan luo.

Vierailija
427/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkamalttiin ja/tai ilmaisia työntekijöitä valtiolta jne. jotka sen rahan hänelle tekee. Kaikki kulut mitä esim. inflaatio on aiheuttanut on siirretty surutta hintoihin ja lisätty siihen päälle vielä paljon enemmänkin, ettei oma elintaso vain muutu mihinkään hintojen noustessa.Työntekijöillä ei ole samaa mahdollisuutta koskaan. Mitä silloin tapahtuu, kun palkat eivät nouse ja hinnat ovat pilvissä? Niin ehkäpä nyt ymmärrät mikä Suomen taloudessa on pielessä ja mistä tämä kaikki kurjuus johtuu. Silti sinä halveksit tukien saajia, jotka monesti ovat noita työntekijöitä, joita ahne työnantaja riistää. Tahtoisit siis evätä heiltä kaikki tuet sen sijaan, että vaatisit yrityksiä maksamaan kaikille työntekijöille sellaista palkkaa, jolla tulee toimeen ja pystyisi säästämään sitä opiskelemaan lähtevän lapsen asuntoa varten? Tiedätkö, tuolla kuvaamani kaltaisella yhtälöllä se on mahdotonta.

Jos siellä kortteliravintolassa maksettaisiin tessejä parempia palkkoja, ne ruuat olisivat vielä kalliimpia. Nytkin ravintoloita menee urakalla nurin, ala ei kannata. Katteet ovat olemattomia. 

Vai niin sinä mietiskelet. Ravintoloiden ruokien hinnat ovat niin korkeat, että yksikään ravintola ei mene konkurssiin työntekijöiden minipalkoista. Kyseessä on sen yrittäjän ahneus, joka nostaa yrityksestään enemmän palkkaa kompensoidakseen inflaation aiheuttaman hintojen nousun. Ymmärtämättä, että asiakasvirtaa ei riitä enää entiseen malliin, koska ihmisillä ei ole rahaa. Se kun ei riitä, että hän itse kompensoi oman tulotasonsa vaan se pitäisi kompensoida myös työntekijöille, jolloin heillä olisi samanlainen ostovoima kuten ennen hintojen nousua. Tinkimällä omasta elintasostaan työntekijöiden tapaan, pitämällä hinnat kohtuullisina, ravintola pysyy pystyssä.  Hyvin yksinkertaista matematiikkaa ja päättelykyä. Mutta ahneus, moni yrittäjä saa nyt sitä mitä tilaa.

Vierailija
428/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun pienitulooisesta perheestä, itse pystyin ylipäätänsä aloittamaan ASP säätöt vasta 26 vuotiaana kun sai ekan vakityön. Vasta 35 vuotiaana alkoi olla kohtuullinen summa, 20k, käsirahaa kasassa. Lainaa ei kuitenkaan yli 100k oikein voi ottaa, joten pitää tyytyä 120k asuntoon ja vasta 35 vuotiaana voin ostaa.

Tässä vaiheessa hyvätuloisten penskoilla jo 300k okt kun saaneet rahat tuosta verorahoin kustannetulla ensiasunnosta.

Poikani valmistui 20v ammattilukiosta, teki vuoden töitä, meni AMK:hon opiskeli vuoden, meni töihin ja jatkoi opiskelut loppuun töiden ohessa. Talon rakentamisen aloitti 24 ja 32v oli maksanut silloin ottamansa lainan 125k€, alkuvuosina päästi, jokaisen euron soikeana kädestään. Nyt 42v hänellä on osakesalkku ja 4-5 sijoitusasuntoa. Vaimon lainaosuus talosta oli maksettu 4-5 vuotta sitten, hänen euronsa olivat iloisempaa sorttia. Poikani oppi kotoa, että köyhyys ei ole ilo, ja harvempia se edes naurattaa. 

Vierailija
429/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan verovähentänyt omia kodinkoneitani. Se olisi petos, ja rikos, ja väärin. Sinäkö huijaat aina kun keksit jonkun tavan? Ei se kuule ole yleinen tapa. Se on aika vastenmielistä. Älä yleistä muihin tuollaista.  

