Vegaanina on äärettömän vaikea saada päivän proteinin saanti täyteen!! - tuorevegaani
Kun ei käytä maitoa, ei kanamunia eikä lihoja. Vegaaniset tuotteet sisältää proteinia tyylin 2g/ per 100g. Ostin jopa herneproteini jauhetta, mutta siinäkin on älyttömän vähän proteinia.
Alkaa tämä mennä vaikeaksi. Miten huolehditte veget protskusta. Mikään vegaaninen asia ei sisällä proteinia yhtä paljon, kuin maito ja liha.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako vegaani B12-vitamiinia mistään muualta kuin purkista?
Pitkään jatkuva vitamiinien ja muiden ravintolisien liikakäyttö voi olla jopa vaarallista terveydelle.https://www.acpjournals.org/doi/abs/10.7326/0003-4819-159-12-201312170-…
Eikös tästä tullut juuri joku suomalainenkin tutkimus, että vitaaminine popsiminen on jopa tappavaa? Vitamiinit tulisi saada ruuasta.
Niin, mutta esimerkiksi d-vitamiinia lisätään sekanien maitoon.
Ja teuraseläimille syötetään b12-vitamiinia. Ovat vitamiinin välittäjiä siis. Luultavastl ihan sama otatko itse purkista.
Luulo ei ole tiedon väärti. Tästä on vuosikymmen
Todennäköisesti jos juuri tätä b12-vitamiinia tutkittaisiin, todettaisiin, että ei ole väliä syökö lihaa, jolloin teuraseläimille on syötetty purkista b12-vitamiinia vai ottaako ihminen itse sen suoraan purkista.
Ottakaa joku tästä koppi ja alkakaa tutkia! Jos on omaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua mistä vegaanit saa kalsiumia.
Vihreät lehtikasvikset, mantelit, cashewt... Juomme kasvimaitoja ja syömme kasvijogurttia, joihin on lisätty kalsiumia.
Thl Fineli: Ilmainen nettisivu, josta saat tietoa esimerkiksi, kuinka paljon mikäkin ruoka sisältää kalsiumia. Voit myös pitää ruokapäiväkirjaa siellä; näet saatko tarpeeksi kaikkia ravintoaineita ja vitamiineja. Kaikki eritellään selvästi ja kattavasti. Ja toden totta, vegaanina näyttää hyvältä mun pöytäkirja.
Viljat ja soija ovat poissuljettuja sekä kaikki ulkomailta rahdattava (ilmastonmuutoksen vuoksi) joten kasvisjuomista jää valinnanvara mahdottoman pieneksi.
Olen aikoinaan myös maistanut kasvisjuomista tehtyä riisipuuroa, mm mantelijuomasta sekä kaurajuomasta tehtyjä ja voin sanoa, etten söisi niitä kuin siihen hätään ettei mitään muuta ole. Ne maistuvat pelkälle vedelle ja pelkkää vettähän ne ovatkin kauralla tai mantelilla tai muulla höystettynä.
Vegaanina olen kuitenkin ollut nyt vuoden, mutta se on todella raskasta muutamastakin asiasta johtuen: ensinnä en syö mitään Suomeen rahdattua ihan ekologisista syistä (ilmastonmuutos), olen allerginen soijalle ja viljoille ja tästä voikin johtaa siihen, että vaihtoehdot ovat todella todella pienet, käytännössä Suomessa kasvatetut pavut, vihannekset, hedelmät, marjat, juurekset.
Olen miettinyt vegaaniuden lopettamista, sillä tämän ruokavalion aikana myös terveyteni on kärsinyt melkoisesti, olen sairastunut IBD:hen ja lääkäri kehoittaa minua vahvasti aloittamaan sekaruokavalion. Mietin sitä nyt itsekin tosissani, sillä voisin toteuttaa sitä todella eettisesti syömällä vain suomalaisia tuotteita ja silti vaihtoehdot lisääntyisivät käsittämättömän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on luotu sekaravinnon syöjäksi eikä miksikään jänöpupuksi. Ihmisellä on kunnon hampaat ja pitkä suolisto, jolla sulattaa ruoan. Vegaanius on pelkkää hölynpölyä ja oman terveytensä pilaamista, kun ravinnosta puuttuu niin paljon tarvittavia vitamiineja, hivenaineita, kivennäisaineita ja mitä vielä?
Ihmisen hampaat ja suolisto nimenomaan osoittavat, että meidän kuuluu syödä pääasiassa kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreät lehtikasvikset, mantelit, cashewt... Juomme kasvimaitoja ja syömme kasvijogurttia, joihin on lisätty kalsiumia.
Thl Fineli: Ilmainen nettisivu, josta saat tietoa esimerkiksi, kuinka paljon mikäkin ruoka sisältää kalsiumia. Voit myös pitää ruokapäiväkirjaa siellä; näet saatko tarpeeksi kaikkia ravintoaineita ja vitamiineja. Kaikki eritellään selvästi ja kattavasti. Ja toden totta, vegaanina näyttää hyvältä mun pöytäkirja.
Viljat ja soija ovat poissuljettuja sekä kaikki ulkomailta rahdattava (ilmastonmuutoksen vuoksi) joten kasvisjuomista jää valinnanvara mahdottoman pieneksi.
Olen aikoinaan myös maistanut kasvisjuomista tehtyä riisipuuroa, mm mantelijuomasta sekä kaurajuomasta tehtyjä ja voin sanoa, etten söisi niitä kuin siihe
Sinun vaihtoehdot ovat:
a) Mene ravitsemusterapeutille ja selitä tilanteesi (Suomessa on myös vegaaniruokavalioon perehtyneitä ravitsemusterapeutteja.)
b) Laajenna ruokavaliotasi fennoveganismin ulkopuolelle.
c) Luovu veganismista ja pyri esimerkiksi syömään kasvispainotteista lähiruokaa.
d) Ala syömään kuten valtaosa ihmisistä ilman ajatustakaan eläimistä ja luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään jatkuva vitamiinien ja muiden ravintolisien liikakäyttö voi olla jopa vaarallista terveydelle.https://www.acpjournals.org/doi/abs/10.7326/0003-4819-159-12-201312170-…
Eikös tästä tullut juuri joku suomalainenkin tutkimus, että vitaaminine popsiminen on jopa tappavaa? Vitamiinit tulisi saada ruuasta.
Ja teuraseläimille syötetään b12-vitamiinia. Ovat vitamiinin välittäjiä siis. Luultavastl ihan sama otatko itse purkista.
Sitä on jo tutkittu ja sillä on sekä maailmalla että Suomessa saatu samanlaiset tulokset, että vitamiinit tulee saada ruuasta, ei purkista. B 12 vitamiinia on paljon silakassa, sardiinissa, anjoviksessa ja lohessa lihan lisäksi ihan ilman että sitä lisätään niiden rehuun.
B12 vitamiinia muodostuu tiettyjen bakteerien toimesta eläinten ruuansulatusjärjestelmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on luotu sekaravinnon syöjäksi eikä miksikään jänöpupuksi. Ihmisellä on kunnon hampaat ja pitkä suolisto, jolla sulattaa ruoan. Vegaanius on pelkkää hölynpölyä ja oman terveytensä pilaamista, kun ravinnosta puuttuu niin paljon tarvittavia vitamiineja, hivenaineita, kivennäisaineita ja mitä vielä?
Ihmisen hampaat ja suolisto nimenomaan osoittavat, että meidän kuuluu syödä pääasiassa kasvisruokaa.
No, biologisessa mielessä ihminen on sian tapaan omnivori eli kaikkiruokainen eliö. Ihmisen hampaisto ja ruuansulatuselimistö sopivat sekä kasvi- että eläinperäisen ravinnon käsittelemiseen.
Ihmisen hampaat mahdollistavat ravinnon hienontamisen pureskelemalla. Sekaravintoa syövillä nisäkkäillä, kuten ihmisellä ja sialla, hampaiden pinta on täynnä nystermiä. Sen sijaan petonisäkkäiden hampaat ovat sahanterämäiset eivätkä sovi esimerkiksi ruohon syömiseen. Ruuansulatuskanavan rakenne heijastelee ravinnon laatua: kasvinsyöjien ruuansulatuskanava on monimutkaisempi kuin lihansyöjien.
Kasvinsyöjillä on yleensä moniosainen maha ja pitkä suoli, koska kuitupitoinen ravinto on vaikeasti sulavaa. Sen sijaan lihansyöjien maha on yksinkertainen ja suoli lyhyt, koska eläinperäinen ravinto pilkkoutuu nopeammin kuin kasviravinto.
Ihmisen ruuansulatuskanava koostuu yksinkertaisesta lihansyöjän mahasta ja pitkästä kasvinsyöjän suolesta eli sopii hyvin sekaravinnon muokkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Käytät sanaa 'luotu'. Minäkin uskon Jumalaan, mutta eläinten tehotuotanto ei voi olla oikein kristityille. En tuomitse kalastusta mahdollisimman pienen tuskan tuottamisen periaatteella tai muutamaa kanaa pihapiirissä,jos joku haluaa. Mutta eläimistä täytyy pitää huolta. Varmaan hirvestyskin on ok, kun pyritään siihen, että eläin ei joutuisi kitumaan. Hirvi- ja peurakantaa pitää rajoittaa.
Huomaa ettei monikaan ole koskaan laskenut kaloreita ja proteiininsaantia. Jos sitä tarvitsee 100-200g päivässä, on erittäin hankalaa syödä niin paljon kasviksia. Varsinkin jos ei halua syödä mitään soijarouhetta, joka ei ole luonnollista ruokaa. Tölkkipavuissa on suunnilleen 7g/100kcal, tuolla kalorimäärällä rahkasta saa melkein jo 20g proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, biologisessa mielessä ihminen on sian tapaan omnivori eli kaikkiruokainen eliö. Ihmisen hampaisto ja ruuansulatuselimistö sopivat sekä kasvi- että eläinperäisen ravinnon käsittelemiseen.
Ihmisen hampaat mahdollistavat ravinnon hienontamisen pureskelemalla. Sekaravintoa syövillä nisäkkäillä, kuten ihmisellä ja sialla, hampaiden pinta on täynnä nystermiä
Tämä myös selittää, miksi ihminen voi olla sekä carnivori että vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja teuraseläimille syötetään b12-vitamiinia. Ovat vitamiinin välittäjiä siis. Luultavastl ihan
Moni on kalalle allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei monikaan ole koskaan laskenut kaloreita ja proteiininsaantia. Jos sitä tarvitsee 100-200g päivässä, on erittäin hankalaa syödä niin paljon kasviksia. Varsinkin jos ei halua syödä mitään soijarouhetta, joka ei ole luonnollista ruokaa. Tölkkipavuissa on suunnilleen 7g/100kcal, tuolla kalorimäärällä rahkasta saa melkein jo 20g proteiinia.
Kokeile ihmeessä Fineli-sivulla ruokapäiväkirjaa.
Vegaanin tarvitsema 60-100 g tulee helposti täyteen. On hyvä huomata, että vegaaniruoan kohdalla lautasmallikin on erilainen. Katso esimerkiksi vegaaniliiton sivut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikoinaan myös maistanut kasvisjuomista tehtyä riisipuuroa, mm mantelijuomasta sekä kaurajuomasta te
Kiitos hyvistä neuvoista! Lähes kaiken olen jo toteuttanut eli ravitsemusterapeutilla, itse asiassa kahdella olen käynyt ja käyn edelleenkin. Hekin ovat sekaruuan kannalla, siksi kaksi ravitsemusterapeutttia, mutta kun toinenkin vahvisti sekaruuan, aloin siihen itsekin uskoa.
Ilmastonmuutoksen (eettisten periaatteideni) vuoksi en halua laajentaa ruokavaliotani Suomen ulkopuolelle. Mielestäni on eettistä syödä vain täällä tuotettua ruokaa paitsi ilmastonmuutoksen, myös suomalaisten työllistymisen vuoksi.
Kasvispainotteista lähiruokaa syönkin jo, mutta pääasiassa kotona, koska ravintolat eivät noudata fennoveganismia ja on todella vaikea löytää ruokaa, jossa ei olisi mukana soijaa muodossa tai toisessa tai viljoja.
Neloskohta tulee olemaan arkeani, vaikka fennon siinä säilytänkin. Olen miettinyt asiaa paljon eikä minulle tuota vaikeutta syödä riistaa ja kalaa. Vaikeampaa on katsoa ilmastonmuutosta, joka lisääntyy sitä enemmän, mitä enemmän tänne rahdataan ruokaa, tavaraa ja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikoinaan myös maistanut kasvisjuomista tehtyä ri
Olet perustellut itsellesi päätöksesi. Sen kanssa on varmasti hyvä jatkaa. Hienoa, että elät arvojesi mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Purkista, mistä se imeydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purkista, mistä se imeydy.
Vihreät lehtikasvikset, mantelit, cashewt, jopa omena.. kalsiumia on nykyään lisätty kasvimaitoihin ja -jogurtteihin.
Maitoallergiset sekaanit ottavat kalsiumia purkista useimmiten. Myös vaihdevuosissa olevat naiset. Sekin on ok.
Moni nuori nainen kärsii raudanpuuteanemiasta ja sitten trendikkäästi käydään lääkäristä hakemassa rautalisää suoraan suoneen. Ennen ei mistään anemioista oltu kuultukaan, kun ruoka oli normaalia sekasyöjän ruokaa ja teuraseläimistä käytettiin kaikki mahdollinen, syötiin maksat, verestä tehtiin makkaraa tai veripalttua jne, eli rautaa saatiin ruoasta riittävästi. Nykyään on kaikenmaailman henkistä vajausta, ei ole voimia, ahdistaa, anemiaa, kroonista väsymystä jne. No kai nyt, kun rautaa ei saada mistään ja kuukautiset huolehtii tasaiseen tahtiin rautavarastojen hupenemisesta. Aivot ja kaikki elimistön hermokudokset tarvitsevat myös eläinperäistä rasvaa, samoin iho, nivelet ja sidekudos. Tietyt vitamiinit imeytyvät paremmin, kun ne saadaan ravinnosta rasvojen kanssa, maidon kalsiumia tarvitaan mm. luuston hyvinvointiin.
Nykyään on ihan ihme ajatukset ruoasta. Kaikenmaailman sometyrkyt jakavat toinen toistaan idiootimpia ohjeistuksia siitä, mitä ei pidä syödä. Esim. viljojen välttely on johtanut siihen, että suolisto-ongelmat ovat lisääntyneet, kun kuidunsaanti on olematonta. On kaikenlaista ärtyvää suolta, kun syödään sitten jugurteissa liukoista kuitua, joka ärsyttää suolta, kun pitäisi enemminkin syödä rehellistä viljanhyvää akanoineen.
Kikkeliskokkelis, mitäs läksit 🤣
Ihan riisissä ja pastassakin on jo suht paljon proteiinia. Pastoissakin saatavilla runsasproteiinisia versioita (kikherne/papu/yms. pastat). Pari ruokalusikallista pähkinävoitakin sisältää jo aika paljon protskua.
Toki 50 kiloisella on helpompi saada suositukset täyteen kuin 150 kiloisella.