Huudetaan ulkomaisen työvoiman perään, mutta silti yli 50-vuotiaita suomalaisia työttmömiä ei palkata helposti
Itse olen töissä, vaikka olen keski-ikäinen.
Tunnen useita yli 50-vuotiaita työttömäksi jääneitä, joilla olisi intoa ja työkokemusta, mutta eivät työllisty. Keski-ikäinen saattaa olla työpaikalle huippu työntekijä, vaikka osalla toki tulee kremppaa ja sairaslomia.
Ikärasismi pois!
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani huomaan, että ikävä kyllä ne vanhimmat työntekijät ovat todella paljon hitaampia kuin nuoremmat työntekijät.
Sepä erikoista. Esimerkiksi kaupan kassalla, ravintolan keittiössä ja hotellisiivouksessa olen itse nähnyt, että kuusikymppiset tekevät työn paljon tehokkaammin kuin pari-kolmekymppiset.
Mikäköhän työpaikka mahtaa olla kyseessä, missä vanhat ovat hitaampia kuin nuoret? Raksa? Rengaspesula? Marjatila? Itse asiassa marjastamisessakin vanhat yleensä pesevät nuoret (pl. thaimaalaiset tietysti).
Tämä on jotenkin uskomatonta. Alle 50v on monesti niitä, jotka perustaa perhettä: on äitiysvapaa, isyysvapaa, vanhempainvapaa, lapsen sairaspoissaolot, omat uppumiset yms yms...ja silti menee edelle siitä 50-vuotiaasta, jolla on lapset jo kasvatettu ja tietotaitoa kartutettu. Lisäksi 50v työntekijä monesti sitoutuu siihen työpaikkaansa eläkeikään saakka. Nuorilla tuntuu olevan poukkoilua paikasta toiseen. Meillä ainakin koko ajan vaihtuu 20-30v työntekijät, kun "arkistuvat työhönsä", ja pitää saada parempaa, uutta yms. Kuitenkin joka kerta se uusi työntekijä täytyy kouluttaa ja perehdyttää talon tavoille, eli aina siihen menee jonkun aikaa ja energiaa.
Työnantajien pitäisi hoksata myös tämä puoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani huomaan, että ikävä kyllä ne vanhimmat työntekijät ovat todella paljon hitaampia kuin nuoremmat työntekijät.
Sepä erikoista. Esimerkiksi kaupan kassalla, ravintolan keittiössä ja hotellisiivouksessa olen itse nähnyt, että kuusikymppiset tekevät työn paljon tehokkaammin kuin pari-kolmekymppiset.
Mikäköhän työpaikka mahtaa olla kyseessä, missä vanhat ovat hitaampia kuin nuoret? Raksa? Rengaspesula? Marjatila? Itse asiassa marjastamisessakin vanhat yleensä pesevät nuoret (pl. thaimaalaiset tietysti).
Miksi täällä yritetään kääntää mustaa valkoiseksi? Biologinen fakta on, että samankuntoinen kuusikymppinen on hitaampi, kuin samankuntoinen kolmekymppinen. Eri asia, jos kyseinen kolmekymppinen laiskuuttaan vetelehtii. Mutta puhtaan biologian kannalta kuusikymppinen on paljon hitaampi.
Huutajat ja palkkaajat ovat paria poikkeusta lukuunottamatta eri porukkaa. Ei ulkomaisen työntekijän palkkaaminen ole mikään ongelma firmoille, jotka toimivat aloilla, missä maksetaannsellaisia palkkoja joilla työntekijä voi elättää itsensä.
Shengen-maista palkkaaminen ei ole sen vaikeampaa kuin suomalaisen palkkaaminen. Jos taas haluat tuottaa työntekijän kolmannesta maailmasta, sekin onnistuu pienellä prosessilla ja parin viikon odottelulla, kunhan se palkka on vain riittävä. Ja riittävä oli muistaakseni luokkaa 3000€/brutto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä yritetään kääntää mustaa valkoiseksi? Biologinen fakta on, että samankuntoinen kuusikymppinen on hitaampi, kuin samankuntoinen kolmekymppinen. Eri asia, jos kyseinen kolmekymppinen laiskuuttaan vetelehtii. Mutta puhtaan biologian kannalta kuusikymppinen on
Niin, merkittävästi hitaampi esimerkiksi urheilussa. Siksi kysynkin, mikä duuni on kyseessä. Oletettavasti jokin erittäin fyysinen työ? Kuusikymppinen taatusti kantaa autonrenkaita hitaammin kuin samankuntoinen kolmekymppinen.
