Koulu pyytää lapsen retkelle istuinalustaa...Whaaat?
Onko nykylasten peput niin arkoja, että metsäretkelle täytyy olla istuinalusta, vai mistä on kyse...?
En kehtaa kysyä, en viitsi tuottaa turhaa työtä vaan pakkasimme retkeilyalustan mukaan ( ja eväät jotka pitää nykyään myös itse mukaan laittaa ) kun onneksi sellainen sattui olemaan.
Me vanhemmat käytiin koulut 90-luvulla, ja en muista ainakaan että ikinä olisi mitään istuinalustaa ollut retkillä. Ihan vain istuttiin esim. Nurmikolla, kivellä tms.
Nytkin lapsi leikkii kavereiden kanssa ulkona ja eivät käytä istuinalustaa kun tuolla remuavat pitkin. Hiekassa on joka päivä päästä varpaisiin ja ei se mitään, sehän kuuluu lapsuuteen.
Muistatteko itse kouluajoiltanne jotain istuinalustoja retkillä?
Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää.
Kommentit (261)
Tuohan on aivan terve pyyntö. Jos pyytäisivät tuomaan kouluun vessapaperia, olisin jo ihmeissäni mutta sekin onnistuisi kyllä.
Tää koko keskustelu on kuin rikkinäistä puhelinta
Saa jättää tuomatta noi ohjeet on siksi että vanhemmat valittaa jos vaatteet likaantuu tai kastuu retkellä..
Vierailija kirjoitti:
Ei saatana. Tämänkin ketjun sekoilun aikana olisi ap askarrellut kymmenen istuinalustaa.
Miksi ihmeessä kun pakkasin istuinalustan reppuun jo ennen koko keskustelua?
En ole missään vaiheessa pyytänyt apua asiaan.
T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Eturauhanen alkaa viheltää jos istuu liian pitkään viileällä alustalla.
Viheltääkö se jotain tiettyä melodiaa vai onko se aina eri?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon mankunut joskus lähes samasta asiasta, en siksi että miksi varusteet ja eväät pitää olla, vaan siksi miksi annetaan niin lyhyt varautumisaika. Tänään tulee viesti ja aamulla pitäis olla.
Meille tuli jo viime viikolla eikä tässä mitään ongelmaa ole.
Vierailija kirjoitti:
meillä opetettiin lapsia keräämään maastosta irtonaisia havupuun oksia ja laittamaan ne istuinalstaksi, tai jos joutuu yöpymään metsässä, niin makuualustaksi. Opettiin myös, että tarvittaessa takista voi taitella istuinalustan itselleen tai käyttää vaikka puolipeittona, tai makuualustana - aina riippuen siitä miten pitkään ja missää säässä joutuu yöpymään. Siis näm opetettiin jo päiväkodissa joskus 1970-luvun loppupuolella. Opetetliin myös kaivamaan lumeen yöpymispaikka. Silloin vielä lapsia opetettiin pysymään itse hengissä, nykyisin odotetaan, että jokaisen puun tai nurkan takana on vanhempi, joka sen hoitaa. Sillei on saatu jo pari sukupuolvea uusavuttomia nuoria, jotka ei välttämättä kotoa lähtiessä edes tiedä miten laskut maksetaan tai sopimukset tehdään.
Onhan toki nykyisin parempia alustoja. pitävät lämpöä paremmin eikä oikein painakaan mitään.
Kiitos mielenkiintoisesta ja asiallisesta vastauksesta. T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Kandee ottaa semmonen retkijakkara.
Tai sohva niin kuin festareille jotkut tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut virtsiksen lapsena kivellä istumisesta.
Istuinalusta on oleellinen.
Meinaatko että bakteeri olisi tullut alapäähäsi siitä kivestä eikä suinkaan huonosta hygieniasta? :D
Bakteeri on tullut alapäähän kiveksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koulujen kannattaa jättääretket väliin, niin ei tule kellekään paha mieli
Onko joku nyt pahoittanut mielensä...?
