Huudetaan ulkomaisen työvoiman perään, mutta silti yli 50-vuotiaita suomalaisia työttmömiä ei palkata helposti
Itse olen töissä, vaikka olen keski-ikäinen.
Tunnen useita yli 50-vuotiaita työttömäksi jääneitä, joilla olisi intoa ja työkokemusta, mutta eivät työllisty. Keski-ikäinen saattaa olla työpaikalle huippu työntekijä, vaikka osalla toki tulee kremppaa ja sairaslomia.
Ikärasismi pois!
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Yli 5-kymppiset ovat useilla aloilla hitaampia mutta kallispalkkaisempia. Siksi valinta kohdistuu nuoriin mieluummin. T. Työnantaja (en sano tätä nimelläni julkisesti)
Tätäkään ei voi yleistää.
Olen yli 5-kymppinen ja teen fyysistä työtä vuokrafirman kautta samalla tuntipalkalla kuin nuoremmatkin. Työpaikallani omanikäiseni painavat työtä koko työvuoron ajan. Samaan aikaan useimmat nuoremmat näpräävät kännykkää, pitävät yllä verkkaista työtahtia ja pitävät omia taukoja heti kun pomon silmä välttää. Pois heitä ei kuitenkaan voi potkia koska työvoimasta on pulaa. Palkinnoksi tunnollisesta työtä vanhempi porukka saa paikata velttoilijoidenkin hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9. Sinäkin ikäännyt, Brutukseni.
Tietenkin. Olen jo yli neljäkymmentä ja varmasti olen kymmenen vuoden päästä hitaampi kuin nyt. Nykyään huomaan että väsyn helpommin kuin kolmekymppisenä, en esim jaksaisi jatkuvia tuplavuoroja enää. Miksi tätä on joillekin niin vaikea myöntää?
Kannattaa aloittaa jo 40-vuotiaana keräämään omia eläkepuskureita, siis sijoituksia, niin on sitten mistä ottaa kun 60-vuotiaana jäät työttömäksi ja saat silloin palttiarallaa 600-700 e käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Olen jo yli neljäkymmentä ja varmasti olen kymmenen vuoden päästä hitaampi kuin nyt. Nykyään huomaan että väsyn helpommin kuin kolmekymppisenä, en esim jaksaisi jatkuvia tuplavuoroja enää. Miksi tätä on joillekin niin vaikea myöntää?
Kannattaa aloittaa jo 40-vuotiaana keräämään omia eläkepuskureita, siis sijoituksia, niin on sitten mistä ottaa kun 60-vuotiaana jäät työttömäksi ja saat silloin palttiarallaa 600-700 e käteen.
Kaikki eivät voita sijoituksilla, jostainhan ne sijoituksilla voittavienkin rahat tulee, niiltä jotka häviävät sijoituksillaan. Ei ole mitään takuita siitä että sijoittamalla varmasti saat tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 5-kymppiset ovat useilla aloilla hitaampia mutta kallispalkkaisempia. Siksi valinta kohdistuu nuoriin mieluummin. T. Työnantaja (en sano tätä nimelläni julkisesti)
Tätäkään ei voi yleistää.
Olen yli 5-kymppinen ja teen fyysistä työtä vuokrafirman kautta samalla tuntipalkalla kuin nuoremmatkin. Työpaikallani omanikäiseni painavat työtä koko työvuoron ajan. Samaan aikaan useimmat nuoremmat näpräävät kännykkää, pitävät yllä verkkaista työtahtia ja pitävät omia taukoja heti kun pomon silmä välttää. Pois heitä ei kuitenkaan voi potkia koska työvoimasta on pulaa. Palkinnoksi tunnollisesta työtä vanhempi porukka saa paikata velttoilijoidenkin hommia.
Vähän pienemmässä LVI firmassa olen töissä pääasiassa laskututushommissa. Asiakkaat ovat valittaneet, että miksi siellä työkohteessa yksi työntekijä yli 50V tekee kaikki työt ja joku nuorempi poika vaan katselee vieressä ja räplää puhelinta. Ei enää voida laskuttaa kahdesta asentajasta ja nyt nuorempi asentaja lähti varastohommiin.
