Miksi suorittavan työn tekijöitä halveksitaan?
Eikö ns. "paremmalle" väelle riitä se, että on heillä itsellä helpot hommat korkealla palkalla vaan vielä pitää sitten polkea "alempiarvoisia" ihmisiä haukkumalla, halveksimalla, ja kohtelemalla kuin paskaa.
Jos ei olisi suorittavan työn tekijöitä, eipä taitaisi olla toimareilla ja muillakaan johtajilla hommia.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teet suorittavaa työtä, olet joko laiska tai tyhmä, tai molempia. Tämän ajattelun takia. Työ määrittää duunarin ihmisenä.
Olet sitä mitä päätät olla.
Hanki itsetunto. Opettele kunnioittamaan itseäsi ja muita.
Kannattaa opetella lukemaan. En siis ole tuota mieltä, siksi tuo "tämän ajattelun takia".
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa ja mielestäni viisaat ihmiset ei halveksi. Maailma ei toimisi ilman kaupan kassoja, siivoojia, raksatyöntekijöitä, rekkakuskeja jne. Olen maisteri, mutta en ole syntynyt kultalusikka suussa ja nuorena olen työskennellyt esim. kassalla.
Kyllä toimisi, tekoäly on sen osoittanut. Suuri osa suorittavista työpaikoista tulee korvaantumaan robotiikalla kymmenen vuoden sisään.
Muistan kun olin kunnanvirastossa tekemässä tet harjoittelua viikon. Se oli paskaduuni istua toimistossa koko päivä. Vedin niin hillittömät stressit siitä, että nousi lopulta 40 asteen kuume. Ihan kidutusta joutua istumaan koko päivä mätänemässä jossain ruudun edessä ja näperrellä jotain tyhjänpäiväistä.
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitan kaikkia jotka tekevät työtä. Vain loisia ja laiskureita voi hyvin omintunnoin halveksia.
Se "loinen tai laiskuri" on voinut tehdä kymmeniä vuosia raskasta työtä, opiskellut useamman tutkinnon, ollut esimies ym. Olen tällainen halveksittu loinen. Kiitos vain. Töitä tekisin heti huomenna jos kykenisin mutta tuli sairaus ja meni työkyky. Kaltaistesi kommentit ja mielipiteet eivät todellakaan innosta edes kuntoutumaan työelämään enää.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olin kunnanvirastossa tekemässä tet harjoittelua viikon. Se oli paskaduuni istua toimistossa koko päivä. Vedin niin hillittömät stressit siitä, että nousi lopulta 40 asteen kuume. Ihan kidutusta joutua istumaan koko päivä mätänemässä jossain ruudun edessä ja näperrellä jotain tyhjänpäiväistä.
Tet harjoittelu voi olla todella hyvä konsti huomata mikä työ ei ainakaan itselle sovi. Tätä sanoin jokaiselle tet oppilaalle kun töissä aikoinaan heitä oli.
Kannattaa miettiä myös palautumista. Aktiivisessa tilassa pulssi on kiivas ja keho on toiminnassa. Rauhallisissa toiminnantiloissa keholla on aikaa hoitaa tärkeitä huoltotehtäviä kuten ruoansulatusta, siivoushommia soluissa. Tällä välin myös mieli alkaa toipua. Rauhallisella hetkellä aivot käyvät läpi uudelleen asioita, joita päivän aikana on tullut vastaan ja järjestelevät niitä muistiin. Silloin syntyy uusia oivalluksia ja yhdistymisiä asioiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa ja mielestäni viisaat ihmiset ei halveksi. Maailma ei toimisi ilman kaupan kassoja, siivoojia, raksatyöntekijöitä, rekkakuskeja jne. Olen maisteri, mutta en ole syntynyt kultalusikka suussa ja nuorena olen työskennellyt esim. kassalla.
Kyllä toimisi, tekoäly on sen osoittanut. Suuri osa suorittavista työpaikoista tulee korvaantumaan robotiikalla kymmenen vuoden sisään.
Kuten myös keskiluokan työpaikoista.
Vierailija kirjoitti:
" Pitäisköhän valita taas uudet orjat.."
(vierestä kuultua kun pascapuljun toimari mietti ääneen työkokeilijoiden ottamista työkkäristä)
Mikä pulju?
Ns. akateemisetkaan eivät läheskään aina ole hommiensa mittaisia. Jotkut eivät kykene tekemään edes lain määrittelemiä virkatehtäviään. Tällaiset ovat todellinen rasite yhteiskunnalle ja sopisivat paremmin jollekin muulle alalle, vaikkapa suorittavalle.
