Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Happamat juomat tuhoavat hampaani. Voiko Sodastreamilla tehdä makujuomaa, jossa ei ole happoa? Hiilihappo on ok.

Vierailija
24.06.2025 |

Hampaat liukenevat suuhun ja pitäisi vaihtaa kaikki happojuomat pois ruokavaliosta. Vichy kuulemma käy, eli hiilihappo ei tuhoa kiillettä. Kaipaisin kuitenkin jotain makua veteeni.

Mitä vaihtoehtoja on?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa makukokemuksesta tulee juoman happamuudesta. Kolajuomien yksi makukomponentti on fosforihapon makuvivahde.

Vierailija
2/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodastream nimenomaan hiilihapottaa veden. Aivan sama mikä happo, se syövyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa makukokemuksesta tulee juoman happamuudesta. Kolajuomien yksi makukomponentti on fosforihapon makuvivahde.

Tiedän. Siksi kysyinkin kysymyksen, johon tällä vastauksella et vastannut. Voisin tehdä kaikenlaisia kurkkujuomia tai muita, mutta ne eivät innosta.

ap

Vierailija
4/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sodastream nimenomaan hiilihapottaa veden. Aivan sama mikä happo, se syövyttää.

Ei, olet väärässä. Hiilihappo ei tuhoa kiillettä. Sitruunahappo ja sokeri ovat ne, jotka tuhoavat hampaat. Pelkkä vichyvesi ei ole huonoksi hampaille.

ap

"SÄÄNNÖLLISEEN KÄYTTÖÖN EI VAHINGOITA KIILLETTÄ

Hanavesi

Maustamaton kivennäisvesi (pelkästään vettä, hiilihappoa ja mineraaleja)

Itse kotona hiilihapotettu kuplavesi

Maito

https://www.oral.fi/suun-terveys/suun-hyvinvointi/makuvedet-riski-hampa…"

Vierailija
5/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä. Jos jotain makeutusainetta ja vaikka mintunlehtiä laittaisi?

Vierailija
6/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet marjat ja hedelmätki  ovat happamia. Mites olisi inkivääri, kaneli tai joku muu mauste veteen?

Vierailija
7/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä. Jos jotain makeutusainetta ja vaikka mintunlehtiä laittaisi?

Nimenomaan kysyin täältä ehdotuksia makeutusaineiksi, sillä kaikki googlaamani sisältävät sitä pahaa sitruunahappoa.

ap

Vierailija
8/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vastaus, jota et halua. Opettele juomaan mautonta vettä. Sinä olet vain totuttanut itsesi ajatukseen, että vedenkin pitäisi maistua joltain. Voit totuttautua siitä pois, etkä menetä elämässäsi mitään tärkeää. Syö ruokia, joista saat tarpeeksi makua. Sinä et tällä hetkellä juo vettä janoosi (kuten pitäisi olla), jos sen pitää maistua jollekin. Juot sitä ikään kuin herkkuna.  

Vierailija
9/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Sodastreamilla voi hiilihapottaa ihan puhdasta vettä. Mä lisään itse joskus makuaineeksi ihan tavallista mehua.

Vierailija
10/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Siksi kysyinkin kysymyksen, johon tällä vastauksella et vastannut. Voisin tehdä kaikenlaisia kurkkujuomia tai muita, mutta ne eivät innosta.

ap

Hampaasi yrittävät kertoa sinulle jotain mutta et kuuntele. Emme voi auttaa sinua.

Vierailija
11/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis Sodastreamilla voi hiilihapottaa ihan puhdasta vettä. Mä lisään itse joskus makuaineeksi ihan tavallista mehua.

Se tavallinen lisätty mehu tuhoaa kiillettä. Mun pitäisi siis kokonaan poistaa ruokavaliostani kaikki limut, mehut, viinit, siiderit, kaikki.

ap

Vierailija
12/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vastaus, jota et halua. Opettele juomaan mautonta vettä. Sinä olet vain totuttanut itsesi ajatukseen, että vedenkin pitäisi maistua joltain. Voit totuttautua siitä pois, etkä menetä elämässäsi mitään tärkeää. Syö ruokia, joista saat tarpeeksi makua. Sinä et tällä hetkellä juo vettä janoosi (kuten pitäisi olla), jos sen pitää maistua jollekin. Juot sitä ikään kuin herkkuna.  

Tähän on pyrkimys. Yhtäkkinen katkaisu on kuitenkin vaikeaa ja yritän tähän välivaiheeseen löytää jotain ratkaisua.

ap

Vierailija
13/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vedessä pitäisi olla jotain makua?

Vierailija
14/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hampaasi yrittävät kertoa sinulle jotain mutta et kuuntele. Emme voi auttaa sinua.

Yritän löytää hammasystävällistä juomaa, joka olisi jotain muuta kuin hanajuoma tai maustamaton vichy. Ehkei sellaista sitten ole.

ap

Vierailija
15/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos ihan vaan lopettaisit ja pureutuisit tuon lussutusaddiktiosi aiheuttajiin. Mitä tyhjyyttä on pakko täyttää niitä juomia kittaamalla? Mitä voisit tehdä juurisyille? Ja sehän on joku 2 viikkoa kun alkaa tulla automaattisesti se uusi rutiini, eli totutat aivokemiasi uuteen moodiin. Kärsitkö myös nettiaddiktiosta muuten?

Vierailija
16/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tavallinen lisätty mehu tuhoaa kiillettä. Mun pitäisi siis kokonaan poistaa ruokavaliostani kaikki limut, mehut, viinit, siiderit, kaikki.

ap

Siis myös tavallinen sokeroitu mehu? Jota oikeasti tarvitsee laittaa todella vähän sen kuplaveden joukkoon, sen ei tarvitse maistua mehulta vaan maustetulta vedeltä.

Vierailija
17/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vedessä pitäisi olla jotain makua?

Koska olen 30 vuotta juonut makua ja yhtäkkinen lopettaminen pelkkään hanaveteen tuntuu pieneltä kuolemalta. Pakko kai se on, jos ei muuta vaihtoehtoa ole.

ap

Vierailija
18/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos ihan vaan lopettaisit ja pureutuisit tuon lussutusaddiktiosi aiheuttajiin. Mitä tyhjyyttä on pakko täyttää niitä juomia kittaamalla? Mitä voisit tehdä juurisyille? Ja sehän on joku 2 viikkoa kun alkaa tulla automaattisesti se uusi rutiini, eli totutat aivokemiasi uuteen moodiin. Kärsitkö myös nettiaddiktiosta muuten?

Minun onkin lopetettava. Tiedän erittäin hyvin, että minulla on ongelma. Siksi hampaani ovatkin siinä kunnossa, missä ne nyt ovat. Yhtäkkinen lopettaminen on kuitenkin todella vaikeaa ja siksi yritän löytää jonkun hammasystävällisen vaihtoehdon.

Olen yrittänyt lopettaa kerrasta jo monta kertaa.

ap

Vierailija
19/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt perkele jos ei ihminen selviä ihan normaalilla vesijohtovedellä.

Vierailija
20/22 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nyt perkele jos ei ihminen selviä ihan normaalilla vesijohtovedellä.

Niinpä. Ongelmaahan mulla ei olisi, jos ei olisi tätä ongelmaa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän