Tampere häädöt +44%
Hallitus alkoi vapauttamaan asuntoja vuokraisänniltä.
Kommentit (128)
Suurin syy häätöihin on vuokrarästit. Tärkein maksu on vuokra, joka maksetaan aina ensiksi. Sen jlk katsotaan mihin raha riittää. Jos on niin tyhmä ettei tätä tajua, joutaakin ulos asunnosta.
YouTube on täynnä videoita, missä ihastellaan Suomea, maata ilman asunnottomuutta.
Mites jatkossa? Suomi, äärioikeistolainen maa täynnä asunnottomia? Persut on kovia antamaan tubettajille aiheita Suomen maineen pilaaviin videoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Benillä oli ratkaisu mahdolliseen vuokranmaksuongelmaan eli kannattaa pyytää vuokranantajalta vuokran alennusta. Ei tarvi sanoa ettei oikeisto välittäisi.
Näin vuokran antajan näkökulmasta katsottuna en näe mitään syytä harrastaa hyväntekeväisyyttä ja antaa itselleni kuuluvia pieniä tulonlähteitä lahjaksi vuokralaiselle sillä asiaan on helpompi ja järkevämpikin ratkaisu olemassa. Asunnoista on pulaa ja maksukykyinen vuokralainen on helppo löytää joten on parempi kaikkien kannalta ottaa uusivuokralainen. Ja ei, vaikka nyt joku alkaakin vänkäämään, niin ei jokainen vuokralla asuva ole maksukyvytön työtä vieroksuva kela elätti ja asunnon saa aina vuokrattua.
"Vuokra-asuntojen käyttöaste pk-seudulla vain 90 prosenttia"
"Vuokra-asuntotarjonnan voimakas kasvu näkyy käyttöasteissa etenkin pääkaupunkiseudulla. KTI:n tietokannassa pääkaupunkiseudun vuokra-asuntojen käyttöaste oli maaliskuun alussa tasan 90 prosenttia. Pääkaupunkiseudun ulkopuolisissa suurissa kaupungeissa käyttöasteet pysyttelevät pääkaupunkiseutua korkeampina. Suhteellisesti vähiten tyhjiä asuntoja oli Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä, joissa käyttöaste ylitti 95 prosenttia."
Tuossa oli aiemmin vuoden leikkaukset, minitukiin. Siinä ei jää kuin laskuihin ja asumiseen osalla. Ei muu. Ja ilman leikkauksia melkein sama tilanne. Ihmiset kiristyksen alla? Jos tulee uusi leikkelykausi ei hyvin käy kaikille tai minituki ei yleensäkään kata mitään - ja lisäksi ihmisiä rahastetaan kaupoissa sekä missä vaan. Bisnes on ajanut ihmiselämän ohi?
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo, nämä Kela- etuuksien leikkaukset tuli voimaan huhtikuussa. Mitään häätöjä ei tule tässä ajassa. On todella pitkä prosessi ja edellyttää useamman vuokran rästiin jäämistä ja oikeuden päätöstä.
Ei edellytä kuin yhden maksamatta jätetyn vuokran. Huhtikuusta on jo puoli vuotta aikaa, eli tässä vaiheessa häädöt on jo toimeenpantu.
Vierailija kirjoitti:
Tätä aina hoetaan, mutta fakta on se, että asuminen on ihan yhtä kallista isojen kaupunkien kehyskunnissa kuin niissä isoissa kaupungeissakin. I
Jos vuokranantaja maksaa itse vuokralle laittamastaan asunnosta vaikka 400 euroa vastiketta ja vuokralaisella olisi varaa maksaa itse vain 300, niin yhtälö ei toimi. Vuokranantajan on saatava voittoa vuokraustoiminnastaan. Se mitä olen vuokranantajien kanssa keskustellut, niin heille tulee voittoa jotan 7-20% luokkaa. Se ei ole kovin paljon, etenkin, jos olettaa, että se on vuokranantajan päätulonlähde. Ruokakauppiaskin saa enemmän voittoa. Ei siis aina kannata syyttää vuokranantajaa, pitää lähteä siitä ymmärryksestä, että vastikkeet ovat suomessa aika korkealla tasolla ja niitä pitäisi alentaa. Niien alentaminen taas vaatisi turhan byrokratian karsimista ja sitten myös remonttikustannusten pitäisi laskea. Lisäksi pitäisi heikentää vuokralaisten oikeuksia (hold your horses!!! lue loppuun!) vuokrasopimusten irtisanomisten kanssa. Esimerkiksi häädöt kestää suomessa hirveän pitkään, ovat kalliita kaikille osapuolille ja väistämättä nuokin menot nostavat vuokratasoja. On oikein ja hyvä, että vuokranantajan irtsisanoessa vuokrasopimuksen tilanteessa, jossa vuokralainen on ollut hyvä ja tunnollinen, niin vuokralaiselle annetaan enemmän kuin kuukausi aikaa etsiä itselleen uusi koti, mutta ei ole hyvä, kun tätä joudutaan soveltamaan myös ei-hyviin vuokralaisiin.
Tällä alalla olisi paljon parannettavaa, mutta oikeasti ihan turhaa aina haukutaan vuokranantajia eikä suostuta näkemään missä ne ongelmat oikeasti piilee.
Olen itse asunut muutaman vuoden kaupungin vuokra-asunnossa. Asunto itsessään on kiva, mutta naapurit tekevät tästä kohteesta läävän. Eräs tuttu poliisiystäväni sanoi minulle kerran kryptisesti, että "kannattaa varmaan laittaa nyt ne aikuisten housut jalkaan ja ostaa oma asunto" Tämän hän sanoi sen jälkeen kun minä jouduin soittelemaan poliisit paikalle naapuriasunnossa tapahtuneen vakavan asian vuoksi. Ymmärsin ettei tuo kaverini viitannut pelkästään tuohon asiaan joten tein omia tutkimuksia ja juteltuani naapuritalon asukkaan kanssa sain kuulla, että poliisi käy näissä kohteissa viikottain (itse en ollut koskaan huomannut edes... pahimmat ongelmatapaukset kun on viereisessä talossa enkä harrasta naaurustokyt täystä). ymmärsin heti miksi tuo poliisituttavani sanoi minulle, että ala pakkailemaan kamojasi pikkuhiljaa, niin saat aikaa löytää hyvän kämpän.
Nojoo... olen ymmärtänyt poliisikaverini viestin ja tässä katselen koko ajan omistusasuntoa itselleni. Olen myös katsellut siinä mielessä, jos vuokraisin, niin mitä pitäisi pyytää vuokraa ja tajusin, että menee joka kerta kelan taulukkovuokrien yli. Siis täällä on aika korkeat vastiketasot. ALhaisia vastikkeita löytyy vain sellaisista taloyhtiöistä, joita on hoidettu huonosti tai sitten joihi on tulossa kalliitta remppoja. Nojoo..e n siis ole ostamassa sijoitusasuntoa, mutta ihan pointtina vain, että vuokranantajakaan ei voi laskea pohjattomasti vuokria.
Hesa on paras kaupunki muut on lantapuntti kaupunkeja
Vuokranantaja ei voi vaikuttaa siihen, millaiset menot asunnonomistamisesta on. Miksi kukaan antaisi asuntoaan toisen käyttöön tappiolla tai edes nolla tuotolla?