En minä ainakaan. Naureskelen vain tuolle istuinalustalle ja mietin, että enkö vain muista omasta lapsuudestani moista.
Kaikki keskustelu ei ole valittamista, ihan tiedoksi.
No me ihmetellään miten joku ihmettelee itsestäänselvyyttä
Kuten olen kertonut, omassa lapsuudessani ei käytetty koulun retkillä istuinalustoja joten ei ole mulle tuttu asia.
Ihmettele toki ihan vapaasti. T: Ap
Vieläkö kouluihin pitää leipoa mokkapaloja?
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö perheet retkeile edes sen vertaa, että olisivat huomanneet istuinalustan kätevyyden syksyisessä metsässä???
Me ei istuta syksyisessä metsässä vaan kävellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan. Naureskelen vain tuolle istuinalustalle ja mietin, että enkö vain muista omasta lapsuudestani moista.
Kuten olen kertonut, omassa lapsuudessani ei käytetty koulun retkillä istuinalustoja joten ei ole mulle tuttu asia.
Joten ihan neutraalisti aloit kyselemään, onko nykylasten peput arkoja. Varsinkin neutraalia asennetta.
Onko todellinen ongelma nyt kuitenkin siinä, että sinulla ei ole sitä alustaa? Sitä on turha murehtia, ei kukaan siellä kyylää onko vai ei. Voit rauhoittua.
Vierailija kirjoitti:
Mites jalkojen kasvukivut lapsilla. Nekin pitäisi vanhempien muistaa. Viileä ja liikunta voi joskus laukaista sitä. Talvella varsinkin.
Kasvukipuja ei ole olemassakaan. Se on myytti.
Nyt on Elokuu ja lämmintä. Lapsi ulkoilee koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö perheet retkeile edes sen vertaa, että olisivat huomanneet istuinalustan kätevyyden syksyisessä metsässä???
Me ei istuta syksyisessä metsässä vaan kävellään.
Moni muu on siellä metsässä niinkin kauan, että istuu syömään eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyykyssäkin voi helposti evästaukonsa viettää, jos ei halua kannonnokkaan tms istahtaa.
Ap voi sanoa lapselle, että syököön kyykyssä. Kaikki voittavat ja loppuu ehkä loputon v*ttuilu opettajalle.
En ole sanonut, enkä aio sanoa mitään tästä mun mietinnöstä opettajalle.
Mutta sano toki ja tottahan sanotkin. Ihmettelet istuinalustoja, sellaisia kun et ollut ennen nähnytkään. Kyllä on miettimistä, otan osaa. Miten yleensä pärjäät missään asiassa?
Kyllä mä olen nähnyt. Omistankin moisia. Oien käyttänyt sellaisia pidemmillä retkeillä ja festareilla.
Ihmettelin niiden käyttöä hyvin lyhyillä retkillä.
Lue ihan rauhassa tuo mun aloitus. Siinä luki että pakkasin istuinalustan reppuun.
Olen Team Ap. Ihme vattuilukerho kokoontumassa haukkumaan. Ap vain ihmetteli istuinalustaa. Minäkin olen luullut että istuinalustaa käytetään metsässä vain evästaukojen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten ihan neutraalisti aloit kyselemään, onko nykylasten peput arkoja. Varsinkin neutraalia asennetta.
Selvisi että kyse onkin vanhemmista jotka vinkuvat jos heidän lastensa Gugguu-merkkiset vaatteet likaantuu. Arat vanhemmat siis.
Ei olekaan arat peput.
Mielestäni neutraalia ja hauskaa. 😆
Yhä vain hauskemmaksi menee mitä enemmän kello on. 😆
ah, nykykoulun menoa itse opettajani lopettaisin sitä mukaan kaiken sellaisen tekemisen, josta joku valittaa..