Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Apotti on jättiläinen, joka nielee kaikki rahat. Ohjelma on surkea, eikä se tule kehittämällä paranemaan."

Vierailija
17.08.2024 |

"Vaihtoehtoiset järjestelmät maksaisivat noin viidesosan Apottiin verrattuna"

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010635233.html

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä Apotin ja hus:n johdon kytköksiä valvo kukaan?

Ei. Se on sitä parempaa tuhlaamista a la kokoomus ja sen hyvä veli -verkosto!! 

Vierailija
62/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hus.fi/tietoa-meista/hallinto-ja-paatoksenteko/johtoryhma

Tuossa pieni osa HUSin hallintoviidakkoa! HUS on rlänyt liian pitkään kuin pellossa ja paisuttanut organisaatiotaan ja tuhlannut rahaa poskettomasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullua ostaa joltain jenkkifirmalta superkallis ohjelma kun tarvittavat ohjelmat voidaan ihan hyvin Suomessa koodata. Näissä julkisissa it-hankinnoissa ei ole mitään järkeä. Miksi rahaa pumpataan jonkun jenkkifirman taskuun? Ketä on taas lobattu jotta tällainen päätös on saatu nuijituksi läpi? 

Virolaiset tekivät itse oman terveydenhoidon IT-järjestelmänsä. Maksoi 11 miljoonaa euroa. Apotti on maksanut jo miljardin.

Virossa onkin IT-osaamista, koska lahjakkuuksia seulotaan lapsesta asti. Ja sen lisäksi siellä on paljon helpompi antaa huonolle työntekijälle kenkää, matala sosiaaliturva ja palkkaan nähden korkea hintataso. Siellä on kovat paineet työllistyä ja vieläpä tehdä tulosta. 

Höpö höpö. Kokoomuslaista paskaa. Virossa arvostetaan työntekijää toisin kuin Suomessa. Täällä nuollaan johtajien persettä. 

Vierailija
64/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apotti järjestelmä tilattiin, eikä tutkittu oikeasti hintoja, kun apotti oikeasti ottaa paljon rahaa itselleen. Itse tunnen hyvin DI-insinöörin, joka kertoi minulle, että se järjestelmä olisi maksanut enimmillään noin 300 000 €. Ja tämä inssi kertoi, että kuulin kahden apotti järjestelmän ihmisen keskustelevan keskenään, että me otetaan kaikki rahat pois muilta? Että lisää rahaa heidän firmalleen??!!  Oikeasti tunnen erittäin älykkään insinöörin, joka laatinut työssään monia ohjelmia ja omistanut yrityksen, joka suunnittelee ohjelmia aika moneen maahan. Kun päättäjät eivät tutki hintoja lainkaan? Miksi tilata se kaikista kallein vaihtoehto? Vaikuttaa vähän "hyväveli järjestelmältä?" Jossa kansalta viedään rahat pois, välittämättä lainkaan jatkosta tai toisen hyvinvoinnista?  Apotti voidaan mielestäni perua, jos voidaan? En ymmärrä, miksi ahneus rehottaa tällä hetkellä, muista viis?!! 

Vierailija
65/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selailin joskus Apottiin liittyviä vaatimuksia toiminnoista ja liittymistä eri toimijoilla kuten kunnille ja totanoin... olen helpottunut etten itse joutunut tuohon projektiin. Ei se ole pelkästään Apotti vaan koko tämä Suomen järjestelmä on ihan omituinen. En ihmettele että rahaa palaa enemmän kuin Virossa. Jos minulta kysytään niin koko homma pitäisi aloittaa alusta.

Vierailija
66/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullua ostaa joltain jenkkifirmalta superkallis ohjelma kun tarvittavat ohjelmat voidaan ihan hyvin Suomessa koodata. Näissä julkisissa it-hankinnoissa ei ole mitään järkeä. Miksi rahaa pumpataan jonkun jenkkifirman taskuun? Ketä on taas lobattu jotta tällainen päätös on saatu nuijituksi läpi? 

Virolaiset tekivät itse oman terveydenhoidon IT-järjestelmänsä. Maksoi 11 miljoonaa euroa. Apotti on maksanut jo miljardin.

Viro on muutenkin valovuosia edellä kaikessa tietotekniikkaan liittyvässä. Suomen olisi pitänyt kysyä virolaisilta, miten homma hoidetaan. Mutta kun täällä on vieläkin vallalla joku omituinen alentuva asenne Viroon päin.

Vierailija
67/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on ihan mahdollista, että julkisella puolella näitä on tehty enemmän. Julkisen puolen tarjoamilla palkoilla kun ei ole tietenkään toivoakaan saada niitä parhaita IT-tekijöitä sinne järjestelmän tilaajankaan puolelle ja tilaajalta aina tarvitaan myös asiantuntemusta sen systeemin rakentamiseen oikein erityisesti määrittelyssä, mutta muutenkin. Halvalla ei saa parasta.

Se kaikista kallein vaihtoehto ei ole oikeasti aina paras. Kun Apotin järjestelmässä oli se vika, että ahneudesta oli kyse, kun se olisi voitu tehdä paljon, paljon edullisemmin. Ja Apotti ei toimi ja järjestelmä pakottaa lääkärit ja hoitajat kirjoittamaan sinne jonnin joutavia tietoja ym. Lääkärin ensisijainen tehtävä on tehdä diagnoosi, määrätä hoidosta ja lääkkeistä, mutta nykyään pitää kirjata ulkonäköä ym. roskaa? Ja hoitajien työtehtävät lisääntyneet myös, kun pitää kirjailla jatkuvia hoitoja ja mitä teit ym. ?? Kyllä siis lääkäri tekevät hyvää työtä ja myös hoitajat. Säästäisi paljon aikaa heiltä, jos siihen itse hoitotyöhön annetaan aikaa, eikä kuluteta sitä arvokasta aikaa tietokone ohjelmilla, jotka kyselevät turhia asioista potilaan tai asiakkaan hoidosta. Kuka helvetti Apotti järjestelmän tekijät ymmärtävät lainkaan kenenkään hoidosta lainkaan? Onhan se ns. "kivaa" kirjailla sinne mitä tahansa, että saadaan rahaa enemmän?! Toivon, että joutuvat sairaalaan joku päivä ja lääkäri ja hoitajat kertovat heille, että sorry, meillä ei ole nyt aikaa sinulle, kun pitää olla tietokoneen äärellä! 

Vierailija
68/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tehdä kansalaisaloite, että Apotti järjestelmä tuhotaan tässä maassa. En sitä itse osaa laatia, jos joku minua viisaampi voisi sen tehdä. Niin saadaan nimiä listalle. Kiitos, jos on joku ihana ihminen, jolla on aikaa tai osaa sen kirjoittaa kunnolla. 

Vierailija
69/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa hyvät ihmiset verojen maksu.

Liian iso osa ei tue yhteistä hyvää.

Vierailija
70/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virossa onkin IT-osaamista, koska lahjakkuuksia seulotaan lapsesta asti. Ja sen lisäksi siellä on paljon helpompi antaa huonolle työntekijälle kenkää, matala sosiaaliturva ja palkkaan nähden korkea hintataso. Siellä on kovat paineet työllistyä ja vieläpä tehdä tulosta. 

Jos sosiaaliturva ja hyvät palkat estäisivät IT-osaamisen, sitä ei varmaan sitten löytyisi koko Euroopasta. Pohjois-Korea taas olisi IT-alan suurvalta.

Vierailija
71/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vastuuta näistä sekoiluista ei kanna kukaan. Se jos mikä on Suomessa itsestäänselvyys.

Vierailija
72/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yritykset eivät tee näitä kymmenien miljoonien IT-mokia, vaan aina julkinen sektori? Ei taida byrokraatteja paljon kiinnostaa, mihin veronmaksajien rahat uppoavat...

Tässähän se vastaus tulikin. Yksityistetään koko HUS niin mokat loppuvat.

Siis suomennettuna yksityistetään HUS niin ne mokat jää piiloon.

Vierailija
73/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki on ihan mahdollista, että julkisella puolella näitä on tehty enemmän. Julkisen puolen tarjoamilla palkoilla kun ei ole tietenkään toivoakaan saada niitä parhaita IT-tekijöitä sinne järjestelmän tilaajankaan puolelle ja tilaajalta aina tarvitaan myös asiantuntemusta sen systeemin rakentamiseen oikein erityisesti määrittelyssä, mutta muutenkin. Halvalla ei saa parasta.

Se kaikista kallein vaihtoehto ei ole oikeasti aina paras. Kun Apotin järjestelmässä oli se vika, että ahneudesta oli kyse, kun se olisi voitu tehdä paljon, paljon edullisemmin. Ja Apotti ei toimi ja järjestelmä pakottaa lääkärit ja hoitajat kirjoittamaan sinne jonnin joutavia tietoja ym. Lääkärin ensisijainen tehtävä on tehdä diagnoosi, määrätä hoidosta ja lääkkeistä, mutta nykyään pitää kirjata ulkonäköä ym. roskaa? Ja hoitajien työtehtävät lisääntyneet myös, kun pitää kirjailla jatkuvia hoitoja ja mitä teit ym. ?? Kyllä siis lääkäri tekevät hyv

Siis mitä ihmettä sinä nyt sekoilet? Ei tietenkään kallein ole aina eikä edes yleensä paras. En minä nyt puhu kalleimmasta järjestelmästä vaan siitä, että julkisen palkoilla ei sinne julkiselle yksinkertaisesti mitenkään hankita parhaita työntekijöitä sitä järjestelmää tilaamaan. Ja koska niitä parhaita asiantuntijjoita ei ole, niin sitten sen seuraukseena saadaan kalliilla huonoja järjestelmiä. Halvalla ei saa parasta asiantuntijaa.

Vierailija
74/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöpöttiin menee rahaa järkyttäviä määriä eikä kukaan ole vastuussa mistään! 150 miljoonaa euroa vuodessa! Nyt 1000 työntekijää saa kenkää jotta saatais 50 miljoonan euron säästöt! 

