Puolison vastuu huolehtia omasta asumisestaan
Mitä mieltä olette, kun seurustelen miehen kanssa, joka on töissä samassa kaupungissa kuin minä. En halunnut muuttaa yhteen asumaan, vaan olisin halunnut seurustella omista asunnoista käsin. Mies asui alunperin paljon kauempana ja oli puhetta, että hän muuttaisi tänne samalle seudulle kuin missä minä asun. Hänellä on saanut täältä nyt työpaikankin.
Onko teistä ihan ok, että mies hankkikin asunnon paljon kauempaa Suomesta, ihan eri paikkakunnalta kuin täältä? Se asunto on sieltä hänen alkuperäiseltä paikkannaltaan ja se oli kuulemma merkittävästi halvempi. Pikkujuttu vaan, että se on niin kaukana, ettei hän voi käydä sieltä töissä, joten hänen täytyy nyt asua arkipäivät ja usein viikonloputkin minun luonani! En ymmärrä sitä ratkaisua ollenkaan.
Nyt siis joudun yhteisasumaan miehen kanssa, vaikka en halunnut muuttaa yhteen. Yhteisasun miehen kanssa, jolla on omakin asuntonsa. Ja koska kummallakin on oma asuntonsa, kumpikin vastaa omien asuntojensa kuluistaan eli minä maksan tämän asunnon kulut, vaikka mieskin nyt käytännössä asuu täällä. Sekin on kuitenkin sivuseikka siinä, että minä en olisi halunnut muuttaa niin nopeasti yhteen.
Mitä tekisitte? Ei tunnu reilulta vaatia miestä hankkimaan toista asuntoa, kun hänellä on jo yksi, josta ei kuulemma halua luopua. Ei myöskään tunnu reilulta painostaa miestä luopumaan työstään, joka on täällä eri paikkakunnalla kuin hänen asuntonsa, työpaikka on tärkeä ja töitä on vaikea saada. Minä kuitenkaan en viihdy yhteistaloudessa, olen sen verran erakko, että haluaisin asua yksin ja olisin halunnut seurustella ilman yhteisasumista. Erokin tuntuisi tyhmältä, kun ongelma ovat käytännönjärjestelyt, eikä itse ihminen. Tunnen olevani loukussa.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies käyttää sun kiltteyttä hyväkseen.
Sitäkin olen miettinyt, mutta en keksi järkevää tapaa, millä lailla se olisi selkeää hyväksikäyttöä. Kun hän meni hankkimaan sen oman asuntonsa, josta kulut juoksevat koko ajan, vaikka se on tyhjillään. Lähinnä ehkä kotitöiden muodossa, koska kumpikin tekee kotityöt omassa kodissaan eli minä teen niistä täällä kaiken.
Ap
Eikö ole todella outoa hankkia uusi asunto paikkakunnalta, jossa ei ole ja pakkomuutattaa jonkun nurkkiin?
On! Siksi minä teinkin tämän aloituksen, kun harmittaa, että mies meni tekemään niin. Olen yrittänyt miettiä järkeviä syitä siihen, jos hän esimerkiksi ei ole itsekään varma suhteestamme ja ajattelin, että voisi s
Onko tuossa päätelmässäsi mitään järkeä. Jos mies olisi ollut epävarma suhteestanne, niin hän EI olisi hankkinut asuntoa kotipaikkakunnalta vaan työpaikkakunnalta. Mies hankki asunnon kotipaikkakunnalta, koska hän katsoi voivansa asua luonasi ilmaiseksi.
Mitä tiedät miehen taustasta? Onko hän aiemminkin käyttänyt naisia hyväkseen vastaavalla tavalla? Miten hän on asunut aiemmin?
Voi hitsi ei kai tuo ole mun kaveri kyseessä? Hänen tilanne vähän vastaava, mutta ei ihan sama.
Ensinnäkin nähdäkseni mies kattaa jotain ruokakuluja en kyllä tiedä misdä suhteessa ne jakavat. Joskus mies on kuulemma näyttänyt myrtsiä naamaa kun tulee ruokakassien kanssa kaupasta. En sitten tiedä mikä olisi hänen mielestään se kohtuullinen osuus tai motä ovat sopineet
Kun kyselin tilanteesta kaverini kertoi että koska kummallakin oma asunto on ollut tavallaan hiljainen sopimus, että kumpikin vastaavat omastaan, paitsi tietenkin siinä mielessä ehkä ei niin reilu mielestäni, että naisella on isompi ja kalliimpi asunto ja siellä majaillaan pääasiassa. Hän mainitsi, että ehkä pitäisi alkaa vihjailemaan, että poikaystävän pitäisi ehkä ihan pikkasen osallistua niihin asumiskuluihin ihan reiluuden nimissä.
