Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapia - en pääse eteenpäin

Vierailija
22.08.2024 |

Onko kenelläkään vastaavaa:

Pari koettua psykoterapian asiantuntijaa, ja molemmissa sama lopputulema: joka kerran käydään läpi, voisinko aloittaa uuden harrastuksen, käydä taidenäyttelyissä ja opetella ajattelemaan, että tapahtunut ei ollut minun vikani.

Tuntuu aivan hel vetin urpolta istua tunti siinä huoneessa, kertoa, kuinka ahdistus supistaa maailmani noin rusinan kokoiseksi eikä mikään tuota iloa, niin tarjotaan uutta harrastusta. Tai käydä kavereiden kanssa ulkona.

Tuostako minä maksan, ja tuollaisten avujen kassa nämä terapeutit rahastaa asiakkaitaan? 😒

Pyysin nimenomaan, että terapeutti tarttuisi niihin avautumiini solmukohtiin, ja jatkettaisiin niistä seuraavalla kerralla. Mutta ei. Kolme viimeistä kertaa ollaan puhuttu paikkakunnan kesätapahtumista, joissa voisi käydä.

Kommentit (276)

Vierailija
161/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin

Kaikilla vain onnistuneita terapiakokemuksia?

No, paska jako mulle siis. Ehkä olen sitten jo liian analyyttinen, kun tuntuu, että terapeutti puhuu vain itsestäänselvyyksiä, mitä itse miettinyt oman olemassaolonsa suhteen aamusta yöhön, jo vuosikausia. Kuten että, *voisit vaikka miettiä, kuinka tänäänkin sait herätä uuteen päivään ja uusiin mahdollisuuksiin* tai että *voisitko miettiä niin, että lepäät silloin kun et jaksa*

Kannataa ehkä sanoa hänelle, että et aio miettiä uusia mahdollisuuksia etkä levätä, jos et jaksa. Siitä pääsisitte pohtimaan, mikä on tuollaisen itsensä kiusaamisen takana. Jos istut hiljaa ja valitat täällä vauva-palstalla, et osallistu siihen terapiaasi, etkä anna terapeutin edes auttaa sinua. Se tosin sopii hyvin tuohon ajatukseen, ettei voi levätä eikä halua ajatella uusia mahdollisuuksia. 

Vierailija
162/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä odotat, että tapahtuisi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siitä mitään tieteellistä tutkimusta, että potilaat paranevat ja saavat konkreettista hyötyä siitä, että juttelevat ammattipsykoterapeutille? Ettei se vaikutus ole vain, että yksinäinen saa juttuseuraa kenestä tahansa.

Jos tietäisit mitä siellä terapiassa tehdään et kirjoittaisi noin.

EMDR hyväksikäyttötakaumien hoitoon kohdallani on mahdollisimman kaukana kepeästä juttuseurasta.

Onneksi, onneksi, löysin pätevän terapeutin. Muuten olisin haudassa.

Olen käynyt kahden terapeutin juttusilla, toinen isossa terveysfirmasta, toinen yksityinen harjoittaja. Kummankin tapauksessa en saanut mitään sellaista, mitä en olisi saanut kenen tahansa sivistyneen ihmisen kanssa juttelusta. Itsestäänselvyyksiä, linkkejä nettipalveluihin, mitä jos aloittaisit uuden harrastuksen.

Varma

Olen käynyt kahden terapeutin juttusilla, toinen isossa terveysfirmasta, toinen yksityinen harjoittaja. Kummankin tapauksessa en saanut mitään sellaista, mitä en olisi saanut kenen tahansa sivistyneen ihmisen kanssa juttelusta. Itsestäänselvyyksiä, linkkejä nettipalveluihin, mitä jos aloittaisit uuden harrastuksen.

Varmasti hienoja ristiriitaisia teorioita ja lainauksia kuuluisilta henkilöiltä sisältävä pehmeä tiede. Vaikuttavuudesta ja konkreettisesta toimivuudesta en niinkään varma.

Joo, melkein kaikilla mt-palveluiden kanssa asioineilla on se kokemus, että tosi iso osa toimijoista on aika tarpeettomia. Mutta ei se poista sitä, että siellä joukossa on niitä, jotka ihan oikeasti osaavat auttaa. Onhan kaikissa ammateissa ne paremmat ja huonommat ja sitten ihan tumpelot, sekä gurut. 

Vierailija
164/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä käy niin, että asiakas sulkeutuu kuin simpukka. Jos hän ei ole valmis ottamaan asiaa puheeksi, niin se ei silloin onnistu. Ihminen ei ole säilykepurkki, minkä voi avaajalle nirhiä auki. 

Vierailija
165/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kokemus ja varmaan tarvitsee työstää asiaa pidempään jos noin ahdistaa.

Psykotetapeuttien on toisaalta tärkeää ohjata ihmisiä vähän myös niiden omien ahdistuksen aiheiden ulkopuolelle ja tarjota keinoja ottaa etäisyyttä omiin ongelmiin.

Asiaa on tärkeä käsitellä, kunnes sen sietää, mutta myöskään loputon asioiden käsittely ei ole hedelmällistä.

Näen asian kyllä ihan toisin. Asiakas on yleensä ohjannut itseään jopa vuosia tai vuosikymmeniä ahdistuksen aiheiden ulkopuolelle. Terapiassa on tarkoitus nimen omaan mennä tulta päin ja kohdata ja käsitellä ne asiat. Muutenhan asiakkaan voisi yhtä hyvin lähettää baariin, runopiiriin, keramiikkakurssille tai spinningiin, mitä siihen kallista terapiaa tarvitsee.  

Minä aikoinaan pääsin lopulta ns. kipupisteistä puhumaan. Varmaan vuoden olin käynyt terapiassa kaksi kertaa viikossa. Minun kipupisteet varmaan kolahti terapeutin kipupisteisiin, koska hän reagoi tuhahtaen ja kipakasti. Seuraavan vuoden sitten taas juttelin kaikenlaista muuta. Valtio maksoi terapian ja vielä matkakustannukset, joten sinällään ei haitannut. Ihan mukava nainen hän oli. 

Vierailija
166/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No - oliko se tapahtunut sitten sinun vikasi? Jos ei ollut, niin siinä ei auta muu, kuin ohittaa asia. Jos sinä sitä jauhat, niin omaa oksaasi sahaat. Anna sen terapeutin auttaa sinut ohittamaan asia. 

Vierailija
167/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No - oliko se tapahtunut sitten sinun vikasi? Jos ei ollut, niin siinä ei auta muu, kuin ohittaa asia. Jos sinä sitä jauhat, niin omaa oksaasi sahaat. Anna sen terapeutin auttaa sinut ohittamaan asia. 

Sitähän hän juuri toivookin ja siksi on siellä terapiassa. Ei vaan kuulosta kovin toimivalta terapialta. 

Vierailija
168/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tarvitsisin kainalon, jossa saisin levätä turvassa ja itkeä patoutuneen itkuni. En halua itkeä siinä terapeutin tuolissa niin että toinen katsoo siinä vieressä, kun minä itken. Siitä muodostuu vain yksi hylkäämiskokemus lisää. 

Tästä syystä moni emotionaalisesti lapsena vaille jäänyt ei etene terapiassa. Se hoivan, kuuntelevan korvan ja lämpimän kainalon tarve kun ei poistu keskustelemalla. Siinä ei auta kuin oivallus, että muut ihmiset ovat tärkeitä, mutta he eivät voi olla elämän tarkoitus. Se tuki ja hoivaaja pitää saada myös sisäistetyksi itseen. Vaikea haaste kokeneelle terapeutillekin, ettei voimista ihmisen käsitystä siitä, ettei hän selviä yksin.

Niin luulisi. Aiemmin on ollut käytössä (Janov, Arthur) ns primaaliterapia ju

Usko vaan. Tuo on kuitenkin ihan testattua, ja ammattilaisten käytössä. Keskustelu on liian hidasta, kallista ja tehotonta.

Vierailija
169/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siitä mitään tieteellistä tutkimusta, että potilaat paranevat ja saavat konkreettista hyötyä siitä, että juttelevat ammattipsykoterapeutille? Ettei se vaikutus ole vain, että yksinäinen saa juttuseuraa kenestä tahansa.

EMDR hyväksikäyttötakaumien hoitoon kohdallani on mahdollisimman kaukana kepeästä juttuseurasta.

Olen käynyt kahden terapeutin juttusilla, toinen isossa terveysfirmasta, toinen yksityinen harjoittaja. Kummankin tapauksessa en saanut mitään sellaista, mitä en olisi saanut kenen tahansa sivistyneen ihmisen kanssa juttelusta. Itsestäänselvyyksiä, linkkejä nettipalveluihin, mitä

Joo, melkein kaikilla mt-palveluiden kanssa asioineilla on se kokemus, että tosi iso osa toimijoista on aika tarpeettomia. Mutta ei se poista sitä, että siellä joukossa on niitä, jotka ihan oikeasti osaavat auttaa. Onhan kaikissa ammateissa ne paremmat ja huonommat ja sitten ihan tumpelot, sekä gurut. 

Kyllä. Varsinkin ymmärrys traumoista on monilla olematonta. Ja valitettavan yleistä on asiakkaan syyllistäminen, jos hoito ei tehoa. Kuvitelkaa, että samaa tehtäisiin vaikka syöpäsairaalle. Lääkäri: "Lenkkeile joka päivä niin paranet." Potilas: "Olen lenkkeillyt ja se ei auta, vaan vointini on huonontunut." Lääkäri: "Pitää sinun ottaa vähän itsekin vastuuta paranemisestasi, äläkä viitsi olla noin negatiivinen."

Vierailija
170/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannataa ehkä sanoa hänelle, että et aio miettiä uusia mahdollisuuksia etkä levätä, jos et jaksa. Siitä pääsisitte pohtimaan, mikä on tuollaisen itsensä kiusaamisen takana. Jos istut hiljaa ja valitat täällä vauva-palstalla, et osallistu siihen terapiaasi, etkä anna terapeutin edes auttaa sinua. Se tosin sopii hyvin tuohon ajatukseen, ettei voi levätä eikä halua ajatella uusia mahdollisuuksia. 

LAINAUS YLLÄ ***

Tuollaisen näkemyksen takana on joko täysin epäonnistunut terapia tai kokemattomuus traumoista. 

En minä ainakaan maksa kymppitonnia siitä jollekin, että hän latelee itsestäänselvyyksiä, jotka voisin kuulla ystävältäkin. Oletan olevani ostamassa häneltä asiantuntijapalvelua elämäni rampauttavan asian ratkaisemiseksi. Ja jos tuo on jotekin oikeasti osa hoitoa, kysyisin, miten sen takana oleva teoria menee, jotta ymmärtäisin paremmin, mistä on kyse. Tosin tiedän jo itsekin enemmän, että tarvitaan paljon muutakin kuin tuollaista. 

Jo sanan valittaa käyttäminen kertoo riittävästi.

Ja sitten täällä moni kertoo, että on hiljaa ihmetellyt terapeutin sitä ja tätä, pitkiäkin aikoja ja tämä on nyt yhtä paljon itselleni kuin muille (omakin kasvu on kesken): ei istuta hiljaa ihmettelemässä vaan kerrotaan suoraan, että nyt tuntuu, että tämä homma ei toimi ja pitäisi keskustella tarkemmin, mitä asialle voisi tehdä. Olen saanut jo niin hyvääkin terapiaa, etten enää hukkaisi aikaani tuppisuuna toisen outoja juttuja ihmetellen. Ja jos tuntuu, ettei keskustelusta tulisi mitään, vaihtaisin terapeuttia. 

Vierailija
171/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LAINAUS YLLÄ ***

Tuollaisen näkemyksen takana on joko täysin epäonnistunut terapia tai kokemattomuus traumoista. 

En minä ainakaan maksa kymppitonnia siitä jollekin, että hän latelee itsestäänselvyyksiä, jotka voisin kuulla ystävältäkin. Oletan olevani ostamassa häneltä asiantuntijapalvelua elämäni rampauttavan asian ratkaisemiseksi. Ja jos tuo on jotekin oikeasti osa hoitoa, kysyisin, miten sen takana oleva teoria menee, jotta ymmärtäisin paremmin, mistä on kyse. Tosin tiedän jo itsekin enemmän, että tarvitaan paljon muutakin kuin tuollaista. 

Jo sanan valittaa käyttäminen kertoo riittävästi.

Ja sitten täällä moni kertoo, että on hiljaa ihmetellyt terapeutin sitä ja tätä, pitkiäkin aikoja ja tämä on nyt yhtä paljon itselleni kuin muille (omakin kasvu on kesken): ei istuta hiljaa ihmettelemässä vaan kerrotaan suoraan, että nyt tuntuu, että tämä homma ei toimi ja pitäisi keskustella tarkemmin, mitä asialle voisi tehdä. Olen saanut jo niin hyvääkin terapiaa, etten enää hukkaisi aikaani tuppisuuna toisen outoja juttuja ihmetellen. Ja jos tuntuu, ettei keskustelusta tulisi mitään, vaihtaisin terapeuttia. 

Olen samaa mieltä tuosta. Se ei vaan aina ole helppoa. Ensinnäkin terapeutin ja potilaan suhde on valtasuhde. Potilas voi olla muutenkin heikoilla esim. masennuksen takia ei luota omiin mielipiteisiinsä terapiasta.

Vierailija
172/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuntuu aivan hel vetin urpolta istua tunti siinä huoneessa, kertoa, kuinka ahdistus supistaa maailmani noin rusinan kokoiseksi eikä mikään tuota iloa, niin tarjotaan uutta harrastusta. Tai käydä kavereiden kanssa ulkona."

Eikös tässä yritetä ohjata pois siitä rusinan kokoisesta maailmasta ja johonkin iloa tuottavaan.

"...opetella ajattelemaan, että tapahtunut ei ollut minun vikani." Ajattelun muutokseen ohjaaminen. Terapeutti ei sitä voi muuttaa asiakkaan puolesta. Ajattelu on kaiken pohjalla, uskomukset, joita muutettava. Ajattelu, toiminta ja tunne ovat vuorovaikutuksessa ja liikkeelle lähdettyään tapahtuu muutoksia.

Vierailija
173/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kahden terapeutin juttusilla, toinen isossa terveysfirmasta, toinen yksityinen harjoittaja. Kummankin tapauksessa en saanut mitään sellaista, mitä en olisi saanut kenen tahansa sivistyneen ihmisen kanssa juttelusta. Itses

Kyllä. Varsinkin ymmärrys traumoista on monilla olematonta. Ja valitettavan yleistä on asiakkaan syyllistäminen, jos hoito ei tehoa. Kuvitelkaa, että samaa tehtäisiin vaikka syöpäsairaalle. Lääkäri: "Lenkkeile joka päivä niin paranet." Potilas: "Olen lenkkeillyt ja se ei auta, vaan vointini on huonontunut." Lääkäri: "Pitää sinun ottaa vähän itsekin vastuuta paranemisestasi, äläkä viitsi olla noin negatiivinen."

Onneksi itsellä on hyvä lääkäri sekä hyvä terapeutti, jotka ovat aidosti puolellani ja haluavat maksimoida terveyteni. 

Vierailija
174/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuntuu aivan hel vetin urpolta istua tunti siinä huoneessa, kertoa, kuinka ahdistus supistaa maailmani noin rusinan kokoiseksi eikä mikään tuota iloa, niin tarjotaan uutta harrastusta. Tai käydä kavereiden kanssa ulkona."

Eikös tässä yritetä ohjata pois siitä rusinan kokoisesta maailmasta ja johonkin iloa tuottavaan.

"...opetella ajattelemaan, että tapahtunut ei ollut minun vikani." Ajattelun muutokseen ohjaaminen. Terapeutti ei sitä voi muuttaa asiakkaan puolesta. Ajattelu on kaiken pohjalla, uskomukset, joita muutettava. Ajattelu, toiminta ja tunne ovat vuorovaikutuksessa ja liikkeelle lähdettyään tapahtuu muutoksia.

Kyllä tuo kuulostaa syvään päätyyn heittämiseltä ennen uimaan opettelua. Lisäksi altaaseen, joka ei ole ap:n valitsema vaan terapeutin. 

Vierailija
175/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo, melkein kaikilla mt-palveluiden kanssa asioineilla on se kokemus, että tosi iso osa toimijoista on aika tarpeettomia. Mutta ei se poista sitä, että siellä joukossa on niitä, jotka ihan oikeasti osaavat auttaa. Onhan kaikissa ammateissa ne paremmat ja huonommat ja sitten ihan tumpelot, sekä gurut."

Hyvä, että joku sanoo tuon ääneen. On epärealistista ajatella, että terapeutit olisivat kaikki hyviä ja asiansa osaaviakin. On vain loogista ajatella, että siellä on osaamattomia tumpeloita joukossa, aivan kuten on kaikilla muillakin aloilla.

Jostain syystä terapiakeskusteluja ympäröi sellainen kritiikittömän ihailun verho, jossa terapiaa kyseenalaistavat kommentit tyrmätään nopeasti.

Ei ole kuitenkaan poissuljettua, etteikö terapiassakin voi tapahtua kyseenalaisia asioita. Siksi on tärkeää, että siitäkin puolesta puhutaan, ja että sen saa sanoa.

Vierailija
176/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on oikeasti voimakas ahdistus, niin ihminen ei välttämätttä pysty lähtemään kotoa. Pitäisi ensin jotenkin helpottaa sitä ahdistusta, että toimintakyky paranisi.

Vierailija
177/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on oikeasti voimakas ahdistus, niin ihminen ei välttämätttä pysty lähtemään kotoa. Pitäisi ensin jotenkin helpottaa sitä ahdistusta, että toimintakyky paranisi.

Kuten sanottu, ei voi mennä suoraan lopputulokseen, vaan käveltävä se matka ensin. Joillain on epärealistisia ajatuksia, että silloin olisi parantunut, kun ei ajattele asiaa. Silloinhan voi olla dissosiaatiossa tai kieltämistilassa - kuten moni on. 

Kun olin dissosiaatiossa, ei sanottu, että onpa mahtavaa vaan alettiin purkaa sitä dissosiaatiota, mikä tarkoitti sitä, että traumaa piti käsitellä pala palalta hallittavan kokoiseksi. 

Vierailija
178/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos terapeutin ainoa anti on "mene konserttiin" niin siitä on turha maksaa. Jääkaappimagneeteilla on parempia neuvoja. 

Vierailija
179/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joo, melkein kaikilla mt-palveluiden kanssa asioineilla on se kokemus, että tosi iso osa toimijoista on aika tarpeettomia. Mutta ei se poista sitä, että siellä joukossa on niitä, jotka ihan oikeasti osaavat auttaa. Onhan kaikissa ammateissa ne paremmat ja huonommat ja sitten ihan tumpelot, sekä gurut."

Hyvä, että joku sanoo tuon ääneen. On epärealistista ajatella, että terapeutit olisivat kaikki hyviä ja asiansa osaaviakin. On vain loogista ajatella, että siellä on osaamattomia tumpeloita joukossa, aivan kuten on kaikilla muillakin aloilla.

Jostain syystä terapiakeskusteluja ympäröi sellainen kritiikittömän ihailun verho, jossa terapiaa kyseenalaistavat kommentit tyrmätään nopeasti.

Ei ole kuitenkaan poissuljettua, etteikö terapiassakin voi tapahtua kyseenalaisia asioita. Siksi on tärkeää, että siitäkin puolesta puhutaan, ja että sen saa sanoa.

Tutkimusten mukaan noin 80% asiakkaista hyötyy psykoterapiasta. Omaan tuttavapiiriin kuuluu erittäin korkeasti koulutettu ihminen, joka on käynyt terapiassa jo 30 vuotta.

Vierailija
180/276 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Joka alalla on helmensä, keskinkertaisuutensa ja tumpelonsa. Psykoterapia ei ole tässä mikään poikkeus. Osa terapeuteista ei oikeasti sovi ihmisläheiselle alalle ollenkaan ja osa on ajautunut työskentelemään itselleen vääränlaisen kohderyhmän pariin. Esimerkiksi jotkut terapeutit olisivat hyviä lapsiasiakkaiden kanssa mutta analyyttinen aikuinen ei saa heidän kanssaan työskentelystä mitään irti. Vaatii vahvaa itsetuntemusta osata määrittää se, millaisille asiakkaille pystyy olemaan parhaiten avuksi ja millaisessa viitekehyksessä omia vahvuuksia pääsee parhaiten hyödyntämään. Nyt melko moni vaikuttaa hakevan alalle pelkästään sillä perusteella, että haluaa auttaa muita. Se on hyvä lähtökohta ja oikeastaan perusvaatimus alalle mutta ei riitä yksinään.