Koulu pyytää lapsen retkelle istuinalustaa...Whaaat?
Onko nykylasten peput niin arkoja, että metsäretkelle täytyy olla istuinalusta, vai mistä on kyse...?
En kehtaa kysyä, en viitsi tuottaa turhaa työtä vaan pakkasimme retkeilyalustan mukaan ( ja eväät jotka pitää nykyään myös itse mukaan laittaa ) kun onneksi sellainen sattui olemaan.
Me vanhemmat käytiin koulut 90-luvulla, ja en muista ainakaan että ikinä olisi mitään istuinalustaa ollut retkillä. Ihan vain istuttiin esim. Nurmikolla, kivellä tms.
Nytkin lapsi leikkii kavereiden kanssa ulkona ja eivät käytä istuinalustaa kun tuolla remuavat pitkin. Hiekassa on joka päivä päästä varpaisiin ja ei se mitään, sehän kuuluu lapsuuteen.
Muistatteko itse kouluajoiltanne jotain istuinalustoja retkillä?
Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aivan terve pyyntö. Jos pyytäisivät tuomaan kouluun vessapaperia, olisin jo ihmeissäni mutta sekin onnistuisi kyllä.
No kyllähän repussa on hyvä olla nenäliinaa. Sitä voi käyttää myös vessapaperina.
Jos käyvät siellä retkellä kyykkypissalla.
Meillä ainakin retket pitkälti kyse oli siitä ettei se takapuoli kastu. On se aika ikävää märissä vaatteissa sit kulkea loppumatka 😅 ja tää oli ala-asteella 06-12. En mä nyt tiedä haluisko kukaan teistä kovan ajan 90-luvun lapsistakaan peppuaan ehdoin tahdoin kastella
Vierailija kirjoitti:
Olen Team Ap. Ihme vattuilukerho kokoontumassa haukkumaan. Ap vain ihmetteli istuinalustaa. Minäkin olen luullut että istuinalustaa käytetään metsässä vain evästaukojen aikana.
Kiitos. Mun mies ihmetteli myös. Itseasiassa hän se sanoi että " Onkohan nykylasten pers33t niin herkkiä? ". Samalla pakattiin reppua, puhuttiin lukkarista jne.
Ei ole niin vakavaa.
Olen huomannut että on aivan sama mitä mä kommentoin niin alapeukkuja sataa.
Siitäkin huolimatta että en ole edes ainoa joka on tästä aiheesta joskus hämmentynyt tai ollut huvittunut.
Eka kommentti jonka tähän sai oli lupaava. Sitten lähti laukalle. 🤷
No, taattua AV:ta.
T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin retket pitkälti kyse oli siitä ettei se takapuoli kastu. On se aika ikävää märissä vaatteissa sit kulkea loppumatka 😅 ja tää oli ala-asteella 06-12. En mä nyt tiedä haluisko kukaan teistä kovan ajan 90-luvun lapsistakaan peppuaan ehdoin tahdoin kastella
Kiitos tiedosta. Mä en muista että koskaan olis peppu kastunut koulun retkillä. T: Ap, muinaismuisto 90-luvulta
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä oli 80-luvulla kylmillä ilmoilla istuinalustoja retkillä, pääosin taisi olla vilttejä ja aaltopahveja koulun puolesta taukopaikalle tuotuna. Sen lisäksi retkillä piti olla omat eväät (vähintään omat juomapullot) jos retki ei ollut samaan aikaan kuin koulun ruokailu olisi ollut. Jos retki kesti niin, että ei päästy kouluun syömään niin haettiin eväspussit ruokalasta ennen retkelle lähtöä tai opettajilla oli makkarapaketteja.
Kuulostaa ihanilta retkiltä. Mä en muista kouluajoiltani yhtään tuollaista retkeä jossa olis ollut vilttejäkin. Ehkä meidän koulu säästi. T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on pyytää istuinalustaa kun "Nico-petterin" merkkifarkkuihin menee mustikkaa jos metsässä istuu, tai hui hiekkaa. Saattaa myös pylly kastua.
Ei se varmaan sinua haittaa jos lapsen pylly kastuu, mutta lapsesta se ei varmaan ole niin mukavaa.
On se nyt kumma, että istuinalusta herättää tämmöisiä reaktioita. Ja ollaan olevinaan parempia äitejä, kun annetaan lapsen vaatteiden likaantua tai kastua. Olette aika naurettavia.
Olen opettaja ja siis olen valitusta saanut pilalle menneistä vaatteista kun ei ole ollut alustaa, siksi kirjoitin noin.
Muotoilisin opena asian niin, että jos ette halua lapsen vaatteiden likaantuvan, pihkaantuvan tai muuten vahingoittuvan, niin mukaan kannattaa laittaa istuinalusta.&nbs
No saa olla aika pöljä vanhempi jos laittaa lapselle metsäretkelle hienot vaatteet jotka eivät saa likaantua.
Ihan oma vika.
On kyllä raskas työ. Mä en viitsi opettajia vaivata ollenkaan. Mieluummin ihmettelen itsekseni ja netissä.
Vanhempainillassa en uskalla puhua lainkaan.
Voimia.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä noloa, jos pientä ylimääräistä mukavuutta kaipaa! Samaan aikaan tällaisesta nillittävät oman elämänsä selviytyjät kuitenkin käyttää kaikkia mahdollisia kodinkoneita yms, jotka ei ole ollenkaan pakollisia, vaan puhtaasti lisäävät mukavuutta.
Ota jalat pois mun suustani kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Minä aion mm huomenna pitää opetusta ulkona.
Syystä että koulurakennuksesaa ei ole ilmastointi päällä viikonloppuisin, minkä takia luokassani on maanantaisin jopa 27 astetta ja trooppiset olosuhteet.
Oppilaat ei jaksa keskittyä ja minä saan siellä rytmihäiriöitä jos olen siellä koko päivän.
terveisin opettaja
Ohiksena meillä on ollut aikuiskoulutuksessa vähän väliä opetusta ulkona, ja ollaan ryömittykin maassa eikä tästä ole tullut mitään ennakkoilmoitusta eikä ole pyydetty ottamaan alustoja mukaan.
Eikä se ole mua mitenkään haitannut. Likaantuneet vaatteeni olen pessyt.
Toivottavasti saat pian paremman ilmastoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedosta. Mä en muista että koskaan olis peppu kastunut koulun retkillä. T: Ap, muinaismuisto 90-luvulta
No sitten varmaan aika kullannut muistot. Ainakin meillä retkiä oli usein ja kyllä se metikkö on märkä syksyisin, toki kyllähän tuon saman asian ajaa vaikka muovipussi jos ei sellasta ihan erillistä alustaa satu olemaan. Tää nyt on mun mielestä vähän sama asia kuin ihmettelisi miksi laitetaan kumpparit et ollaanko nykyään niin herkkiä ettei mamman vanhoilla lenkkareilla pärjää märässä metsässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää."
Minua yllättää, että jostain istuinalustasta tulee 40+ viestin ketju.
Jep no sekin kyllä yllättää. Toisaalta ei.
Kukaan ei ole vastannut oliko omassa lapsuudessa koulun retkillä istuinalustaa vai ei.
Ei ollut. Ei sellaista osannut kaivata. Muuten olisi varmasti ollutkin. M46
Mäkään en osannut. Tässähän iskee jonkinlainen peflettikateus vielä.
Suvivirttä kyllä kaipaan. T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten varmaan aika kullannut muistot. Ainakin meillä retkiä oli usein ja kyllä se metikkö on märkä syksyisin, toki kyllähän tuon saman asian ajaa vaikka muovipussi jos ei sellasta ihan erillistä alustaa satu olemaan. Tää nyt on mun mielestä vähän sama asia kuin ihmettelisi miksi laitetaan kumpparit et ollaanko nykyään niin herkkiä ettei mamman vanhoilla lenkkareilla pärjää märässä metsässä?
Mä käytän kato edelleen kurahousuja. T: Ap
Voiko retkeillä ilman istuinalustaa? No tottakai voi? No onko kivempi istua istuinalusella kuin märässä ja kylmässä maassa? No tottakai on.
Kun 20-30 lapsen ryhmä pysähtyy syömään eväitä niin niitä kuivia istuinkiviä tai kannonnokkia ei takuuvarmasti riitä kaikille. Varsinkin kun jokainen haluaa istua juuri sen parhaan kaverin vieressä eikä esim 2 metrin päässä kivellä. Sitten istutaan johonkin mättäälle joka näyttää lapsen silmissä päältä päin kuivalta mutta joka istuessa onkin läpimärkä. Been there, done that
Yhden tai kahden lapsen kanssa on helppo vähän katsoa perään ja neuvoa että siihen ei kannata istua vaan mene mielummin tuon karahkan päälle.., mutta jos vahdittavana on parikymmentä tenavaa joista osa ei välttämättä koulun retkien ulkopuolella käy metsäretkillä niin istuinalusta on aika helppo ratkaisu.
Meillä on kolme lasta ja samat istuinaluset olleet kaikilla käytössä, maksaneet aikoinaan muutaman euron ja niillä tehty kymmeniä retkiä. Alustan voi myös tehdä itse vaikka eristelevyn palasesta jos sellainen sattuu kotoa löytymään
Kuvitelkaa että teidät vietäisiin syksyiseen metsään työpaikan virkistyspäivänä ja sanottaisiin että nyt kaikki 20 henkeä istuvat tähän maahan rinkiin että voidaan yhdessä syödä eväät ja kerrataan firman strategia ulkomuistista. Liian kauas ei saa lähteä etsimään istumapaikkaa vaan kaikki istuvat riviin tai rinkiin että pomo näkee kaikki.
Oishan se kivempaa istua silloin jonkun alustan päällä
Istuinalusta on kätevä. Mulla on rolla ja ostin istuin alustan niin ei paikat jäädy talvella. Siis mun täytyy välillä istua. Maksoi 3 euroa cittarissa. Mikä ongelma tässä nyt on.
Istuinalustan vaatiminen on silkkaa fasismia ja sen käyttäminen on vallanalamaisuuden osoitus, jolla kyykytetään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut virtsiksen lapsena kivellä istumisesta.
Istuinalusta on oleellinen.
Kylmällä kivellä istumisesta ei saa virtsatietulehdusta. Vanha uskomus, joka ei pidä paikkaansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Olen saanut virtsiksen lapsena kivellä istumisesta.
Istuinalusta on oleellinen.
Kylmällä kivellä istumisesta ei saa virtsatietulehdusta. Vanha uskomus, joka ei pidä paikkaansa
Eturauhasen tulehduksen saa, etenkin vanhemmat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Istuinalusta on kätevä. Mulla on rolla ja ostin istuin alustan niin ei paikat jäädy talvella. Siis mun täytyy välillä istua. Maksoi 3 euroa cittarissa. Mikä ongelma tässä nyt on.
Jep, ei ole mikään ongelma. Alusta on lähes ilmainen (tai jos tekee itse jostain sopivasta vaahtomuovin palasta niin voi ollakin ilmainen), ei paina mitään lapsen repussa ja eristää ihon kylmästä ja märästä maasta.
Vähän tuntuu että onkohan nämä alusia kauhistelevat itse koskaan käyneet metsässä, sillä metsässä on maa on melkein aina märkää.
Kurahousujen ehdottaminen ratkaisuksi on vähän. hassua jos ei puhuta jostain ihan päiväkoti-ikäisistä joiden retkikohde on 200m päiväkodin pihalta. Kokeilkaa itse kävellä metsässä edes 15min muovipuku päällä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vanhempien pitää hoitaa kaikki. Ennen meillä oli hiihtoretkillä koulun tarjoama makkara joka paistettiin. Mitään ei olisi opet vanhemmilta kehdanneet pyytää siihen aikaan.
En tiedä itkeäkö vai nauraa. Oletan että aloituksessa on kyse alakoululaisesta? Eväsleivän, mehun ja makkaran saa eurolla, istuinalusta maksaa muutaman euron. Lapset varmaan tykkää käydä luonnossa retkellä, pitääkö tämäkin digitalisoida? Meillä käytiin päikyssä ahkerasti retkellä, silloin toiveena oli että jokaisella on juomapullo ja eväsrasia, muistaakseni juuri tuo alustakin. Ei käynyt pienessä mielessäkään alkaa kiukutella siitä että vanhempien pitää ne hankkia. Ihmettelin syvästi sitä että toisessa paikassa toitotettiin sitä että vanhemmilta ei saa pyytää mitään. Nyt en ihmettele. Itse olisin mielelläni laittanut pari, kolme euroa johonkin kassaan että olisi vaikka joulujuhlaan saatu vanhemmille torttukahvit ja lapsille piparit ja mehut. Päiväretkillä on koulussa eväät mukana mutta kuinka moni nykylapsi (tai vanhempi) niitä osaa arvostaa? Ja kuinka moni vanhempi haki etäkoulun aikaan lapselle kouluruoan?
Kyllä meillä oli 80-luvulla kylmillä ilmoilla istuinalustoja retkillä, pääosin taisi olla vilttejä ja aaltopahveja koulun puolesta taukopaikalle tuotuna. Sen lisäksi retkillä piti olla omat eväät (vähintään omat juomapullot) jos retki ei ollut samaan aikaan kuin koulun ruokailu olisi ollut. Jos retki kesti niin, että ei päästy kouluun syömään niin haettiin eväspussit ruokalasta ennen retkelle lähtöä tai opettajilla oli makkarapaketteja.