Huudetaan ulkomaisen työvoiman perään, mutta silti yli 50-vuotiaita suomalaisia työttmömiä ei palkata helposti
Itse olen töissä, vaikka olen keski-ikäinen.
Tunnen useita yli 50-vuotiaita työttömäksi jääneitä, joilla olisi intoa ja työkokemusta, mutta eivät työllisty. Keski-ikäinen saattaa olla työpaikalle huippu työntekijä, vaikka osalla toki tulee kremppaa ja sairaslomia.
Ikärasismi pois!
Kommentit (156)
Täällä on 54v. sairas uudelleen kouluttautunut henkilö. Kelpaan työkokeiluun ja palkkatuettuun työhön. Tein entistä työtä melkein 30 vuotta. Samalla työnantajalla.
Se että on tehnyt vuosikymmeniä samalle työnantajalle tai muutamalle säntillisesti töitä, on nykyrekrytoijille merkityksetön asia. Mieluummin ulkkareita ja nuoria pestataan. Näinhän se menee. Tämä on sitä nykyaikaa.
Viimeksi Orpo esitti taas tämän poliitikkojen klassisen hätähuutonsa siitä, että tarvitsemme kipeästi ulkomaalaisia osaajia. Onko Petterillä ihan kaikki patterit ladattuina? Työttömyys on kasvussa ja no. niistä samoista perusduunipaikoista työttömät joutuvat tappelemaan noiden ulkkarien kanssa. Tässä voi kyteä isompikin yhteiskunnallinen ongelmapommi pitemmän päälle.
Suomessa pitää olla hyvin suhteita tai vuoden tarkkuudella täydellinen ikä, täydellinen CV ja täydellinen suoriutuminen haastattelussa (jossa sinulta kysytään kysymyksiä kuten pidätkö puutarhanhoidosta) jos töihin haluaa. Poikkeuksena hoitoala, ainakin jos on valmis muuttamaan asuinpaikkakuntaa työn perässä.
Olen 50v. Ei pääse töihin. Tekisin lähes mitä vaan mutta olen jo liian vanha ei kukaan halua näin vanhaa palkata.
Kaikki tekosyyt käyttöön että saadaan halpatyövoimaa ja oma kansa vielä syvemmälle kurjuuteen.
Omalla työpaikallani huomaan, että ikävä kyllä ne vanhimmat työntekijät ovat todella paljon hitaampia kuin nuoremmat työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani huomaan, että ikävä kyllä ne vanhimmat työntekijät ovat todella paljon hitaampia kuin nuoremmat työntekijät.
No, jos se on syy antaa potkut, niin siinäpähän maksat sinäkin sitten iloisena 20 v työttömyyskorvauksia näille hitaille.
Vierailija kirjoitti:
Tekevät todennäköisesti paremmin työnsä kuin nuoret hutiloijat.
Omalle työpaikalle on palkattu jopa kuusikymppisiä insinöörejä. Pari vuotta sitten oli niin kova työvoimapula, ettei ollut varaa minkäänlaiseen ikärasismin.
Yli 5-kymppiset työnetsijät ovat kuin j u d e t na tsi - Sa k sassa. Kukaan ei heistä piittaa. Voisi varmaan työnantajien mielestä kyyditä leireille pois näkökenttäänsä häiritsemästä. Eikä Orpokaan heitä maininnut tänään sanallakaan vaan suorastaan huuti mikkiin: "Me tarvitaan ulkomaalaisia osaajia tänne heti ja nyt!"
Tietysti kansan enemmistö on Orponkin valtaan äänestänyt, eipä silti.
Koko tiimini irtisanottiin. Sain ensin 6 kk määräaikaisuuden, jonka jälkeen toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen. Ikää oli tuossa vaiheessa 54 v.
Pitäisi mielestäni myös ikääntyneet pitää tässä yhteiskunnassa mukana. Kokemus tuo arvokkaan osaamislisän itse kullekin. Varmasti aiheuttaa katkeruutta tämä jatkuva ulkkarien ylistäminen joka puolella ja iäkkäämpien kantisten suoranainen vähättely.
Niin, ne ikääntyneemmät eli kokeneemmat näyttää tekevän hommat hitaammin, koska ne joutuu koko ajan korjaamaan niiden "tehokkaasti, tehokkaasti" hutilijoiden työt. Meneehän siinä aikaa kun omien hommiensa lisäksi jatkuvasti korjaa toisten tekemää sutta.
Nuo on vähän kaksi eri asiaa. Mutta, nykyään rekrytoijat on pääasiassa 30-40 vuotiaita, ei ne arvosta vanhempia ihmisiä. Ne luulevat että 50 ja yli on jo toinen jalka haudassa.
Katsoin aamupalalla uutisista Orpon viimeisimmän ulostulon. Kanava käöäntyi hetkesssä toiseksi, sen verran suolsi taas täyttä shittiä toosassa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan mutta mä en ole. Olen koko ikäni suorittanut työt mahdollisimman nooeasti.
Olen nopea, tunnollinen, iloinen, tarkka siitä mitä mä teen, tulen ajoissa töihin ja tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Jos tuo ei riitä niin ei voi mitään.
Meillä on esihenkilö myöntänyt rivien välistä, ettei yli 50 vuotiaita palkata. Alalla työvoimapulaa.