Kun ihmettelin , että miksi ihmeessä et ole ottanut puheeksi sain kummallisen vastauksen. Kuulemma miehen kanssa vaikea keskustella, äityy jopa aggressiiviseksi Joskus nuo keskustelut.
Toinen tutrava sanoi, että varmaan kummankin vika, kun eivåt voi sipua asioita, mutta itse en ole niin varma,nimittäin tiedän tuon henkikön hiiltyvän vähån kohtuuttomasti, jos vähäänkään epämieluisaa aihetta tai aihetta, josta koituu vaikka lisäpyyntöhä tai lisäkuluja. Kaveri mainitsiki, että kyittaa yleensä tuollaiset yhdellä lauseella ja sitten kieltäytyy keskustelemasta.
En minä tuossa syyttäisi sitten sopimisen mahdottomuudesta, ainakaan sitä osapuolta, joka ei hiilly keskustelussa. Kyllä silloin keskustelemattomuuden syy on ihan siinä, joka hermostuu tai suuttuu kojtuuttomasti. Tietenkin asiat voidaan esittää miten halutaan. Ehdotin keskustelemaan, vaikka aikuisen lapsen läsnäollessa, niin ei ehkä niin kertaa hiiltyä tai olla vastaamatta tai antaa älyttömiä kommentteja.
Aika epäreilua viedä keskusteluissa ylivalta fyysisellä uhalla.
Ai miten niin ei tunnu reilulta asettaa ja pitää omia rajoja? Mies hyväksikäyttää sinua ja pitää itsellään kakkosasuntoa. Ylipäätään tuo ettei kunnioita toivettasi asua erillään on niin iso red flag, että eroaisin välittömästi. Ei varmasti kunnioita muitakaan mielipiteitäsi tai rajojasi, tuskin edes perusoikeuksiasi
Vierailija kirjoitti:
Voi hitsi ei kai tuo ole mun kaveri kyseessä? Hänen tilanne vähän vastaava, mutta ei ihan sama.
Ensinnäkin nähdäkseni mies kattaa jotain ruokakuluja en kyllä tiedä misdä suhteessa ne jakavat. Joskus mies on kuulemma näyttänyt myrtsiä naamaa kun tulee ruokakassien kanssa kaupasta. En sitten tiedä mikä olisi hänen mielestään se kohtuullinen osuus tai motä ovat sopineet
Kun kyselin tilanteesta kaverini kertoi että koska kummallakin oma asunto on ollut tavallaan hiljainen sopimus, että kumpikin vastaavat omastaan, paitsi tietenkin siinä mielessä ehkä ei niin reilu mielestäni, että naisella on isompi ja kalliimpi asunto ja siellä majaillaan pääasiassa. Hän mainitsi, että ehkä pitäisi alkaa vihjailemaan, että poikaystävän pitäisi ehkä ihan pikkasen osallistua niihin asumiskuluihin ihan reiluuden nimissä.
Kun ihmettelin , että miksi ihmeessä et ole ottanut puheeksi sain kummallisen vastauksen. Kuulemma
Tuo on tällaisille rajattomille hyväksikäyttäjille hyvin tyypillistä, kun nainen yrittää pitää puoliaan niin tähän suhtaudutaan aggressiolla. Ei nyt välttämättä fyysisellä väkivallalla, mutta ärsytys tule ilmi ja saattaa olla verbaalista väkivaltaa, painostusta
Ja näitä sankareita on olemassa, jotka majailevat vuosikausia naisten omistusasunnoissa. Jotkut lupaavat osallistua kustannuksiin, mutta eivät koskaan osallistu. Sitten uhriutuvat, kun nainen alkaa vetämään rajoja hyväksikäytölle. Eräs tällainen uhkaili jopa tekevänsä naisesta rikosilmoituksen, vaikka oli itse se hyväksikäyttäjä. Harrasti myös todella julmaa ja ilkeää rakkausmanipulointia
Tällaiselle ihmiselle ei pitää antaa mitään vapautta omassa elämässä. Tapaamiset tiukasti julkisilla paikoilla ja yleisön edessä. Jos ei kunnioita lakia ja naisen toiveita, niin ei missään tapauksessa koskaan omaan asuntoon, edes vieraaksi. Rakkausmanipulaatiot ja hellyydet eivät ole perusturvallisuuden menettämisen arvoisia. Sitten kun miehellä kilahtaa, niin homma voi olla kerrasta poikki, ja vaikka henki mennä
"Hei, muistatko Pekka kun sanoin, etten halua muuttaa yhteen. En ole muuttanut mieltä, mutta silti sä olet muuttanut tänne työviikoiksi asumaan. Koska mä en halua edelleenkään asua yhdessä niin sun pitää muutta itsesi ja tavarasi nyt pois täältä. Saat viikon aikaa järjestää asiasi ja jos sittenkin täällä on sun tavaroita vielä nostan ne ulos kämpästä. " sano tai laita tekstari. Tekstari on silleen parempi, jos ukko heittäytyy hankalaksi niin sulla on näyttö, että olet käskenyt poistumaan. Hyväksikäyttäjät voi oikeesti heittäytyä tosi hankaliksi. Paras on jos silloin viikon päästä sulla on veli, setä tai isä siinä sun kanssa ja mahdollisesti joka tapauksessa lukot vaihdettuna.