Vierailija kirjoitti:
"Nuori uraohjus vaihtaa toiseen firmaan parin vuoden jälkeen. Tosin nuori rekrytoija ei tätä tajua." Tajuaapa hyvinkin. Sehän rekryfirmoille sen leivän juurikin pöytään tuo.
Eikö rekryfirman palvelun tilaaja oikeasti itse katso/speksaa valintakriteereitä ollenkaan?
Jos on joskus erehtynyt palkkaamaan tällaisen pari vuotta talossa ja vaihdan paikkaa tyypin, niin jatkossa osa kyllä varoa sellaista. Ja nyt puhun paikoista, joissa perehdytykseen kuluu aikaa ja kaksi vuotta on äärimmäisen lyhyt aika.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin aamupalalla uutisista Orpon viimeisimmän ulostulon. Kanava käöäntyi hetkesssä toiseksi, sen verran suolsi taas täyttä shittiä toosassa.
Eikös ne Orpo ja Purra ole näöstä päätellen jo eläkeiässä. Kenkää vaan iän ja aivojen rappeutumisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voita sijoituksilla, jostainhan ne sijoituksilla voittavienkin rahat tulee, niiltä jotka häviävät sijoituksillaan. Ei ole mitään takuita siitä että sijoittamalla varmasti saat tuottoa.
Ei ole pakko kenenkään sijoittaa yhtään mitään, kyllä sillä 600 kk tulee toimeen kun se päivä koittaa jos saa asumistukea. Toivottavasti on nyt edes työeläkeasiat kunnossa, mikäli elää niin vanhaksi.
Valitettavasti osa yli 50-vuotiaista on niin hitaita, että eivät sovi sellaiseen työhön, joka on mitoitettu nuoremman ihmisen käyttämän ajan mukaan. Tietenkin haluaisin, että suomalaisia työttömiä palkataan töihin! Vanhemmalla väellä on usein sellaista kokemusta ja hiljaista tietoa, joka olisi tärkeää työelämässä.
Esimerkki 1: siivoustyö. Työkaverini, 60-vuotias nainen, oli niin hidas, että kukaan ei halunnut häntä työparikseen. Siinä joutui tekemään omien töidensä lisäksi 3/4 hänen töistään, äärettömän kiireisessä aikataulusssa. Joka aamu peläten ja irvistellen katsottiin päivän työlistaa, että kenen pari tämä nainen tänään on.
Esimerkki 2: toimistotyö. Vanhempainvapaan sijaiseksi palkattu noin 55-60 -vuotias nainen, jolla oli pitkä kokemus toimistotöistä. Palkattiin kolmekymppisen tilalle. Tämä sijainen oli tuskallisen hidas käyttämään tietokonetta, ja muutenkin teki täysin turhaa ylimääräistä työtä. Ensimmäiset kolme kuukautta käytin työajastani (jaettiin sama toimistohuone) 50 % siihen, että neuvoin häntä käyttämään tietokonetta. Esim. sähköpostien lähettäminen oli niin ylitsepääsemätöntä. Kädet pystyyn "en minä osaa! Enkä halua oppia tällä iällä, aivan turhaa!". Hän siis printtasi kaiken sähköpostin paperille, luki viestin vasta paperilta, ja joko kirjoitti vastauksen kirjeenä tai soitti puhelimella.
Mutta hyviäkin kokemuksia minulla on vanhemmista työkavereita, suurin osa on ollut aivan mahtavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi Orpo esitti taas tämän poliitikkojen klassisen hätähuutonsa siitä, että tarvitsemme kipeästi ulkomaalaisia osaajia. Onko Petterillä ihan kaikki patterit ladattuina? Työttömyys on kasvussa ja no. niistä samoista perusduunipaikoista työttömät joutuvat tappelemaan noiden ulkkarien kanssa. Tässä voi kyteä isompikin yhteiskunnallinen ongelmapommi pitemmän päälle.
Miksi ulkomaalaisia aina kutsutaan "osaajiksi" ellei jopa moni-osaajiksi?
Miksei heitä voi vain kutsua työntekijöiksi?
Oliko se Jyrki Katainen joka debiili hymy kasvoillaan lanseerasi "moniosaajat" -termin?
Kanadan malli alkaa olla valmis. Otetaan orjapalkkaista ulkomaalaista tekemään pitkää päivää huonoilla ehdoilla "tilapäistyövoima"-papereilla, heitetään ulos ja uusi tilalle.
Häviäjänä kotimaiset työntekijät, voittajana yritysten omistajat/sijoittajat.
Pitkällä tähtäimellä häviää koko kansakunta, mutta sehän ei kiinnosta lyhyen tähtäimen voittojenmaksimoijia.
"Sain omani, hv!"
Itselläni on kokemusta yli 50-vuotiaista kollegoista: 2/3 erittäin tehokkaita, 1/3 rauhallisia kahvittelijoita.
Nuorissa taas se on: 50 % tehokkaita, 50 % kännykällä.
Keski-ikäisen etu on myös ihmistuntemus ja elämänkokemus.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kokemusta yli 50-vuotiaista kollegoista: 2/3 erittäin tehokkaita, 1/3 rauhallisia kahvittelijoita.
Nuorissa taas se on: 50 % tehokkaita, 50 % kännykällä.
Keski-ikäisen etu on myös ihmistuntemus ja elämänkokemus.
Komppaan tätä täysin. t. työntekijä 55 v.
Vierailija kirjoitti:
Se että on tehnyt vuosikymmeniä samalle työnantajalle tai muutamalle säntillisesti töitä, on nykyrekrytoijille merkityksetön asia. Mieluummin ulkkareita ja nuoria pestataan. Näinhän se menee. Tämä on sitä nykyaikaa.
Miksi?
Yli 40 v on lapset jo isoja eivätkä jatkuvasti sairaana. Työntekijä parhaassa iässä mutta silti jo ikärasismi vaikuttaa!! Aivan sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti osa yli 50-vuotiaista on niin hitaita, että eivät sovi sellaiseen työhön, joka on mitoitettu nuoremman ihmisen käyttämän ajan mukaan. Tietenkin haluaisin, että suomalaisia työttömiä palkataan töihin! Vanhemmalla väellä on usein sellaista kokemusta ja hiljaista tietoa, joka olisi tärkeää työelämässä.
Esimerkki 1: siivoustyö. Työkaverini, 60-vuotias nainen, oli niin hidas, että kukaan ei halunnut häntä työparikseen. Siinä joutui tekemään omien töidensä lisäksi 3/4 hänen töistään, äärettömän kiireisessä aikataulusssa. Joka aamu peläten ja irvistellen katsottiin päivän työlistaa, että kenen pari tämä nainen tänään on.
Esimerkki 2: toimistotyö. Vanhempainvapaan sijaiseksi palkattu noin 55-60 -vuotias nainen, jolla oli pitkä kokemus toimistotöistä. Palkattiin kolmekymppisen tilalle. Tämä sijainen oli tuskallisen hidas käyttämään tietokonetta, ja muutenkin teki täysin turhaa ylimääräistä t
Varmaankin sulla on suurin piirtein yhtä paljon negatiivisia kokemuksia myös joistain nuoremmista työntekijöistä? Vai onko ne kaikki olleet täydellisiä?
Moni vakituinen tekee työt nopeasti mutta täynnä virheitä ja siivoustaso sama kuin ei olisi siivottu ollenkaan, vähän otetaan sieltä täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin aamupalalla uutisista Orpon viimeisimmän ulostulon. Kanava käöäntyi hetkesssä toiseksi, sen verran suolsi taas täyttä shittiä toosassa.
Eikös ne Orpo ja Purra ole näöstä päätellen jo eläkeiässä. Kenkää vaan iän ja aivojen rappeutumisen takia.
Puhumattakaan Satosesta, joka ei pysty puhumaan kokonaista lausetta puuskuttamatta. Hikijumppaan ja kuntoutukseen!
Vierailija kirjoitti:
Moni vakituinen tekee työt nopeasti mutta täynnä virheitä ja siivoustaso sama kuin ei olisi siivottu ollenkaan, vähän otetaan sieltä täältä.
Moni sanoo myös, että on siivonnut kodin. Joku siivoaa tunnin ja joku 14 tuntia.
Mulle riittää n. 2200 e bruttopalkka.