YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?
"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"
"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."
Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.
Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?
Kannattaako uniapneaa hoitaa?
Kommentit (254)
Uniapnea voi johtua myös purentaviasta/ leukojen välisestä epäsuhdasta. Jos teillä on uniapnean lisäksi purentavika, hakeutukaa lähetteellä (yksityinen oikoja tai pätevä kunnallinen) alueenne yliopisto-/keskussairaalan suu- ja leukakirurgian poliklinikalle oikomisen ja purennan arviointiin. Huom. ihminen ei välttämättä tiedä kärsivänsä vakavasta purentaviasta. Itsellenikin puhuttiin hammaslääkärissä vuosikausien ajan niin ympäripyöreästi purennasta / tai jätettiin täysin mainitsematta, etten ymmärtänyt minulla olevan vakava purentavika. Tässäkin kuten usein muissakin terveysongelmissa vaivojen/ ongelmien on tapana kumuloitua. Jos uniapnea johtuu tästä, on tämä kehityskulku mahdollista katkaista ja korjata tilanne, ennen kuin se aiheuttaa terveydelle vakavaa haittaa / enempää haittoja. Haluaisin sanoa että koskaan ei ole kuitenkaan liian myöhäistä, mutta se ei valitettavasti ole totta 😞 Uniapnea kannattaa ottaa ajoissa vakavasti.
Just luin uutisista että univaje aiheuttaa mielenterveysongelmia. Ahdistus ja masennus tulevat päälle, jos aivot eivät saa kunnon unia. Hoitamattoman uniapnean takiako lihavat nykyihmiset sairastuvat mt-sairauksiin??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisä ei pitäisi hoitaa, jos eivät suostu esim. laihduttamaan. Lihavuus aiheuttaa niin hirveän määrän muita ongelmia, joita yritetään paikata rahalla ja ulkoisilla apuvälineillä, että se tulee aivan älyttömän kalliiksi. Toki jos omasta lompakostaan maksaa nämä kaikki välineet, mömmöt ja hoidot niin siitä sitten vaan, harrastuksensa kullakin, mutta ei loputtomasta verokassasta. Se on kestämätöntä. "Terveyenhuollon" menot ovat nyt jo isommat kuin esim. sosiaaliturvan, eli ihmiset käyttävät enemmän lääkepalveluja kuin mitä kuluu rahaa ruokaan ja asumiseen. Tuossa ei ole yhtään mitään järkeä.
Suostun laihduttamaan kunhan vain onnistuisin siinä. Mutta en onnistu olen kyllä monta monituista kiloa jo onnistunut laihtumaan, mutta tulos ei ole pysyvä.
Itsensä laihduttamiseksihan ei tarvitse tehdä mitään, mutta lihottamiseksi pitää syödä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Aortan repeämä (räjähtää) saa veret pursuamaan valtoimenaan suusta ja ihminen kuolee melko nopeasti.
mun isällä ei mitään veriä valunut vaan verenvuoto oli sisäinen. unipanea eikä hoidattanut sitä niin kuoli. ylipainoa oli. tosi moni hoitamatonta uniapneaa sairastava menehtyy sydämen pettämiseen...
Uniapnea kannattaa laihduttaa pois. Poistuu samalla moni muukin ylipainovaiva.
Ihan itse itselle syöty sairaus. Lähtee kun kilotkin lähtevät. Mutta harvapa kiloistaan pääsee.
Itsensä lihottaminen on ihan tietoinen, mutta hidas itsemurha. Muutamalla kaverilla on uniapnea ja olivat kaikki lihavia, kun se todettiin.
mun mies oli silloin ylipainoinen ja jatkuvasti väsynyt aamutorkku. just ja just selvis töistä mutta kotona sitten nukahti heti sohvalle ja hengitti vaikeasti. tätä kesti melkein monta vuotta ennen kuin uskoi mua ja meni uniapneatutkimukseen. todettiin uniapnea ja hoito alkoi ja väsymys loppui!! siis se mies nuortui takaisin ikäisekseen ja ylipainokin katosi. muisti pelaa ja alakulo katosi! siis nämä muutokset tuli HETI!!! nyt ei halua luopua laitteesta, koska on sen avulla herätessään niin virkeä. myös minun uni parani kun toinen ei kuorsaa ja korahtele kuin kuoleva pitkin yötä. siis kamalaa kun niin moni pistää ylipainon iän ja ties minkä hormonien syyksi väsymyksen ja ihan turhaan kärsii ja kuolee uniapneaan.
Joka toinen viesti ketjussa jotain läskihöpinää? Ylipaino lisää riskiä, mutta pääsyy on hengitysteiden rakenteessa. Itse tuntemani tapaukset ovat kaikki hoikkia/normaalipainoisia.
hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa uniapneaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapneasta pääsee eroon laihduttamalla normaalimittoihin.
Ei pääse, jos unipanean syy on rakenteellinen vika. Meidän suvussa on paljon uniapneaa ja sitä on niin ylipainoisilla kuin hoikilla hyväkuntoisillakin.
Moni pääsee joka on lihava.
Täysin menetetty kansa. Joka toinen suomalainen aikuinen on lihava. Lihavuus on riskitekijä lähes kaikissa sairauksissa. Suomalaiset on täynnä elintaso sairauksia, rasvamaksa, tyypin 2 diabetes jne.
Vierailija kirjoitti:
hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa uniapneaa
Se on tutkittu. Ei ole vajaatoimintaa.
Uniapnea on tunnetusti ylipainoisten sairaus. Normaalipainoisella se on niin harvinainen, että täälläkin joku hehkuttaa tietävänsä normaalipainoisen uniapneapotilaan.
Itsensä lihottamisella hankittu uniapnea kannattaa laihduttaa pois.
Tuttavalla on uniapnealaite, mutta hän onkin ylipainoinen eli ei mikään yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä henki jos sitä ei hoideta.
Ei ole päänsärkyjä ja väsymystä.
Äläpäs mitään, ei mulla ollut päänsärkyä eikä väsymystä!
ihan vahingossa löytyi muun tutkimuksen sivuoireena!
Muutaman vuoden ollut se laite ja nyt on aika hyvät arvot siinä apparaatissa! Katkoja aivan minimi ollut viime
tarkastuksen jälkeen, vuosi sitten!
Kyllähän uniapnean seuraukset näkyvät päälle päin. Kun katsoo leikkipuiston penkillä laiskan näköisenä haukottelevaa, energiajuomaa litkivää lihavaa äitiä, joka ei jaksa leikkiä lastensa kanssa. Ihan selvä tapaus.
Luultavasti tutkimus ja laite on liian vaikea monille. Pitäisi keksiä mikä helposti auttaa ihmisiä tai miten helposti voi todeta. Entä tyynyn muoto, ei kai litteä.
Suostun laihduttamaan kunhan vain onnistuisin siinä. Mutta en onnistu olen kyllä monta monituista kiloa jo onnistunut laihtumaan, mutta tulos ei ole pysyvä.