Miksi jotkut aikuiset tai keski-ikäiset käyttää itsestään nimitystä täysorpo?
Siis sitten kun heidän molemmat vanhempansa ovat kuolleet. Yleensä orvolla tarkoitetaan lasta joka on menettänyt vanhempansa. Lähinnä mietin, mikä idea on tässä itsensä kutsumisessa täysorvoksi?
Kommentit (50)
Orpo on henkilö, jonka vanhemmat ovat kuolleet. Muistan, kuinka mummoni hautajaisissa enoni ja äitini itkivät, että ovat nyt orpoja.
Ihan virallisesti orpo tarkoittaa sitä että vanhempi on kuollut. Esim. minä ja paras ystäväni olemme orpoja. Minä olen puoliorpo, koska isäni on kuollut ja äitini elää. Ystäväni on täysorpo, koska hänen molemmat vanhempansa ovat kuolleet.
Vähän vastaavanlainen ilmaus on esim. veli. Minulla ja parhaalla ystävälläni on molemmilla yksi veli. Minun pikkuveljeni on velipuoli, koska meillä on sama äiti ja eri isät. Parhaan ystäväni pikkuveli taas on täysveli, koska heillä on sama isä ja sama äiti.
Minunkin isän kuoli kun olin 50-vuotias, mutta en pidä itseäni puoliorpona. Mitä minä isällä enää tekisin?
Minäkin luulin, että orpo on vain jos molemmat vanhemmat ovat kuolleet. Mutta sitten luin lehdestä, että jonkun kielitoimiston mukaan niin ei ole. Aina oppii jotain uutta.
Aika huvittavaa kun viisikymppiset itkee miten ovat orpoja.
Erotukseksi puoliorvosta tietysti.
No jos se on totta, niin miksei sitä voisi sanoa?
Kyllä minäkin miellän, että orpo on alaikäinen lapsi tai ainakin nuori henkilö.
Ehkä nämä on lellitty piloille. Eivät vielä ole kasvaneet aikuisiksi..?
Vierailija kirjoitti:
Aika huvittavaa kun viisikymppiset itkee miten ovat orpoja.
Kyllähän sitä usein vanhempiaan kaipaa iästä riippumatta ja on orpo olo kun ei heitä enää ole.
Jos orpo tarkoittaa vain lasta, niin miksi sitten käytetään sanaa orpolapsi?
Molemmat vanhemmat kuolleet enkä ole koskaan itseäni orvoksi nimitellyt. -n50
Vierailija kirjoitti:
Orpo on henkilö, jonka vanhemmat ovat kuolleet. Muistan, kuinka mummoni hautajaisissa enoni ja äitini itkivät, että ovat nyt orpoja.
Sanakirjan mukaan orpo on lapsi, joka on menettänyt vanhempansa.
"Täysorpo" on lyhyempi sanoa kuin "molemmat vanhempani ovat kuolleet".
Vierailija kirjoitti:
Jos orpo tarkoittaa vain lasta, niin miksi sitten käytetään sanaa orpolapsi?
No eihän tässä tarkoitettu, että orpo-sanalla saisi viitata vain lapseen. Ap käytti sanaa lapsi merkityksessä "jonkun lapsi". Kun ei ole oikein olemassa muuta sanaa, jolla aikuisen ihmisen sukulaisuussuhteen vanhempiinsa voisi ilmaista. Kaikki ovat vanhempiensa lapsia iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne eno ja äiti vanhemmilleen ovat?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin miellän, että orpo on alaikäinen lapsi tai ainakin nuori henkilö.
Ehkä nämä on lellitty piloille. Eivät vielä ole kasvaneet aikuisiksi..?
nää on niitä elämänkoululaisia jotka tarvitsevat jatkuvasti uusia uhriutumisperusteita.
Orpo on lapsi jonka vanhemmat ovat kuolleet.
Meneekö nämä jotka menettää isänsä ollessaan itse 62v itkemään 5-vuotiaalle molemmat vanhempansa menettäneelle lapselle, miten hekin ovat nyt orpoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne eno ja äiti vanhemmilleen ovat?
Aikuisia ihmisiä joiden vanhemmat ovat kuolleet.
Aloitus on kyllä aika moniselitteinen. "Menettänyt vanhempansa" voi viitata joko toisen tai molempien vanhempien menetykseen. Samoin "lapsi" voi viitata joko ikään tai sukulaissuhteeseen. Joten epäselväksi jää, mikä aloittajan pointti mahtoi olla.
Kokevat itsensä sellaisiksi.