Paljonko talon myyntihinnasta voi tinkiä?
Olisko täällä myyjä- / ostajakokemusta siitä, että on tinkinyt huomattavastikin (kymmeniä tuhansia euroja / reilusti yli 10%) myynnissä olevan talon hinnasta?
Meillä yksi haaveiden talo kiikarissa, mutta ottaen huomioon sen iän, sijainnin lähellä liikennöityä tietä, vajaat sähköremontit ym. niin sen hinta on reilusti yläkanttiin muihin vastaavan aikakauden taloihin ja remontoituihin sellaisiin. Tämä tlo ei myöskään ole mennyt kaupaksi, on siis jo pois aktiivisesta myynnistä usean kuukauden välittäjällä olon jälkeen. Senkin vuoksi voisi olettaa, että myyjät ovat valmiita tulemaan vastaan.
Kommentit (124)
Muista tapauksen 1990-laman ajoilta, jota seurasin hykerrellen sivulta.
Äitini meni asuntovälittäjälle ja sanoi, että hänellä on rahaa X markkaa, myypä asunto. Asuntomyyjä yritti sitten myydä itse omistamaansa kohdetta, joka maksoi X+20%, ja jonka myynnillä tuntui olevan ilmeinen kiire. Johon äitini sanoi, että hän maksaa kohteesta X markkaa. Välittäjä meinasi tosissaan hermostua, mutta siihen äitini, että et nyt tainnut ymmärtää ihan selvää suomea. Minulla on X markkaa, eikä yhtään enempää, oma vikasi kun tarjoat väärää hintaluokkaa. Hirveän itkun ja väännön jälkeen välittäjä sitten muutaman viikon päästä myöntyi tarkalleen X markkaan.
Itse ostelin ensiasuntoani samoihin aikoihin, ja (jälkeen päin ajateltuna) tein oikeat elämäni kaupat: asunnon, josta sain vajaat 10 vuotta myöhemmin tuplahinnan ja mainion pesämunan omakotitaloon. Kauppakirjaan oli merkitty, että olohuoneessa vesivahinko, parkettilattia uusitaan myyjän toimesta. Kun luovutusaika alkoi lähestyä, alkoikin myyjä tinkaamaan, että voihan ne lattianuusintakulut laittaa puoliksi, kun nythän se on sitten uusi ja parempi kuin vanha. No ei mennyt läpi, kun kumpikin oli nimen laittanut paperiin; tuohan olisi ollut hinnan nosto useammalla tuhannella markalla. Näytti kyllä myyjä aika hapanta naamaa kun omistus lopulta vaihdettiin, vaikka oli itse ollut paikalla ja mukana, kun korjauskohta merkittiin kauppakirjaan.
Siis: Olkaa huolellisia, mitä allekirjoitatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän nyt realismia peliin. Tarjotat kymmeniä tuhansia pyyntiä alempaa hintaa, niin sulle ei välttämättä edes vastata. Itse en vastannut näihin kun myin edellistä taloa.
Sama. Vaikka talo olisi ollut "pitkäänkin" myynnissä, voi olla ettei myyjällä ole silti kiire ja siksi ei vastaa sitten näihin aivan alakanttiin oleviin tarjouksiin. Riippuu tilanteesta.
Mulle tuli (hyvin aggressiivinen) tarjous edellisestä talosta n. -20 % pyydetystä, en myynyt. Meni parin viikon sisällä pyyntihinnalla, tosin kyseessä oli asunto alueelta, jossa kysyntää oli jonkin verran ja kyseinen asunto vertailu hintoihin verrattuna hyväkuntoisempi (remontoitu muutaman vuoden sisällä, varustelutaso aavistuksen muuta kun ikeaa ja lastulevyä) ja tietyillä eduilla verrattuna alueen verrokkineliöhintoihin (ylin kerros, asuntoon kuului suoraan autopaikka ja isompi varastotila jne) eli ei ap:n tila
Riippuu välittäjästä. Ei kai kukaan täysijärkinen maksa pahemmin yli keskimääräisen alueen neliöhinnan / toteutuneiden kauppojen ja kun voi verrata mitä sillä hetkellä myynnissä tai mitä maksaisi rakentaa vastaava uusi kohde. Esim. voisin itsekin laittaa oman kodin myyntiin kivalla hinnalla ns. huvikseen, mutta enpä usko että joku maksaisi mitä haluaisin. Jos haluaisin oikeasti myydä, laittaisin realistisen hinnan tietysti mahdollisimman ylös josta sitten tingitään se muutama tonni alas.
Jos kohde ei käy kaupaksi niin silloin yksinkertaisesti hintapyynti on liikaa. Oikea myyntihinta on sen mitä joku tarjoaa ja suostuu maksamaan. Ylihinnoittelussa ei ole mitään järkeä, vaan nimenomaan markkinahinnat ja alihintaankaan ei kannata siten suostua.
Mun mielestä on hyväkin että jotkut uskaltaa tehdä tarjouksia reilullakin hinnan pudotuksella. Myyjissäkin on niitä ihan kuutamolla olevia, vanhan talon pyynti on tähtitieteellinen koska ollaan tehty paljon remppaa tai joku muu syy. Sitten nämä samat talot notkuu kuukaudesta tai vuodesta toiseen myyntisivustolla.
Aina kannattaa tarjota se summa minkä olisi kohteesta valmis maksamaan, jos välittäjä tai myyjä suuttuu kaupankäynnistä niin siirrytään uuteen kohteeseen.
Nämä ovat ihan realistisia tinkauksia sijainti/alueet ja etäisyydet huomioiden. Lahden keskusta-alueella on aika paljon vaihtelua hintapyynneissä kunnon ja taloyhtiön perusteella, 20 min etäisyydellä keskustasta vaikkapa Nastolasta saat jo huomattavasti halvemmalla (pl. tietyt kalliimmat asuinalueet, joissa Lahden hinnat tai ylikin). Moottoritien melualueella sijainti laskee suoraan hintaa.