Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu pyytää lapsen retkelle istuinalustaa...Whaaat?

Vierailija
18.08.2024 |

Onko nykylasten peput niin arkoja, että metsäretkelle täytyy olla istuinalusta, vai mistä on kyse...? 

En kehtaa kysyä, en viitsi tuottaa turhaa työtä vaan pakkasimme retkeilyalustan mukaan ( ja eväät jotka pitää nykyään myös itse mukaan laittaa ) kun onneksi sellainen sattui olemaan.

Me vanhemmat käytiin koulut 90-luvulla, ja en muista ainakaan että ikinä olisi mitään istuinalustaa ollut retkillä. Ihan vain istuttiin esim. Nurmikolla, kivellä tms. 

Nytkin lapsi leikkii kavereiden kanssa ulkona ja eivät käytä istuinalustaa kun tuolla remuavat pitkin. Hiekassa on joka päivä päästä varpaisiin ja ei se mitään, sehän kuuluu lapsuuteen. 

Muistatteko itse kouluajoiltanne jotain istuinalustoja retkillä? 

Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää. 

Kommentit (261)

Vierailija
181/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aion mm huomenna pitää opetusta ulkona.

Syystä että koulurakennuksesaa ei ole ilmastointi päällä viikonloppuisin, minkä takia luokassani on maanantaisin jopa 27 astetta ja trooppiset olosuhteet.

Oppilaat ei jaksa keskittyä ja minä saan siellä rytmihäiriöitä jos olen siellä koko päivän.

terveisin opettaja

Olen kuullut ettei kouluissa ole enää luokkia, pulpetteja eikä tuoleja. Pelkkiä hälyisiä halleja. Kokeita ei ole, luokalle ei saa jättää, kertotaulua ei opeteta, kirjoja ei lueta.... Ja jättihallitilassa parveilee "avustajia" niin ettei opettajaa löydä seasta.

Painajaismaista!

Vierailija
182/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja millainen äiti! Opettajaparat!

Ajoissa esitetty järkevä pyyntö.

Eikö voi vaan totella???

Ei voi. Omalta uraltani näitä oli tasaiseen tahtiin, milloin mistäkin mitättömästä hakivat kaunan aihetta. Usein samat ihmiset tulivat liian liki ja halusivat päteä minun työssäni, jotkut tarjoutuivat "auttamaan". Paljon vaikeampia kuin vaikeinkaan lapsi. Näitä on joka open työhön sekoilemassa. Joskus itse kertovat aikojen päästä, että kun meillä oli se avioero tai kun mulla oli se viides struumaleikkaus tai kun mies kuuluu johonkin uskonlahkoon tai muuta. Opettaja on aika turvaton näiden sotaisten inisijöiden kanssa. Onneksi ovat harvassa kuitenkin vanhempien valtaisassa joukossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sfiddu mikä ketju! Te kyllä osaatte tapella sivukaupalla mistä tahansa. :D

Niin ja mun idea oli jakaa lyhyt huvituksen hetkeni ja vähän verestää vanhoja koulumuistoja. En tarkoittanut tapella mistään. 

Toisaalta, pieni tappelu päivässä pitää hereillä. T: Ap

Antaisit ihmisten keskustella etkä kommentoisi kaikkiin. Se riidan tuntu tulee just siitä, kun kaikkeen otetaan kantaa.

Ei vaan siitä, että ap vähättelee kaikkea muuta paitsi omia tapojaan.

Vierailija
184/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit lapsen jos tarkoituksesi on vain aiheuttaa hänelle kurjuutta?

Tunnen oman lapseni. Hän tuskin hirveästi jää istuskelemaan ylipäätänsä. 

Hän on nytkin ulkona kavereittensa kanssa ja ei käytä istuinalustaa. Jos menisin sellaista tyrkyttämään, tuskin sitä ottaisi edes.

Hän on vilkas poika, joka pyöräilee, kiipeilee ja juoksentelee. 

Ei mikään paikoillaan istuva vanha täti. 

Kai sinä käsität että ei se sun poikasi siellä koulussa määrää, istutaanko vai ei.

" Kai sinä käsität että ei se sun poikasi siellä koulussa määrää, istutaanko vai ei. "

Tottakai, mutta käsitin että metsäretkillä ei yleensä istuta vaan kävellään ja tutkitaan luontoa. Mutta se olikin väärä käsitys. Nykyään siellä istutaan. 

Olen nähnyt mainoksen jossa tabletilla osoitetaan lintua ja tabletti kertoo että mikä lintu on kyseessä. 

Arvelin että nykyajan opiskelu metsässä saattaisi olla sen tyylistä eikä että istutaan pitkiä aikoja paikoillaan. 

Mutta täällä palstalla on onneksi kivoja ihmisiä jotka kohteliaasti kertovat uudesta ihmeellisestä koulumaailmasta. 

Kiitos siis siitä. 

T: Ap

Vierailija
185/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut virtsiksen lapsena kivellä istumisesta. 

Istuinalusta on oleellinen. 

Tää myytti on murrettu jo aikoja sitten. Virtsis ei tule mistään kylmällä kivellä istumisesta.

"Bakteerien matka virtsarakkoon helpottuu, jos kylmä on supistanut virtsaputken pintaverisuonia ja avannut reittiä. Niinpä kylmällä kivellä istuminen tai kylmässä vedessä uiminen voi todellakin altistaa virtsatietulehdukselle. "

https://avainapteekit.fi/saako-kylmalla-kivella-istumisesta-pissataudin…;

Vierailija
186/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja millainen äiti! Opettajaparat!

Ajoissa esitetty järkevä pyyntö.

Eikö voi vaan totella???

Ei voi. Omalta uraltani näitä oli tasaiseen tahtiin, milloin mistäkin mitättömästä hakivat kaunan aihetta. Usein samat ihmiset tulivat liian liki ja halusivat päteä minun työssäni, jotkut tarjoutuivat "auttamaan". Paljon vaikeampia kuin vaikeinkaan lapsi. Näitä on joka open työhön sekoilemassa. Joskus itse kertovat aikojen päästä, että kun meillä oli se avioero tai kun mulla oli se viides struumaleikkaus tai kun mies kuuluu johonkin uskonlahkoon tai muuta. Opettaja on aika turvaton näiden sotaisten inisijöiden kanssa. Onneksi ovat harvassa kuitenkin vanhempien valtaisassa joukossa.

Mähän sanoin etten aio koulua vaivata asialla vaan kysyn täällä. 

Tietenkin pakkasin sen alustan vähin äänin reppuun. Ettekö osaa lukea...? 

( Vai puhutteko toisesta henkilöstä? )

Vierailija
187/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua ostaa istuinalustaa yksittäistä tarvetta varten voi ottaa sanomalehden ja laittaa sen muovipussiin. Eristävä ja kestää kosteutta ja on heti kierrätettävissä

Vierailija
188/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vanhempien pitää hoitaa kaikki. Ennen meillä oli hiihtoretkillä koulun tarjoama makkara joka paistettiin. Mitään ei olisi opet vanhemmilta kehdanneet pyytää siihen aikaan.

Ysärillä oli koulun puolesta aina joku ruisleipä tai sämpylä, banaani ja pillimehu koko päivän retkillä. En ole mikään isoruokainen, mutta olis ollut ihan kiva ottaa omaakin evästä. Muistelen että meidän koulussa se oli useimmiten kielletty. En tiedä oliko ajatuksena sitten, ettei tule vertailua lasten kesken siitä, millaiset eväät kenelläkin on tai ei ole.

Vierailija
189/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin mieluummin istun styroksialustan päällä kuin kivellä tai kannolla.

Meillä on sellainen joku lämpömuovinen se alusta. Eikö styroksi hajoa sinne luontoon? 

Vierailija
190/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kånkenin selustassa on solumuovi tms jonka voi väliaikaisesti ottaa käyttöön istuinalustaksi !

Mikä on Kånken? 

Vierailija
191/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on joku oikeudellinen asia. Koulu voi saada seurauksia kun lapsi joutuu kärsimään.

Kauheaa mikä Amerikka tästä on tulossa. 😳 T: Ap

Vierailija
192/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuota noin. Minulla aikuisella Lapin retkillä (viikko telttamajoituksessa) istuinalusta on yksi tärkeimpä varusteita! On niin paljon kivempi istahtaa tauolle.

Nössö.

Vierailija
193/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen alapeukkuja. Eikö täällä saa ihmetellä itselle uusia oudoilta tuntuvia asioita, vai mitä te alapeukutatte oikein? 

Kun on niin helvetin tyhmä ihmettelyn aihe. Laitat istuinalustan mukaan, jos on. Tai vaikka muovipussin, että voi sitten istua sillä. Kivempi se on koulupäivää jatkaa retken jälkeen kuin mahdollisesti märissä housuissa, kun on istunut märällä nurtsila tai mättäällä.

Enemmän noi eväät ihmetetti. Miksei tullut koulunpuolelta? Oliko reissu niin pitkä, että yleensäkään tarvittiin eväät?

ps kasarilla jo mun repussa löytyi vakiovarusteena istuinalusta. Joo, pappa mulle aina hankki jonkun erärepun kouluunkin, kun käytiin hänen kanssaan vähän pidemmillä retkillä. Näppärä.

Vierailija
194/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olen syntynyt vuonna 1960 ja kyllä, meillä oli istuinalustat koulun retkillä.

Kävin pienessä puukoulussa kansakoulun ja sieltä retkeiltiin paljon ympäriinsä kylää. Myös esimerkiksi luistelulkentän penkille otettiin istuinalustat, kun vaihdettiin luistimia.

Omat lapseni kävivät koulua kasarilla ja ysärillä ja kyllä, oli istuinalustat.

Ja on myös lastenlapsilla.

Kiitos asiallisesta ja ystävällisestä vastauksesta. Ehkä kävin lapsena jotain huonoa koulua tai sitten olen unohtanut jo. 

Vierailija
195/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sfiddu mikä ketju! Te kyllä osaatte tapella sivukaupalla mistä tahansa. :D

Niin ja mun idea oli jakaa lyhyt huvituksen hetkeni ja vähän verestää vanhoja koulumuistoja. En tarkoittanut tapella mistään. 

Toisaalta, pieni tappelu päivässä pitää hereillä. T: Ap

Antaisit ihmisten keskustella etkä kommentoisi kaikkiin. Se riidan tuntu tulee just siitä, kun kaikkeen otetaan kantaa.

Ei vaan siitä, että ap vähättelee kaikkea muuta paitsi omia tapojaan.

Yritän kyllä kohteliaasti vastata kaikille. Huumoria myös mukana.  T: Ap

Vierailija
196/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut virtsiksen lapsena kivellä istumisesta. 

Istuinalusta on oleellinen. 

Et ole saanut. Se on myytti. 

Ei se ole myytti. Kylmä altistaa limakalvot, vaikka ne bakteerit on omasta takaa. Et saa tartuntaa kylmästä.kivestä. 

Vierailija
197/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aion mm huomenna pitää opetusta ulkona.

Syystä että koulurakennuksesaa ei ole ilmastointi päällä viikonloppuisin, minkä takia luokassani on maanantaisin jopa 27 astetta ja trooppiset olosuhteet.

Oppilaat ei jaksa keskittyä ja minä saan siellä rytmihäiriöitä jos olen siellä koko päivän.

terveisin opettaja

Olen kuullut ettei kouluissa ole enää luokkia, pulpetteja eikä tuoleja. Pelkkiä hälyisiä halleja. Kokeita ei ole, luokalle ei saa jättää, kertotaulua ei opeteta, kirjoja ei lueta.... Ja jättihallitilassa parveilee "avustajia" niin ettei opettajaa löydä seasta.

Painajaismaista!

Kuulostaa kamalalta. 😲 Molempien kommenttien sisältö. 

Tuo on työturvallisuusasia. Opettajan kannattaisi ottaa liittoon yhteys. Työterveyteen? 

Meidän lapsen koulussa on onneksi luokat. Stressasin että olis avokonttorikoulu, mutta onneksi ei. 

Vierailija
198/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vanhempien pitää hoitaa kaikki. Ennen meillä oli hiihtoretkillä koulun tarjoama makkara joka paistettiin. Mitään ei olisi opet vanhemmilta kehdanneet pyytää siihen aikaan.

Ysärillä oli koulun puolesta aina joku ruisleipä tai sämpylä, banaani ja pillimehu koko päivän retkillä. En ole mikään isoruokainen, mutta olis ollut ihan kiva ottaa omaakin evästä. Muistelen että meidän koulussa se oli useimmiten kielletty. En tiedä oliko ajatuksena sitten, ettei tule vertailua lasten kesken siitä, millaiset eväät kenelläkin on tai ei ole.

Meilläkin oli kielletty ( Hki, ysäri ) t: Ap

Vierailija
199/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä opetettiin lapsia keräämään maastosta irtonaisia havupuun oksia ja laittamaan ne istuinalstaksi, tai jos joutuu yöpymään metsässä, niin makuualustaksi. Opettiin myös, että tarvittaessa takista voi taitella istuinalustan itselleen tai käyttää vaikka puolipeittona, tai makuualustana - aina riippuen siitä miten pitkään ja missää säässä joutuu yöpymään. Siis näm opetettiin jo päiväkodissa joskus 1970-luvun loppupuolella. Opetetliin myös kaivamaan lumeen yöpymispaikka. Silloin vielä lapsia opetettiin pysymään itse hengissä, nykyisin odotetaan, että jokaisen puun tai nurkan takana on vanhempi, joka sen hoitaa. Sillei on saatu jo pari sukupuolvea uusavuttomia nuoria, jotka ei välttämättä kotoa lähtiessä edes tiedä miten laskut maksetaan tai sopimukset tehdään.

Onhan toki nykyisin parempia alustoja. pitävät lämpöä paremmin eikä oikein painakaan mitään.

Vierailija
200/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandee ottaa semmonen retkijakkara.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi