Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison vastuu huolehtia omasta asumisestaan

Vierailija
19.08.2024 |

Mitä mieltä olette, kun seurustelen miehen kanssa, joka on töissä samassa kaupungissa kuin minä. En halunnut muuttaa yhteen asumaan, vaan olisin halunnut seurustella omista asunnoista käsin. Mies asui alunperin paljon kauempana ja oli puhetta, että hän muuttaisi tänne samalle seudulle kuin missä minä asun. Hänellä on saanut täältä nyt työpaikankin.

Onko teistä ihan ok, että mies hankkikin asunnon paljon kauempaa Suomesta, ihan eri paikkakunnalta kuin täältä? Se asunto on sieltä hänen alkuperäiseltä paikkannaltaan ja se oli kuulemma merkittävästi halvempi. Pikkujuttu vaan, että se on niin kaukana, ettei hän voi käydä sieltä töissä, joten hänen täytyy nyt asua arkipäivät ja usein viikonloputkin minun luonani! En ymmärrä sitä ratkaisua ollenkaan.

Nyt siis joudun yhteisasumaan miehen kanssa, vaikka en halunnut muuttaa yhteen. Yhteisasun miehen kanssa, jolla on omakin asuntonsa. Ja koska kummallakin on oma asuntonsa, kumpikin vastaa omien asuntojensa kuluistaan eli minä maksan tämän asunnon kulut, vaikka mieskin nyt käytännössä asuu täällä. Sekin on kuitenkin sivuseikka siinä, että minä en olisi halunnut muuttaa niin nopeasti yhteen.

Mitä tekisitte? Ei tunnu reilulta vaatia miestä hankkimaan toista asuntoa, kun hänellä on jo yksi, josta ei kuulemma halua luopua. Ei myöskään tunnu reilulta painostaa miestä luopumaan työstään, joka on täällä eri paikkakunnalla kuin hänen asuntonsa, työpaikka on tärkeä ja töitä on vaikea saada. Minä kuitenkaan en viihdy yhteistaloudessa, olen sen verran erakko, että haluaisin asua yksin ja olisin halunnut seurustella ilman yhteisasumista. Erokin tuntuisi tyhmältä, kun ongelma ovat käytännönjärjestelyt, eikä itse ihminen. Tunnen olevani loukussa.

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen asumisjärjestelyjen ei pitäisi olla sun ongelma jos et halua muuttaa yhteen. Pyydä avain takaisin jos olet erehtynyt sellaisen hänelle antamaan. Se että tällaiseen sinun kannalta epämukavaan tilaanteeseen on ylipäänsä päädytty, kertoo ettei suhde ole terveellä pohjalla.

Vierailija
102/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää menkö lankaan. Tämä ontapaus missä naisesta on tehty muka paha ahne hyväksikäyttäjö ja mies muka joutuu puolustamaan itseään hiiltymällä kun tulee pyyntöjä lisärahoituksesta ihan aiheesta.

Vaikka olisi täysin reilu tilanne niin tottakai nainen leimataan rahanahneeksi ja hyväksikyttäjäksi joka haluaa hyötyä miehen asumisesta?

No mutta, entäs jos kumpikin hyötyy. Entäs jos miehellä vaikka pienet asumiskulut kun asuu muualla? Katsotaanko asioita vain yhdeltä kantilta?

Tiedän tapauksen, missä paheksuttiin tietyiltä tahoilta ihan hirveästi kun erään työttömön naisen poikaystävä kuskasi sinne naisen asuntoon välillä ruokaa. Kuiskuteltiin että vetää hiekä vuokrarahat asuntoon mieheltä, johon saa tukea. Ei muuten vetänyt. 

Tämä siksi että joitain v....tutti kun se nainen ei käynyt töissä ja veteli ilmaista rahaa. Pääsi jopa hyötymään miehestä? Sopivasti hyötyjäksi ilmoitettiin se

Ei liittynyt keskusteluun mitenkään ja missä peräböndellä tuollainen meno edes on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies käyttää sun kiltteyttä hyväkseen.

