Kasvatettiinko teidät nöyristelemään muita, esim juhlissa pitää hakea ruoka viimeisenä jne?
Oliko teidän lapsuudenperheessä tämmöstä kasvatusmallia, että esim juhlissa piti hakea ruoka viimeisenä. Antaa muiden hakea ensin.
Kaupan parkkipaikalla auto kauas huonoimpaan ruutuun, että kaikki muut ihmiset pääsee lähemmäs jne.
Ei saa pukeutua kirkkaisiin väreihin/huomiota herättävästi ettei muut ihmiset ihmettele ja pahoita mieltään. Ihan sama vaikka olisi omat synttärit tai häät, mahdollisimman huomaamaton reppana täytyy olla.
Sellaista lähes "anteeksi että olen olemassa" -tyyliä.
Kommentit (49)
Paskat, minä olen ensimmäisenä kahvijonossa jos vaan ehdin.
Ei kasvatettu nöyräksi, mutta kasvatettiin käytöstavoille. Kun olin lapsi niin oli itsestään selvää että sukujuhlissa noutopöytään mentiin ikäjärjestyksessä (noin sukupolven tarkkuudella), naiset ensin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvatettu nöyräksi, mutta kasvatettiin käytöstavoille. Kun olin lapsi niin oli itsestään selvää että sukujuhlissa noutopöytään mentiin ikäjärjestyksessä (noin sukupolven tarkkuudella), naiset ensin.
Ikäjärjestys? Voi vi..ttu.
Vierailija kirjoitti:
Näin meillekkin opetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Käytöstapojen kasvattaminen ja huomaamattomaksi reppanaksi kasvattaminen on eri asioita.
Tota tyyliä. Ei pelkästään vanhempien osalta vaan kouluissa ja muualla oppi nopeasti että ei kannata olla erilainen ja onni pitää kätkeä tai tulee jotain kostotoimenpiteitä.
Oli. Jopa omilla syntymäpäivilläni vieraat otti ensin kakkua. Opin vasta aikuisena, että päivän sankari leikkaa kakusta ensin.
Minä olen törkeä ja menen ensimmäisenä jos näyttää siltä, ettei kukaan muu saa nostettua prsettään penkistä
Vierailija kirjoitti:
Ikäjärjestyksessä ei ole mitään hyvää käytöstä.
Joo, kasvatettiin. Eipä ole aikuisenakaan ollut tarvetta mennä tapaamaan sellaisia sukulaisia, joiden seurassa piti laittaa itsensä viimeiseksi, eivätkä nuo taida edes seuraa kaivata, olkoot omissaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen törkeä ja menen ensimmäisenä jos näyttää siltä, ettei kukaan muu saa nostettua prsettään penkistä
Ei se ole törkeää. Kun kutsutaan pöytään niin sinne mennään eikä ole mitään titteli- tai ikäjärjestystä.
Tärkeää oli, et pappi meni ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että se kuulostaa sinusta kummalliselta, sinähän olet syrjäytynyt luuseri. Mutta meillä joilla on ystäviä ja vahvat sukusiteet, meillä on luontaisia tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Et ole törkeä. Kahvia otetaan kun kutsu tulee. Ikä tai mikään muu ei vaikuta.
Kohteliaisuus onkin siis nöyristelyä?
Jotain tuon tapaista. Esim.äiti leipoi pipareita, mutta niitä ei sitten saanut ottaa että jäi ensin vieraille. Ja vierailulla varoiteltiin että muut ensin kuin lapset. Niin käsittämätöntä oli opetus 70-luvulla.
Vähän tuohon suuntaan. Mutta lähinnä tuo päti arjessa, ei niinkään juhlissa. Meillä kursailu oli koko suvun tapa, siinä "eiku mee SÄ ensin" - teatterin aikana ehti kuppiin kaadettu kahvi jäähtyä. Ihan hiton typerää, näin jälkikäteen ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että se kuulostaa sinusta kummalliselta, sinähän olet syrjäytynyt luuseri. Mutta meillä joilla on ystäviä ja vahvat sukusiteet, meillä on luontaisia tapoja.
Se ei tarkoita, että ne ovat hyviä tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuus onkin siis nöyristelyä?
Ai se on kohteliaisuutta kun lapsi laitetaan ottamaan omilla synttäreillään kakkua viimeisenä, että "tärkeämmät ja paremmat" ihmiset saa ottaa ensin?
Ei ollut.