Miksi suorittavan työn tekijöitä halveksitaan?
Eikö ns. "paremmalle" väelle riitä se, että on heillä itsellä helpot hommat korkealla palkalla vaan vielä pitää sitten polkea "alempiarvoisia" ihmisiä haukkumalla, halveksimalla, ja kohtelemalla kuin paskaa.
Jos ei olisi suorittavan työn tekijöitä, eipä taitaisi olla toimareilla ja muillakaan johtajilla hommia.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla ainakin ihmiset kirjoittavat, kuinka heikkolahjaisten hommaa on olla siivooja, kaupan kassa tai lähihoitaja ottaen kuitenkin huomioon, että ihminen, jonka älykkyysosamäärä on merkittävän alhainen mutta ei silti ole kehitysvammainen, ei selviydy tästä monimutkaistuneesta yhteiskunnasta ja työelämästä. Työelämä on entisestään hankalampaa, että ei suorittavan tason tehtäviin kuka tahansa pääse, vaan pitää omaksua koko ajan uutta tietoa ja taitoa digitalisaation myötä. Kohta ei ole keskinkertaisillekaan töitä robotiikan ja tekoälyn vallatessa suorittavan tason töitä.
Jos älyllisesti lahjakas ihminen ryhtyy siivoojaksi niin kyllä se mielestäni on jonkinmoista alisuoriutumista.
Mä siirryin suorittavaan työhön, koska mulla on elämää hankaloittava ADHD. Päätin, että en halua käyttää lääkkeitä. Olen nykyään hevosalalla. Voin huomattavasti paremmin, kun liikun koko ajan. Voin ajatella omia ajatuksiani ja esim. kuunnella podcasteja ja äänikirjoja. Ajattelin itsekin vielä joku aika sitten, että tämä on alisuoriutumista, mutten ajattele enää. Miksi mun pitäisi tehdä työkseni jotain "älyllistä"? Eihän työ ole koko elämäni, vain sen osa. (Ja jos joku pitää mua alisuoriutujana, hänellä on siihen täysi oikeus. Muhun se ei vaikuta mitenkään. En kaipaa niitä aikoja, jolloin voin todella huonosti istumatyössä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla ainakin ihmiset kirjoittavat, kuinka heikkolahjaisten hommaa on olla siivooja, kaupan kassa tai lähihoitaja ottaen kuitenkin huomioon, että ihminen, jonka älykkyysosamäärä on merkittävän alhainen mutta ei silti ole kehitysvammainen, ei selviydy tästä monimutkaistuneesta yhteiskunnasta ja työelämästä. Työelämä on entisestään hankalampaa, että ei suorittavan tason tehtäviin kuka tahansa pääse, vaan pitää omaksua koko ajan uutta tietoa ja taitoa digitalisaation myötä. Kohta ei ole keskinkertaisillekaan töitä robotiikan ja tekoälyn vallatessa suorittavan tason töitä.
Jos älyllisesti lahjakas ihminen ryhtyy siivoojaksi niin kyllä se mielestäni on jonkinmoista alisuoriutumista.
Jospa oravanpyörässä jaettavat palkinnot ei vaan kolahda tälle kaverill
Väliaikaisesti toki ymmärrän. Tarkoitin lähinnä sitä, että ei olisi edes pyrkinyt muihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä siirryin suorittavaan työhön, koska mulla on elämää hankaloittava ADHD. Päätin, e
Hevosala ei omasta mielestäni ole perinteistä suorittavaa työtä. Tuo olisi jo paljon kiinnostavampaa ja palkitsevampaa kuin siivoaminen ainakin omasta mielestäni.
"Hevosala ei omasta mielestäni ole perinteistä suorittavaa työtä. Tuo olisi jo paljon kiinnostavampaa ja palkitsevampaa kuin siivoaminen ainakin omasta mielestäni."
No, se on kovaa ruumiillista työtä. Suurin osa töistä tehdään lihasvoimalla. Olen siivonnut nuorempana, ja se on oikeastaan aika mukavaa työtä. Lisäksi siivoojat ovat tosi tärkeitä: kukaan ei tykkää asioida likaisissa tiloissa. Siivoustyössä ongelma ei ole itse työ, vaan just se halveksunta, jota ihmiset sitä kohtaan osoittavat.
Se että tällainen "suorittavan työn" termi on olemassa, kertoo jo viallisesta asenteesta.
Asenne vikaa on paljon liikkeellä ja on hyvä muistaa, että se on ajanut monet kotisohville istumaan ja nyt asenneongelmaiset valittavat, kun suorittajat eivät tulekaan sinne töihin haukuttavaksi...tai sinne otetaan sellaisia jotka eivät ymmärrä suomea eikä englantia niin on vähän vaikea haukkua.
En kyllä halveksi. Tänään ihmettelin miksi Plussa-kortilla ei saa opiskelijaetua jos opiskelee duunariammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa ja mielestäni viisaat ihmiset ei halveksi. Maailma ei toimisi ilman kaupan kassoja, siivoojia, raksatyöntekijöitä, rekkakuskeja jne. Olen maisteri, mutta en ole syntynyt kultalusikka suussa ja nuorena olen työskennellyt esim. kassalla.
Aivan, nuorena olet työskennellyt kassalla. Se onkin väliaikainen duuni opintojen oheen tai välivuotta viettävälle nuorelle.
Koska narsisti tykkäävät keksiä jonkun syyn aina halveksia ja vähätellä muita. Eivät pysty psykologisen vääristymänsä takia myöntämään, että ilman muiden työtä heillä itsellään ei olisi mitään. Narsisteilla on harvoin itsellään mitään oikeita taitoja, ja siksi pyrkivät aloille, joilla pääsevät käskyttämään ja hyötymään muista.
Olen 62v siivooja ja minulla on työn kuormittavuudesta johtuvia kulumia ja särkyjä, sekä muita iän tuomia kremppoja ja kipuja, joihin työterveyslääkärit ovat suhtautuneet hyvin yliolkaisesti. Heillä on sellainen asenne, että entäs sitten, sinähän olet siivooja ja sinulla kuuluukin olla kaikenlaisia vaivoja. Ota Burana ja jatka hommiasi. Siirryin terkkarin puolelle asiakkaaksi ja vasta siellä minuun suhtauduttiin vakavasti ja pääsin esimerkiksi sydäntutkimuksiin ja sain asianmukaisen lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen 62v siivooja ja minulla on työn kuormittavuudesta johtuvia kulumia ja särkyjä, sekä muita iän tuomia kremppoja ja kipuja, joihin työterveyslääkärit ovat suhtautuneet hyvin yliolkaisesti. Heillä on sellainen asenne, että entäs sitten, sinähän olet siivooja ja sinulla kuuluukin olla kaikenlaisia vaivoja. Ota Burana ja jatka hommiasi. Siirryin terkkarin puolelle asiakkaaksi ja vasta siellä minuun suhtauduttiin vakavasti ja pääsin esimerkiksi sydäntutkimuksiin ja sain asianmukaisen lääkityksen.
Kuvottavaa kohtelua, kerta kaikkiaan. Onneksi pääsit vihdoin jonkun normaalin ihmisen puheille, toivottavasti auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa ja mielestäni viisaat ihmiset ei halveksi. Maailma ei toimisi ilman kaupan kassoja, siivoojia, raksatyöntekijöitä, rekkakuskeja jne. Olen maisteri, mutta en ole syntynyt kultalusikka suussa ja nuorena olen työskennellyt esim. kassalla.
Aivan, nuorena olet työskennellyt kassalla. Se onkin väliaikainen duuni opintojen oheen tai välivuotta viettävälle nuorelle.
Jep siksi työttömän ei kannata hakea kassalle tai muihin nuorten pskaduuneihin.
Nuorempana ehkä vähän katsoin ylen, en kuitenkaan halveksinut. Nykyään kun on nähnyt millaista paskaa tämä "tietotyökin" voi pahimmillaan olla, niin käy usein myös kateeksi. Jotain taitavia kirvesmiehiä ja muita käsityöläisiä jopa arvostan. Siivoojia ja kaupankassoja arvostan. Kunniallista ja tarpeellista työtä huonolla palkalla.
Kunnioitan kaikkia jotka tekevät työtä. Vain loisia ja laiskureita voi hyvin omintunnoin halveksia.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana ehkä vähän katsoin ylen, en kuitenkaan halveksinut. Nykyään kun on nähnyt millaista paskaa tämä "tietotyökin" voi pahimmillaan olla, niin käy usein myös kateeksi. Jotain taitavia kirvesmiehiä ja muita käsityöläisiä jopa arvostan. Siivoojia ja kaupankassoja arvostan. Kunniallista ja tarpeellista työtä huonolla palkalla.
Käy kateeksi? Saat(kuten myös minä) sen palkan paljon helpommalla kuin se joka tekee suorittavaa työtä. Meillä talossa ainakin ihmiset jotka tekee suorittavaatyötä/tuottavaa työtä saa huonoa palkkaa eikä heillä ole työsuhde etuja.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet suorittavaa työtä, olet joko laiska tai tyhmä, tai molempia. Tämän ajattelun takia. Työ määrittää duunarin ihmisenä.
Veikkaan, ettei monikaan näistä vähättelijöistä pystyisi elättämään itseään fyysisellä työllä, kuten siivoojana, tilauskeräilijänä tai vihannesten poimijana. On nimittäin melkoiset nopeusvaatimukset nykyään.
En ainakaan itse halveksi, päin vastoin ajattelen, että on hienoa, että on erilaisia töitä erilaisille ja eri tavoin suuntautuneille ihmisille. Se ei ole halveksimista, jos toteaa, ettei pystyisi itse tekemään suorittavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
On se niin reppana hommaa arvostella kenenkään duunia tai ammattia.
Kaikilla meillä on täällä paikkamme ja tehtävämme.
En kumarra ketään ihmistä enkä kenenkään ammattia.
Suorittavasta työstä kun napataan jokin ryhmä pois, se näkyy aika vahvasti koko yhteiskunnan toiminnassa (esim siivoojat, lastenhoitajat, kaupan työntekijät) mutta jos otetaan pois jokin yhtä tai useampaa porrasta ylemmän tason tehtävistä, juuri kukaan ei huomaa muutosta. Työt jatkuvat entisellään. Tekijät osaavat työnsä ilman johtajiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sinä huoli, minulla on muulla ajalla sitä älykästä puuhaa. Pidän työstäni, asiakkaista ja työtovereistani.
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan itse halveksi, päin vastoin ajattelen, että on hienoa, että on erilaisia töitä erilaisille ja eri tavoin suuntautuneille ihmisille. Se ei ole halveksimista, jos toteaa, ettei pystyisi itse tekemään suorittavaa työtä.
Totta kai pystyisit.
Just tän takia käytin viime työkokeiluni päivittäiseen itkemisen, ja sainkin pian sairaslomaa ja pääsin orjuudesta pois.