Suorittava työ on niin kuluttavaa, että siitä pitäisi maksaa enemmän palkkaa kuin toimistossa istuskelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla ainakin ihmiset kirjoittavat, kuinka heikkolahjaisten hommaa on olla siivooja, kaupan kassa tai lähihoitaja ottaen kuitenkin huomioon, että ihminen, jonka älykkyysosamäärä on merkittävän alhainen mutta ei silti ole kehitysvammainen, ei selviydy tästä monimutkaistuneesta yhteiskunnasta ja työelämästä. Työelämä on entisestään hankalampaa, että ei suorittavan tason tehtäviin kuka tahansa pääse, vaan pitää omaksua koko ajan uutta tietoa ja taitoa digitalisaation myötä. Kohta ei ole keskinkertaisillekaan töitä robotiikan ja tekoälyn vallatessa suorittavan tason töitä.
Jos älyllisesti lahjakas ihminen ryhtyy siivoojaksi niin kyllä se mielestäni on jonkinmoista alisuoriutumista.
Taidat itse alisuoriutua, et ole ottanut tuon enempää selvää siivoojan työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei. Tekoäly ei todellakaan suoriudu yllä mainituista töistä.
Pelkästään työtilat ja ympäristöt estävät sen, näin aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Ns. akateemisetkaan eivät läheskään aina ole hommiensa mittaisia. Jotkut eivät kykene tekemään edes lain määrittelemiä virkatehtäviään. Tällaiset ovat todellinen rasite yhteiskunnalle ja sopisivat paremmin jollekin muulle alalle, vaikkapa suorittavalle.
Olen jo kauan ihmetellyt näitä ihmisinä tyhmiä insinöörejä tms.
Osaavat toki työnsä, mutta ulosanti on todella lapsellista. Ainakin jos on otettu vähän.
Kassalla näin rocktähtiä ja keskustelin mm. amerikkalaisen tiedemiehen kanssa euron tulevaisuudesta.
Siivoojana sotessa oli juttukaverina mm. entinen sairaalan johtaja, nykyinen psykiatri. Aiheena usein mm. skitsofrenian diagnoosi ennen ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tehnyt suorittavaa työtä kaupan kassalla ja vihannut sitä yli kaiken. Työ oli yksitoikkoista ja henkisesti puuduttavaa, huono palkka ja asiakkaatkin monesti hankalia. En halveksi suorittavan työn tekijöitä, mutta kenties minun on vaikea ymmärtää, kuinka joku voi haluta tehdä sellaista vapaaehtoisesti.
No harvempi kai sitä vapaaehtoisesti tekeekään. Niitä parempia töitä ei vaan riitä kaikille ja toisaalta nuo pskemmat työtkin pitää tehdä eli jollekin sekin nalli napsahtaa.
Toisaalta just ainakin sellaiset ihmiset, jotka itsekin tietää kuinka pskaa tuollainen työ on voisi edes yrittää tehdä sillä omalla asenteellaan ja käyttäytymisellään siitä työstä vähemmän vihattavaa ja hieman helpommin siedettävää. Se ei ole kaupan kassalla työskentelevän vika, että siinä on nykyään se viisi hommaa samaan aikaan hoidettavana eikä niitä voi tehdä yhtään sen nopeammin samaan aikaan päällekkäin vaikka asiakkaat kuinka ähkäisi ja puhkaisi siinä jonossa silmiään pyöritellen.
Samasta syystä kuin yliopistotutkinnon suorittaneet halveksivat ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneita. Taustalla on kilpailuvietti ja ylpeys siitä, että on itse pystynyt johonkin sellaiseen jota pitää haastavana. Vähän sama ilmiö kuin uudenkiiltävän urheiluauton ostaneeella; ei se oma urheiluauto kiillä aivan yhtä hienosti silloin, jos naapurillakin on urheiluauto - sen sijaan jos naapurista löytyy Lada, oma auto kiiltää niin hienosti että sitä pitää kiusallaankin hurruuttaa naapurin etuportilla monta kertaa päivässä.
Taitaa useammin olla toisin päin. Duunarit haukkuvat asiantuntijoita ja johtajia siitä, että eivät tee rehellistä työtä sekä riistävät palkkansa duunareiden selkänahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se vähän on. Eikä se ole huono asia, että suorittavaa työtä tekevät vapautuvat parempiin töihin kun automaatio ottaa hoitaakseen heidän työnsä. Aina syntyy uusia työpaikkoja.
Kyllä älyä voi käyttää muuhunkin kuin palkkatyön tekemiseen.