Mutta ostoksia skannatessa, ruokaa valmistaessa ja lakanoita vaihtaessa - noin esimerkiksi - tekniikalla ja kokemuksella on paljon suurempi vaikutus nopeuteen kuin iällä. Puhumattakaan nyt toimistotöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä yritetään kääntää mustaa valkoiseksi? Biologinen fakta on, että samankuntoinen kuusikymppinen on hitaampi, kuin samankuntoinen kolmekymppinen. Eri asia, jos kyseinen kolmekymppinen laiskuuttaan vetelehtii. Mutta puhtaan biologian kannalta kuusikymppinen on
Ja se kolmekymppinen on koko ajan vanhempainvapaalla, hoitamassa sairaita lapsia, itsekin sairaana, vaihtamassa työpaikkaa paremman palkan toivossa ym.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti osa yli 50-vuotiaista on niin hitaita, että eivät sovi sellaiseen työhön, joka on mitoitettu nuoremman ihmisen käyttämän ajan mukaan. Tietenkin haluaisin, että suomalaisia työttömiä palkataan töihin! Vanhemmalla väellä on usein sellaista kokemusta ja hiljaista tietoa, joka olisi tärkeää työelämässä.
Esimerkki 1: siivoustyö. Työkaverini, 60-vuotias nainen, oli niin hidas, että kukaan ei halunnut häntä työparikseen. Siinä joutui tekemään omien töidensä lisäksi 3/4 hänen töistään, äärettömän kiireisessä aikataulusssa. Joka aamu peläten ja irvistellen katsottiin päivän työlistaa, että kenen pari tämä nainen tänään on.
Esimerkki 2: toimistotyö. Vanhempainvapaan sijaiseksi palkattu noin 55-60 -vuotias nainen, jolla oli pitkä kokemus toimistotöistä. Palkattiin kolmekymppisen tilalle. Tämä sijainen oli tuskallisen hidas käyttämään tietokonetta, ja muutenkin teki täysin turhaa ylimääräistä t
Mun työpaikalla on ollut päivastaista. Jopa eläkkeellä oleva on tehnyt siivoustyötä peruskoulussa. Ovat nopeita ja hyviä laitoshuoltajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti osa yli 50-vuotiaista on niin hitaita, että eivät sovi sellaiseen työhön, joka on mitoitettu nuoremman ihmisen käyttämän ajan mukaan. Tietenkin haluaisin, että suomalaisia työttömiä palkataan töihin! Vanhemmalla väellä on usein sellaista kokemusta ja hiljaista tietoa, joka olisi tärkeää työelämässä.
Esimerkki 1: siivoustyö. Työkaverini, 60-vuotias nainen, oli niin hidas, että kukaan ei halunnut häntä työparikseen. Siinä joutui tekemään omien töidensä lisäksi 3/4 hänen töistään, äärettömän kiireisessä aikataulusssa. Joka aamu peläten ja irvistellen katsottiin päivän työlistaa, että kenen pari tämä nainen tänään on.
Esimerkki 2: toimistotyö. Vanhempainvapaan sijaiseksi palkattu noin 55-60 -vuotias nainen, jolla oli pitkä kokemus toimistotöistä. Palkattiin kolmekymppisen tilalle. Tämä sijainen oli tuskallisen hidas käyttämään tietokonetta,
Sama kokemus hotellisiivouksessa. Pari 55-60-vuotiasta naista oli monta kertaa nopeampia kuin nuoremmat. Ja silti siivousjälki oli parempaa. Kaikista hitaimpia olivat parikymppiset kesätyöntekijät, mutta se nyt oli ihan odotettavissakin, kun kokemusta ei ollut. (Toisaalta itse olin 30+ ikäisenä yhtä kokematon kuin nämä parikymppiset ja silti nopeampi... noh, ehkä heitä ei vaan kiinnostanut.)