Lisäksi joudun kertomaan ap sulle ikävät uutiset: muutti se äijä pois tai ei, niin teidän suhde on jo loppu. Se loppui siihen hetkeen kun " Pekka" päätti käyttää sun kiltteyttä hyväkseen. Nyt teillä on enää väkivaltainen hyväksikäyttösuhde jäljellä ja tuosta ei enää palauduta tasavertaiseen ihmissuhteeseen.
Siis etkö sanonut miehelle, että hän ei voi muuttaa luoksesi asumaan? Te ette keskustelleet asiasta yhtäään. Mies n tuli vaan sun luokse asumaan ja sinä katoit siinä hiljaa ja hyväksyit asian?
Laittaako mies sinun syyksesi sen, ettei voi jatkaa töissä, jos et anna hänen asua luonasi? Minusta tuo on kiristystä. Mies on tiennyt tilanteen asuntoa hankkiessaan ja on tieosesti hankkinut asunnon, josta käsin töissä käynti on hankalaa. Mikä on muuten etäisyys työpaikkakunnan ja kotipaikkakunnan välillä?
Mies olettaa olevansa parisuhteessa, sinä olet ja ilmeisesti haluat pysyä seurusteluvaiheessa. Keskustelkaa.
Ap:n tilanteeseen palatakseni. Jotenkin aloituksesta ja vastauksista sai kuvan,että vihjaillaan ihmeellisen paljon siitä, miksi ihmeessä ap antaa henkilön majailla asunnossa. Ihan kun olisi jopa vähön vahingoniloa siitä, että tilanne ei olisi niin hyvä ja jotain ongelmia on ja asioista on vaikea sopia sopuisasti . Ei kai nyt sentään noin kurjaa ihmisiä ole? En kuitenkaan saa myöskään sellaista kuvaa, että mies olisi vain taloudellisen hyödyn takia siellä? Ja jos ap ei halua asua yhdessä 24h, mutta toinen eli mies haluaa kunnolla, niin kai sitten on valmis myös taloudelliseen jakoon myös kunnolla?
Toivoisin ap:n kannalta, että voisitte keskustella kulusta asiallisesti ja järkevästi. Varmaan kummallakin on jonkinlainen oikeudenmukainen malli esitettäväksi, miten esim. kulut pitäisi jakautua tuollaisessa kahden asunnon mallissa, niin että ei koidu liikaa jonkun eduksi tai epäeduksi.
Onhan tällaisista japista ollut kysymys aikaisemminkin näillä palstoilla. Vai oliko kyse teillä ollenkaan raha-asioista? Yleensä ne kyllä tuokin sitten myös muita asioita käsiteltäviksi, joten uskon että niissä on ratkottavaa, ellei kummallakin ole tilanne: Rahaa on kuin roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kutsuisi eri osoitteessa vakituisesti asuvaa seurustelukumppania puolisoksi.
Eiköhän se ole tämä. Millä oikeudella ap kutsuu poikaystäväänsä (jonka kanssa ei halua muuttaa yhteen) puolisoksi? Näyttää siltä, että mies luulee teillä olevan yhteinen tulevaisuus, mutta ap ei ole vielä raaskinut kertoa, ettei näin ole. Aika kylmää.