Vierailija
75/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon on ihan turha verrata. Virolaiset tekivät järjestelmän, jolla otettiin käyttöön uusi järjestelmä nollasta. Suomessa sellaista vaihtoehtoa ei ollut edes olemassa vaan oli lukuisia aiempia järjestelmiä, joissa oleva tieto on pakko siirtää uuteen. Se on aivan totaalisen erikoikoinen työmaa. Toisessa uusitaan koko kylä kun toisessa rakennetaan yksi talo. 

Toki Apotti on totaalinen epäonnistuminen ja ylihintaista roskaa. Mutta sellaista todellisuutta ei ole, missä meillä olisi voitu tehdä Viron hinnalla. Kymmenkertaisella hinnalla siitä ehkä, jos olisi osattu.

Vierailija
76/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apotti järjestelmä tilattiin, eikä tutkittu oikeasti hintoja, kun apotti oikeasti ottaa paljon rahaa itselleen. Itse tunnen hyvin DI-insinöörin, joka kertoi minulle, että se järjestelmä olisi maksanut enimmillään noin 300 000 €. Ja tämä inssi kertoi, että kuulin kahden apotti järjestelmän ihmisen keskustelevan keskenään, että me otetaan kaikki rahat pois muilta? Että lisää rahaa heidän firmalleen??!!  Oikeasti tunnen erittäin älykkään insinöörin, joka laatinut työssään monia ohjelmia ja omistanut yrityksen, joka suunnittelee ohjelmia aika moneen maahan. Kun päättäjät eivät tutki hintoja lainkaan? Miksi tilata se kaikista kallein vaihtoehto? Vaikuttaa vähän "hyväveli järjestelmältä?" Jossa kansalta viedään rahat pois, välittämättä lainkaan jatkosta tai toisen hyvinvoinnista?  Apotti voidaan mielestäni perua, jos voidaan? En ymmärrä, miksi ahneus rehottaa tällä hetkellä, muista viis?!! 

Anteeksi nyt vaan, mutta sinä olet idiootti, kun uskot sitä pazkaa, mitä joku sinulle legendana suoltaa. Apotin kokoista järjestelmää kaikkine siirtoineen ja koulutuksineen ja laitteistoineen ei ole mitenkään mahdollista hankkia tuolla hinnalla. 

Vierailija
77/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yritykset eivät tee näitä kymmenien miljoonien IT-mokia, vaan aina julkinen sektori? Ei taida byrokraatteja paljon kiinnostaa, mihin veronmaksajien rahat uppoavat...

Tässäpä se on se asia, jota suomalaiset eivät ymmärrä ja kärsivät sen vuoksi. Sosialismi ja kommunismi kun eivät edelleenkään toimi.

Vierailija
78/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä sinä nyt sekoilet? Ei tietenkään kallein ole aina eikä edes yleensä paras. En minä nyt puhu kalleimmasta järjestelmästä vaan siitä, että julkisen palkoilla ei sinne julkiselle yksinkertaisesti mitenkään hankita parhaita työntekijöitä sitä järjestelmää tilaamaan. Ja koska niitä parhaita asiantuntijjoita ei ole, niin sitten sen seuraukseena saadaan kalliilla huonoja järjestelmiä. Halvalla ei saa parasta asiantuntijaa.

Sinä et ehkä itse tiedä tästä it-töistä lainkaan? Jos on niitä parhaita insinöörejä ja heillä on pieni firma, niin toki tekevät hyvää työtä, että ohjelmat toimivat. Itse myös tunnen erittäin älykkään insinöörin, joka olisi tehnyt sen paljon edullisemmin. ja se ei todellakaan tarkoita sitä, että jos pieni yritys ja tekee edullisemmin, että se on mukamas jotain huonoa työn laatua. Mutta etkö voi itse sanoa, että se Apotti järjestelmä oli todella huono ratkaisu ja erittäin kallis meille suomalaisille. Me veronmaksajat maksamme näiden ahneiden päätöksistä. Kiitos, kun ymmärsit pointtini. 

Vierailija
79/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tämä hyvävelijärjestelmä yhteiskunnan rakenteissa kuin leviävä syöpäkasvain. Koko lössi pihalle eikä yhtään serkun siskon pojan pojan kissan kaiman sukulaista tilalle. Meillä hommaan valitaan tyhmin, laiskin ja osaamattomin sekä kieroin ei parasta ihan vain siksi kun meillä on näitä selänpesijöitä koko yhteiskunnan yläkerta täynnä.

Vierailija
80/128 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatusleikkinä, jos ohjelmoijan tuntipalkka on 120 ja projektin kesto 3 vuotta, niin 2 mrd budjetilla voi palkata 2778 ohjelmoijaa. Kehtaan väittää että tuo poppoo vääntää tarvittavan koodin moneen kertaan tyhjästä. Toki tässä skenaariossa on valuvirheenä se etteivät valtiaat sidosryhmineen saa taskujaan täyteen veronmaksajan piikkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän