Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huudetaan ulkomaisen työvoiman perään, mutta silti yli 50-vuotiaita suomalaisia työttmömiä ei palkata helposti

Vierailija
17.08.2024 |

Itse olen töissä, vaikka olen keski-ikäinen. 

Tunnen useita yli 50-vuotiaita työttömäksi jääneitä, joilla olisi intoa ja työkokemusta, mutta eivät työllisty. Keski-ikäinen saattaa olla työpaikalle huippu työntekijä, vaikka osalla toki tulee kremppaa ja sairaslomia.

Ikärasismi pois!

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ei saa enää töitä, kun on 50.

Eli pitää siivota oman kodin kaapit ja ikkunat joka viikko.

On jotain tekemistä.

Vierailija
142/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pressaksi kyllä tuntuu yli viisikymppinenkin kelpaavan, mutta normaaleihin asiantuntijatöihin ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 47 ja yrittänyt hakea vaikka minne, nyt täytyy kyllä todeta että ikärasismi taitaa olla täyttä totta. En saa mitään vastauksia edes alalta jossa on "työvoimapula".

Mä oon hakenut 4 henkilokohtainen avustaja työtä jossa ei vaadittu kokemusta. Olen tehnyt töitä 14vuotiaasta. Yrittäjä, kokki, kampaaja, kosmetologi. Ei mitään vastausta. Olen alle 40v.

Orpoa ei kiinnosta v i t t u u k a a n vaikka luultavasti  2v päästä puolet suomalaisista on työttömiä kodittomia. Kunhan saa halpaa työvoimaa. Ja typerän junansa. Vähät sairaista ja vammaisista. Leikataan köyhimmiltä. Miten toi voi kattoo itteensä peilistä. Jos tässä jotain mielenosoituksia pitäs tehdä nii hallitus uusiksi. Voisin... Tollasen oman kansan vihaajan

Vierailija
144/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja. Oma pomo, joka on siis sairaanhoitaja ja esimieskoulutus. On sanonut, että hän haluaa kaikista "vanhoista" hoitajista eroon,ja tilalle vain nuoria sairaanhoitajia. Hän on itse vanha. 

Että näin jopa hoitoalalla,jossa pula työntekijöistä. Hoitajan työssä se työkokemus on tärkeää. Heillä on sellaista tieto-taitoa, joka kertyy vain kokemuksen kautta, sitä ei voi opiskelemalla oppia.

Oletan että pomo on nainen. Olen eri alalla mutta kokenut syrjintää ja ikärasismia erityisesti naispomoilta, ketkä itsekin ovat yli 50 vuotiaita. En tiedä mistä johtuu, onko heille annettu toimeksi poistaa vanhempia työntekijöitä jollakin verukkeilla (ulossavustaminen, YT-yms. tilanteet)?

Vanhemmat työntekijät ovat näennäisesti kalliimpia työntekijöitä kun nuoremmat. Ei huomioida äitiyslomia ja lasten takia poissaoloja jne. Vanhemmilla työntekijöillä on paljon kokemusta ja rutiineja, mitkä säästävät aikaa. Toisaalta nuoria opetetaan, että vanhemmat työntekijät ova ihan kalkkiksia eikä heiltä kannatta ottaa oppia. Nuoret saavat esimiehiltään vaikutteita, ja alkavat vähättelemään ja syrjimään vanhempia.

Vierailija
145/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi neuvo yli 45-vuotiaille on että, ei myöskään kannatta luottaa liikaa siihen, että hyvin tehtyä työelämää ja kokemusta on takana. Kannattaa lisäkouluttautua ja ylläpitää osaamista jotenkin vaikka ei olisi työssä. On sitten mustaa valkoisella, että kilpailukykyä riittää. Ulkonäköön kannattaa kiinnittää huomiota, Työhön ei oteta säälistä vaan hyvin itseään hoitavia ja innostuneita henkilöitä. 

Vierailija
146/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikallani huomaan, että ikävä kyllä ne vanhimmat työntekijät ovat todella paljon hitaampia kuin nuoremmat työntekijät. 

Sepä erikoista. Esimerkiksi kaupan kassalla, ravintolan keittiössä ja hotellisiivouksessa olen itse nähnyt, että kuusikymppiset tekevät työn paljon tehokkaammin kuin pari-kolmekymppiset.

Mikäköhän työpaikka mahtaa olla kyseessä, missä vanhat ovat hitaampia kuin nuoret? Raksa? Rengaspesula? Marjatila? Itse asiassa marjastamisessakin vanhat yleensä pesevät nuoret (pl. thaimaalaiset tietysti).

Miksi täällä yritetään kääntää mustaa valkoiseksi? Biologinen fakta on, että samankuntoinen kuusikymppinen on hitaampi, kuin samankuntoinen kolmekymppinen. Eri asia, jos kyseinen kolmekymppinen laiskuuttaan vetelehtii. Mutta puhtaan biologian kannalta kuusikymppinen on

Jos puhutaan fyysisestä huippusuorituskyvystä niin kyllä. Mutta useimmissa duuneissa riittä vähempikin. Kaikki ei ole savusukeltajia...