Mä veikkaan myös noita päivärahoja. Näin ainakin omalla kohdallani kävi. Ilmainen asunto ja päivärahat pidemmän matkan päästä kiinnosteli. Ei tehnyt omaa osuuttaan kotitöistä. Itse menetin yh lisät ja vesi ja sähkökulut nousivat. Annoin yhden makuuhuoneen hänen lapselleen. Myös asunto koko muutamassa vuodessa eniten kulumaa ikinä alle kouluikäisen ajoittaisen vieraan toimesta. Olisi joutunut maksamaan vastaavasta majoituksesta yli 1000 €/kk kun nyt jäi voitolle päivärahojen vuoksi. Aloin pyytämään osallistumista kuluihin mikä sitten lopetti koko suhteen lopulta. Kulujen maksun jälkeen osallistui kotihommiin kahta vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Muuta uuteen kotiin, jonka osoitetta et kerro miehelle. Ei heti löydä louksesi
Mutta kutsu häntä kuitenkin yhä puolisoksi :)
Sua käytetään hyväksi ja sallit sen tapahtua. Todellakin pistät maksamaan osuutensa kun kerran suurimman osan viikosta sun luona majailee. Itseä todennäköisesti ärsyttäisi sen verran paljon toi asenne hyväksikkäytön lisäksi että näyttäisin ovea. Paipai moocher!
Vierailija kirjoitti:
Suhde on muuten hyvä, niin en olisi ensimmäiseksi lopettamassa sitä. Tuntuu myös kohtuuttomalta vaatia, että toinen maksaisi kuluja kahdesta asunnosta. En kertakaikkiaan ymmärrä, miksi miehen piti tehdä noin, siinä ei ole mitään järkeä. Tuli aluksi mieleen jopa potentiaalinen kaksoiselämä siellä toisella paikkakunnallakin, mutta en usko siihenkään, sillä olen tavannut miehen sukulaiset ja kaverit. Lisäksi hän on niin paljon täällä luonani, käytännössä kokoaikaisesti, että jopa kaksoiselämää viettävä olisi enemmän siellä omassa kodissaan. Eli ei sekään ole selitys tähän.
Ap
Käyttää sinua TALOUDELLISESTI HYVÄKSEEN
Maksata puolet asuinkustannuksista, tai ulos
Oletko varma että sillä on edes asunto siellä toisella paikkakunnalla. Oletko käynyt siellä. Jos vaan huijaa tuossakin. Että saa asua luonasi ilmaiseksi. Eikä se työttömäksi jää, kun hommaa vuokrakämpän tältä työpaikkakunnalta. Siitä saa verovähennyksenkin. Vähintään kotitöihin pitäisi osallistua, lopetat ainakin sen pyykkien pesun ja ruokkimisen.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n tilanteeseen palatakseni. Jotenkin aloituksesta ja vastauksista sai kuvan,että vihjaillaan ihmeellisen paljon siitä, miksi ihmeessä ap antaa henkilön majailla asunnossa. Ihan kun olisi jopa vähön vahingoniloa siitä, että tilanne ei olisi niin hyvä ja jotain ongelmia on ja asioista on vaikea sopia sopuisasti . Ei kai nyt sentään noin kurjaa ihmisiä ole? En kuitenkaan saa myöskään sellaista kuvaa, että mies olisi vain taloudellisen hyödyn takia siellä? Ja jos ap ei halua asua yhdessä 24h, mutta toinen eli mies haluaa kunnolla, niin kai sitten on valmis myös taloudelliseen jakoon myös kunnolla?
Toivoisin ap:n kannalta, että voisitte keskustella kulusta asiallisesti ja järkevästi. Varmaan kummallakin on jonkinlainen oikeudenmukainen malli esitettäväksi, miten esim. kulut pitäisi jakautua tuollaisessa kahden asunnon mallissa, niin että ei koidu liikaa jonkun eduksi tai epäeduksi.
Onhan tällaisista japista ollut kysymys aikaisemminkin
Hyväksikäyttösuhteissa ei ole mitään asiallisia keskusteluja kun toinen on päättänyt ottaa ylivallan. Älä viitsi sössöttää, kun selvästi et tajua dynamiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhde on muuten hyvä, niin en olisi ensimmäiseksi lopettamassa sitä. Tuntuu myös kohtuuttomalta vaatia, että toinen maksaisi kuluja kahdesta asunnosta. En kertakaikkiaan ymmärrä, miksi miehen piti tehdä noin, siinä ei ole mitään järkeä. Tuli aluksi mieleen jopa potentiaalinen kaksoiselämä siellä toisella paikkakunnallakin, mutta en usko siihenkään, sillä olen tavannut miehen sukulaiset ja kaverit. Lisäksi hän on niin paljon täällä luonani, käytännössä kokoaikaisesti, että jopa kaksoiselämää viettävä olisi enemmän siellä omassa kodissaan. Eli ei sekään ole selitys tähän.