Sitäkin olen miettinyt, mutta en keksi järkevää tapaa, millä lailla se olisi selkeää hyväksikäyttöä. Kun hän meni hankkimaan sen oman asuntonsa, josta kulut juoksevat koko ajan, vaikka se on tyhjillään. Lähinnä ehkä kotitöiden muodossa, koska kumpikin tekee kotityöt omassa kodissaan eli minä teen niistä täällä kaiken. 

Ap

Mitä ihmeen kotitöitä on asunnossa, jossa ei asuta? Mies on osannut järjestää asiansa tosi hyvin, ei maksa asumisesta eikä tee edes kotitöitä. 

Mikä kotityöt urputus tästäkin tuli. Onko kyse jostain kotitöiden jakamisesta vai raha-asioista. Tiedän pariskunnan jolla on kyse lähinnä raha-asioista ha niuden jakamisesta, mutta muut tahalle

Yleensä yhdessä asumisessa on kyse paitsi siitä, miten kustannukset asunnosta ja muista kuluista jaetaan, myös siitä kuinka työt jaetaan. Jos suhde jossain vaiheessa päätyy tilanteeseen, jossa toinen ei osallistu kotitöihin, niin harvoin osallistuu niihin myöhemminkään. Ap on päätymässä  kustannusten maksajaksi JA ilmaiseksi piiaksi.

Vierailija
104/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehellä avain sinun asuntoosi?

-On tietenkin, hänhän käytännössä asuu luonani.

Onko sinulla avain miehen asuntoon?

-Ei ole. En sitä tarvitsisikaan, kun ei ole asiaa sinne päin. 

Jotkut ovat maininneet päivärahat tai kilometrikorvaukset, joita saa, kun asuu eri paikkakunnalla kuin työ. Miten isoista summista niissä on kyse? 

Joku kertoi tuttunsa tapauksesta, jossa mies on väkivaltainen. Tämä minun miesystäväni ei ole onneksi väkivaltainen. Ikävistä asioista ei ole kuitenkaan helppoa puhua hänen kanssaan. Hän itse ei osallistu keskusteluihin aktiivisesti ja niinpä keskustelusta tulee minun jankkaamistani. Lisäksi jostain syystä välttelen vaikeita keskusteluja, koska en tiedä, mihin ne johtaisivat. Osa on täällä ehdottanut, että lukitsisin miehen ulos. En minä haluaisi erota parisuhteesta tämän miehen kanssa, vaan jatkaa sitä, vain asuen erillään. Kyse ei ole minulla varsinaisesti rahasta, vaan oman tilan tarpeesta.

Ap

Vierailija
105/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä päästä muuttamaan edes arkipäiviksi luoksesi. Älä anna omaa avainta. Sanot vaan että suhde ei ole vielä sun puolelta kypsä yhteisasumiseen ja arkipäiväistymiseen. Ja ihmettelet kovin mikis hommasi työn ja asunnon eri paikoista.

Tämän lisäksi kannattaa lopettaa suhde oitis. Normaali mies ei käyttäydy noin. 

Vierailija
106/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin että hän on tieten tahtoen halunnut tuollaiseen tilanteeseen. En jäisi katsomaan tuollaista hyväksikäyttäjää. 

Vierailija
107/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä joku pääsee asumaan luonasi, vaikka sinä et halunnut niin?

Tämä 1000% Ei hyvää päivää sentään...

Vierailija
108/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mies haluaa eron sen takia, että sinä haluat asuntosi takaisin niin se on voi voi. Se on myös todellinen vaihtoehto.

Vierailija
109/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap kannattaisi vain sanoa että haluat omaa tilaa? 

Vierailija
110/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, me emme täällä tiedä mikä tässä suhteessa on säilyttämisen arvoista, mutta tässäpä on testi: Nostat kissan pöydälle ja sanot kuten asia on, että tarvitset oman tilasi ja ettet ole valmis asumaan yhdessä. Nythän sinulla on jo kokemusta että asia on näin. Jos haluat olla kiltti, kuten epäilemättä haluat, anna vaikka 2 viikkoa aikaa järjestää kuvionsa toisin. Jos hän ei ymmärrä eikä hyväksy toiveitasi ja tarpeitasi näin isossa asiassa, suhdetta ei kannata jatkaa.

Vierailija
111/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää nyt vaan päättää mitä sinä haluat. 

Olisitko hänelle myös kotiapulainen, kaikki kodinhoitotyöt sinun vastuulla. Et saa alistua. !

Vierailija
112/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään päivärahoja ja kilometrikorvauksia mies ei välttämättä saa. Ainakin itsellä on näin. Ainoastaan työmatkavähennys tulee verotuksessa.

Vierailija
113/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkavähennys voi olla 7000 euroa vuodessa! Aikamoinen etu.

Vierailija
114/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmatkavähennys voi olla 7000 euroa vuodessa! Aikamoinen etu.

Kuinka pitkä tuo matka Ap on? Mies saa tuosta 0,30e veroetua per km. Eli jos yhdensuuntainen matka on 100km, summa on jo 60e per päivä.

Vierailija
115/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai miten niin ei tunnu reilulta asettaa ja pitää omia rajoja? Mies hyväksikäyttää sinua ja pitää itsellään kakkosasuntoa. Ylipäätään tuo ettei kunnioita toivettasi asua erillään on niin iso red flag, että eroaisin välittömästi. Ei varmasti kunnioita muitakaan mielipiteitäsi tai rajojasi, tuskin edes perusoikeuksiasi

Onko se sitten reilua, että miehen ei tarvitse maksaa asumisestaan mitään ja voi laittaa oman asuntonsa vaikka vuokralle?

Vierailija
116/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuntenut miehen, jolla oli omassa asunnossaan asuva tyttöystävä jokaisella paikkakunnalla, jossa työn vuoksi viipyi pitempään. Eikä se jäänyt pelkkään asumiseen, kun lapsia oli siihen mennessä ainakin 3 naisen kanssa, kun hän poistui tuttavapiiristäni.

Poistui siksi, kun hänen piiriinsä kuulunut ystäväni katkaisi välit häneen, kun tuo paljastui.

Vierailija
117/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästelen miten tämä on päässyt tapahtumaan. Saattaisin itse kyllä älähtää, jos joku randomisti muuttaisi kämppääni asumaan. Avaa suusi senkin höppänä.

Vierailija
118/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en katsoisi tuota enää päivääkään. 

Olen joskus johonkin vastaavankaltaisen siipeilyn uhriksi päätynyt, mutta kun alun kimallus alkoi karista, tajusin sen, että hän asuu ja syö ilmaiseksi meillä, missä siivotaan ja pyykätään valmiiksi. Lisäksi hänellä on oma koti, missä hänen aikuinen lapsensa asuu, ja sinne hän maksaa kaiken ja tuo kerta viikkoon ruuat ja käy siivoamassa. Ihmeen kauan sitä katselin ja lopultakin keksin erolle tekosyyn, vaikka tuo siipeily oli se oikea syy.

Vierailija
119/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies iässä, että mies pääsee kohta eläkkeelle? Silloin tajuaisin tuon asunnon oston. Haluaa eläkkeellä olla kotipaikkakunnallaan.

Vierailija
120/123 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovela mies, muutti silti yhteen vaikka kielsit. 

Tämä! Sinua todella kusetettiin 6-0. 

Sinun on vain sanottava suoraan, että et halua asua yhdessä. Mies ei voi asua luonasi. 

Suhde loppuu siihen,mutta et sinä halua sitä, joka ei kuuntele ja kunnioita sinua, vaan keplottelee noin ja kävelee ylitsesi , vieläpä epärehellisesti