Huudetaan ulkomaisen työvoiman perään, mutta silti yli 50-vuotiaita suomalaisia työttmömiä ei palkata helposti
Itse olen töissä, vaikka olen keski-ikäinen.
Tunnen useita yli 50-vuotiaita työttömäksi jääneitä, joilla olisi intoa ja työkokemusta, mutta eivät työllisty. Keski-ikäinen saattaa olla työpaikalle huippu työntekijä, vaikka osalla toki tulee kremppaa ja sairaslomia.
Ikärasismi pois!
Kommentit (156)
"Nuori uraohjus vaihtaa toiseen firmaan parin vuoden jälkeen. Tosin nuori rekrytoija ei tätä tajua." Tajuaapa hyvinkin. Sehän rekryfirmoille sen leivän juurikin pöytään tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olettaa että 50 ja yli alkaa olla erilaisia vaivoja enemmän ja siten sairaslomia ja eläke alkaa häämöttää ja työhön kouluttaminen menee siten hukkaan jos on pitkäaikaisesta työstä kyse. Se on vähän sama kuin nuorilta naisilta kysellään lasten tekemisestä. Tässä mielessä ymmärrän työnantajia täysin.
Eläke häämöttää viisikymppisillä lähes 15 vuoden päästä ja iäkkäämmilläkin on vuosia vielä aikaa tehdä töitä. Mitä sairaslomiin tulee, kyllä nuoretkin saikuttaa yhtä lailla, etenkin fyysisessä työssä kremppaa kropassa mikä milloinkin.
Tarkoitit varmaan että nykyisillä viiskymppisillä eläke häämöttää lähes 20 vuoden päässä.
Kaiken lisäksi Sanna Marin poisti eläkeputken, mikä oli mittavampi heikennys työntekijöille kuin Orpo hallituksen suunnitelmat yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa persuja työpaikalle? Pilaavat tunelman ja myrkytävät lmapirin. Helpointa välttää miinaa kun palkaa ulkomaalaisia.
Persuja? Luulet että kaikki 50+ ovat persuja? Ei helevetti. En ole koskaan ollut persu, enkä tule olemaan.
En, mutta riski on koholla. Ja vaikka et ole persu niin huomaa että asioiden hahmottaminen on sinulle hankalaa kuten persuille, joten ei ole yllätys että sinua ei ole rekrytty.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa persuja työpaikalle? Pilaavat tunelman ja myrkytävät lmapirin. Helpointa välttää miinaa kun palkaa ulkomaalaisia.
Siis, väität että Suomessa 50+ ovat persuja, vai miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?
Yli 5-kymppiset ovat useilla aloilla hitaampia mutta kallispalkkaisempia. Siksi valinta kohdistuu nuoriin mieluummin. T. Työnantaja (en sano tätä nimelläni julkisesti)
Itsellä nähtävästi lomailua srvat 5 vuotta. Ennen eläkettä. Ei hirveästi naurata.
Jotain yritysideoita heittää??
Vierailija kirjoitti:
9. Sinäkin ikäännyt, Brutukseni.
Tietenkin. Olen jo yli neljäkymmentä ja varmasti olen kymmenen vuoden päästä hitaampi kuin nyt. Nykyään huomaan että väsyn helpommin kuin kolmekymppisenä, en esim jaksaisi jatkuvia tuplavuoroja enää. Miksi tätä on joillekin niin vaikea myöntää?
Urpon vaimo tienaa m a a h a n m u u t t a j i l l a. Työttömyys pahenee ja toi huutaa lisää työvoimaa. Suomalainen ei saa enää töitä paitsi 9e orjatyötä.
Sairailta, vammaisilta viedään viimeinenkin euro kunhan Petteri saa junansa. Ei EU tukea. Listaa voisi jatkaa..
Luulin ettei Marinia tyhmempää voi tulla vaan väärässä olin. Pahempaa petturia ei voi tää maa saada. Kiitti ihan **'kokkareiden äänestäjät. Moni vielä työtön tai tavallinen duunarin, mutta ollaan olevinaan parempia koska olen kokoomuslainen. Persutki pitivät lupauksensa niin hyvin..Ei yhtään lupausta enää petettävänä. En uskalla ees miettiä mitä 10v päästä.
Jatkossa saa irtisanoa yhdestä virheeestä eli kun teet nopeasti niin älä tee virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Yli 5-kymppiset ovat useilla aloilla hitaampia mutta kallispalkkaisempia. Siksi valinta kohdistuu nuoriin mieluummin. T. Työnantaja (en sano tätä nimelläni julkisesti)
Millä useilla aloilla? Faktaa, kiitos.
Jokaisen työelämässä olijan tulisi pyrkiä kaikin keinoin etenemään esimiesasemaan ja johtoportaaseen. Siellä ikärasismia ei esiinny samassa määrin kuin ns. perusporukoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olettaa että 50 ja yli alkaa olla erilaisia vaivoja enemmän ja siten sairaslomia ja eläke alkaa häämöttää ja työhön kouluttaminen menee siten hukkaan jos on pitkäaikaisesta työstä kyse. Se on vähän sama kuin nuorilta naisilta kysellään lasten tekemisestä. Tässä mielessä ymmärrän työnantajia täysin.
Eläke häämöttää viisikymppisillä lähes 15 vuoden päästä ja iäkkäämmilläkin on vuosia vielä aikaa tehdä töitä. Mitä sairaslomiin tulee, kyllä nuoretkin saikuttaa yhtä lailla, etenkin fyysisessä työssä kremppaa kropassa mikä milloinkin.
Tarkoitit varmaan että nykyisillä viiskymppisillä eläke häämöttää lähes 20 vuoden päässä.
Minä olen melkein 50v ja pääsen eläkkeelle muistaakseni noin 69v. Hauskinta on se, etten oikeasti edes tunne itseäni millään lailla vanhaksi.
Työttömyys ei, ylläri pylläri, ole työttömien syy vaan työnantajien.
On hyvä ja maksaa sellaista palkkaa, että työntekijöitä riittää.
On hyvä ja lopettaa työnhakijoiden syrjinnän.
Tai kaikki yritystyet pois ja rangaistusvero työnantajalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani huomaan, että ikävä kyllä ne vanhimmat työntekijät ovat todella paljon hitaampia kuin nuoremmat työntekijät.
Tekevät todennäköisesti paremmin työnsä kuin nuoret hutiloijat.
Enpä sanoisi noinkaan. Itse saan painaa pää kolmantena jalkana kun on näitä hitaampia paikalla ja hommat jää osin minun hoidettaviksi. Nuorempien kanssa ehditään ihan rauhassa tekemään kaikki omat hommamme ja keskittymään niihin kunnolla.
Miksi tuota hitautta on niin vaikea myöntää ja hyväksyä? En sano että vanhemmat ihmiset pitäisi potkia pihalle, mutta jokin ratkaisu pitäisi löytyä. Pomo ei puutu tähän hitauteen mitenkään.
Ahkerat palkitaan lisätöillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani huomaan, että ikävä kyllä ne vanhimmat työntekijät ovat todella paljon hitaampia kuin nuoremmat työntekijät.
Tekevät todennäköisesti paremmin työnsä kuin nuoret hutiloijat.
Enpä sanoisi noinkaan. Itse saan painaa pää kolmantena jalkana kun on näitä hitaampia paikalla ja hommat jää osin minun hoidettaviksi. Nuorempien kanssa ehditään ihan rauhassa tekemään kaikki omat hommamme ja keskittymään niihin kunnolla.
Miksi tuota hitautta on niin vaikea myöntää ja hyväksyä? En sano että vanhemmat ihmiset pitäisi potkia pihalle, mutta jokin ratkaisu pitäisi löytyä. Pomo ei puutu tähän hitauteen mitenkään.
Ai? Itselläni nuorista kokemusta, miten painetaan perse kiinni penkkiin tai slaavikyykyssä lärätään puhelinta heti kuin silmä välttää. Toki, jos teette jatkuvasti yhdessä töitä niin tuo voikin toimia, mutta itsenäinen työ on vähän niin ja näin.
Hyvä ketju. Tajusin jälleen että ihan turha edes haaveilla töistä kun ikää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä useilla aloilla yli 5-kymppiset ovat hitaampia? Faktaa, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitää olla hyvin suhteita tai vuoden tarkkuudella täydellinen ikä, täydellinen CV ja täydellinen suoriutuminen haastattelussa (jossa sinulta kysytään kysymyksiä kuten pidätkö puutarhanhoidosta) jos töihin haluaa. Poikkeuksena hoitoala, ainakin jos on valmis muuttamaan asuinpaikkakuntaa työn perässä.
Unohdit täydellisen ulkonäön.