Ei tänne mitään työvoimaa haluta vaan muslimeja jotka panevat vihervasureita.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä nyt ymmärrät, että yhteiskunta on rakennettu niin, että ihmisten oletetaan olevan töissä joksikin 65+ -vuotiaiksi, ja koko ajan nousee. Siihen yhtälöön ei vaan sovi, ettei 50 v muka kelpaisi.
Olen 47 ja yrittänyt hakea vaikka minne, nyt täytyy kyllä todeta että ikärasismi taitaa olla täyttä totta. En saa mitään vastauksia edes alalta jossa on "työvoimapula".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka se onkin fakta niin ei kaikki vanhat ole samalla tavalla hitaita. Siinäkin on eroja mutta kyllä se itselle sopii että makoilen täällä kotona seuraavat vuodet.
Tai oikeastaan koska työllistymiseni näyttää olemattomalta aloitan vihdoinkin työväenopiston kurssit sekä koirien kanssa retkeilyn ja harrastamisen. Ei huono. Ja omasta pussista lähtee kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä yritetään kääntää mustaa valkoiseksi? Biologinen fakta on, että samankuntoinen kuusikymppinen on hitaampi, kuin samankuntoinen kolmekymppinen. Eri asia, jos kyseinen kolmekymppinen laiskuuttaan vetelehtii
Eiköhän se hidastuminen ala jo 40-vuotiaana,
Olen sairaanhoitaja. Oma pomo, joka on siis sairaanhoitaja ja esimieskoulutus. On sanonut, että hän haluaa kaikista "vanhoista" hoitajista eroon,ja tilalle vain nuoria sairaanhoitajia. Hän on itse vanha.
Että näin jopa hoitoalalla,jossa pula työntekijöistä. Hoitajan työssä se työkokemus on tärkeää. Heillä on sellaista tieto-taitoa, joka kertyy vain kokemuksen kautta, sitä ei voi opiskelemalla oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä yritetään kääntää mustaa valkoiseksi? Biologinen fakta on, että samankuntoinen kuusikymppinen on hitaampi, kuin samankuntoinen kolmekymppinen. Eri asia, jos kyseinen kolmekymppinen laiskuuttaan vetelehtii
tämä ketju oli siitä hyvä että oikeasti tajusin ettei niitä töitä enää löydy. Työkkäri siis ohjeineen olettaa niin.
Katselin jo vapaaehtoistöitä. Näyttäisi ainakin monessa paikassa olevan tarvetta.
Kannattaisi ehdottomasti työllistää yli 50-vuotiaita naisia, heillä kun ei ole riskiä jäädä vanhempainvapaille eikä kotiin hoitamaan sairaita pikkulapsia.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Oma pomo, joka on siis sairaanhoitaja ja esimieskoulutus. On sanonut, että hän haluaa kaikista "vanhoista" hoitajista eroon,ja tilalle vain nuoria sairaanhoitajia. Hän on itse vanha.
Että näin jopa hoitoalalla,jossa pula työntekijöistä. Hoitajan työssä se työkokemus on tärkeää. Heillä on sellaista tieto-taitoa, joka kertyy vain kokemuksen kautta, sitä ei voi opiskelemalla oppia.
Saa varmaan hyvinvointialueelta jonkun bonuksen kun häätää vanhukset pois työstä.
Esimiehissä ja pomoissa ikärasismi ei rehota samalla lailla, vaan on aika lailla normaalilta tuntuvaa, että vanhemmat ihmiset ovat sellaisessa asemassa.
Mutta joo, jos on jämähtänyt suorittavaan portaaseen, taatusti kohtaa yli 5-kymppisenä ikärasismia. Näin se vain on ja menee nyky-Suomessa.
Kohta saa raskaana olevan irtisanoa helposti yhden virheen takia.
Omalla työpaikallani huomaan, että nuoret hutiloivat ja aiheuttavat loppukäyttäjille satojen tuhansien vahinkoja. Asenneongelma.