YLE: Hyvätuloisten lapset saavat ensiasunnon täysin veronmaksajien rahoilla
Ilmiö näkyy erityisesti opiskelijoiden mutta varmasti myös muiden hyvätuloisten lasten kohdalla. Menee suurin piirtein näin:
-hyvätuloiset saa samat lapsilisät kuin pienituloiset, muttä hyvätuloiset sijoittaa ne. Sitten on helposti 20-30k käsirahaa asuntoon
-Vanhemmat ostaa asunnon ja lapsi menee siihen "vuokralle"
-Asumistukea maksetaan täysi summa opiskelevalle lapselle, tällä sitten maksetan asuntolaina pois
Lopputuloksena on siis hyvätuloisen lapselle esim yksiö pk-seudulta täysin verorahoilla maksettu. Saa siitä 150-200k myydessä ja mukavan summan seuraavaan isompaan asuntoon.
Kommentit (778)
Ei sijoitusasunnosta saa mitään erillisiä vähennyksiä. Ihan samanlaiset tulonhankkimiskulujen vähennykset niissä on kuin kaikessa muussakin. Eli vain tuloista maksetaan veroja, ymmärrätkö. Ei menoista. Siksi menot vähennetään pois ennen verotusta.
Kotitalousvähennys asettaa kotitalouden työnantajana vähän tasaisempaan asemaan yrityksen kanssa. Kun yritys palkkaa siivoojan, tuo kulu on verovähennettävää. Jos minä palkkaan siivoojan, osa siitä kulusta on verovähennettävää. Ilman kotitalousvähennystä ihmiset siivoavat itse, koska siivoojaan ei ole varaa. Sitten siivooja on työtön.
Tietenkin saa, ne tulonhankkimiskulut ovat niitä vähennyksiä sokea! Luuletko, että pienituloinen voi vähentää esim. jääkaapin verotuksessaan!? Sinä sijoitusasunnon omistajana voit niin tehdä, kukaan ei valvo sitä, tuleeko se omaan käyttöösi vai sinne sijoitusasuntoon!
Selitä vain itsellesi asia noin, niin saat yösi paremmin nukuttua, samaan aikaan kun sinun asuntoasi siivoaa pienipalkkainen ihminen, joka saa työnsä lisäksi vielä valtiontukia, että saa kaupasta ruokaa ja leikkausten jälkeen ei enää sitäkään juuri, niin sinä saat vielä vähentää verotuksessasi hänen palkkamenonsa ja sitten pidät itseäsi jonain hemmetin hyvän tekijänä!
Vierailija kirjoitti:
Kuten huomaat alapeukuista, varakkaat ja rikkaat eivät tietenkään tahdo itselleen leikkauksia mistään, ennemmin he haluavat, että pienituloiset kuolevat nälkään...
En tiedä oletko nähnyt nälkää. Minä olen 55kg 180cm ikä oli silloin 20v. omaisuus minus 10 000mk
Nyt 90kg 181cm ja omaisuua noin miljoona. Yrittäjä vuositulot 100 000€
Olen nähnyt kuinka epäreilu systeemi on moneen kertaan. Aina olen ollut häviäjän puolella. Olin insinööri töissä ja kaverini kanssa meillä oli sama palkka. Mulla oli 3 lasta, hän eli yksin. Kun firma jossa olimme töissä meni konkkaan hän sai heti sossusta kaikenmailman avustukisia kun oli hummannut palkkansa ja ylikin. Minulla oli silloin 100 000€ omaisuus osakkeissa plus velkainen talo. Ei niin mitään tukia. Nytkin jos minulta loppuu työ en saa edes työttömyys korvausta koska olen säästänyt eläkettäni varten omaisuutta firman nimiin.
Olet tyypillinen "olen itse kaiken luonut" unohtuikos sinulta sellainen pikku juttu, että taloudessasi oli kaksi tienaavaa henkilöä? Työtoverisi maksoi kaiken yksin. Vai yksinkö sinä maksoit kaiken, vaimosi ja lapsiesi elatuksen, yksin oli asuntolaina nimissäsi ja sitä yksin maksoit ja kaiken jälkeen ostit vielä osakkeita vain sinun palkallasi?Olet tyypillinen "olen itse kaiken luonut" unohtuikos sinulta sellainen pikku juttu, että taloudessasi oli kaksi tienaavaa henkilöä? Työtoverisi maksoi kaiken yksin. Vai yksinkö sinä maksoit kaiken, vaimosi ja lapsiesi elatuksen, yksin oli asuntolaina nimissäsi ja sitä yksin maksoit ja kaiken jälkeen ostit vielä osakkeita vain sinun palkallasi?
Vaimoni matalapalkka työssä jossa taloudellisesti olisi ollut kannattavampi olla kotona, jolloin mm tarhamaksuja ei olisi tullut. Mielnterveydellisesti töissä käyminen oli hänelle varmaan parempi. Hän ei ole koskaan tehnyt 40h työtä. ei koskaan, nyt yli 50v jo.
Se tietysti on mahdollistanut mun töissä käynnin, mutta kaverillani ei ollut lapsia jolloin hänellä ei ollut esteitä samalla tavalla.
Tukien leikkaaminen ei ole mikään rangaistus. Se on vaan ihan arkinen juttu, että lapsetkin saa pullaa jos jää. Eli kun ei ole, mitä jakaa, niin ei voi niitä tukia jakaa.
Tukia haikailevien kannattaakin toivoa, että hyvätuloisten tulot NOUSEVAT ja mahdollisimman moni nuori saa kotoaan oikein hyvän pesämunan ja vaurastuu.
Silloin nimittäin verotulot KASVAVAT ja tukien saajat vähentyvät. Riittää rahaa maksaa tukia.
Mutta ei, täällä sitä haikaillaan, että kaikki muutkin vaan köyhtyisivät ja oikein joutuisivat tukien varaan, eivätkä vanhemmat voisi yhtään pedata lapsilleen tietä varakkuuteen ja hyviksi veronmaksajiksi, vaikka siitä ei ole mitään lisäkulua yhteiskunnalle. Ymmärrättekö, että silloin tuet pienenevät? Pienempi määrä rahaa jaetaan isommalle määrälle ihmisiä, se ei johda mihinkään mukavaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sijoitusasunnosta saa mitään erillisiä vähennyksiä. Ihan samanlaiset tulonhankkimiskulujen vähennykset niissä on kuin kaikessa muussakin. Eli vain tuloista maksetaan veroja, ymmärrätkö. Ei menoista. Siksi menot vähennetään pois ennen verotusta.
Kotitalousvähennys asettaa kotitalouden työnantajana vähän tasaisempaan asemaan yrityksen kanssa. Kun yritys palkkaa siivoojan, tuo kulu on verovähennettävää. Jos minä palkkaan siivoojan, osa siitä kulusta on verovähennettävää. Ilman kotitalousvähennystä ihmiset siivoavat itse, koska siivoojaan ei ole varaa. Sitten siivooja on työtön.
Tietenkin saa, ne tulonhankkimiskulut ovat niitä vähennyksiä sokea! Luuletko, että pienituloinen voi vähentää esim. jääkaapin verotuksessaan!? Sinä sijoitusasunnon omistajana voit niin tehdä, kukaan ei valvo sitä, tuleeko se omaan käyttöösi vai sinne sijoitusasuntoon!
Selitä vain itsellesi asia noin, niin
En ole koskaan verovähentänyt omia kodinkoneitani. Se olisi petos, ja rikos, ja väärin. Sinäkö huijaat aina kun keksit jonkun tavan? Ei se kuule ole yleinen tapa. Se on aika vastenmielistä. Älä yleistä muihin tuollaista.
Olet niin oikeassa! Hyvätuloiset saavat niin paljon erilaisia tukia, joita pienituloisen ei koskaan edes ole mahdollisuus saada. Suurinosa hyvätuloisista on niin tyhmiä, etteivät edes tajua sitä! Kotitalousvähennys, sijoitus asunnoista erilaiset vähennykset(joita voi kätevästi käyttää myös omaan käyttöön ;) ) metsävähennykset jne. Yrittäjien tuista ja helpotuksista puhumattakaan! Mutta koska ahneus! Minulle, minulle, mutta ei muille, oksettavaa!
Nämä on ihme juttuja. Tavallinen hyvätuloinen saa elämässään sen palkkansa ja lapsilleen lapsilisän. Muuta ei tipu. Ei meillä mitään metsiä tai firmoja ole kuin ani harvalla.
Voi raukka parkaa köyhäintalo odottaa, kun valtio ei anna tukia. Onneksi tämä hallitus antaa teille veronkevennyksiä ja ottaa pienituloisilta tukia pois. Onneksi hallitus antaa kelakorvauksen yksityisiin lääkäripalveluihin, toivottavasti nuo hiukan helpottaa, ettei sinun tarvitse mennä kadulle kerjäämään. Remontteihin jne. saat kotitalousvähennyksen jos et ole tietoinen, toivottavasti et ole joutunut säästämään kovin paljon ruokamenoissasi, jos et ole sitä hakenut. Lisäksi saat kaikki muutkin vähennykset, mitä saavat kaikki! Esim lääkekorvaukset! Helvetti, et voi olla noin sokea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään väärää tukea omia lapsia taloudellisesti ja auttaa esim asuntoasioissa, mutta kyllä olen sitä mieltä että tässä tilanteessa jossa Suomi nyt on, pitää alkaa miettimään kaikkia säästöjä joista yksi voisi olla tämä lapsilisä jos vanhemmat on varakkaita tai rikkaita. Nythän on leikattu lähinnä köyhiltä ja pienituloisilta.
Kuten huomaat alapeukuista, varakkaat ja rikkaat eivät tietenkään tahdo itselleen leikkauksia mistään, ennemmin he haluavat, että pienituloiset kuolevat nälkään...
Jos maahan ei synny lapsia, pienituloiset todella sitten kuolevat nälkään. Syntyvyydestä täytyy pitää huolta, jos haluaa tukien jatkuvan.
Lapsilisän takiako varakkaat tekevät
Ei lapsilisän takia, mutta lapsilisä mahdollistaa lapsen saamisen. Lapsista aiheutuu kustannuksia, joista lapsilisä kompensoi vain osan. Se ei siis motivoi tekemään lapsia rahan takia, mutta mahdollistaa lapsen saamisen helpommin.
Lapset kannattaisi saada aika nuorena, jolloin on usein isot velat ja pieni asunto, usein pienet tulotkin. Viimeistään perhevapaalla ne tulot ovat pienet. Lapsilisä auttaa uskaltamaan, kun se on sitten edes jokin varma raha seuraavat 17 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olet niin oikeassa! Hyvätuloiset saavat niin paljon erilaisia tukia, joita pienituloisen ei koskaan edes ole mahdollisuus saada. Suurinosa hyvätuloisista on niin tyhmiä, etteivät edes tajua sitä! Kotitalousvähennys, sijoitus asunnoista erilaiset vähennykset(joita voi kätevästi käyttää myös omaan käyttöön ;) ) metsävähennykset jne. Yrittäjien tuista ja helpotuksista puhumattakaan! Mutta koska ahneus! Minulle, minulle, mutta ei muille, oksettavaa!
Nämä on ihme juttuja. Tavallinen hyvätuloinen saa elämässään sen palkkansa ja lapsilleen lapsilisän. Muuta ei tipu. Ei meillä mitään metsiä tai firmoja ole kuin ani harvalla.
Voi raukka parkaa köyhäintalo odottaa, kun valtio ei anna tukia. Onneksi tämä hallitus antaa teille veronkevennyksiä ja ottaa pienituloisilta tukia pois. Onneksi hallitus antaa kelakorvauksen yksityisiin lääkäripalveluihin, toivot
Typerä kommentti. Ei ole kukaan valittanut tuollaista.
Selitä vain itsellesi asia noin, niin saat yösi paremmin nukuttua, samaan aikaan kun sinun asuntoasi siivoaa pienipalkkainen ihminen, joka saa työnsä lisäksi vielä valtiontukia, että saa kaupasta ruokaa ja leikkausten jälkeen ei enää sitäkään juuri, niin sinä saat vielä vähentää verotuksessasi hänen palkkamenonsa ja sitten pidät itseäsi jonain hemmetin hyvän tekijänä!