Vierailija
147/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pressaksi kyllä tuntuu yli viisikymppinenkin kelpaavan, mutta normaaleihin asiantuntijatöihin ei.

Jopa kasivitonen.

Vierailija
148/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten huomaatte suomi on PASKAMAA

Vierailija
149/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi neuvo yli 45-vuotiaille on että, ei myöskään kannatta luottaa liikaa siihen, että hyvin tehtyä työelämää ja kokemusta on takana. Kannattaa lisäkouluttautua ja ylläpitää osaamista jotenkin vaikka ei olisi työssä. On sitten mustaa valkoisella, että kilpailukykyä riittää. Ulkonäköön kannattaa kiinnittää huomiota, Työhön ei oteta säälistä vaan hyvin itseään hoitavia ja innostuneita henkilöitä. 

Vuonna -90 minun inssinpapereiden keskiarvo oli 3.24. Vuonna 2020 DI-papereiden 4.86. Dippatyö 5. Nyt on ikää kohta 60, mutta en kyllä tunne itseäni millään tavalla jälkeenjääneeksi.

Vierailija
150/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt aika monta kurssia eikä niistä ole kyllä vielä paljon apua ollut. Olen kyllä itseasiassa ajatellut että tämä kurssi jota käyn tällä hetkellä, saattaa olla viimeinen. N47

Vierailija
151/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tätä kantasuomalaisten kääntämistä toisiaan vastaan. En tajua mistä tämä tulee. Aikoinaan vanhempia työntekijöitä kunnioitettiin ja nuoret olettivat, että saavat yhtä paljon arvostusta itse sitten aikanaan. Nyt pitäisi muualta tulleiden pelastaa Suomen työelämä kun me pölvästit ei mitään osata eika jakseta. 

Vierailija
152/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56v ja tämä oli tuttu tilanne minulle myös. Tilanne ratkesi, kun perustin toiminimen. Sen jälkeen on hommia riittänyt taas. Samat tahot jotka eivät halunneet minua palkata, ostavat kyllä nyt työpanokseni, kun itse hoidan kaikki sos.kulut ym. Ja pystyn laskuttamaan sen verran, että itselleni maksama palkka on parempi, kuin jos olisin työsuhteessa. 

Omalla kohdallani tämä oli ratkaisu ongelmaan. Tällä hetkellä on asiat siis hyvin, mutta ensi vuodesta ei taas tiedä.

Vierailija
153/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä aihe. Aika selvää on, että joko maan eläkeikä on suosiolla laskettava 50 vuoteen tai sitten on pakotettava yritykset ottamaan kaikenikäisiä töihin. Ei työkykyisiä ihmisiä voi roikottaa vuosikymmeniä työttöminä vain siksi, että asenneongelmainen yhteiskunta palkkaa pelkästään nuoria.

Vierailija
154/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikallani huomaan, että ikävä kyllä ne vanhimmat työntekijät ovat todella paljon hitaampia kuin nuoremmat työntekijät. 

Riippuu varmaan työalasta. Omalla alallani isojen projektien voittaminen ja hallinnoiminen vaatii pitkää kokemusta myös ulkomaan pesteistä, jota kolmekymppisillåä ei ole.

Vierailija
155/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä töissä missä olin kaksvitosena ja jossa oli paljon nuoria naisia, oli puolestaan ongelmana naisten jatkuvat, keskinäiset riidat milloin mistäkin. 

Vierailija
156/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55-vuotias mies, joka joutui pitkän työuran ja ulkomaankomennusten jälkeen työttömäksi kun firmaan tuli muutosneuvottelut, joissa vasta taloon tulleet ja vanhimmat kenkäistiin ensin ja sitten firma myytiin. Ensimmäistä kertaa elämässäni olin pitkäaikaistyöttömänä 9 kk, tein pari pätkätyötä ja taas 3 kk työttömänä. TE-keskuksen yhdyshenkilö oli kolmekymppinen muutama vuosi sitten valmistunut, eikä oikein osannut sanoa mitä minun kannattaisi tehdä. Lisäkouluttautuminen ihmiselle, jolla useampi korkeakoulututkinto ja pitkä työhistoria tuntui oudolta. Duunitorin kautta tulleissa työmahdollisuuksissa olin selkeästi "liian vanha".

Onneksi suomalaista osaamista arvostetaan ulkomailla (työttömänä ollessani tuli tarjouksia lähinnä ulkomailta ja sinne taas lähdin), joten hei hei taas kotimaan ikärasistit - koittakaa pitää ne talousvaikeuksissa jostain syystä rypevät firmanne pystyssä kokemattoman kännykkäholistisomesukupolven kanssa. Olisi ollut kiva tehdä pitkän tauon jälkeen töitä kotimaassa, mutta kun osaamiseni ja kokemukseni ei kelpaa niin ei.