Yle: Nuorten naisten kenkien koot vain kasvavat: -"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"
"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 naisille kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää. Pitkän, hoikan nuoren naisen jalka saattaa olla jopa kokoa 44 tai 45.
Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut."
Kommentit (564)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ihmiset myös osaavat ostaa paremmin oikeakokoisia kenkiä. Se että on iso jalka, ei ole enää noloa. Minäkin ängin vielä muutamia vuosia sitten jalat 38-39 kenkiin, mutta nykyään en osta kenkää jos se mistään puristaa kokeillessa. 40-41 on kenkien koko nykyään.
Se, että sinä olet sulloutunut liian pieniin kenkiin ei tarkoita, että muutkin tekisivät samaan. Toisilla on oikeasti kauniit ja pienet jalat ilman sulloutumistakin.
Miten tämä mihinkään liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ihmiset myös osaavat ostaa paremmin oikeakokoisia kenkiä. Se että on iso jalka, ei ole enää noloa. Minäkin ängin vielä muutamia vuosia sitten jalat 38-39 kenkiin, mutta nykyään en osta kenkää jos se mistään puristaa kokeillessa. 40-41 on kenkien koko nykyään.
Se, että sinä olet sulloutunut liian pieniin kenkiin ei tarkoita, että muutkin tekisivät samaan. Toisilla on oikeasti kauniit ja pienet jalat ilman sulloutumistakin.
Uuh, mahtaa olla ongelmia itsetunnossa, kun pitää viesti toisensa jälkeen toistaa sitä miten "pienet ja kauniit" ne jalat on.
Mikä ihmeen juttu tämä pienet jalat on kauniita on? Olen kuullut siitä vasta viime aikoina. Olen mies enkä ainakaan tiedä kenenkään miehen ajattelevan noin naisten jaloista. En edes muista exieni kengännumeroita. Pari heistä on ollut lähemmäksi 180 cm joten kai kengän koko on ollut yli 40 ja hirmu kauniita ovat olleet minun mielestäni kaikin puolin. Kaikesta saa näköjään ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen juttu tämä pienet jalat on kauniita on? Olen kuullut siitä vasta viime aikoina. Olen mies enkä ainakaan tiedä kenenkään miehen ajattelevan noin naisten jaloista. En edes muista exieni kengännumeroita. Pari heistä on ollut lähemmäksi 180 cm joten kai kengän koko on ollut yli 40 ja hirmu kauniita ovat olleet minun mielestäni kaikin puolin. Kaikesta saa näköjään ongelman.
Jotkut vain haluavat uskotella itselleen, että pieni jalka olisi kauniimpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuh, mahtaa olla ongelmia itsetunnossa, kun pitää viesti toisensa jälkeen toistaa sitä miten "pienet ja kauniit" ne jalat on.
No, jos se on hänen ainoa ylpeydenaiheensa ja hänen silmissään ainoa hyvä puolensa eikä muutakaan tekemistä ole. Yleensä fiksaatio johonkin tiettyyn, varsin merkityksettömään ominaisuuteen kertoo jotain. Kaikkia viestejä ei ole pakko lukea ja tällä palstalla voi olla hyvä idea ohittaa noin 80 prosenttia viesteistä ensimmäisen rivin jälkeen.
"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"
Jaa. Minä sitten ilmeisesti olin "tavaton" jo 14-vuotiaana 90-luvulla, kun kengännumeroni oli 43.
Pidän tuota ilmaisutapaa aika epäasiallisena. Eihän kukaan valitse jalkansa kokoa. Se kasvaa sellaiseksi kuin kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita sinä vaihteeksi keksiä jotain uutta tuon saman toiston sijaan. Mahtaa itselläsi olla suurijalkaisena itsetunto-ongelmia, kun toisen kauniit koon 36 jalat ärsyttävät noin kovasti. Kaikki suurijalkaiset sitkeät alapeukuttajat vaihtaisivat omansa niihin silmänräpäyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vain haluavat uskotella itselleen, että pieni jalka olisi kauniimpi.
Varmaan ne samat logiikan ihmelapset, joiden mielestä pitkät naiset on rumia ja sen takia kaikki mallit on yli 175.
Tarkoitus on, että vaatteet näyttävät hyvältä mallin päällä, kun on pitkäraajainen ja hoikka. Kuin vaateteline. Kasvothan malleilla on usein vähemmän kauniit. Mallina pitää olla särmikäs, ei kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse kasvoin teini-iässä, minulle oli kova pala, ettei kehoni muuttunutkaan naiselliseksi. Rinnat jäivät olemattoman pieniksi ja jalatkin kasvoivat miehen kokoihin. Eipä tehnyt hyvää tytön itsetunnolle, kun kroppa olikin sukupuoleton möykky, eikä naisen keho niinkuin muilla. Jokainen kenkäkauppa oikein huusi valikoimallaan, että et sä mikään nainen ole, naisen jalan koko on 36-41.