Ap
Käyttää sinua TALOUDELLISESTI HYVÄKSEEN
Maksata puolet asuinkustannuksista, tai ulos
Näin. Väkivaltasuhteessa ei ole mitään "muuten hyviä" puolia. Kyseessä taloudellinen ja henkinen väkivalta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tällaisista japista ollut kysymys aikaisemminkin
Ei kannata olla sinisilmäinen. Mies on kotipaikkakunnan asunnon hankkiessaan tiennyt, että hän asuu viikot ap:n luona. Miksi hän ei ole sopinut tätä ap:n kanssa? Asunnon hankkiminen ei ole mikään jokapäiväinen asia, joten siinä tulee käyttää harkintaa. Mielestäni tässä on kaksi vaihtoehtoa. A- Mies on huithapeli eikä osaa ajatella huomista pitemmällä -> huono kumppani. B- Mies jättää toisen toiveet täysin huomiotta ja toimii oman mielensä mukaan -> ei ole edellistä parempi. On täysin aiheellista varoittaa ap:tä. Ehkä hän on hyvä kumppani ehkä ei, mutta jotenkin tästä saa sellaisen mielikuvan, että tyyppiin ei voi oikeasti luottaa.
Tuo on tällaisille rajattomille hyväksikäyttäjille hyvin tyypillistä, kun nainen yrittää pitää puoliaan niin tähän suhtaudutaan aggressiolla. Ei nyt välttämättä fyysisellä väkivallalla, mutta ärsytys tule ilmi ja saattaa olla verbaalista väkivaltaa, painostusta
Ja näitä sankareita on olemassa, jotka majailevat vuosikausia naisten omistusasunnoissa. Jotkut lupaavat osallistua kustannuksiin, mutta eivät koskaan osallistu. Sitten uhriutuvat, kun nainen alkaa vetämään rajoja hyväksikäytölle. Eräs tällainen uhkaili jopa tekevänsä naisesta rikosilmoituksen, vaikka oli itse se hyväksikäyttäjä. Harrasti myös todella julmaa ja ilkeää rakkausmanipulointia
Tällaiselle ihmiselle ei pitää antaa mitään vapautta omassa elämässä. Tapaamiset tiukasti julkisilla paikoilla ja yleisön edessä. Jos ei kunnioita lakia ja naisen toiveita, niin ei missään tapauksessa koskaan omaan asuntoon, edes vieraaksi. Rakkausmanipulaatiot ja hellyydet eivät ole perusturvallisuuden menettämisen arvoisia. Sitten kun miehellä kilahtaa, niin homma voi olla kerrasta poikki, ja vaikka henki mennä
Minulla oli aiemmin juuri tuollainen kumppani. LUOJAN KIITOS emme ikinä asuneet yhdessä, joten hankalaksi osoittautuneesta tyypistä pääsi helposti eroon ihan vain sillä, että lopetti pitämästä yhteyttä.
Tuttu oli juuri tuo, että jos puhe kääntyi johonkin missä mies ei kantanut omaa vastuutaan, niin alkoi lapsellinen kiukuttelu, mykkäkoulu tai aggressiivinen käytös. Näillä sai keskustelun katkaistua niin, etten halunnut enää palata aiheeseen. Tietysti jossain vaiheessa hoksasin, että niistä tietyn tyyppisistä asioista keskusteleminen tyssää kerta toisensa jälkeen. Ensin olinkin ihmetellyt, että miten mies onnistuu luistelemaan vastuistaan, mutta ajan kanssa kun kaava toistui kerta toisensa jälkeen, niin alkoihan se selvitä minullekin.
Mies sitten ihme kyllä meni terapiaan. Ja siitähän se riemu vasta repesikin. Se uhriutumisen määrä oli loppumaton. Ja tuo rajattomasti hyväksikäyttävä mies alkoi opettelemaan "rajojen vetoa" eli käytännössä hänen vastuuttomuudestaan ja hyväksikäytöstään puhuminen tuli mahdottomasta vieläkin mahdottomammaksi. Kun hänenhän ei tarvinnut puhua, jos ei halunnut, kun se oli rajojen vetämistä. Eli sitä vähääkään ei enää saanut asioita selviteltyä mitä aiemmin vielä oli saatu.
Emme voi tietää onko ap:n mies tätä tyyppiä. Mutta kerroin minäkin kokemuksestani ihan sillä, että jos sattuu natsaamaan, niin ap saa vertaistukea.
Tuleeko hän väkisin sinne asuntoosi viikoksi?