Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko talon myyntihinnasta voi tinkiä?

Vierailija
19.08.2024 |

Olisko täällä myyjä- / ostajakokemusta siitä, että on tinkinyt huomattavastikin (kymmeniä tuhansia euroja / reilusti yli 10%) myynnissä olevan talon hinnasta?

Meillä yksi haaveiden talo kiikarissa, mutta ottaen huomioon sen iän, sijainnin lähellä liikennöityä tietä, vajaat sähköremontit ym. niin sen hinta on reilusti yläkanttiin muihin vastaavan aikakauden taloihin ja remontoituihin sellaisiin. Tämä tlo ei myöskään ole mennyt kaupaksi, on siis jo pois aktiivisesta myynnistä usean kuukauden välittäjällä olon jälkeen. Senkin vuoksi voisi olettaa, että myyjät ovat valmiita tulemaan vastaan. 

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi kokeilla, mutta jos liian alhaisen tarjouksen laittaa, voi myyjä loukkaantua eikä enää vastaa. Me esimerkiksi emme edes ottaneet vastaan liian alhaista tarjousta.

Itse ollaan ostettu 2 taloa, molemmissa tarjottiin heti mitä pyysivät. Hinta oli kohdillaan ja halusimme juuri sen talon. Moni muu jäi nuolemaan näppejään.

Kolme taloa ollaan myyty ja hp=hinta, tinkivaraa ei ollut vaan välittäjällä tieto että sille myymme, joka pyydetyn summan maksaa. Eka talo meni ekalle katsojalle, toinen kuukauden sisällä ja kolmas ekan viikon jälkeen.

Aika typerää ottaa henkilökohtaisesti ja loukkaantua, voihan sitä sitten hieroa kauppahintaa lähemmäs? Ja riippuu paljon kohteen hinnasta sekä itse kohteesta ja myykö välittäjä vai yksityinen. Netistä löytyy kuitenkin paljon keskimääräisiä neliöhintoja, toteutuneita kauppahintoja ja voi verrata lähialueiden tarjont

Jos ostaja tarjoaa 50%: ia hintapyynnöstä normikohteesta, niin ihan turha sen kanssa on omaa aikaansa tuhlata! Tuollaisia vitsiniekkoja ja kokeilijoita löytyy. Ja toki tuollaiset tarjoukset voi jossain Lieksa perukoilla mennä läpi, jostain perintökunnan tyhjästä mummon mökistä, mutta ei muuten.

Vierailija
102/124 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ollaan ostettu 2 taloa

Kolme taloa ollaan myyty

Nämä vaihtelee ihan markkinatilanteen mukaan. Nyt on ollut muutaman vuoden vähäisempää kysyntää, onko teidän kokemukset tältä ajalta?

Samoin paikkakunta vaikuttaa eli se mikä on oikea tapa pääkaupunkiseudulla nousuhdanteessa ei välttämättä toimi muualla suomessa laskusuhdanteessa...

Viimeisin myytiin 2v sitten. Ja hp=hinta päti siksikin että hinta todellakin oli kohdillaan, ilmaa siinä ei ollut enkä aseta hintaa korkeammalle vain siksi, että olisi tinkivaraa. Olisi ihan hölmöä. Välittäjälle tämä oli eka kerta tällaista kauppaa että asetamme hinnan alemmas kuin hän olisi (tinkivaroineen) laittanut, ja että hinta tosiaan on hinta. Ja sai sen asiakkaillekin ilmoittaa. Mutta toimi, talo tuli myyntiin maanantaina ja seuraavana maanantaina hyväksyimme tarjouksen, joka siis oli se mikä hintana oli. Pikkupaikkakunnan maaseututalo, tunti isompaan kaupunkiin (ei lähelläkään pk-seutua).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi kokeilla, mutta jos liian alhaisen tarjouksen laittaa, voi myyjä loukkaantua eikä enää vastaa. Me esimerkiksi emme edes ottaneet vastaan liian alhaista tarjousta.

Itse ollaan ostettu 2 taloa, molemmissa tarjottiin heti mitä pyysivät. Hinta oli kohdillaan ja halusimme juuri sen talon. Moni muu jäi nuolemaan näppejään.

Kolme taloa ollaan myyty ja hp=hinta, tinkivaraa ei ollut vaan välittäjällä tieto että sille myymme, joka pyydetyn summan maksaa. Eka talo meni ekalle katsojalle, toinen kuukauden sisällä ja kolmas ekan viikon jälkeen.

Aika typerää ottaa henkilökohtaisesti ja loukkaantua, voihan sitä sitten hieroa kauppahintaa lähemmäs? Ja riippuu paljon kohteen hinnasta sekä itse kohteesta ja myykö välittäjä vai yksityinen. Netistä löytyy kuitenkin paljon keskimääräisiä neliöhintoja, toteutuneita kauppahintoja ja voi verrata lähialueiden tarjontaa sekä paljonko maksaa rakennuttaa. Toki rakennuttaminen usein maksaa enemmän, mutta onpahan sitten myös uusi ja huoleton eikä vanha ja remppojen tarpeessa lähiaikoina. Naurettavista tarjouksista toki kieltäydytään, mutta sitten on joitain jotka kuvittelevat heidän kotinsa olevan jotain niin enemmän että luulevat että sillä saa lähes satatonnia ekstraa. Ei kannata myöskään ylihinnoitella sitä omaa taloa, vaikka siitä miten itse muuten tykkäisi. 

No siksi me emme nimenomaan ylihinnoitelleet, vaan hinta oli kohdillaan. Välittäjä olisi laittanut korkeamman hinnan että olisi tinkivaraa,.tähän emme suostuneet. Me halusimme myydä talon emmekä leikkiä millään vastatarjouksilla. Kauppa oli reilu peli, me ilmoitimme hinnan ja joka sen maksoi, talon sai. Ei sen kummempaa piirileikkiä eikä kyräilyä.

Vierailija
104/124 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika typerää ottaa henkilökohtaisesti ja loukkaantua, voihan sitä sitten hieroa kauppahintaa lähemmäs? Ja riippuu paljon kohteen hinnasta sekä itse kohteesta ja myykö välittäjä vai yksityinen. Netistä löytyy kuitenkin paljon keskimääräisiä neliöhintoja, toteutuneit

Ei tietysti tarvitse jos ei halua, omituista vaan miksi jotkut ottavat asioita niin henkilökohtaisesti? Tarkoitan lähinnä kohdetta jossa myyjä on laittanut esim. 70t ekstrahintaa markkinahintoihin nähden perusteetta, ainahan sitä saa pyytää mutta jos joku tarjoaa markkinahinnan niin miksi loukkaantua? Saahan se myyjä toki jäädä odottelemaan myös että saako sen ylihinnan kohteestaan, mutta voi olla että sitä päivää ei tule jos ei ole jo pitkään aikaan tullut. Pääasia olisi ehkä laittaa ihan realistiset hinnat niin silloin voi kokeilla saako hieman enemmän ja joku tinkiä lähtisikö vähän vähemmällä. Jos on reippaasti ylihinnoiteltu, on aika ihme että joku maksaisi pyyntihinnan mutta toki ei kukaan markkinahintaa lähde samantien polkemaan alakanttiin liikaa. 

Vierailija
105/124 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan asuntosijoittamista periaatteella että tinkaan kaiken mahdollisen ja ostan minkä vaan rötiskön jos sijainti ok. 10 vuoden aikana vastaan on tullut vain yksi suuttunut myyjä. Heidän  talonsa hinta oli jo valmiiksi matala mutta oli niin karmea rotisko että päätin tingata. No, ei harmittanut kyllä yhtään kun vetivät herneet nenään. Tuo on ainoa tapaus 10 vuoden aikana. Muut ovat ymmärtäneet että bisnes on bisnes.

Vierailija
106/124 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastan asuntosijoittamista periaatteella että tinkaan kaiken mahdollisen ja ostan minkä vaan rötiskön jos sijainti ok. 10 vuoden aikana vastaan on tullut vain yksi suuttunut myyjä. Heidän  talonsa hinta oli jo valmiiksi matala mutta oli niin karmea rotisko että päätin tingata. No, ei harmittanut kyllä yhtään kun vetivät herneet nenään. Tuo on ainoa tapaus 10 vuoden aikana. Muut ovat ymmärtäneet että bisnes on bisnes.

Ei mekään suututtu eikä vedetty herneitä nenään. Ei vaan otettu koko tarjousta vastaan ja välittäjä tiesi sen jo ennen kuin kertoi koko tarjousta meille. Oli itse asiassa kertonut saman myös sille joka tarjouksen teki 😄

Vierailija
107/124 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on yksikin (saati useampi) muu kiinnostunut, niin sitä kaupankäyntiä hierotaan heidän kanssaan hupitarjoajan huhuillessa tuuleen. 😂

Taisi olla että tää kohde oli ollu jo pitempään myynnissä...

Saattaa silti olla kiinnostuneita. Myyntiajat ovat nyt melko pitkiä, ihmiset harkitsevat pidempään ja potentiaalisen ostajan oman asunnon myyntikin kestää pidempään.

Vierailija
108/124 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa huutokauppa keisari Aki Palsanmäki tinkimään puolestasi, jos et itse osaa tinkiä.

Vierailija
109/124 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

68,4 %

Vierailija
110/124 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-30% on se ensimmäinen ostajan tarjous. Kaikki ei hyväksy mutta joku voi olla puristuksissa ja pakko saada kaupan se tölli. Riippuu siis myyjän tilanteesta. 

Tällaisia -30% -50% kommentteja heittelee ne ihmiset (trollit), ketkä ei oikeasti ikinä osta sitä asuntoa. Miksi etsisit asuntomarkkinoilta hakuammuntana sellaista huonoa asuntoa jonka myyjä on "puristuksissa"? Yleensä ihmiset etsivät sitä asuntoa mikä on itselle hyvä, eikä tuollaisia asuntoja yleensä ole montaa samanlaista myynnissä samalla alueella. Moni etsii sopivaa asuntoa vuosia. Harvassa on mahdollisuudet huudella ja jättää lowball tarjouksia viidelle eri myyjälle ja nauttia siitä kun myyjä itkuntuhruisin silmin vääntelee käsiään. Entä jos kaksi tarjoustasi tärppää? Oletkin yhtäkkiä itse se kuka on kahden asunnon loukussa ja maksat sopimussakkoja. 

Varsinkaan jos oma tarjous pitää tehdä ehdollisena, "tarjoan 200k jos saan omani myytyä". Myyjä pitää kumminkin itsellään oikeuden myydä toiselle, jos välissä saa paremman tarjouksen. Aloitat taas tarjousrumban alusta?

Vierailija
111/124 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tuijottavat liian usein sitä hintaa.

Mieti paljonko olet valmis maksamaan talosta. Tarjoa se. Jos ei myyjä tule vastaan, niin eihän se haittaa, koska et olisi kuitenkaan halunnut maksaa enempää. 

Laitoin kerran tarjousta vanhasta rivarista 30k alle pyynnin. Välittäjä sanoi, ettei myyjä tule vastaan koska he ovat rakentamassa omaa taloa ja tarvitsevat tietyn summan sitä varten. Eihän se minua kiinnosta, tarjosin heidän rivarista sen minkä olin valmis maksamaan. Ei tullut kauppoja. Ostin sitten eri kohteen kuukautta myöhemmin. Pari kuukautta tämän jälkeen ensimmäinen välittäjä soitteli, että vieläkö etsin kotia, nyt olisi samassa hintaluokassa tarjolla. Oli ihmeissään kun kerroin että olin jo ostanut kodin 50k kalliimmalla. Hän ihmetteli, että eikö budjettini ollut pienempi. Oli kuin puulla päähän lyöty kun selitin, että enhän minä osta asuntoa sillä tavalla, että katson budjetin yläkantin että mitä saan sillä hinnalla, vaan tarjoan budjetin raameissa sen hinnan, jonka olen valmis tietystä kohteesta maksaa. Ihme hiihtäjiä välillä nuo välittäjät.

Vierailija
112/124 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Harrastan asuntosijoittamista" 😂 ja varmaan padelia torstaiaamuisin?

Veikkaan että harrastat ainoastaan palstatrollausta ja joka päivä. En tunne yhtäkään asuntosijoittajaa joka puhuisi noin elinkeinostaan. Ainakaan vauvapalstalla.