Älä nyt viitsi! =D  Sehän on verosuunnittelua parhaimmillaan, maksammehan me veroja niin paljon, että suuriosa ajattelee, että kyllä valtion pitää antaa takaisinkin, sitähän tässä ketjussa nyt on paljolti hoettu. Minä en huijaa, koska on ihan varaa ostaa itse se jääkaappi, mutta sinunkaltaisesi itsekkäät ihmiset tekevät mitä t

Jos sijoitusasunnon jääkaappi laukeaa ja siihen ostetaan uusi, se tietenkin vähennetään kulunhankkimisena. Se asuntohan työskentelee minulle ja ansaitsee vuokratuloa, josta maksan verot. Ei veroa makseta muusta kuin tuloista. Jos sen jääkaapin ostaa omaan kotiin ja väärentää verotuksessa ilmoitukseen, että kyse oli sijoitusasunnon jääkaapista, se on petos ja rikos. Suurin osa suomalaisista noudattaa lakeja, sinä ilmeisesti et. 

Sinun mielestäsi on siis ok, että maksatat veronmaksajilla sen, että omaisuutesi arvo nousee/pysyy?  Sen lisäksi, että lapsesi saama veronmaksajien rahoittama asumistuki maksaa sen asunnon sinulle? Nuo eivät siis mielestäsi ole valtion tukia sinulle? Vaan ihan itse olet kaiken ansainnut? =D  Mutta muilla ei ole oikeutta saada mitään tukia valtiolta?

Ei sinun tarvitse yrittää minulle vakuuttaa rehellisyyttäsi, omatuntosi ilmeisesti kolkuttelee. Älä huoli, et ole ainoa oikeistolainen, joka katsoo, että valtion tehtävä on kartuttaa omaisuuttanne ja porsaanreikiä kyllä löytyy joita hyödyntää.

Vierailija
430/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkoista maksetaan myös 24% eläkemaksu, josta 80% menee meidän valtavan eläkeväestön eläkkeisiin. Se on yksi syy, miksi pienet palkat eivät oikein riitä elämiseen. Kun palkka nousee satasen, päälle tulee 24€ lisää eläkemaksua.

Turhaan me tässä nahistellaan niistä lopuista rahoista. Ei kyse ole yrityäjän eikä paökansaajan ahneudesta, kyse on 1970-luvun matalasta syntyvyydestä ja nyt jo muutettujen entisten eläkelakien virheistä.

Ainoa tie parempaan olisi parempi syntyvyys nyt. Ja sekin on hidas keino. Mutta siksi kannatan lämpimästi lapsilisiä kaikille, vaikka omat lapset ovat jo ohi siitä iästä kun niitä maksettiin. 

Vierailija
431/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs pahaa tuossa on? Ihan kiva kakkostyö. Aibnb:ssä on aikamoinen homma siivota ja pitää kunnossa, palvella vieraita jne. Ei se raha helpolla tule. 

Onpa todella raskasta mahdat olla ihan poikki, kun pitää siivota ja ottaa maksu. Vai oletko siellä Airbnb asunnossasi 24h/vrk palvelemassa ja viihdyttämässä majoittujia? 

Vierailija
432/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän tämä on ollut aina. Ja mitä pahaa tässä on? Maksaahan se nuori vuokraa joka tapauksessa jollekin ja saa asumistukea. 

Eri asia maksaa ulkopuoliselle vuokraa, aloituksen tapauksessahan saa käytännössä asunnon itselleen omaksi.

Ei mikään estä sinua vaurastumasta ja tekemästä lapsillesi samaa palvelusta. Jos tämä ei kiinnosta niin turha valittaa

Ennen voi saada lapsia

Vierailija
433/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki taitaa olla maksimissaan 400€/kk? Alle 5000€/vuosi siis. Yksiön vastike on hyvässä yhtiössä vesimaksuineen 150-200€. Jäljelle jää noin kolme tonnia vuodessa. Helsingissä yksiö maksaa edelleen 180 000€ tai enemmän, joten jos sen jotenkin voisi ostaa korottomalla lainalla, ja lapsilisistä säästetty alkupääoma on 20 000 €, sen yksiön maksaisi heti 53 vuodessa. Kun lainoista oikeasti kuitenkin menee korkoa, joka on 160 000 lainasta noin 600€/kk, ei tuossa kyllä pääse millään voitolle pelkkien tukien voimin, päin vastoin hukka perii. 

Vierailija
434/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua. Totean vain, että toimittaja on ihan pihalla juttunsa kanssa. Ihan saman verran kaikki rikastuu tai ei, asuipa asunnossa vuokralla kuka tahansa. Toimittajalla ei näköjään ole hajuakaan, miten opiskelijat ovat onnistuneet rikastumaan... mutta valitettavasti se riippuu ihan syntymävuodesta, pystyykö etuja käyttämään. 

Vierailija
435/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä. Älkää ny vaan kukaan yrittäkö yhtään mitään, koska köyhä.. köyhälle pitää saada sama :D

Tosin köyhä ei halua itse laittaa tikkua ristiin, mutta sama pitää saada. Köyhällä on myös diaknoosi 

Typerys! Opettelisit edes kirjoittamaan sanat oikein, ennen kuin alat naureskelemaan yhtään kenellekkään. Mielestäsi matalapalkka-aloilla työskentelevät eivät siis laita tikkua ristiin? Heillä kaikilla on siis mielestäsi jokin DIAGNOOSI? Mitähän nämä diagnoosit ovat?

Vierailija
436/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, että pienituloisen kersallepa on maksettu ilmainen päivähoito, ruoka, vaatteet, asuminen ja jopa harrastukset. 18 vuotta. Eikä loppua näy. Että eiköhän lopeteta se märmätys lapsilisästä. Ainoasta tuesta, jota asiansa fiksusti hoitanut perhe lapselleen saa. 

Vierailija
437/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pienituloisen perheen lapsi ja vanhemmat olivat kuitenkin säästäneet lapsilisät minulle pesämunaksi omaan asuntoon. Ei tarvitse ola hyvätuloinen tehdäkseen niin. Maksoin sen tosin palkkatuloilla, en opintotuen asumislisillä koska ne menivät aikanaan isolle vuokra-asunto firmalle (hyväksyttävämpää!) 

Omille lapsilleni olen säästänyt lapsilisät mutta koska olen myös ollut töissä aikuisikäni niin on kertynyt sitä varallisuussa jolla ostaa sijoitusasunto. Lapseni ei siinä vielä asu vaan joku muu maksaa sitä pois vuokran kautta (saa asumistukea, hyväksyttävämpää!). 

Elämä on epäreilua mutta ei tarvitse olla hyvätuloinen ja käyttää lasten asumistukea. Mahdollisuuksia on monia jos on järkevä rahankäyttäjä.

Vierailija
438/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaapin verovähennys ei tarkoita, että veronmaksajat maksaisivat jääkaapin. Kyllä jääkaapin maksaa se asuntosijoittaja, joka sen jääkaapin ostaa. Itse asiassa hän maksaa jääkaapin hinnassa myös erilaisia veroja. 

Verovähennys tarkoittaa sitä, että hän ei joudu maksamaan vielä pääomatuloveroakin siitä rahasta, joka meni jääkaappiin eikä siis ollut hänelle tuloa. Ei siis veroteta sellaisesta tulosta, mitä ei ole olemassa. 

Vierailija
439/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sekään ole reilua että köyhät kuppaavat koko elämänsä rahaa sossusta tekemättä mitään. Miksi työn vieroksujia pitää ymmärtää millään tavalla. Tekemätöntä työtä on mutta kun nuo laiskurit eivät ota mitään vastaan tukien vuoksi Joku tukipummi voi kupata veronmaksailita jopa 2-3 miljoonan euron tuet elämänsä aikana. Olisiko aika tehdä jotain että yhteiskunta saa jotain vastineeksi näiltä koijareilta.

Vierailija
440/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa pahaa ole. Nämä kuuluvat niihin asioihin, että itsekin tekisit samalla tavalla jos voisit ja olisit iloinen että voit tehdä noin.

Ehkä pitäisi ajaa takaa sitä, että on hyvä niiden tiedostaa tuokin että kaikki eivät voi tehdä noin. Tai voi ja voii, mutta jos jossain kohtaa menee poikki asuntokierre tai hyvätuloisuus, sitä on vaikea seuraavan jatkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän