Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset pääsee sopuun lapsensa nimestä?

Vierailija
18.08.2024 |

Meillä tuntuu että lapsi jää ilman nimeä, kun ei tunnu löytyvän sopivia nimiä. Meillä molemmilla on omat vaihtoehdot nimiksi, mutta molempien mielestä toisen ehdotukset on ihan kauheita nimiä. Toiseksi nimeksi myös mies haluaisi ehdottomasti hänen suvussaan "kulkeneen" nimen, mutta minä en halua, koska mielestäni se on todella ikävä nimi. Yritin ehdottaa. Että molemmat etsii myös omat suosikkinsa toiseksi nimeksi ja sitten yritetään niistä kompromissia, mutta mies haluaa vain tuon yhden ainoan nimen eikä edes halua harkita muita nimiä. Miten ihmiset saa lapsensa nimettyä?

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuen vähän etu- ja sukunimestä rimmaako, niin entä ruotsalaisittain Gustav. Ennen ruotsalaiset nimet olivat ihan yleisiä suomenkielisten mökkien lapsillakin. Ei Kustaakaan huono ole.

Tuuppaskallekustaanikkunanalle

Vierailija
102/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapselle nimi?

No, meillä se meni molempien poikien kanssa sillä tavalla, että vastasyntynyt itse ilmoitti nimensä. Vaimolla oli siis valmiiksi tytölle nimi, mutta kummallakaan ei oikein pojalle. Mutta pojan synnyttyä, se mitä hän teki ensimmäisen elintuntinsa aikana antoi minulle ajatuksen, ja vaimo hyväksyi sen. Vähän jo nauratti, kun toisen lapsen kanssa kävi täsmälleen samoin - se mitä poika teki ja nimi toki oli sentään eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytär syntyi rv 31 ja oli kiirekin nimellä sekä kaiken mahd. kanssa enkä ollut miettinyt nimeäkään mutta onneksi tyttäreni isä oli jo teini-iässä lukenut jotakin mielenkiintoisia historian nimiä ja oli silloin jo löytänyt tulevan tyttären että pojan nimen. Minusta ko. tytön nimi oli upea ja kävi myös sukunimen kanssa, joten tytär sai uniikin nimensä isältään. 

Vierailija
104/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis Kai Kustaa....tai antakaa useampi nimi!

Vierailija
105/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kävimme nimivaihtoehtoja läpi ja valittiin ne kaksi vaihtoehtoa ensimmäiseksi ja toiseksi nimeksi, jotka kelpasi molemmille.

Piti kyllä varmaan ehdotusta käydä joista ne jäi jäljelle.

Vierailija
106/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miten vanhemmat pääsee sopuun lapsen nimestä? Siten, miten muistakin asioista. Sopimalla. Tekemällä kompromisseja. Antamalla periksi. Haluamalla kumppanilleen hyvää. Minulle olisi järkyttävä red flag, jos kumppanini olisi noin ehdoton jostain asiasta. Minäkään en ole. Parisuhteessa pitää tottua siihen, ettei asiat mene juuri minun tai minun suvun tavalla ja olla valmis päästämään irti. Jos siihen ei kykene, kannattaa olla yksin.

En usko, että maailmasta ei löytyisi yhtäkään nimeä, joka ei olisi molemmista kiva. Ei ehkä paras, mutta mitä väliä. Kyllä terveen aikuisen ihmisen pitää ymmärtää, ettei kaikki mene aina parhaalla mahdollisella tavalla eikä se maata kaada. Asioihin tottuu.

Vierailija
107/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on ongelmat. Erotkaa. Eikä teidän olisi edes lapsia pitäny tehdä.

Vierailija
108/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kustaan voi varioida: Gustaf, Kosti, Kusti, Konsta. Ja Kustaa ei ole nyt kovin suosittu, hän olisi siltä osin uniikki. Ja etunimeksi sen kanssa sopii vaikka mikä! Itselläni on sen verran kiero huumori, että laittaisin etunimeksi Kalle. Suomennos hyvin yleisestä nimiparista Carl Gustaf.

Minusta tuo Kustaa on kiva toinen nimi. Mua se ei häiritse yhtään. 

Yrjö olisi ikävä, tai Kalevi. No kaleviin ehkä tottuisi kuitenkin. Päätä sinä ensimmäinen nimi. Ehkä lapsella voisi olla kolme nimeä? Tyyliin Nico Kustaa Matias. 

Oliskos myös Paskaa kiva toinen nimi?

Oletko ihan aikuinen ihminen? Yleensä taaperoilla on nuo pissa-kakka vaiheet. Täytyy olla häiriintynyt, jos Kustaa nimestä saa mielen ulosteet. Minulle ei siitä ainakaan tule sellaista mieleen, vaan se on vain nimi. 

Harmi, ettet ole kasvanut aikuiseksi

Vierailija
109/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kusi - kusta - kustaa

paska - paskaa - paskaaa

Menehän lapsonen sinne hiekkalaatikolla takaisin. Oletko vaipoissa vielä, vai miksi kakkajutut pyörii noin mielessä. 

Vierailija
110/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma nimi ainakin päätettiin siten, että vanhemmat pyys ehotuksia isovanhemmilta ja muilta sukulaisilta. 

Sitten ne karsi siitä parhaat ja niistä tulikin mun kolme nimeä

Vierailija
111/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies teki tiettyjä valintoja haluamalla lapsia menemättä naimisiin kanssani.

Yksi noista valinnoista oli lasten nimet. Lapsen etunimi, joka on myös kutsumanimi, on minun valitsemani ja sukunimenä on minun sukunimeni. Mies laittoi sitten muiksi nimiksi mitä halusi.

Etunimiä ovat kaikki etunimet määrästä riippumatta.

Joo, mutta toisella tai kolmannella nimellä ei ole mitään merkitystä. Kukaan ei sitä välttämättä käytä, sitä ei tarvitse kertoa oikeastaan missään. Passissa toki näkyy.

Tunnen monia, joilla kutsumanimi on jokin muu kuin se ensimmäinen etunimi. Helpottaa huomattavasti elämää, kun laittaa ensimmäiseksi etunimeksi sen kutsumanimen, sillä muuten tulee tilanteita, missä Maija Miina Melinda M

Minulla ja pojalleni on molemmilla se toinen nimi kutsumanimi. Koska nimet sopivat paremmin niin päin, ja kutsumanimeksi haluttiin kuitenkin se tietty  nimi. 

Ei ole ollut vaikeaa,kummallakaan. Jos tuo on suuri ongelma elämässä, niin helppo elämä on yleisestikin. Ihan yhtälailla vaikeaa voi olla nimi, joka pitää tavata. "Maria iillä", Nico ceellä, Niina kahdella sillä jne. 

Vierailija
112/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo miehelle on tärkeää suvun perinne niin sinun kannattaisi sitä kunnioittaa. Kyllä minua pännisi, jos puolisi vastustaisi jotain tuollaista minulle tärkeää suvussa kulkenutta asiaa. Ettekö voi sopia, että suvussa kulkenut toinen nimi tulee mutta vastineeksi sinä saat päättää ensimmäisen nimen.

Tämä! Se lapsi on kuitenkin myös miehen lapsi, ei vain äidin omaisuutta. Äidiltä pikkumaista kieltää suvussa kulkenut nimi. Ymmärtäisin, jos nimi olisi vain miehen mielestä kiva, mutta kun se on perinne. 

Vierailija
113/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapselle nimi?

No, meillä se meni molempien poikien kanssa sillä tavalla, että vastasyntynyt itse ilmoitti nimensä. Vaimolla oli siis valmiiksi tytölle nimi, mutta kummallakaan ei oikein pojalle. Mutta pojan synnyttyä, se mitä hän teki ensimmäisen elintuntinsa aikana antoi minulle ajatuksen, ja vaimo hyväksyi sen. Vähän jo nauratti, kun toisen lapsen kanssa kävi täsmälleen samoin - se mitä poika teki ja nimi toki oli sentään eri.

Näistä ainakin toinen oli Kustaa.

Vierailija
114/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini vanhemmat eivät aikoinaan millään keksineet kummallekaan lapselleen nimeä, joten kastepappi päätti nimet. 

Aika surkea suoritus vanhemmilta. 

Vierailija
115/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin laittaa eri lapuille vaikka kolme eri etunimeä, ja sitten joku puolueeton taho suorittaa arvonnan. 

Toista nimeä ei tarvita. 

Vierailija
116/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteet on kompromisseja. Jos lapsen isä haluaa sukunsa nimen toiseksi nimeksi lapsellenne, eikä suostu edes miettimään muita vaihtoehtoja, niin silloin sinä saat päättää etunimen. Molemmat joutuu nielemään ylpeytensä ja hyväksymään lapsen nimeen yhden nimen josta ei pidä. Tuleeko lapselle isän  vai äidin sukunimi? Jos isän, niin hänellähän on jo sitten kaksi nimeä, jotka on antanut lapsellenne.

Me onneksi löysimme lapseni isän kanssa nimen, josta molemmat pitivät. Lapsemme sai myös toiseksi nimeksi lapseni isän suvussa kulkeneen nimen, josta en juurikaan pidä, mutta eipä sitä onneksi kovin usein tarvitse mihinkään kirjoitella tai ajatella edes.

Vierailija
117/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo miehelle on tärkeää suvun perinne niin sinun kannattaisi sitä kunnioittaa. Kyllä minua pännisi, jos puolisi vastustaisi jotain tuollaista minulle tärkeää suvussa kulkenutta asiaa. Ettekö voi sopia, että suvussa kulkenut toinen nimi tulee mutta vastineeksi sinä saat päättää ensimmäisen nimen.

Minua taas pännisi, että toinen yrittää jyrätä oman ja sukunsa tahdon läpi antaa lapselle joku kamala nimi. Nimi on vanhempien asia, ei suvun.

Vierailija
118/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se miehen asia päättää loppujen lopuksi koska mies on perheen pää johon tukeudutaan tiukan paikan tullen. Nainen voi ehdottaa mutta mies hyväksyy ja päättää.

Mies synnyttäköön sitten myös.

Vierailija
119/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo tämä hiertää, miten käy jatkossa vielä isompien päätösten? Kannattaisiko jo tässä vaiheessa lyödä hanskat tiskiin ennenkuin tulee isompia vääntöjä. Älkää nyt viitsikö aikuiset ihmiset!

Vierailija
120/149 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Listatkaa kumpikin ensin itsenäisesti 10 nimeä, joista pidätte.

2. Valitkaa toisen nimiehdotuksista 3, jotka kelpuutatte. Jäljelle jäi nyt 6 nimiehdokasta.

3. Arpokaa nimi nostamalla lappu. Tai vetäkää pitkää tikkua, kumpi saa valita noista 6 nimestä lopullisen lapsen nimen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi