Koulu pyytää lapsen retkelle istuinalustaa...Whaaat?
Onko nykylasten peput niin arkoja, että metsäretkelle täytyy olla istuinalusta, vai mistä on kyse...?
En kehtaa kysyä, en viitsi tuottaa turhaa työtä vaan pakkasimme retkeilyalustan mukaan ( ja eväät jotka pitää nykyään myös itse mukaan laittaa ) kun onneksi sellainen sattui olemaan.
Me vanhemmat käytiin koulut 90-luvulla, ja en muista ainakaan että ikinä olisi mitään istuinalustaa ollut retkillä. Ihan vain istuttiin esim. Nurmikolla, kivellä tms.
Nytkin lapsi leikkii kavereiden kanssa ulkona ja eivät käytä istuinalustaa kun tuolla remuavat pitkin. Hiekassa on joka päivä päästä varpaisiin ja ei se mitään, sehän kuuluu lapsuuteen.
Muistatteko itse kouluajoiltanne jotain istuinalustoja retkillä?
Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Olkaa vaan iloisia, että lapsille järkätään jotain ekstraa. Eväät on monille lapsille retken kohokohta. Mikäli eväät unohtaa, niin kyllä kavereilta yleensä saa jotain ja opettajallakin saattaa olla mukana omenoita tms. Koulu ei ainakaan omana aikana ja lapsieni kouluaikana tarjonnut eväitä, kuin niillä retkillä joissa ruokailu jäi väliin. Istuinalusta suojaa likaantumiselta ja kastumiselta. Kivempi olla loppupäivä kuivissa vaatteista. Istuinalustaksi käy pahvi tai lehti, jos ei muuta löydy.
Mitenköhän luokkaretkistä ja muusta luonnossa olemisesta oikein selvittiin ennen kuin istuinalustat oli keksitty? Miten selvittiin välitunneilla? Jotenkin vaan. Ei istuttu vesilätäkköön. Istuttiin asfaltille. (koulunpihalla, kivelle, kannolle, keinuun, puunrungolle tms.
Parin tunnin retkillä pysyy tolpillaan istumatta. Voi jopa kävellä, sit kun syödään eväät heitetään vaikka takki tai rukkaset alle.
Avainasia on tietenkin se, että jos sataa ollaan sisällä. Nykyään on todella helppoa, kun säätiedotus kertoo luotettavasti 5 vrk.n sään. Mutta jostain syystä esi- ja koululaiset tarvitsevat rinkallisen kamaa mukaan että selvitään 4-6 tunnin päivästä!
Ja mitään kurahousuja ei koululaiset tartte. Mulla ei varmaan ole moisia ikinä ollutkaan. Ehkä ne keksittiin vasta 70-luvun lopulla 1-2-vuotiaille.
Joku vanha froteinen käsipyyhe käy. Tarkoitus lienee suojata vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa vaan iloisia, että lapsille järkätään jotain ekstraa. Eväät on monille lapsille retken kohokohta. Mikäli eväät unohtaa, niin kyllä kavereilta yleensä saa jotain ja opettajallakin saattaa olla mukana omenoita tms. Koulu ei ainakaan omana aikana ja lapsieni kouluaikana tarjonnut eväitä, kuin niillä retkillä joissa ruokailu jäi väliin. Istuinalusta suojaa likaantumiselta ja kastumiselta. Kivempi olla loppupäivä kuivissa vaatteista. Istuinalustaksi käy pahvi tai lehti, jos ei muuta löydy.
Mitenköhän luokkaretkistä ja muusta luonnossa olemisesta oikein selvittiin ennen kuin istuinalustat oli keksitty? Miten selvittiin välitunneilla? Jotenkin vaan. Ei istuttu vesilätäkköön. Istuttiin asfaltille. (koulunpihalla, kivelle, kannolle, keinuun, puunrungolle tms.
Parin tunnin retkillä pysyy tolpillaan istumatta. Voi jopa kävellä, si
Kyseinen istuinalusta ei paina mitään ja on suunnilleen taitetun aanelosen kokoinen.
Järkyttävä älämölö yksinkertaisesta asiasta.
" Sinä tässä kuulostat mielensä pahoittaneelta. Ja tuolla sun "naureskelulla" asialle on todella negatiivinen sävy. Etkö itse huomaa? Suhtaudut ivallisesti joka asiaan. Se, että se on naureskelua, ei tee siitä kevyttä ja positiivista. Tuota asennettasi et voi peittää, kun se susta noin pursuaa ulos. Voit kyllä yrittää tietoisesti muuttaa sen. "
Ja sä kuulostat ylitulkitsevalta ja vainoharhaiselta.
En ole millään lailla negatiivinen. Tää huvitti mua.
Sitten ymmärsin että siellä istutaan kauan ja huvittava mielikuva poistui päästä.
Sitten mua alkoi naurattaa se miten kiukkuisesti ja vakavasti täällä moni kommentoi.
On se elämä vakavaa.
Toivottavasti ei mennyt sulla koko sunnuntai nyt piloille tästä.
Iloa ja valoa!
T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun lapsella liukuria? Sekin sopisi istuinalustaksi, mutta eihän sun lapsella tietenkään sellaistakaan ole. Sehän maksaa ehkä jopa 2 euroa, jollei satu saamaan peräti ilmaiseksi jostain mainoskampanjasta.
Laita vaikka muovikassi mukaan sitten. Vaikka sekin maksaa toki jotain jopa 30 senttiä. Mutta roskapussi on halvempi!
Ehkä vuokra-asuntoyhtiönne roskiksesta löytyy joku ihan ilmainen alustaksi kelpaava muovi!
Hysteeristä.
Tässä taas näkee, kuinka rikas luulee, että vuokrataloyhtiöiden roslkiksista löytyisi jotain niin kallista kuin muovi. Me köyhät kuule käytetään muovit kenkien paikkaamiseen ja ommellaan muoviriekaleet sadetakeiksi ja arvaa vain, kuinka monta muuta käyttötarkoitusta muoveillamme on. Mutta voisitko jättää kartanosi roskiksen lukitsematta, jos te
Tästä taas näkee, kuinka jotkut ei vaan tajua ironiaa...
meillä oli ysärillä toive että istuinalustat metsään mukaan, no meillä ei semmoista ollut ja vanhemmat ei sellaista hankkimaan alkaneet joten tehtiin sitten muovipussista ja vanhoista sanomalehdistä alusta. en kehdannut sitä mukanani kouluun ottaa joten jätin sen kotiin. metsässä lähinnä käveltiin ja opettaja esitteli kasveja yms mutta eväät kyllä pysähdyttiin syömään istuen. vaikka oli kaunis päivä niin se metsä oli silti hieman kosteahko joten housuni kastuivat. silloin sitä kaipasi sitä istuinsuojaa jonka kotiin jätin varsinkin kun muutamalla muullakin luokkakaverilla oli samantyylinen itsetehty alusta mukana. tämä oli kun olin tokalla luokalla.
Hirveästi töitä opettajille on noista retkistä ja hirmuinen vinkuminen vielä vanhemmilta. Pitäisi lopettaa tuollaiset kokonaan. Ei voi koskaan kaikkien mieleen olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, mutta enemmän minä tuosta järkytyin että kodin pitää laittaa lapselle eväät mukaan. Ei voi olla totta!
Joo ei ole enää sitä koulun perus näkkäri + omena + mehu - settiä, minkä muistan itse lapsuudesta.
koulusta saaedelleen eväät.
Ei saa ainakaan huomisen retkelle, kun kirjeessä ihan pyydettiin pakkaamaan lapselle mukaan terveelliset eväät ( ja istuinalusta ). Kirje tuli Wilmaan. Vantaa.
Miksi ei? Eikö teiltä löydy kotoa yhtä palaa ruisleipää tai yhtä omenaa tms.? Eikä mitään, minkä päälle istua? Itse muistan, että jo 1970-luvulla piti olla istuinalusta retkillä, ja muovipussi ajoi hyvin sen asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut virtsiksen lapsena kivellä istumisesta.
Istuinalusta on oleellinen.
Et ole saanut. Se on myytti.
On todettu, että virtsis voi tulla kylmällä kivellä istumisesta.
Se on tietysti oma bakteeri, joka sen aiheuttaa, mutta kylmällä istuminen saa aikaan sen, että se bakteeri kykenee helpommin aiheuttamaan sen tulehduksen.
Miehelleni tuli virtsis armeija-aikana kivellä istumisesta aikoinaan. Niin voimakas, että pissa oli veristä.
Mulla alkoi virtsiskierre myös kivellä istumisesta. Tuntui aluksi se kivi lämpimältä, mutta kun nousin ylös, se olikin kylmennyt. Sen jälkeen on ollut usein virtsiksiä.
Miehen virtsatietulehduksen syy on mitä todennäköisimmin esim klamydia, ei kivellä istuminen. Onko miehesi myös kertonut, mitä kaikkea voi saada saunanlauteilta? Epäilen, että saat mieheltäsi tauteja, et miltään kiveltä.
Ei saatana. Tämänkin ketjun sekoilun aikana olisi ap askarrellut kymmenen istuinalustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen alapeukkuja. Eikö täällä saa ihmetellä itselle uusia oudoilta tuntuvia asioita, vai mitä te alapeukutatte oikein?
T: Ap
Kun on niin helvetin tyhmä ihmettelyn aihe. Laitat istuinalustan mukaan, jos on. Tai vaikka muovipussin, että voi sitten istua sillä. Kivempi se on koulupäivää jatkaa retken jälkeen kuin mahdollisesti märissä housuissa, kun on istunut märällä nurtsila tai mättäällä.
Enemmän noi eväät ihmetetti. Miksei tullut koulunpuolelta? Oliko reissu niin pitkä, että yleensäkään tarvittiin eväät?
ps kasarilla jo mun repussa löytyi vakiovarusteena istuinalusta. Joo, pappa mulle aina hankki jonkun erärepun kouluunkin, kun käytiin hänen kanssaan vähän pidemmillä retkillä. Näppärä.
Se joka toista haukkuu on ite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sfiddu mikä ketju! Te kyllä osaatte tapella sivukaupalla mistä tahansa. :D
Niin ja mun idea oli jakaa lyhyt huvituksen hetkeni ja vähän verestää vanhoja koulumuistoja. En tarkoittanut tapella mistään.
Toisaalta, pieni tappelu päivässä pitää hereillä. T: Ap
Antaisit ihmisten keskustella etkä kommentoisi kaikkiin. Se riidan tuntu tulee just siitä, kun kaikkeen otetaan kantaa.
Ei vaan siitä, että ap vähättelee kaikkea muuta paitsi omia tapojaan.
Yritän kyllä kohteliaasti vastata kaikille. Huumoria myös mukana. T: Ap
Vaikutat ihan harhaiselta.
Piti saada vastata miten haluaa kun tämä on keskustelupalsta.
Vierailija kirjoitti:
meillä oli ysärillä toive että istuinalustat metsään mukaan, no meillä ei semmoista ollut ja vanhemmat ei sellaista hankkimaan alkaneet joten tehtiin sitten muovipussista ja vanhoista sanomalehdistä alusta. en kehdannut sitä mukanani kouluun ottaa joten jätin sen kotiin. metsässä lähinnä käveltiin ja opettaja esitteli kasveja yms mutta eväät kyllä pysähdyttiin syömään istuen. vaikka oli kaunis päivä niin se metsä oli silti hieman kosteahko joten housuni kastuivat. silloin sitä kaipasi sitä istuinsuojaa jonka kotiin jätin varsinkin kun muutamalla muullakin luokkakaverilla oli samantyylinen itsetehty alusta mukana. tämä oli kun olin tokalla luokalla.
Kiitos muiston jakamisesta. T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Hirveästi töitä opettajille on noista retkistä ja hirmuinen vinkuminen vielä vanhemmilta. Pitäisi lopettaa tuollaiset kokonaan. Ei voi koskaan kaikkien mieleen olla.
Onko joku vinkunut sitten näistä?
Kysyin asiasta lapselta kun hän tuli kotiin, niin hän kertoi että heillä oli jo viime viikolla vastaava retki. Siellä käveltiin ja istuttiin hetki. Ei ollut vielä tiedotetta tullut siitä retkestä niin kenelläkään ei ollut istuinalustaa eikä eväitä. Kivaa oli silti ollut.
Sanoin hänelle että tosi kivaa että nykyään on mahdollisuus opiskella luonnon helmassa kerran viikossa.
T: Ap joka ei ole vinkunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIrsk! Sellaista aikakautta kouluissa ei ole ikinä ollut, jolloin istuinalustoja ei olisi keksitty.
Parin tunnin retkillä pysyy tolpillaan istumatta. Voi jopa kävellä, si
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että bakteeri olisi tullut alapäähäsi siitä kivestä eikä suinkaan huonosta hygieniasta? :D
Kaikki tajuavat, että kylmästä ei tule bakteereita eikä viruksia.
Kylmä kuitenkin altistaa infektioille laskemalla immuunipuolustusta. Tämä on ihan faktaa.
Siksi "vilustumisesta" voi seurata flunssa: virustartunta on tietysti tullut joltain tartuttajalta eikä kylmästä ilmasta, mutta se kylmässä ja märässä hytiseminen laski immuunipuolustusta ja antoi virukselle paremman mahdollisuuden.
Alapäässä on muuten bakteereita ihan ilman huonoa hygieniaakin. Ylipäätään me törmäämme koko ajan bakteereihin ja viruksiin. Yleensä terveen ihmisen immuunipuolustus hoitelee ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole saanut. Se on myytti.
Mun oma myytti vaivasi pitkin viime syksyä, kun olin ohuissa vaatteissa ja istuin kylmään. Söin 2 antibioottikuuria siihen.
Ja niitä alustoja saa halvalla Tokmannista, voi ostaa vaikka useamman. Päiväkodissa niitä lienee omasta takaa.
Jos ei tahdo lapselleen kosteita ja kiviin revenneitä housuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aion mm huomenna pitää opetusta ulkona.
Syystä että koulurakennuksesaa ei ole ilmastointi päällä viikonloppuisin, minkä takia luokassani on maanantaisin jopa 27 astetta ja trooppiset olosuhteet.
Oppilaat ei jaksa keskittyä ja minä saan siellä rytmihäiriöitä jos olen siellä koko päivän.
terveisin opettaja
Olen kuullut ettei kouluissa ole enää luokkia, pulpetteja eikä tuoleja. Pelkkiä hälyisiä halleja. Kokeita ei ole, luokalle ei saa jättää, kertotaulua ei opeteta, kirjoja ei lueta.... Ja jättihallitilassa parveilee "avustajia" niin ettei opettajaa löydä seasta.
Painajaismaista!
Eikä urkuharmoonia tai suvivirttä!!
😱😱😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, mutta enemmän minä tuosta järkytyin että kodin pitää laittaa lapselle eväät mukaan. Ei voi olla totta!
Joo ei ole enää sitä koulun perus näkkäri + omena + mehu - settiä, minkä muistan itse lapsuudesta.
koulusta saaedelleen eväät.
Ei saa ainakaan huomisen retkelle, kun kirjeessä ihan pyydettiin pakkaamaan lapselle mukaan terveelliset eväät ( ja istuinalusta ). Kirje tuli Wilmaan. Vantaa.
Miksi ei? Eikö teiltä löydy kotoa yhtä palaa ruisleipää tai yhtä omenaa tms.? Eikä mitään, minkä päälle istua? Itse muistan, että jo 1970-luvulla piti olla istuinalusta retkillä, ja muovipussi ajoi hyvin sen asian.
Mitä höpötät? Koulun puolesta ei saa. Kodin puolesta saa. Ei tämä ole mikään ongelma.
Vaikutat ihan harhaiselta. Sanot yhtä ja sitten toista, etkä muista mitä olet sanonut.
Jos yhdessä istuinalustassa kiteytyy nykypäivän koulumaailman ihmeellisyys, niin haloo!