Onko salaliittoja olemassa?
Miksi jokaista joka epäilee salaliittoa pilkataan? Esimerkiksi Obama puhuu "hulluista salaliittoteorioista". Silti historiasta voidaan nähdä että on tehty kaikenlaisia juttuja joista ei ole kerrottu kansalaisille. Ja miksi sitten vapaamuurareiden täytyy vannoa olla kertomatta tai muuten tehdään todellista fyysistä vakavaa väkivaltaa?
Kysyn ihan vakavissani, mihin perustuu tuo vähättely ja lyttäys? Kun kerran salaliittoja on oikeasti ollut olemassa. Salaliittohan on yksinkertaisesti kahden tai useamman henkilön salainen hanke.
Rehellisesti sanottuna minusta on typerää uskoa sinisilmäisesti kaikki mitä media syöttää. Haluan pitää itsenäisyyden, en halua olla kenenkään pelinappula. En usko että täällä on kovinkaan moni joka haluaa elää kuin jossain pohj.koreassa vaikka nyt kovasti hehkuttaakin marxismia ja kommunismia.
En minäkään mihinkään litteisiin maapalloihin usko ja ettei muka käyty kuussa. Ne on vaan juttuja jotka on laitettu liikkeelle ehkä juuri siksi jotta saataisiin leima kaikkien ihmisten otsaan jotka ei usko joka uutista joka heille kerrotaan (lähinnä syytä miksi mitäkin kerrotaan).
Ihan sama vaikka ivailette, itse olette samassa liemessä kuitenkin. Minä haluan vaan mielummin kiivetä rannalle kuin kellua tässä paskavirrassa helvettiin.
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Koronasta koskaan kuullut?
Korona juttuihin en ole perehtynyt mutta korona injektioista olen saanut kylläkseni. Otun neljä ja jotenkin tuntuu että sain tarpeekseni jo. Mitään apinarokotteitakaan en mene ottamaan. Tulkoon sitten vaikka rutto niin mulle riitti.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. kuitenkin samat ihmiset ja samat porukat yllättäen on kaikissa tärkeissä päättävissä organisaatioissa ja hankkeissa mukana. Ensimmäinen kappale jutustasi oli kyllä ihan asiaa mutta loppu ilmeisesti omaa mutuilua. Tietenkään läheskään aina ei voida todistaa mitään vilpillistä tms, mutta aika helppoa on laskea yhteen yksi plus kaksi ja tehdä johtopäätökset jokaisen itse.
Tietämättä, keitä ovat nämä samat ihmiset ja porukat ja mitkä ovat kaikki tärkeät päättävät organisaatiot ja hankkeet on tähän väitteeseen täysin mahdotonta ottaa minkäänlaista kantaa.
Toinen kappale on kirjaimellisesti filosofiaa, tarkemmin sanoen tietoteoriaa ja tieteenfilosofiaa. Falsifioiminen tarkoittaa virheelliseksi osoittamista. Jos jotain väitettä ei voi osoittaa virheelliseksi, emme koskaan voi tietää sen olevan virheellinen vaikka se olisikin sitä. Varsin yksinkertaista logiikkaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Falsifiability
Juuri tuollainen "laske yhteen yksi plus kaksi ja tee johtopäätökset" on hyvin vaarallista epistemologiaa.
Foliohattujen teorioille on tyypillistä juuri tuo "suuri joukko käyttää suurta valtaa suureen asiaan", niinkuin sinäkin tunnut vihjailevan. "Suuri joukko" ei tarkoita pelkästään ylimpiä päätöksentekijöitä, vaan tähän suureen joukkoon kuuluu välttämättä (lähes) kaikkien "valta"medioiden (lähes) kaikki toimittajat, päätoimittajat ja omistajat, akateeminen maailma, erilaisten organisaatioiden vähintään kaikki ruohonjuuritasoa ylemmät tasot jne. Tuo on aivan valtava määrä ihmisiä, oman epäilykseni mukaan aivan liian suuri edes periaatteessa kontrolloitavaksi, saati käytännössä.
Otetaan käytännön esimerkki tunnetusta salaliitosta: kun tupakan vaarallisuus alkoi selvitä suurelle yleisölle, tupakkayhtiöt tajusivat tämän heikentävän bisnesmahdollisuuksia. Niinpä siellä päätettiin, että rahavirtojen ylläpitämiseksi on pyrittävä rajoittamaan painetta lainsäädännön kielteisemmäksi muuttamista kohtaan. Tähän strategiaan kuului toki poliitikkojen voitelua ja lobbausta, mutta myös disinformaatiokampanja. Yhtiöt hankkivat palkkalistoilleen lääkäreitä, tekaisivat väärennettyjä tutkimuksia ja passittivat lääkäreitään television keskusteluohjelmiin ja jopa USAn kongressin eteen todistamaan, että tupakka ole sen enempää addiktoivaa kuin terveydelle haitallistakaan. Pieni joukko (tupakkayhtiöt) käyttivät pientä valtaa (lobbaus+disinformaatiokampanja) pieneen tarkoitukseen (estääkseen tai ainakin hidastaakseen tupakointia ja tupakan myyntiä rajoittavaa lainsäädäntöä).
Jos haetaan nykyisestä internetin informaatiovirrasta analogista ilmiötä tuolle tupakkayhtiöiden salaliitolle, niin sitä näyttäisi olevan nimenomaan näiden "virallista narratiivia" kyseenalaistavien tahojen toiminta. Esimerkkinä: rokotedisinformaation ja Venäjän yhteys on havaittu jo ennen pandemiaa, BBC vuonna 2018:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-45294192
Pieni joukko (Venäjä) käyttää pientä valtaa (disinformaation levitys netissä) pieneen tarkoitukseen (lisätäkseen epäluottamusta yhteiskuntaan lännessä).
Yhtään esimerkkiä tiedetystä ja tunnetusta paljastuneesta salaliitosta, jossa suuri joukko käyttää suurta valtaa suureen tarkoitukseen ei tunneta.
On. Tarjouskilpailuvaiheessa firmat juonivat. Rekrytoinneissa juonitaan. Tukkureilla välimyyntivaraukset, hyviä asiakkaita suositaan. Ay-aktiiveilla alennnetut jäsenhinnat jne.
QAnon on ja litteä maa on samasta kolmikirjaimisesta lähtöisin.
On, kuulennot olivat huijausta ja lavastusta.
Korona oli salaliitto, Trumpin salamurhayritys oli salaliitto.
Tässä yksi. Ruotsi oli vielä pari sukupolvea sitten etnisesti homogeeninen kansallisvaltio, kuten oli ollut satoja vuosia ennen sitä. Sitten kollektiivisesti päätettiin, että halutaan jäädä vähemmistöksi omassa maassa (tuo tapahtuu tämän vuosisadan aikana). Perumismahdollisuutta ei ole, jos/kun huomataan sen olleen huono idea. Kuulostaa minusta aika radikaalilta yhteiskuntakokeilulta, jossa on valtavat riskit.Siihen tarvittiin Ruotsissa yksi demari (Olof Palme) ja yksi sellaisen kansan edustaja, jonka etnisyyden mainitseminen on kreisihullu salaliittoteoria (David Schwarz). Siltä osin kun ihmiset eivät tiedä näistä asioista, niin eikö ole kohtuullista kysyä, että eikö tähän sitten jotain salailua ja organisoitua toimitaa voida sanoa liittyvän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona juttuihin en ole perehtynyt mutta korona injektioista olen saanut kylläkseni. Otun neljä ja jotenkin tuntuu että sain tarpeekseni jo. Mitään apinarokotteitakaan en mene ottamaan. Tulkoon sitten vaikka rutto niin mulle riitti.
Paiseruton kuolleisuus on luokkaa 15% antibioottien kanssa ja 50% ilman, että suosittelen harkitsemaan uudelleen jos sellainen paikka tulee.
Vierailija kirjoitti:
QAnon on ja litteä maa on samasta kolmikirjaimisesta lähtöisin.
CIA on molempien takana. Älkää sekaantuko kumpaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisimmat teoriat eivät perustu pohjalle, jota ei edes ole mahdollista todentaa. Sen sijaan ne perustuvat sellaisille tosiasioille, joita ovat kiistattomia myös niiden mielestä, jotka kiljuvat, että "kyseessä on aivan hullu salaliittoteoria".
Siis mitä tarkoittaa "vaarallisimmat teoriat"?
Seuratkaapa noita kemikaalivanahörhöjä Facebookissa jos haluatte nauraa...
Toki osa pilailee mutta suurin osa lienee ihan tosissaan!
Vierailija kirjoitti:
Onko Whitney Webb hullu salaliittoteoreetikko?
Erittäin arvostettu ja taitava tutkiva journalisti. Jos haluaa kuulla totuuden asioista, kannatta kuunnella mitä Whitneyllä on sanottavaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Suomen kaikkien aikojen suurin/vakavin salaliitto?
Asekätkentä varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. kuitenkin samat ihmiset ja samat porukat yllättäen on kaikissa tärkeissä päättävissä organisaatioissa ja hankkeissa mukana. Ensimmäinen kappale jutustasi oli kyllä ihan asiaa mutta loppu ilmeisesti omaa mutuilua. Tietenkään läheskään aina ei voida todistaa mitään vilpillistä tms, mutta aika helppoa on laskea yhteen yksi plus kaksi ja tehdä johtopäätökset jokaisen itse.
Tietämättä, keitä ovat nämä samat ihmiset ja porukat ja mitkä ovat kaikki tärkeät päättävät organisaatiot ja hankkeet on tähän väitteeseen täysin mahdotonta ottaa minkäänlaista kantaa.
Toinen kappale on kirjaimellisesti filosofiaa, tarkemmin sanoen tietoteoriaa ja tieteenfilosofiaa. Falsifioiminen tarkoittaa virheelliseksi osoittamista. Jos jotain väitettä ei voi osoittaa virheelliseksi, emme koskaan voi tietää sen olevan virheellinen vaikka se olisikin sitä. Varsi
"Pieni joukko" ja "suuri joukko" on aika suhteellisia käsitteitä enkä ymmärrä mitä merkitystä onko pieni vai suuri joukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaliittojen ymmärtäminen vaatii intuitiota, koska mistäänhän niistä ei voi yleensä lukea suoraan. No ehkä X:stä. Mutta sielläkin on oikean tiedon seassa väärää tietoa. Pitää osata yhdistää palaset ja itse ymmärtää kokonaisuus.
Niin. Pitää ymmärtää joo. Ja vaikka ei ihan ymmärtäisikään, ei minulla luottamusta herättänyt esim Melissa Flemingin WEF meetingissä 2022 sanoma "we own the science" letkautus. Suurin osa on luottavaisin mielin ja ajattelee että meidän parasta ajattelevat. Mutta kaikki se mitä meidän parhaaksi on tehty ei vaan oikein miellytä minua. Ei, minä haluaisin että saisin valita oleko tässä AI-hyrrässä pyörimässä vai en. En saa edes valita maksanko yleveroa. Haluaisin että minulle kerrottaisiin miten asiat on, mutta ei kun kaikki on niin mysteeriä.
Kertokaa lapsille koulussa mitä oikeasti yk tekee ja mihin oikeasti pyritään. Ei se
Vielä kun joku kertoisi, että jos kerran kyseessä on joku salainen liittouma ihmiskunnan hallitsemiseksi niin miksi ihmeessä kyseinen haastattelu julkaistiin, eikä yksinkertaisesti jätetty julkaisematta. Yksinkertaisin selitys on, että "We own the science" ei tarkoita kirjaimellisesti "Me omistamme tieteen" vaan että tieteessä keskustelu on jo päättynyt (koska tieteellinen näyttö on murskaava, ja se todellakin on), ja "people should know it" tarkoittaa, että ihmisten pitäisi kyllä olla tietoisia siitä, että mitään tieteellistä kiistaa aiheessa ei ole vaan asia on jo selvitetty ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Korona ei ole salaliitto vaan ihan oikea tauti.
Vierailija kirjoitti:
Salaliittoon osallistuville on olemassa kansanomaisempikin termi:
Maanpetturuus.
Tunnettuja maanpettureita sale ja sanna, viimeisimmät suomalaiset salaliittolaiset.
Kun Suomesta lähetettiin tuhansia miehiä sotilaiksi Saksaan, jotta he voivat myöhemmin palata ottamaan aseellisesti vallan, niin eikö kyseessä ole millä tahansa määritelmällä salaliitto? Aika huimaa salailutoimintaa tuollaiseen operaatioon liittyi. Olen kyllä onnellinen, että isoisovaarini muiden mukana tuolla oli.
Vierailija kirjoitti:
Seuratkaapa noita kemikaalivanahörhöjä Facebookissa jos haluatte nauraa...
Toki osa pilailee mutta suurin osa lienee ihan tosissaan!
Jotkut heistä ovat yrittäneet jopa kansanedustajiksi, huonolla menestyksellä.
Vaarallisimmat teoriat eivät perustu pohjalle, jota ei edes ole mahdollista todentaa. Sen sijaan ne perustuvat sellaisille tosiasioille, joita ovat kiistattomia myös niiden mielestä, jotka kiljuvat, että "kyseessä on aivan hullu salaliittoteoria".