Miksi sinun pitäisi saada vähentää verotuksessa oman jääkaappisi hinta? Maksatko edes veroja ja miten se jääkaappi tuottaa sinulle verotettavaa tuloa? Kotitalousvähennyksenä saa vähentää vuodessa max 3250 euroa. Sillä palkalla tuskin kukaan siivoaa vuodessa.
Kommenttien älyllisestä tasosta voi päätellä että aika monella kirjoittajalla on slaavilasta verenperintöä.
Ihan ekaksi kaikki nuoret tuilla elävät voisivat mennä itseensä ja katsoa peiliin: näkyykö siellä irtoripset, geelikynnet, sokeroitu iho, tupakan kellastuttamat hampaat? Olen ollut hämmästynyt, kun olen seurannut millaisia summia nuoret naiset käyttävät näihin turhuuksiin! Laittaisivat nekin rahat säästöön ja sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi saada vähentää verotuksessa oman jääkaappisi hinta? Maksatko edes veroja ja miten se jääkaappi tuottaa sinulle verotettavaa tuloa? Kotitalousvähennyksenä saa vähentää vuodessa max 3250 euroa. Sillä palkalla tuskin kukaan siivoaa vuodess
Kotitalousvähennyksenä saa vähentää 40% palkkamenosta. Loppu pitää aina maksaa itse. Minun veroprosenttini on esimerkiksi 35 ja lisäksi menee 7,94% maksuja. Kun tienaan satasen, käteen jää 57€. Käytännössä minulle on taloudellisesti korkeintaan samantekevää, siivoanko itse vai teenkö saman ajan töitä. Usein on ollut niinkin, että joudun tekemään töitä 1,5h palkatakseni vaikka ikkunanpesijän tunniksi.
Valtion kannalta taas jos siivoan ja pesen ikkunat itse (kuten teen nykyään), valtio ei saa tuloja. Jos tekisin töitä saman ajan, valtio saisi verotuloa minulta JA siivoojalta, ja lisäksi arvonlisäveron. Se olisi juuri sitä rahaa, mistä maksetaan niitä tukia.
Vierailija kirjoitti:
Tukien leikkaaminen ei ole mikään rangaistus. Se on vaan ihan arkinen juttu, että lapsetkin saa pullaa jos jää. Eli kun ei ole, mitä jakaa, niin ei voi niitä tukia jakaa.
Tukia haikailevien kannattaakin toivoa, että hyvätuloisten tulot NOUSEVAT ja mahdollisimman moni nuori saa kotoaan oikein hyvän pesämunan ja vaurastuu.
Silloin nimittäin verotulot KASVAVAT ja tukien saajat vähentyvät. Riittää rahaa maksaa tukia.
Mutta ei, täällä sitä haikaillaan, että kaikki muutkin vaan köyhtyisivät ja oikein joutuisivat tukien varaan, eivätkä vanhemmat voisi yhtään pedata lapsilleen tietä varakkuuteen ja hyviksi veronmaksajiksi, vaikka siitä ei ole mitään lisäkulua yhteiskunnalle. Ymmärrättekö, että silloin tuet pienenevät? Pienempi määrä rahaa jaetaan isommalle määrälle ihmisiä, se ei johda mihinkään mukavaan.
Saa pesämunan ja vaurastuu sillä, kerro miten se vaikuttaa hänen verojen maksuunsa, kun välttämättä ei tarvitse enää töitä sen jälkeen tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Olisi toki ihan kiva tietää näiden juttujen yhteydessä että miten moni näin tekee. Kenties 5% opiskelijoiden perheistä vai 50% vai 95%. Nyt saa sellaisen kuvan että valtaosa perheistä on villiintynyt shoppailemaan lapselleen asuntoja.
Opiskelin Helsingissä ja kaikki kaverit muutti muualta sinne opiskelemaan. Viidestä läheisimmästä kaverista 3 asui soluissa ja kahdelle oli vanhemmat ostaneet asunnon. Toinen asui siskonsa kanssa kaksiossa ja toisen asunto liittyi perheyrityksen omaisuus järjestelyihin. Suurin osa muista tutuista asui Hoasilla, yksityisissä vuokra-asunnoista tai sitten kampuksella.