Ei ihme että niin monet miehet lähtee Aasiaan, kun suominainen alkaa biologialtaankin muistuttaa miestä.
Nää jotka täälä kilpaa haukkuu siroja 37 jalkoja on niitä joiden vyötärönympärys on jotain 100cm! Vähintään!
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että niin monet miehet lähtee Aasiaan, kun suominainen alkaa biologialtaankin muistuttaa miestä.
Suomalainen nainen on kuin virtahepo. Aasialainen on kuin gaselli.
Tänään oli otsikoissa, että nuorten miesten sormet kapenevat kovaa vauhtia. Sormuskoot on huomattavasti pienentyneet. Syynä pidettiin sitä, että miehet eivät tee enää fyysistä työtä käsillään. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos nuorten naisten kengänkoko on karvanut, tekevät he enemmän töitä jaloillaan kuin ennen?
Mulla oli ennen koko 38 mutta koska mun jalat turpoaa työstä johtuen nii nykyään koko 39-40.
Luulisi, että nykynuoret olisivat jalattomia ja korvattomia skuuttiolioita, joilla on hirveän isot kännyräpylät.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti myös kenkäkauppiaat lukevat tämän. En ymmärrä miksei kauppoihin saada naisille isoja kokoja. Jatkuvasti joudun menemään miesten kenkien puolelle, kun naisilla koot loppuvat 40. Tai jos on kokoon 41 tai 42 asti, on ne aina ensiksi loppu, kun ei niitä montaa paria tarjolle hankita. Kokoni on 41 tai 42 mallista riippuen, pituus 177.
Joskus hieman yli 10 vuotta sitten kenkäkauppias selitti, että kun he ostavat kenkiä sisään, niin he saavat vain tietyn kokovalikoiman, niitä isoja tulee yksi pari, samoin kaikkein pienintä kokoa, seuraavia pari paria ja sitten niitä keskimmäisiä kokoja useammat. Jos haluaa ostaa niitä isoja useamman parin, niin joutuu ostamaan sen koko sarjan muinekin kokoineen eli heidän pitää tarkkaan harkita koko kokonaisuutta, meneekö niitä pienempiä kokoja niin paljon. Mielellään olisivat kuulema ottaneet niitä isoja enemmän, kun ne aina menivät ensimmäiseksi. Kysyin nimittäin juuri noiden isojen kokojen takia, olin kenkäostoksilla teini-ikäisen tyttäreni kanssa tuolloin ja hän olisi halunnut yhdet uutuuskengät nähtyään ne kaupassa, mutta se suurin koko oli jo myyty, eikä niitä ollut saman ketjun muissakaan liikkeissä enää jäljellä missään lähistöllä. Toivon tosiaan, että tuohon on tullut muutos. Kivijalkakenkäkauppoja on ikävä, niitä on enää tosi harvassa ja jäljellä olevat ovat lähinnä yhtä ja samaa ketjua joka paikassa. Kun jalka ei ole keskimääräisen standardin mukainen, ei ole mukava tilailla summamutikassa kenkiä pelkän koon perusteella, kun ei ole aavistustakaan, millainen lesti niissä on omaan jalkaan. Minä sentään vielä löydän kenkiä itselleni, vaikka harva lesti on minulle hyvä, koska kengänkokoni on vain 40, toista se on tyttärellä, jonka kengät ovat kokoa 42-43.
Minulla on koko 45-46. Olen nainen, en nuori. Ikinä en ole naistenosastolta saanut kenkiä, mutta eipä tuo ole varsinaisesti haitannut. Pysyy suolla hyvin pinnalla, kun en lihavakaan ole.
Jalan leveyskin vaikuttaa. Suurin osa malleista kapeita. Nykyään ei pilata jalkoja liian pienillä kengillä, mikä oli yleistä muutamia vuosikymmeniä sitten. Sodan jälkeen oli vain parit kengät per nokka ja pidettiin sisarusten vanhoja kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on koko 45-46. Olen nainen, en nuori. Ikinä en ole naistenosastolta saanut kenkiä, mutta eipä tuo ole varsinaisesti haitannut. Pysyy suolla hyvin pinnalla, kun en lihavakaan ole.
Yök, itsellä koko 38 onneksi ja pituutta 166 cm.
Tai sitten syynä on se että ne "nuoret naiset" ovat oikeasti miehiä :) Niitä transeja on aika paljon nuorissa.
Toki nykysukupolvet ovat muutenkin omituisia, pojat feminiinistyvät ja naiset maskuliinistuvat ja mammulit pitävät tätä normaalina. Ei ne huomattavat kehomuutokset nyt naturellisti muutu vain muutaman vuosikymmenen aikana.