Koulu pyytää lapsen retkelle istuinalustaa...Whaaat?
Onko nykylasten peput niin arkoja, että metsäretkelle täytyy olla istuinalusta, vai mistä on kyse...?
En kehtaa kysyä, en viitsi tuottaa turhaa työtä vaan pakkasimme retkeilyalustan mukaan ( ja eväät jotka pitää nykyään myös itse mukaan laittaa ) kun onneksi sellainen sattui olemaan.
Me vanhemmat käytiin koulut 90-luvulla, ja en muista ainakaan että ikinä olisi mitään istuinalustaa ollut retkillä. Ihan vain istuttiin esim. Nurmikolla, kivellä tms.
Nytkin lapsi leikkii kavereiden kanssa ulkona ja eivät käytä istuinalustaa kun tuolla remuavat pitkin. Hiekassa on joka päivä päästä varpaisiin ja ei se mitään, sehän kuuluu lapsuuteen.
Muistatteko itse kouluajoiltanne jotain istuinalustoja retkillä?
Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää.
Kommentit (261)
Ei sfiddu mikä ketju! Te kyllä osaatte tapella sivukaupalla mistä tahansa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä on tietty ne istuinalustat, kun lapset on pienestä asit osallistuneet mm. luontokerhoon ja majanrakennusleireille että kuvispäiväleirille.
Kokoontaittuvat siistit, eikä paina mitään ja menee pieneen tilaan.
Kysyinkö mitä teillä on ja mitä harrastatte?
En.
Kysyin, onko yleistäkin että alakoulun pikku retkille pyydetään istuinalustaa ja muistatteko omasta lapsuudestanne vastaavaa.
Mutta kiitos pätemisestä. Minun lapsipa harrastaa riippuliitämistä ja puhuu mandariinikiinaa ( vitsi ).
Saahan sitä vastata mitä haluaa. Kirjoittelethan sinäkin älyttömiä kysymyksiä palstalle. Älä vain ole se äiti, joka soittaa aamulla opettajalle, että laittaisiko nyt lapselle kumisaappaat, kun tuntuu että voi sataa vettä.
" Kyllä tässä on jo moni vastannut. Itse olet myös jaaritellut mm lapsesi syömätavoista, siitä miten hän juoksee, siitä miten olet hieno äiti kun annat lapsen vaatteiden likaantua, 80-luvun retkestäsi jne jne. "
Sori olin välissä pesemässä jauhenlihaa painepesurilla niin en ole ehkä huomannut joka vastausta vielä lukea.
En ole mitään maininnut hienosta. Olen ehkä enemmänkin homssuinen.
Tietenkin mä mainitsin omasta retkestäni kun se on tässä aiheena.
Sehän mua huvitti kun luulin että siellä ne lapset juoksevat, hyppivät kasteessa ja sotkevat itsensä ja sitten eväiden syömistä varten kaivavat istuinalustat esiin.
Tämä siis ennen kuin sain tietää että siellä istutaan paikallaan opiskelemassa.
" Metsäretki " ei kuulostanut siltä. Opiskelu istuen metsässä olisi.
Sitten kun täältä kysyy niin johan alkaa valkenemaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mun idea oli jakaa lyhyt huvituksen hetkeni ja vähän verestää vanhoja koulumuistoja. En tarkoittanut tapella mistään.
Toisaalta, pieni tappelu päivässä pitää hereillä. T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Muistan kanssa kun ekaa kertaa tuli se istuinalusta pyyntö. Mietin että minkälainen sen pitää olla ja mistä siihen hätään jonkun alustan keksin. En yhtään muista miten tilanne jatkui kun tästä on jo aikaa yli kymmenen vuotta.
Mutta nyt meillä on se istuinalusta! En myista mistä tuli. Eikä kertaakaan olla sitä tarvittu eli ei oo sen jälkeen kukaan sitä kysellyt eikä lapset oo halunneet sitä mukaan.
Höjö, hölö. Noinko pienet ympyrät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun lapsella liukuria? Sekin sopisi istuinalustaksi, mutta eihän sun lapsella tietenkään sellaistakaan ole. Sehän maksaa ehkä jopa 2 euroa, jollei satu saamaan peräti ilmaiseksi jostain mainoskampanjasta.
Laita vaikka muovikassi mukaan sitten. Vaikka sekin maksaa toki jotain jopa 30 senttiä. Mutta roskapussi on halvempi!
Ehkä vuokra-asuntoyhtiönne roskiksesta löytyy joku ihan ilmainen alustaksi kelpaava muovi!
Hysteeristä.
Tässä taas näkee, kuinka rikas luulee, että vuokrataloyhtiöiden roslkiksista löytyisi jotain niin kallista kuin muovi. Me köyhät kuule käytetään muovit kenkien paikkaamiseen ja ommellaan muoviriekaleet sadetakeiksi ja arvaa vain, kuinka monta muuta käyttötarkoitusta muoveillamme on. Mutta voisitko jättää kartanosi roskiksen lukitsematta, jos te rikkaat heitätte muovit roskiin. Me köyhät kyllä haetaan ne sieltä. Kiitos avustasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä on tietty ne istuinalustat, kun lapset on pienestä asit osallistuneet mm. luontokerhoon ja majanrakennusleireille että kuvispäiväleirille.
Kokoontaittuvat siistit, eikä paina mitään ja menee pieneen tilaan.
Kysyinkö mitä teillä on ja mitä harrastatte?
En.
Kysyin, onko yleistäkin että alakoulun pikku retkille pyydetään istuinalustaa ja muistatteko omasta lapsuudestanne vastaavaa.
Mutta kiitos pätemisestä. Minun lapsipa harrastaa riippuliitämistä ja puhuu mandariinikiinaa ( vitsi ).
Saahan sitä vastata mitä haluaa. Kirjoittelethan sinäkin älyttömiä kysymyksiä palstalle. Älä vain ole se äiti, joka soittaa aamulla opettajalle, että laittaisiko nyt lapselle kumisaappaat, kun tuntuu että voi sataa vettä.
Saa vastata ja mä saan myös kommentoida niitä vastauksia miten haluan. Mä en todellakaan soita opettajalle ellei ole aivan pakko. T: Ap
Siis eikö perheet retkeile edes sen vertaa, että olisivat huomanneet istuinalustan kätevyyden syksyisessä metsässä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kanssa kun ekaa kertaa tuli se istuinalusta pyyntö. Mietin että minkälainen sen pitää olla ja mistä siihen hätään jonkun alustan keksin. En yhtään muista miten tilanne jatkui kun tästä on jo aikaa yli kymmenen vuotta.
Mutta nyt meillä on se istuinalusta! En myista mistä tuli. Eikä kertaakaan olla sitä tarvittu eli ei oo sen jälkeen kukaan sitä kysellyt eikä lapset oo halunneet sitä mukaan.
Höjö, hölö. Noinko pienet ympyrät?
Mitä sä siinä pilkkaat? Hyvä asiallinen vastaus. T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyykyssäkin voi helposti evästaukonsa viettää, jos ei halua kannonnokkaan tms istahtaa.
Ap voi sanoa lapselle, että syököön kyykyssä. Kaikki voittavat ja loppuu ehkä loputon v*ttuilu opettajalle.
En ole sanonut, enkä aio sanoa mitään tästä mun mietinnöstä opettajalle.
Mutta sano toki ja tottahan sanotkin. Ihmettelet istuinalustoja, sellaisia kun et ollut ennen nähnytkään. Kyllä on miettimistä, otan osaa. Miten yleensä pärjäät missään asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mun idea oli jakaa lyhyt huvituksen hetkeni ja vähän verestää vanhoja koulumuistoja. En tarkoittanut tapella mistään.
Mutta muut ei innostuneetkaan pilkkaamaan opettajan viestiä kuten odotit. Eivätkä muut innostuneet kertomaan innoissaan, etteivät itse ole koskaan istuinalustaan kajonneet pitkällä tikullakaan.
Mikä pettymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on 22 ja 20 ja jo kun he oli alle kouluikäisiä, nuo oli ihan rutiinijuttu.
Ahaa. Siis nimenomaan päiväkodin tunnin parin metsäretkille?
Mielenkiintoista.
Meillä ei päiväkodissa istuinalustoja mainittu kertaakaan.
Nyt on kyse koululaisen retkestä.
Usko nyt, päiväkodissa lapsilla on lämmin ulkopuku JA kurahousut sen päällä, koska ne on muutenkin pihalla touhuamassa takapuolet maassa. Koululaisilla ei yleensä ole tällaista varustusta mukana, siksi alusta on hyvä olla. Sitten sinä itkisit täällä sitä, jos vaatisivat koulun retkelle kurahousut mukaan. Eli ei mikään taas hyvä.
En mä itke mitään. Kurahousut on hyvät. Istuinalusta on hyvä. Meikkaa senssiä. Bueno. Vamos, metsään!
T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö perheet retkeile edes sen vertaa, että olisivat huomanneet istuinalustan kätevyyden syksyisessä metsässä???
Me retkeillään vähän eri tavalla kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin ap, en säntää tutkimaan vanhoja valokuviani kun koulusta tulee viesti eikä minulla ole myöskään tallella yhtäkään lappua tai retkiohjetta kouluajoilta. Uskoisin, että näin on enemmistön laita.
Tuskin kukaan muu jankkaa keskustelupalstalla sivutolkulla, oliko muilla istuinalustat tai ei. Katsos normaalisti ihmiset ei yksinkertaisesti muista yhdentekeviä asioita, jotka ei mitenkään vaikuta siihen, mitä lapselleen pakkaa.
Mä en kuulukaan enemmistöön vaan useampaan eri vähemmistöön.
En jankkaa mitään.
Lienee selvää ettei tästä tule ainakaan mitään mukavaa nostalgiaketjua, jossa muistellaan omien kouluaikojen retkiä eri vuosikymmeniltä.
En tiennyt että asia on näin vakava.
Itse et halunnut tässä puhuttavan mistään muusta, kuin oliko istuinalustoja vai ei.
Pakkasin evääksi makkaravoileivän ja tölkin alkoholitonta olutta. Pääsee kunnolla metsätunnelmaan.
Hyvä idis muuten se että askartelisi oman istuinalusen. Kuulostaa kivalta.
Taidan heti mennä askartelemaan sellaisen vaikka pakkasinkin jo tavallisen retkeilyalustan.
T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisit ihmisten keskustella etkä kommentoisi kaikkiin. Se riidan tuntu tulee just siitä, kun kaikkeen otetaan kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vanhempien pitää hoitaa kaikki. Ennen meillä oli hiihtoretkillä koulun tarjoama makkara joka paistettiin. Mitään ei olisi opet vanhemmilta kehdanneet pyytää siihen aikaan.
Vanhat kunnon päiväretkieväät ruskeassa paperipussissa koulusta emännät jakoivat: omena, sämpylä, keitetty muna, pätkä lenkkimakkaraa, mehu, annospala sulatejuustoa. Näillä mentiin, hyvin riitti.
Nykyajan vollotusta en kuuntelisi, ja onneksi olen valinnut sellaisen elämän, ettei tarvitse enää ikinä mennä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koulussa pidetä enää mitään kurahousuja. Ne on päiväkoti-ikäisten juttuja. Meillä päiväkodinkin metsäretkillä piti olla istuinalusta. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Onhan se nyt paljon mukavampaa istua istuinalustalla kuin kylmässä märässä maassa.
Ai ei pidetä? Jaa no tämäkin on sitten uutta. Mä pidän edelleen kurahousuja sateella vaikka olen aikuinen niin ei tullut mieleen että lapsi ei pitäisi.
Oliko sinulla koulussa kurahousut? En tiedä yhtäkään koulua, jossa kuriksia käytetään.
Kuka ne kurahousut huolehtisi kuivumaan välitunnin jälkeen? Ekaluokkalainen tuskin muistaa laittaa edes takin ja kengät niille kuuluville paikoille, siinä hässäkässä vielä kurahousuja laittaisi. Just joo.
En enää muista oliko mulla ekaluokkalaisena kurahousut koulussa. Isompana ei, mutta isompana en myöskään hyppinyt lätäköissä.
Mun lapsi hyppii vielä ekaluokkalaisenakin lätäköissä ja ollaan pakattu kurahousut mukaan sadepäivinä.
En ajatellut asiaa noin pitkälle. Koulumaailma ei ole tuoreessa muistissa. T: Ap
Me ei istuttu ollenkaan millään retkillä, paitsi jos mentiin laavulle syömään.
Yleensä tällaiset pyynnöt juontavat juurensa jostain vanhemmasta, joka on tyyliin valittanut kun lapsen vaatteet menevät likaisiksi tai tulee pissatulehdus. Opettajat turvaavat oman selustansa, ei siinä sen kummempaa.
Virtsatietulehdus tulee streptokokkibakteereista, jotka joutuvat väärään paikkaan, kun pyyhittäessä ylitetään väliliha. Kannattaa kertoa asia jo pikkutytöille: pyyhi taaksepäin.