Siis missä maailmassa elät, ei tarvitse tehdä töitä?? Päin vastoin, motivoituu, kun ei joudu tukien varaan ja kannustunloukkuihin.
Tuossa sen juuri näkee, tuilla eläjä kuvittelee, ettei nuori aikuinen halua töihin, jos äippä sponssaa yksiössä asumista lääkiksen tai oikiksen ajan. Oikeasti se nuori miettii jo, että vitsit, tuon haluan pystyä tekemään omien lasteni avuksi aikanaan😍
Saa pesämunan ja vaurastuu sillä, kerro miten se vaikuttaa hänen verojen maksuunsa, kun välttämättä ei tarvitse enää töitä sen jälkeen tehdä?
Tuo on sitä sossupummin ajattelua. Jos on se asunto, niin eihän sillä vielä elä. Se asunto maksaa vaikka sen omistaakin. Siihen halutaan perhe, ura, kokonainen elämä. Kyllä siinä on ihan riittävästi kannustinta töiden tekoon.
Olet tyypillinen "olen itse kaiken luonut" unohtuikos sinulta sellainen pikku juttu, että taloudessasi oli kaksi tienaavaa henkilöä? Työtoverisi maksoi kaiken yksin. Vai yksinkö sinä maksoit kaiken, vaimosi ja lapsiesi elatuksen, yksin oli asuntolaina nimissäsi ja sitä yksin maksoit ja kaiken jälkeen ostit vielä osakkeita vain sinun palkallasi?Olet tyypillinen "olen itse kaiken luonut" unohtuikos sinulta sellainen pikku juttu, että taloudessasi oli kaksi tienaavaa henkilöä? Työtoverisi maksoi kaiken yksin. Vai yksinkö sinä maksoit kaiken, vaimosi ja lapsiesi elatuksen, yksin oli asuntolaina nimissäsi ja sitä yksin maksoit ja kaiken jälkeen ostit vielä osakkeita vain sinun palkallasi?
Vaimoni matalapalkka työssä jossa taloudellisesti olisi ollut kannattavampi olla kotona, jolloin mm tarhamaksuja ei olisi tullut. Mielnterveydellisesti töissä käyminen oli hänelle varmaan parempi. Hän ei ole koskaan tehnyt 40h työtä. ei koskaan, nyt yli 50v jo.
Se tietysti on mahdollistanut mun töissä käynnin, mutta kaverillani ei ollut lapsia jolloin hänellä ei ollut esteitä samalla tavalla.
Kuinkas se nyt noin meni, että vaimosi ei kannatanut mennä työhön? Sinähän ja muut kaltaisesi täällä toitotatte, että töitä tekemällä rikastuu. Niin kuin sinäkin olet rikastunut, miksi vaimosi ei siis ole rikastunut, vaikka on tehnyt töitä? Onko hänelläkin omalla työllä ansaittu miljoona omaisuus? Työtoverillasi ei ollut esteitä? Juurihan kirjoitit, että saitte saman palkan, joten miten se vaikutti mihinkään? Hän maksoi yksin kaiken! Annoitko siis vaimosi pitää kaikki tienaamansa rahat ja sinä maksoit kaiken? Hänen elatuksensa, lapsiesi elatuksen, itsesi elatuksen, asuntolainasi ja sitten ne sinun osakkeesi?
Selitä vain itsellesi asia noin, niin
En ole koskaan verovähentänyt omia kodinkoneitani. Se olisi petos, ja rikos, ja väärin. Sinäkö huijaat aina kun keksit jonkun tavan? Ei se kuule ole yleinen tapa. Se on aika vastenmielistä. Älä yleistä muihin tuollaista.
Älä nyt viitsi! =D Sehän on verosuunnittelua parhaimmillaan, maksammehan me veroja niin paljon, että suuriosa ajattelee, että kyllä valtion pitää antaa takaisinkin, sitähän tässä ketjussa nyt on paljolti hoettu. Minä en huijaa, koska on ihan varaa ostaa itse se jääkaappi, mutta sinunkaltaisesi itsekkäät ihmiset tekevät mitä tahansa, että saatte säästettyä ja jonkun muun maksumieheksi ja mieluiten tietenkin leikkaamalla kaikkein vähäosaisimmilta eikös vaan?