Vierailija
113/124 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluhan se on joka ei puolta tarjoa. Mutta ota timpuri tai rakennusmestari mukaan katsomaan.

Vierailija
114/124 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioit mitä olet talosta valmis maksamaan ja tarjoat sen. Jos myyjä suuttuu, eikä tee edes vastatarjousta, uutta kohdetta katsomaan. Niin yksinkertaista se on. 

Kun etsittiin pks seudulta taloa juuri ennen koronaa, tuli vastaan kaikenlaista. Kaikista pahin tapaus oli n. 50k ylihinnoiteltu talo, joka oli tee-se-itse remontoijan jäljiltä sellaisessa kunnossa, että koko sisäpuoli olisi pitänyt uusia. Puhumattakaan laiminlyödystä tontista yms. Kun talo oli katsottu läpi, sanoin ystävällisesti, että tässä ei nyt kyllä hintapyyntö ja todellisuus oikein kohtaa. Myyntineuvottelija mumisi, että hinta on aika tiukka, ja tuijotti kengän kärkiään sen näköisenä, että purskahtaa kohta itkuun. Toivon onnea ja voimia, ja pakenin paikalta.

Vierailija
115/124 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kämppä on tarpeeksi arvokas niin yleisiä näyttöjä ei kannata pitää koska renkaanpotkijoista ei ole kuin tuomaan hiekkaa lattioille.

Vierailija
116/124 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tinkasin 95 000 eurosta 80 000 euroon, talo Lahden tien varrella tunnin päässä Helsingistä. Myös 85 000 eurosta 75 000 euroon ja kyseinen talo 20 min Lahdesta. 

Vierailija
117/124 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kämppä on tarpeeksi arvokas niin yleisiä näyttöjä ei kannata pitää koska renkaanpotkijoista ei ole kuin tuomaan hiekkaa lattioille.

Yleiset näytöt nyt lähtökohtaisesti kertovat siitä, että kohde ei ole kovin haluttu. 

Vierailija
118/124 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tinkasin 95 000 eurosta 80 000 euroon, talo Lahden tien varrella tunnin päässä Helsingistä. Myös 85 000 eurosta 75 000 euroon ja kyseinen talo 20 min Lahdesta. 

Eli asut rintamamiestalossa jossain Kujalassa, Päijät-Hämeen isoimman kaatopaikan naapurissa. Ihmekään jos onnistui tingata :D

Vierailija
119/124 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleiset näytöt nyt lähtökohtaisesti kertovat siitä, että kohde ei ole kovin haluttu. 

Puolen tunnin julkiset näytöt sunnuntaisin kertovat lähinnä siitä, että välittäjä yrittää esittää kiireistä ja aikaansaavaa siihen hänelle toimeksiannon antaneeseen myyjään päin. Nykyisin asunnot myydään 1-2h yksityisnäytöillä.

Vierailija
120/124 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt realismia peliin. Tarjotat kymmeniä tuhansia pyyntiä alempaa hintaa, niin sulle ei välttämättä edes vastata. Itse en vastannut näihin kun myin edellistä taloa.

Sama. Vaikka talo olisi ollut "pitkäänkin" myynnissä, voi olla ettei myyjällä ole silti kiire ja siksi ei vastaa sitten näihin aivan alakanttiin oleviin tarjouksiin. Riippuu tilanteesta. 

Mulle tuli (hyvin aggressiivinen) tarjous edellisestä talosta n. -20 % pyydetystä, en myynyt. Meni parin viikon sisällä pyyntihinnalla, tosin kyseessä oli asunto alueelta, jossa kysyntää oli jonkin verran ja kyseinen asunto vertailu hintoihin verrattuna hyväkuntoisempi (remontoitu muutaman vuoden sisällä, varustelutaso aavistuksen muuta kun ikeaa ja lastulevyä) ja tietyillä eduilla verrattuna alueen verrokkineliöhintoihin (ylin kerros, asuntoon kuului suoraan autopaikka ja isompi varastotila jne) eli ei ap:n tilanteeseen suoraan vertailukelpoinen. 

Kannattaa jutella vähän välittäjän kanssa ja kuulostella fiiliksiä. Välittäjillä on aika hyvä näppituntuma siitä, mikä on myyjälle alin mahdollinen hinta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän